لشکرکشی خیابانی مخالفان ترامپ

سیاست‌های مهاجرتی جنجالی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر ده‌ها هزار نفر را در سراسر این کشور به خیابان‌ها کشاند. واشنگتن، بوستون، شیکاگو، لس‌آنجلس، نیویورک و پورتلند شهرهای آمریکا بودند که شاهد راهپیمایی تعداد زیادی از آمریکایی‌ها بودند.
معترضان که در میان آنها چهره‌های سرشناس حزب دموکرات نیز حضور داشتند، با شعار «خانواده‌‌ها به یکدیگر تعلق دارند» نسبت به جداکردن اعضای خانواده‌های پناهجو در مرز آمریکا با مکزیک واکنش نشان داده و خواستار پیوستن کودکان به والدین‌شان شدند. در شهر واشنگتن تظاهرکنندگان در مقابل کاخ سفید شعار «شرم‌باد» سر دادند. در بیش از ۶۳۰ تجمع و راه‌پیمایی، معترضان از دولت آمریکا خواستند خانواده‌هایی را که در مرز مکزیک از هم جدا کرده است، به یک‌دیگر باز گرداند.
طبق گزارش‌ها به هنگام برگزاری تظاهرات، ترامپ در کلوب گلف خود در شهر بدمینستر در ایالت نیوجرسی بوده و در واشنگتن حضور نداشته است. برخی از معترضان برای رساندن صدای خود در مسیر کاروان خودروهای رییس‌جمهوری ایستاده و پلاکاردهایی حاوی شعارهای اعتراضی در دست داشتند.
در شهرهای بوستون، شیکاگو، لس‌آنجلس، نیویورک و پورتلند نیز هزاران نفر تظاهرات کردند. آلیشیا کیز (خواننده) و لیز منیول میراندا (نمایشنامه‌نویس و هنرپیشه) در واشنگتن و جان لجند (خواننده) در لس‌آنجلس با معترضان همراه شدند و به اجرای برنامه پرداختند.


دونالد ترامپ در واکنش به تظاهرات گسترده در کشور با انتشار پیامی در توییتر به دفاع از سیاست‌های مهاجرتی خود پرداخت.
او نوشت: «وقتی آدم‌ها به طور غیرقانونی به کشور ما می‌آیند، ما باید بدون آنکه درگیر مانورهای قانونی چندین ساله شویم، آنها را سریعا به بیرون هدایت کنیم. قوانین ما احمقانه‌ترین قوانین جهان هستند. جمهوری‌خواهان به دنبال مرزهای مستحکم و نبود جرم و جنایت هستند، دموکرات‌ها در پی مرزهای باز هستند و در مقابل جرم و جنایت‌، ضعیف.»
در شهر سیوداد خوارس در مکزیک که همجوار با مرز آمریکاست، گروهی در حدود پنجاه نفر از فعالان مدنی به خیابان‌ها آمدند و به سوی یکی از پل‌های بین‌المللی شهر تظاهرات کردند. این افراد پلاکاردهایی را در اعتراض به ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک و نیز نظامی کردن این منطقه در دست داشتند.
ترامپ در دوره کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود، در صورت ورود به کاخ سفید میان آمریکا و مکزیک یک دیوار حائل مرزی خواهد کشید. او هزینه ساخت این دیوار را نیز بر عهده مکزیک دانسته بود.
از اوایل ماه مه تمام مهاجران غیرقانونی که از مرز مکزیک وارد خاک آمریکا شده بودند، بازداشت شدند. در این میان بیش از ۲۳۰۰ کودک مهاجر از والدین‌شان جدا شده و در چادرها یا اقامتگاه‌های موقت بدون امکان تماس با والدین‌شان نگهداری شده‌اند.
انتشار تصاویر و سرگذشت این کودکان در رسانه‌ها واکنش‌‌های زیادی را چه در آمریکا و چه در سطح بین‌المللی به همراه داشته است.
ترامپ روز ۲۰ ژوئن در یک عقب‌نشینی نسبت به سیاست‌های مهاجرتی خود فرمان توقف جداسازی اعضای خانواده‌های مهاجر غیرقانونی در مرز را امضا کرد.
دیوان عالی آمریکا چند روز پیش فرمان مهاجرتی ترامپ در راستای منع سفر اتباع پنج کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا را تأیید کرد. قضات دیوان عالی این فرمان را به منزله تبعیض علیه مسلمانان ندانستند و اعلام کردند، ترامپ از حیطه اختیاراتش فراتر نرفته است.
بیش از پانصد زن، از جمله یک عضو کنگره در جریان تجمعی اعتراضی به این حکم دیوان عالی در روز پنج‌شنبه ۲۸ ژوئن در واشنگتن دستگیر شدند.