نق زدن و سیاه‌نمایی یا حل مشکلات مردم با روحیه جهادی


سرویس سیاسی- در روزهای گذشته رسانه‌های بیگانه از مشکلات مردم خرمشهر بهانه‌ای مجدد دست و پا کرده‌اند که نیات دور و دراز خود را برای تضعیف و تخریب جمهوری اسلامی را پی بگیرند.
 فارغ از اینکه در کشور مشکلاتی وجود دارد و خرمشهر قهرمان و مردم غیور این شهر نیز گرفتار این سختی‌ها هستند از این مشکلات نه آن‌گونه که سلبریتی‌ها و برخی سیاسیون و رسانه‌ها بدان عادت دارند یعنی نق زدن، سیاه‌نمایی و عکس یادگاری گرفتن با مشکلات مردم که با روبه‌رو شدن جهادی و حضور در صحنه بدون ادعا همان‌گونه که سپاه، بسیج و روحانیت همیشه بدان مفتخر بوده‌اند حل می‌شود.
هرگاه در کشور سیلی به‌راه می‌افتد، زلزله‌ای روی می‌دهد یا ساختمانی بر سر مردم آوار می‌شود سلبریتی‌ها و برخی سیاسیون نق زدن را شروع و از این و آن انتقاد می‌کنند بی‌آنکه گامی به جلو بردارند و مشکلی را با دستان خود حل کنند، آنها اگر گامی بردارند حضور در محل حادثه و عکس یادگاری گرفتن با مصیبت و آلام مردم است و بعضا نیز شماره حساب می‌دهند تا مردم دلسوز کشور برای برداشتن گامی در جهت حل مشکلات هم وطنان خود این حساب‌ها را پر کنند و وقتی که آب‌ها از آسیاب افتاد، میلیاردها تومان در این حساب‌ها تلنبار شده و کسی نیز پاسخگو نیست آیا با این پول مشکلی حل شده است و اصولا کمک‌های مردمی به کجا رفته است و در کجا هزینه شده است؟!
مشکلی که با حضور جهادی


 قرار گاه خاتم‌الانبیای سپاه حل شد
بیش از یک ماه از شور شدن آب شهرهای جنوبی خوزستان می‌گذرد که با توجه به معضل پیش‌آمده، قرارگاه مهندسی خاتم‌الانبیای سپاه پروژه چند ساله آبرسانی به این شهرها را در مدت زمان کمتر اجرا کرد. امروز 80 درصد آب آبادان و خرمشهر از طرح غدیر تأمین و سبب کاهش شوری آب گردید.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درخصوص مشکل آب خرمشهر گفت: طرح غدیر از سال ٧١ برای تامین آب آبادان و خرمشهر مطرح بود، دولت این طرح را که باید ظرف ١٠ سال آینده انجام می‌شد ظرف سه سال انجام داده است که پیمانکار آن نیز قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه است و با وجود کمبودهای مالی این طرح را به‌عنوان یک طرح ملی انجام داده و ١٥ تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس اداره آبفای آبادان نیز در این زمینه گفت: بیش از 80 درصد از آب آشامیدنی شهرهای آبادان و خرمشهر از خط لوله غدیر تأمین و میزان برداشت از بهمن‌شیر کاهش پیدا کرده است.
علیرضا خلیلی افزود: تا بهره‌برداری کامل از طرح غدیر آب‌رسانی با 10‌تانکر در مناطق حاشیه شهر و 40‌تانکر در روستاها ادامه خواهد یافت ولی بعد از بهره‌برداری از طرح خط غدیر 2 برداشت آب از رودخانه بهمن‌شیر به صفر می‌رسد.
رئیس ‌اداره آبفای آبادان با بیان اینکه میزان شوری آب آشامیدنی آبادان در روزهای گذشته به‌دلیل شکستگی لوله طرح غدیر به 12 هزار میکروموس رسیده بود، گفت: این میزان شوری امروز در خطوط لوله و شبکه داخلی به سه هزار و 900 میکروموس رسید و با آب‌شیرین‌کن‌های خانگی به‌راحتی قابل تصفیه است.
گفتنی است آب مصرفی آبادان در حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب است که تاکنون از محل فاز یک طرح غدیر، ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مترمکعب تحویل می‌شد و باقی‌مانده آن از کارون و بهمن‌شیر است؛ آب مصرفی خرمشهر نیز در حدود ۹۰ هزار مترمکعب است که حدود ۶۵ هزار مترمکعب آن از طرح غدیر است. همچنین ۱۰ هزار مترمکعب نیز برای آبادان از آب‌شیرین‌کن‌ها تهیه می‌شود.
چنان‌که دیده می‌شود مشکلات را می‌توان بدون ‌های‌و‌هوی و آن‌گونه که برخی سلبریتی‌ها به‌دنبال آن هستند یعنی عکس یادگاری گرفتن با مشکلات مردم و بهره‌برداری‌های سیاسی، اجتماعی و...حل کرد.
نمونه بارز این شیوه‌های ناپسند را در عملکرد برخی به اصطلاح هنرمندان و سیاسیون در زلزله کرمانشاه دیدیم، در این زلزله برخی نهادها، مجموعه‌ها و شخصیت‌ها بدون اینکه سخنی بگویند به صورت جهادی وارد میدان شدند، آستین‌ها را بالا زده و کار کردند و برخی هنوز در کرمانشاه حضور دارند و تصمیم دارند تا مشکلات مردم تمام نشده و آسایش پیدا نکرده‌اند به خانه و کاشانه خود باز نخواهند گشت.
در مقابل برخی سیاسیون و به‌اصطلاح هنرمندان بلافاصله به فکر بهره‌برداری شخصی افتاده و شماره حساب‌های خود را منتشر ساختند تا مردم به داد هموطنان زلزله زده خود بشتابند و به‌جای پرداختن کمک‌های خود به نهادهایی که در صحنه حضور داشته و کمک‌ها را به جایگاه اصلی خود می‌رساندند حساب این افراد را پر کنند و امروز ماه‌ها از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و هنوز مشخص نیست میلیاردها پولی که به این حساب‌ها ریخته شده کجا هزینه گشته است؟
دیروز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که دو نوع عملکرد را در مقابل هم قرار داده و قابل مقایسه می‌سازد.
 افتتاح ۲۰۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی
در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
رئیس ‌ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از افتتاح ۲۰۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در مناطق زلزله‌زده توسط بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی خبر داد.
رضا خواجه‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه افتتاح ۲۰۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در مناطق زلزله‌زده دیروز در روستای مشکنار از توابع شهرستان سرپل‌ذهاب برگزار شد اظهار داشت: عملیات احداث واحد‌های مسکونی مددجویان زلزله‌زده پس از مداخلات مددکاری، آماده‌سازی و مشاوره خانوار جهت ساخت و صدور مجوز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.
وی افزود: تاکنون 2 هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی تخریبی مددجویان شناسایی شده که یک هزار و ۳۸۰ واحد تخریبی نوع یک و به شدت آسیب دیده هستند.
خواجه‌ای تأکید کرد: در فاز اول، ۲۰۰ واحد مسکن مددجویی بازسازی شد که با افتتاح ۲۰۰ واحد دیگر در فاز دوم بیش از ۴۰۰ واحد آماده واگذاری شده است.
سردار غلام‌حسین غیب‌پرور رئیس ‌سازمان بسیج مستضعفین در آیین افتتاحیه ۲۰۰ واحد مسکونی برای زلزله‌زدگان گفت: زلزله خسران داشت و داغ ما التیام پیدا نکرده ولی در کنار آن درس‌های بزرگی آموختیم که وقتی در کنار یکدیگر باشیم، کارهای بزرگی انجام می‌شود.
استاندار کرمانشاه نیز در مراسم افتتاح ۲۰۰ واحد بازسازی شده مددجویان بهزیستی در مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب گفت: حدود ۴ هزار واحد مسکونی آماده واگذاری به زلزله‌زدگان است.
هوشنگ بازوند اظهار داشت: وحدتی که میان همه اقشار کشور در روزهای پس از زلزله کرمانشاه وجود داشت موجب گردید تا در امداد و نجات رکوردی را در دنیا داشته باشیم. بیش از ۱۱ هزار نفر از نیروهای سپاه، ارتش و مرزبانی در این کار مشارکت داشتند و کار بی‌سابقه‌ای انجام شد.
وی با ‌اشاره به اینکه امیدواریم در بازسازی هم بتوانیم رکورد بزنیم، بیان کرد: تاکنون حدود ۹ هزار سقف در این مناطق زده شده و حدود ۴ هزار واحد آماده است.
استاندار کرمانشاه با قدردانی از سردار غیب پرور به‌دلیل حضور بسیار فعال بسیج مستضعفین در امداد و نجات گفت: امروز با مشارکت سازمان بهزیستی و همت بالای بسیج سازندگی شاهد افتتاح این واحدها هستیم و هم اکنون هم ۳۱ سپاه استانی در بازسازی مشارکت می‌کنند.
سرنوشت متفاوت دو قرارداد
و سانسور توانمندی داخلی
در روزنامه‌های زنجیره‌ای!
روز پنجشنبه هفته گذشته فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان که با همت متخصصان ایرانی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه به بهره‌برداری رسیده بود، با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت افتتاح شد.
این پالایشگاه از سه فاز تشکیل شده که هر کدام ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین را دارند. فاز اول این مجتمع عظیم در سال گذشته افتتاح شده بود. با راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، میزان تولید بنزین یورو 5 از 12 به 24 میلیون لیتر در روز و تولید نفت گاز نیز از 4 به 8 میلیون لیتر در روز می‌رسد.
همزمان با بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و افزایش ظرفیت تولید بنزین، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، سازندگان ایرانی به دانش فنی طراحی و ساخت کاتالیست‌های تولید بنزین یورو 4 و 5 هم دست یافتند.
اما این خبر غرورآفرین با اقدام هماهنگ رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای به‌گونه‌ای وارونه منعکس گردید.
روزنامه ایران، ارگان رسانه‌ای دولت در صفحه اول خود با سانسور عکس فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به‌عنوان مجری این طرح، تصویری از روحانی و وزیر ضعیف نفت منتشر کرد و تیتر خود را هم به یک موضوع حاشیه‌ای اختصاص داد.
روزنامه‌های شرق، اعتماد، ابتکار، قانون، دنیای اقتصاد، آفتاب یزد و... هم موفقیت جوانان ایرانی را تاب نیاوردند و این خبر را از صفحه نخست خود سانسور کردند.
این اقدام هماهنگ روزنامه‌های زنجیره‌ای از آن جهت قابل تأمل است که اگر آنها خبر توانمندی جوانان ایرانی در حوزه انرژی را منعکس می‌کردند، ناچار می‌شدند در برابر تضعیف توان داخلی در سال‌های گذشته و امید بستن بی‌نتیجه به شرکت‌های غربی همچون توتال پاسخگو باشند و همین تناقض باعث شد بر این موفقیت سرپوش بگذارند.
وزارت نفت دولت روحانی دو قرارداد بست؛ یکی با توتال یکی با داخلی‌ها. توتال فرانسه شرکتی بود که یک بار حدود 20 سال قبل ایران را سر کار گذاشت و کشور را ترک کرد، اما در این دولت دوباره به فاز 11 پارس جنوبی بازگشت. دولت روحانی با آب و تاب از این قرارداد 5 میلیارد دلاری رونمایی کرد و همین روزنامه‌هایی که چند روز پیش خبر موفقیت جوانان ایرانی را سانسور کردند، با تعابیری عجیب و غریب از آن قرارداد گفتند و نوشتند.
اما بعد از آنکه آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و دست دولت روحانی را خالی گذاشتند، شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد برخلاف توافق، برای بار دوم زیر تعهد خود می‌زند و از ایران می‌رود. جالب اینکه توتال روی مخازن مشترک ایران و قطر در قطر کار می‌کند و حالا که رفته، اطلاعات طرف ایرانی را هم با خود برده است!
در این بین متأسفانه براساس قراردادی که وزارت نفت منعقد کرده، توتال بعد از 5 سال معطل نگه داشتن یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نفت ایران، غرامتی نمی‌پردازد و براساس اظهارات وزیر نفت، بدون هیچ هزینه‌ای ایران را ترک می‌کند.
به موازات قرارداد با خارجی‌ها، دولت دهم برای ساخت پالایشگاه عظیم ستاره خلیج‌فارس با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء قرارداد بست و دولت روحانی هم این قرارداد را ادامه داد.
با همه بی‌مهری‌ها، فاز نخست این پروژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به کمک دولت آمد و با حضور روحانی افتتاح شد و حال افتتاح فاز دیگری از این پروژه، ایران را به مرز خودکفایی در تولید بنزین رسانده و کشور را در برابر تحریم بنزین بیمه کرده است.
با همه مشکلات داخلی که در دولت برای این قرارداد پیش آمد در کنار موانع تحریم خارجی، مراحل این پروژه بزرگ یکی بعد از دیگری انجام شد و حتی در شرایطی که طلب قرارگاه از دولت، از حدود 13 هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت روحانی به 30 هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید، این طرح ملی از نفس نیفتاد.
اعتماد یک‌طرفه و خسارت بار به توتال را می‌توان با کارنامه درخشان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه مقایسه کرد که با وجود همه اتهام‌افکنی‌ها و تخریب‌گری‌های برخی دولتمردان، فاز دوم «بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان» را با وجود سخت‌ترین شرایط تحریم راه‌اندازی کرد.
این دو نمونه و مصداق به‌صورت کاملا آشکاری نشان می‌دهند که هر مشکلی را می‌توان با اتکا به توانمندی داخلی از پیش رو برداشت. حضور جهادی، بی‌ادعا و بدون حاشیه‌سازی در میانه میدان برای حل مشکلات مردم راهکاری است که فرزندان این مرز و بوم از سپاه و بسیج گرفته تا دانشجویانی که تعطیلات خود را در روستاها و در اردوهای جهادی به‌سر می‌برند پیش روی مدعیان گذاشته‌اند، با این راهکار بعید به نظر می‌رسد مشکلی غیرقابل حل باشد به شرط آنکه مسئولین به توانمندی‌های داخلی اطمینان داشته باشند.