ابرهای ایران را می‌دزدند

سال‌ها است داد می‌زنیم آب نداریم، بحران آب پیش‌رو است، آب هست، اما کم است. امروز همه آنچه پیش‌بینی می‌کردیم را به چشم می‌بینیم؛ هزاران هکتار از زمین‌های این کشور در برهوت کامل و آب کیمیا شده است. امروز دیگر زمان آن را نداریم که بگوییم سوءمدیریت در دولت نهم و دهم یا دشمن خارجی. امروز دشمن‌ترین ما به خودمان، خودمان هستیم. اگر همچنان گناه را به گردن فرد یا افرادی بیندازیم تنها منفعت بزرگ‌تر شدن بحران آب در کشور است. آیا به نیمه‌رسیدن آب در سفره‌های‌آب‌زیرزمینی نیز کار دشمن است؟! اینکه هنوز افرادی در کوی و برزن معابر را با آب لوله‌کشی می‌شویند یا استخر‌های آب منازل را با آب‌شرب پر می‌کنند چطور؟! این هم کار دشمن است؟ اساسا دشمن چقدر می‌تواند به ما نزدیک باشد. این خاک سال‌هاست از بی‌توجهی و سوءمدیریت ما در عطش می‌سوزد. دیگر زمان آن رسیده که سرهایمان را پایین بیندازیم و شجاعانه بگوییم اشتباه کردیم. در حق این خاک تشنه و دریاچه‌ها و تالاب‌هایی که خشک می‌شوند. زندگی که در این محیط‌های‌ طبیعی می‌میرد بازگشتی ندارد. بنابراین دیگر زمان آن نیست که تنها به دنبال مقصر بگردیم، مقصر من بودم یا شما، امروز دیگر مجالی برای تکرار اشتباهات نیست. اگر مجالی هم داشتیم، سال‌ها با بی‌توجهی هدرش دادیم. نمی‌گوییم اقدامی نکرده‌ایم و دست روی دست گذاشته‌ایم، اما وضعیت امروز گویای آن است که آنچنان که باید مشکل را جدی نگرفته‌ یا برای آن تلاش حداکثری نکرده‌ایم. هشدارهای کم‌آبی و بی‌آبی امروز بیشتر از همیشه به گوش می‌رسند و امروز دو راه پیش رو داریم فراموشی این هشدارها و پیمودن راه‌فعلی یا پذیرفتن تقصیرات خود و تلاش برای جبران اشتباهاتمان.
تغییرات اقلیمی ایران مشکوک است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به معضلات تغییر‌ اقلیم در ایران نیز اشاره و اعلام کرد: تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی‌ها است؛ مراکز ‌علمی که در کشور وجود دارد مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده‌اند که نتیجه مطالعات این موضوع را تایید می‌کند. غلامرضا جلالی خاطرنشان کرد: تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم. او افزود: در این مطالعه طی چهار سال قبل ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتیجه اینکه همه ارتفاعات بالای دو هزار و 200 متر در این محدوده پر از برف، اما ارتفاعات ما خشک بوده است. جلالی با بیان اینکه رابطه تنگاتنگی میان پدافند غیرعامل و تهدید وجود دارد، افزود: پدافند غیرعامل براساس سه عنصر شناسایی تهدید، رصد و بررسی تهدید و مقابله با تهدید یا کاهش پیامدهای آن در سطح قابل‌ تحمل عمل می‌کند. او با تاکید بر اهمیت مطالعه مداوم استراتژی‌ و دکترین‌های تهدیدگر علیه کشور گفت: بخشی از تهدیدات انسان‌ساز ممکن است بر فن‌آوری مستقر شود و به کارگیری آن علیه ما تهدیداتی ایجاد کند.
کشوری نمی‌تواند ابر بدزدد


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان‌هواشناسی در واکنش به این ادعا گفت: بر اساس اطلاعات هواشناسی امکان اینکه کشوری برف یا ابری را بدزدد، وجود ندارد. احد وظیفه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس پدافند غیرعامل افزود: نمی‌دانم او بر چه اساسی این موضوعات را مطرح کرده است، احیانا او اسناد و مدارکی در این زمینه دارند و بنده در جریان نیستم. او افزود: کشوری نمی‌تواند، ابر بدزدد، اگر اینگونه بود پلیس آب در آمریکا ایجاد نمی‌شد، زیرا ابرها را از دیگر کشورها می‌دزدیدند و دیگر نیازی به پلیس آب نبود و آن را حذف می‌کردند.
دچار خشکسالی مدیریتی هستیم
یک کارشناس محیط ‌زیست در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با احتمال دزدیده شدن ابرها در ایران می‌گوید: رئیس‌جمهور وقت در اوایل دهه 90 این موضوع را با مضمونی مشابه مطرح کردند، اما حقیقت ماجرا آن است که دزدیده‌ شدن ابرهای بارا‌ن‌زای ایران توسط هیچ نهاد علمی و تحقیقاتی تایید نشده است. هومان خاکپور می‌افزاید: این موضوع بیشتر در حد یک حدس و گمان بدون پایه علمی است. هنگامی که رئیس پدافند غیرعامل سخن از تحقیقات علمی در این زمینه می‌کنند، چقدر خوب است که آن را منتشر کنند، زیرا این موضوع از نظر حقوق بین‌المللی قابل پیگرد است. او خاطرنشان می‌کند: اگر کشوری مانع عبور ابرهای باران‌زا به کشور دیگری شود، حقوق بین‌ الملل با آن برخورد می‌کند. بنابراین اگر دوستان به منابع علمی اثبات شده در این زمینه دست یافتند، چرا آنها را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری نمی‌کنند؟! خاکپور می‌افزاید: طرح این موضوع بیشتر ادامه گمان‌های توهم‌آمیز و از نظر علمی توجیه نمی‌شود. اگر کشوری مانند آمریکا این قدرت را داشت، این کار می‌توانست در مناطقی از آمریکا که امروز با مشکلات شدید خشکسالی و کمبود بارش مواجه است، انجام شود. او می‌گوید: با توجه به اطلاعات، منابع موجود و اظهارنظرهای متخصصان اقلیم‌شناسی چنین واقعه‌ای امکان‌پذیر نیست. همچنین برای حرکت ابرهای ایران و مدیترانه‌ای اصلا امکان ناباروری یا ایجاد مانع برای ورود ابرهای باران‌زا به داخل کشور را ایجاد نمی‌کند. خاکپور می‌افزاید: باتوجه به پیشینه ایران و اینکه بر نوار خشک کره زمین واقع شده بنابراین اساسا قبل از ایجاد فن‌آوری باروری و دستکاری در ابرها ما درگیر پدیده خشکسالی بوده‌ایم و این پدیده در ایران قابل پیش‌بینی است. این کارشناس خاطرنشان می‌کند: در اوایل فصل بهار این ادعا ایجاد شد که برخی نهادها و ارگان‌های نظامی بر باروری ابرها نقش داشتند و این میزان بارش کار آنهاست، این نیز سخن اشتباه دیگری بود. در ماه‌های پایانی سال گذشته پیش‌بینی بارش‌های متعدد باران در فصل بهار توسط کارشناسان آب‌وهوا شده بود. همچنین از چند سال گذشته تاکنون سخن از خشکسالی به میان آمده و خشکسالی کنونی از ابتدا قابل پیش‌بینی بود. خاکپور می‌افزاید: در فضای کنونی و مساله تحریم‌های مجدد آمریکا و خروج از برجام و مشکلات کشور با اسرائیل نباید به مردم و دنیا آدرس نادرست دهیم. طرح این مطالب نه‌ تنها کمکی به عبور از بحران خشکسالی در کشور نمی‌کند، بلکه ما را در پیمودن راه نیز به اشتباه می‌اندازد. مردم با شنیدن این سخنان در توهم آن فرو می‌روند که بحران آب کار دشمن است. در حالی که سوء مدیریت آب ما را به این روز انداخته است. مسئولان نباید باتوجه به بحران آب در خوزستان خود را تبرئه کنند و آن را به گردن دشمن فرضی و خارجی بیندازند. او می‌گوید: خشکسالی مدیریتی منابع آبی است، امروز برای تامین هشت میلیارد مترمکعب آب شرب دچار مشکلیم، آن هم در کشوری که در شرایط خشکسالی کنونی 80 میلیارد مترمکعب بارش باران داشته‌ است. بنابراین اگر 10 درصد این بارش‌ها مدیریت شود، از پس تامین آب شرب در مناطق مختلف برمی‌آییم. این خشکسالی مدیریتی است و انتصاب آن به خشکسالی اقلیمی و دشمن خارجی اشتباه است.