پاداش ویژه فیفا به نام ایران به کام باشگاه های خارجی

با فرمول فیفا باشگاه‌های ایرانی که شامل پرسپولیس، استقلال، ذوب‌آهن، سایپا و پدیده می‌شوند با پاداش 212 هزار دلاری و نصف پاداش طارمی که 106 هزار دلار می‌شود مجموعا 2 میلیون و 14 هزار دلار دریافت خواهند کرد
در فاصله ۴۸ ساعت تا آغاز رسمی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۸، فیفا به صورت رسمی پاداش تیم‌ها در این جام را اعلام کرد که کمترین آن که شامل هر 32 تیم حاضر در مسابقات می‌شود، 8 میلیون دلار و بیشترین آن هم 38 میلیون دلار برای تیم قهرمان بود. به این‌ترتیب تیم ملی ایران با حضور در مرحله گروهی تا‌کنون به صورت علی‌الحساب مبلغی در حدود ۸ میلیون دلار پاداش از فیفا دریافت خواهد کرد. این پاداش علاوه بر پاداشی بود که فیفا روزانه برای هر ملی‌پوش حاضر در روسیه در نظر گرفت. ابتدا گفته می‌شد پاداش روزانه ملی‌پوشان 3 هزار دلار است که بعدا مشخص شد این پاداش از سوی فیفا 3 برابر شده و به ازای هر روز حضور بازیکنان در روسیه مبلغی در حدود‌8500 دلار به باشگاه‌ها پرداخت خواهد شد. بر این اساس هر باشگاه به ازای هر نفر ملی‌پوشی که در جام‌جهانی داشت مبلغی در حدود 212 هزار دلار دریافت‌ خواهد کرد. به این‌ترتیب عضویت هر بازیکن حاضر در جام‌جهانی، در باشگاه‌های 2 سال اخیر او بررسی می‌شود و به مدت زمان حضورش در هر باشگاه، این پاداش به باشگاه‌ها تعلق می‌گیرد. حال نگاهی بیندازیم به لیست 24 نفره تیم ملی و سهمی که باشگاه‌های آن‌ها از این مبلغ قابل توجه می‌برند. کارلوس کی‌روش در‌حالی لیست 23 نفره و یک بازیکن رزروی را اعلام کرد که اتفاقی تاریخی رخ داد و برای نخستین بار در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران تعداد لژیونرها بیشتر از بازیکنان شاغل در لیگ داخلی بود. علیرضا بیرانوند و وحید امیری پرسپولیس، رشید مظاهری ذوب‌آهن، امیر عابدزاده ماریتیمو، امید ابراهیمی، روزبه چشمی، پژمان منتظری، مجید حسینی استقلال، میلاد محمدی احمد گروژنی، محمد خانزاده پدیده، مرتضی پورعلی‌گنجی السد، رامین رضاییان اوستنده، احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد المپیاکوس، مسعود شجاعی آ‌اک آتن، مهدی ترابی‌ سایپا، سعید عزت‌اللهی آمکار، علیرضا جهانبخش آلکمار، اشکان دژاگه ناتینگهام، مهدی طارمی الغرافه، رضا قوچان‌نژاد هیرنوین، سامان قدوس اوسترشوند، سردار آزمون روبین‌کازان، 14 لژیونر و 9 بازیکن شاغل در لیگ ایران بودند که راهی روسیه شدند.
 
با فرمول فیفا باشگاه‌های ایرانی که شامل پرسپولیس، استقلال، ذوب‌آهن، سایپا و پدیده می‌شوند با پاداش 212 هزار دلاری و نصف پاداش طارمی که 106 هزار دلار می‌شود مجموعا 2 میلیون و 14 هزار دلار دریافت خواهند کرد. اما این مبلغ در مورد باشگاه‌های بازیکنان لژیونر 14 پاداش 212هزار دلاری است که با کسر نیمی از پاداش مهدی طارمی و الغرافه که به پرسپولیس تعلق می‌گیرد 2 میلیون و 862 هزار دلار می‌شود و بیشترین سود هم به باشگاه‌های یونانی و روسی خواهد رسید که جمعا 6 لژیونر ایران در آن‌ها توپ می‌زنند. به این‌ترتیب به خاطر وجود تعداد بالای ملی‌پوشان لژیونر و سهم کمتر باشگاه‌های ایرانی در تیم ملی پول قابل ملاحظه‌ای از دست فوتبال ایران و باشگاه‌های آن می‌رود. پولی که در این شرایط بد اقتصادی می‌توانست کمک حال و عصای دست باشگاه‌های ایرانی باشد. همان‌طور که الان باشگاه استقلال با داشتن 4 ملی‌پوش و دریافت 848 هزار دلار (البته اگر به خاطر تحریم‌ها این مبلغ به موقع و در زمان مقرر به حساب باشگاه ایرانی واریز شود) می‌تواند بخشی قابل‌توجهی از مشکلات مالی‌اش را حل کند. مبلغی که اگر با دلار 7 هزار تومانی محاسبه شود حدود 6 میلیارد خواهد شد و ریالی آن هم برای استقلال بسیار کارگشا خواهد بود.