پایان داستان ایران و کی روش بعد از 2644 روز

 تقریبا 7 سال و 3 ماه پیش و به‌طور دقیق 2644 روز پیش کارلوس کی‌روش رسما کارش را به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران آغاز کرد. پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ بود که فدراسیون فوتبال ایران با او برای سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران مذاکره کرد و در‌نهایت این مربی پرتغالی از تاریخ ۱۵ فروردین‌۱۳۹۰ رسما‌ سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران را به عهده گرفت و حالا به نظر می‌رسد بعد از پشت سر گذاشتن بیش از 7 سال نباید منتظر ادامه حضور یکی از محبوب‌ترین و در عین حال جنجالی‌ترین مربیان تاریخ فوتبال ایران در تیم ملی باشیم. در‌حالی که فقط 6 روز از حذف تیم ملی ایران از جام‌جهانی می‌گذرد، نشانه‌ها و دلایل بسیار مستحکمی برای پایان همکاری کی‌روش و فدراسیون فوتبال ایران دیده می‌شود. شاید مرور همه این دلایل تکراری شده باشد اما این بار روایت جدایی ایران و کی‌روش با همیشه فرق دارد!
 خداحافظی با دستیاران
این‌طور که گفته می‌شود کی‌روش جمعه شب با برخی از دستیارانش خداحافظی کرده و آماده استعفاست. فدراسیون فوتبال هنوز واکنشی به این موضوع نداشته‌ اما با توجه به جدایی احتمالی مارکار آقاجانیان از کادر تیم ملی و مذاکره دستیار مورد‌علاقه کی‌روش با چند باشگاه لیگ برتری می‌توان از همین حالا این خبر را تایید کرد. به نظر می‌رسد کمک مورد اعتماد کی‌روش از جدایی رئیس‌اش مطمئن است و به همین دلیل با حضور در لیگ برتر و جدایی از تیم ملی قصد دارد فصل جدیدی را در دوران مربی‌گری خود آغاز کند.
 تمدید فقط 6 ماه!


قرارداد کی‌روش 9 مرداد ماه به اتمام می‌رسد و در همان روسیه بود که خبرهایی مبنی بر مذاکرات تاج و ساکت با کی‌روش برای تمدید قرارداد به گوش رسید. فدراسیون فوتبال برای تمدید قرارداد با کارلوس کی‌روش، پیشنهاد 6‌ ماهه داده است. مهدی تاج قهرمانی در آسیا را از سرمربی پرتغالی تیم ملی طلب کرده، اما کی‌روش به قرارداد بلندمدت فکر می‌کند و نمی‌خواهد به ‌اصطلاح مربی موقت باشد. حتی اگر کی‌روش با پشت سر گذاشتن 2 جام‌جهانی و 2 جام ملت‌ها حضورش در فوتبال ایران را‌ 8 ساله کند، اما به ‌نوعی پیشنهاد تمدید قرارداد فدراسیون فوتبال را توهین‌آمیز می‌داند. درست بعد از بازی ایران و اسپانیا بود که کی‌روش در میکسدزون با لحنی کنایه‌آمیز و خنده‌ای تلخ از پیشنهاد 6 ماهه فدراسیون سخن به میان آورد و شاید همان‌جا یک جمله مشترک در ذهن خبرنگاران حاضر در میکسدزون نقش بست؛ خداحافظ آقای کی‌روش!
 قرعه‌کشی جام ملت‌ها
چند روز قبل از آغاز جام‌جهانی وقتی در امارات مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد، کی‌روش در تهران و در کمپ پک حاضر بود و از آن‌جا مراسم قرعه‌کشی را تماشا می‌کرد. مسلما عدم اطمینان کی‌روش به تمدید قطعی قراردادش، یکی از موانع سفر این مربی پرتغالی به دبی بود. کی‌روش یک روز بعد در‌خصوص عدم حضورش در مراسم قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا گفت: «وقتی من در جام ملت‌ها مربی ایران نیستم، چرا باید در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشم. آن‌جا جای کسی است که قرار است ایران را در جام ملت‌ها هدایت کند.‌»
 
بـرش
با وجود این‌که ظرف دیروز و امروز اخبار متفاوتی درباره احتمال جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران شنیده می‌شود اما شواهد نشان می‌دهد که به احتمال زیاد او کماکان در تیم ملی ایران ماندنی است. از روز گذشته خبری در رسانه‌های مختلف و به‌خصوص در کانال‌های متعدد فضای مجازی منتشر شده که کارلوس کی‌روش با اعضای کادر فنی تیم ملی خداحافظی کرده و قرار است استعفایش را اعلام کند. خبری که امروز نیز دست به دست می‌شد و با انتشار احتمال خبر سرمربی‌گری دستیار کی‌روش در لیگ برتر این موضوع جدی‌تر شد. امروز برخی رسانه‌ها مدعی شدند مارکار آقاجانیان دستیار ایرانی کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران، هدایت تیم سپیدرود رشت را به‌عهده خواهد گرفت. اما مارکار آقاجانیان هدایت تیم سپیدرود را قبول نکرد و حالا به نظر می‌رسد که این موضوع به ماندن کارلوس کی‌روش در تیم ملی ربط دارد. هر‌چند‌ بحث جدایی سرمربی ایران جدی‌تر از همیشه است اما به‌هر حال با عدم پذیرش هدایت تیم سپیدرود توسط مارکار به نظر می‌رسد باز هم ماندن و نماندن کی‌روش مبهم است؛ حتی برای نزدیکانش!