روز داغ انتخاباتی

ص 3 قالیباف: نامزد نمی‌شوم اما برای پیروزی رقبای روحانی تلاش می‌کنم
  علی رضایی

محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای تهران که پیش از این دو بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده و شکست خورده است، اعلام کرد قصد کاندیداتوری در انتخابات پیش رو را ندارد اما همه تلاشش را خواهد کرد تا حسن روحانی یک بار دیگر رئیس جمهوری نشود.


او روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را «بحرانی» و  «نتیجه سوء مدیریت و ناکارآمدی» توصیف و تأکید کرد: «برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به جای رئیس جمهوری فعلی در 29 اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است.»
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه «همه کسانی که به دنبال نجات کشور از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی هستند باید با اتحاد و یکپارچگی برای تحقق هدف رفع بحران مدیریت کلان کشور، کارآمدی و تغییر دولت فعلی تلاش کنند»، تصریح کرد: «همان طور که طی نامه‌ای اعلام کردم، هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم؛ ولی تمام تلاشم را برای کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت.» به گفته وی، «این هدف راهبردی و مهم به دست نخواهد آمد، مگر با به کار گرفتن همه ظرفیت‌های مردمی و دلسوزان انقلاب و کشور و اجماع بر سر کاندیدایی که صلاحیت، قابلیت و مقبولیت داشته باشد.»
محمدباقر قالیباف یک بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و یک بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نامزد شد. او در سال 84 با کسب  07/4 میلیون رأی که 9/13 درصد کل آرا را تشکیل‌ می‌داد، بعد از آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی ایستاد و چهارم شد. به گفته حمید رسایی از نمایندگان سابق مجلس، قالیباف در سال 88 نیز قصد کاندیداتوری داشت اما به توصیه رهبر معظم انقلاب نامزد نشد. شهردار تهران سال 92 با علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل، ائتلاف 1+2 را تشکیل داد اما در نهایت این اتحاد انتخاباتی فروپاشید و هر سه سوی ائتلاف وارد گود رقابت شدند و تنها حدادعادل در روزهای منتهی به رأی‌گیری کنار کشید.
از قالیباف به عنوان یکی از شانس‌های اصلی ریاست جمهوری در انتخابات سال 92 نام‌ می‌بردند، اما روند مناظره‌های تلویزیونی و چالش او با حسن روحانی که کلیدواژه‌هایی چون رقابت «سرهنگ با حقوقدان» را ساخت، به ضرر او تمام شد.
گزاره‌ای که صبغه نظامی و انتظامی شهردار تهران در مسئولیت‌هایی چون فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی نیروی انتظامی ایران و حواشی آن را یادآور‌ می‌شد. با اتمام شمارش آرا بود که مشخص شد قالیباف با کسب 6 میلیون رأی و اختلاف 12 میلیون رأیی با نفر اول، کاخ ریاست جمهوری را به حسن روحانی واگذار کرده است. در این میان بود که با کسب رأیی شکننده و اختلاف یک رأی، در رقابت با محسن‌ هاشمی شهردار پایتختی شد که شهروندانش به او رأی نداده بودند؛ چه از مجموع قریب 5 میلیون رأیی که تهرانی‌ها به صندوق ریختند، سهم قالیباف تنها یک میلیون و ۲۶۶ هزار رأی یعنی نصف آرای حسن روحانی در این حوزه انتخابیه بود. این در حالی بود که محمود احمدی‌نژاد شهردار پیشین تهران، در سال 84 یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأی به دست آورده بود. آماری که نشان‌ می‌داد قالیباف در شهری که بیش از هر حوزه دیگری شناخته شده است، پایگاه رأی قابل اتکایی ندارد.
شهردار تهران سال گذشته با دو چالش فرو ریختن ساختمان پلاسکو و پرونده موسوم به «واگذاری املاک نجومی» رو‌به‌رو  و از سوی شماری از اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس به  ناکارآمدی و سوء استفاده از امتیازهای شهرداری به نفع اطرافیانش متهم شد. اگرچه تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی به نتیجه نرسید، اما سؤال‌ها هم در این باره و هم درباره حادثه پلاسکو همچنان مطرح است. شاید کنار هم گذاشتن همه این مؤلفه‌ها بود که سبب شد قالیباف «آزموده» را دوباره نیازماید و این بار در پشت جبهه برای بیرون کردن رقیبش از میدان تلاش کند. این در حالی بود که ماه‌ها پیش برخی از اصولگرایان به نقل از وی اعلام کردند قالیباف تنها در شرایطی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نامزد‌ می‌شود که مجموع اصولگرایان بر حمایت از او اتفاق نظر داشته باشند. اگرچه شماری از احزاب و شخصیت‌های اصولگرا در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند در چارچوب «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، نامزدها و نیروهای این جریان را یکپارچه کنند، اما نتیجه این ائتلاف تا اینجای کار 14 نامزد است که قرار است امروز به 5 کاندیدا تقلیل پیدا کند. از ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی به عنوان نامزد نهایی اصولگرایان ائتلافی نام‌ می‌برند.
تقویت کاندیداتوری رئیسی
هر چند رئیس دفتر رئیسی هفته‌ها پیش گفت که رئیسی، مسئولیت فعلی‌اش را بر هر فعل دیگر مقدم‌ می‌داند، اما رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان ائتلافی دیروز از جدی شدن کاندیداتوری وی خبر دادند. چنان‌که سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی، خبر داد سید ابراهیم رئیسی طی روزهای گذشته از عضویت در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات استعفا کرده و این یکی از نشانه‌های قوت گرفتن احتمال کاندیداتوری وی است؛ چرا که اعضای هیأت نظارت بر انتخابات در صورتی که قصد کاندیداتوری داشته باشند، باید از عضویت در این هیأت استعفا کنند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در این باره گفت: پنجشنبه (امروز) پس از جلسه هیأت نظارت در این  باره خبر خواهد داد. بنابر گزارش تابناک، «تولیت آستان قدس رضوی دیداری را با مقامات عالیرتبه نظام در روز سوم فروردین ماه سال جاری برگزار کرده و یکی از مباحث مطرح شده موضوع کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بوده است. آن طور که شنیده شده است، نظری دال بر نفی یا تأیید کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی عنوان نشده است.» تابناک همچنین خبر داد «رئیس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در استان خراسان و از استانداران او در دولت دهم به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی تولیت آستان قدس رضوی برگزیده شده و  شهردار مشهد اخیراً جلسه‌ای را برای برخی فعالان سیاسی بختیاری در غرب کشور برگزار و برای  رئیسی تبلیغ کرده است.» بنابر این گزارش، «رئیسی در جلسه روز پنجشنبه جبهه مردمی نیروهای انقلاب حضور نخواهد داشت؛ اما احتمالاً کلیپی از سوابق، برنامه‌ها و مواضع و نزدیکی اصولگرایان به نمایش گذاشته خواهد شد.» ناظر به همین اخبار بود که برخی از محافل رسانه‌ای، تقویت حضور رئیسی را با کناره‌گیری قالیباف مرتبط دانستند. چنان که ایلنا پیش‌بینی کرد شهردار تهران در صورت پیروزی نامزد نهایی اصولگرایان ائتلافی، در کابینه وی حضور خواهد داشت. خبری که در لفافه موقعیت قالیباف در صورت تغییر چهره شورای شهر تهران را یادآور‌ می‌شود.
زیرا با توجه به عدم کاندیداتوری چهره‌های شاخص اصولگرا در انتخابات شوراها که همزمان با ریاست جمهوری برگزار‌ می‌شود، همچنین افزایش امید به تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان، این احتمال وجود دارد اکثریت شورای تهران در اختیار گروهی باشد که قالیباف را گزینه مناسبی برای مدیریت شهری تهران نمی‌دانند. حال در شرایطی که خود قالیباف به «ناکارآمدی» در حل و فصل معضلات تهران متهم است، او اعلام کرده برای نجات کشور از مدیریت «ناکارآمد» تلاش خواهد کرد.

خبر

5 نامزد نهایی«جمنا» امروز انتخاب می‌شوند

قرار است امروز دومین مجمع عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» با هدف انتخاب 5 نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» که به اختصار «جمنا» خوانده می‌شود، نهاد انتخاباتی شماری از احزاب و شخصیت‌های اصولگراست که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، تأثیرگذار بوده و گزینه مطلوب خود را راهی پاستور کنند. سازوکار اعلام شده «جمنا» برای انتخاب نامزد نهایی، انتخاب نامزد بر اساس رأی‌گیری در مجمع عمومی 3 هزار نفره‌ای است که گویا از اصولگرایان سراسر کشور تشکیل شده است. به این ترتیب که ابتدا 10، سپس 5 و در نهایت یک نامزد انتخاب و به اردوگاه رأی این جریان معرفی شود. در نخستین مجمع عمومی «جمنا» که سال گذشته برگزار شد، 21 نامزد به رأی گذاشته شدند اما دست آخر به جای 10 نفر، نام 14 نفر آن هم به ترتیب حروف الفبا منتشر شد. با انصراف روز گذشته محمدباقر قالیباف از کاندیداتوری، اسامی این فهرست به 13 نفر رسیده است. پرویز فتاح دیگر نام حاضر در این فهرست نیز پیش‌تر اعلام کرده است که قصد کاندیداتوری ندارد. بنا به گفته اصولگرایان ائتلافی، سعید جلیلی از دیگر نام‌های حاضر در این فهرست نیز تاکنون به ساز و کار جبهه تن نداده و می‌خواهد به صورت مستقل وارد میدان شود. اگر چه حزب مؤتلفه اسلامی اعلام کرده از گزینه نهایی «جمنا» حمایت می‌کند، اما مصطفی میرسلیم نامزد این تشکل در انتخابات ریاست جمهوری، در حاشیه گردهمایی اعضا و هواداران جمعیت مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این سؤال که «اگر جزو پنج نامزد نهایی جمنا نباشید از این تصمیم تمکین خواهید کرد» گفت: ما از حق تمکین می‌کنیم.» پاسخی که تا حدی تأییدکننده شایعاتی بود که بعد از برگزاری نخستین مجمع عمومی «جمنا» شنیده شد؛ مبنی بر اینکه میرسلیم در انتخابات داخلی «جمنا» جزو 10 نفر اول نبوده است. او قبلاً تأکید کرده بود ائتلاف پیش از برگزاری مناظره‌های تبلیغاتی معنا ندارد. اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه نیز در گردهمایی دو روز پیش موتلفه ای ها گفت: ما با آرامش کامل پشت سر آقای میرسلیم نماز می خوانیم، به او اعتماد داریم و تکلیف الهی خود می دانیم که به وی رای دهیم. منابع نزدیک به محسن رضایی دیگر نام فهرست نامزدهای «جمنا» هم اعلام کرده‌اند او این بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود. به گفته پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، امروز نامزدهایی در معرض رأی قرار خواهند گرفت که در جلسه حضور داشته و برنامه‌های خود را ارائه دهند و همچنین به قول و قرارهای ائتلاف پایبند باشند.
در تحولی دیگر دیروز فارس گزارش داد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، پرویز فتاح، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی بابایی، عزت‌الله ضرغامی، مهرداد بذرپاش، علی نیکزاد، رستم قاسمی و محسن رضایی در جلسه امروز «جمنا» حاضر می‌شوند و هر کدام 20 دقیقه برای ارائه برنامه‌های خود زمان خواهند داشت و پس از آن رأی‌گیری از اعضای مجمع انجام خواهد شد. نام مصطفی میرسلیم، سعید جلیلی، محمدخوش چهره و محمد مهدی زاهدی که در فهرست 14 نفره «جمنا» بودند، در اسامی اعلام شده از سوی فارس دیده نمی‌شود.
این در حالی بود که «انتخاب» خبر داد در جلسه ای که در هفته جاری بین سعید جلیلی و رئیس هیات موسس «جمنا» برگزار شده، جلیلی از عزم خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده اما در عین حال گفته نمی تواند شرط «جمنا» برای امضای تعهد کناره گیری را بپذیرد. بر اساس این گزارش بعد از انتقال این پیام اعضای تصمیم گیر «جمنا» اعلام کرده اند که نمی توانند بدون پذیرش این پیش شرط ، نام جلیلی را برای انتخابات روز پنج شنبه در لیست قرار دهند.
بر همین اساس سعید جلیلی در روز رای گیری جزو لیست نخواهد بود و او به صورت مستقل از «جمنا» نامزد انتخابات خواهد شد .
اخیرا نیز جریان مردمی انقلابی فرزندان نسل سوم روح‌ا... با عنوان «جماران» و با شعار «ما 33 میلیون نفر» ، با حضور در حسینیه جماران، ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل، اعلام موجودیت کرده است که گفته می شود از حامیان مهرداد بذرپاش هستند.
/////////////////////////////////////////////////////////////   ص  21 احمدی نژاد:
اگر بقایی رد صلاحیت شود، بدلی برای او داریم نیم نگاه

آمارسازی به شیوه احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد به سیاق دوران ریاست جمهوری خود ادعاهایی را مطرح کرد که به نظر نمی‌رسد چندان با واقعیت همخوانی داشته باشد. او در نشست خبری دیروز خود آمارهای دولت یازدهم را به انتقاد گرفت. این در حالی است که وی و دولتش از این ناحیه همواره مورد انتقاد  کارشناسان و برخی اعضای کابینه خود بوده‌اند. برای نمونه طهماسب مظاهری، رئیس کل بانک مرکزی در دولت نهم در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد در 18 خرداد سال 94 اشاره‌ای صریح به ارائه آمار نادرست از سوی رئیس دولت نهم دارد. او در بخشی از این گفت‌وگو گفته است: «خوب یادم هست یک بار یک مصاحبه مستقیم از صدا و سیما داشت. همان‌جا آماری داد که درست نبود. برنامه زنده بود. فردا رفتم و پرسیدم مرجع آماری که دیشب ارائه دادید، کجاست؟ این آمار را یا من باید به شما داده باشم یا وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان برنامه. من از دو مرجع دیگر پرسیدم، گفتند چنین آماری نداده‌اند. من هم که این آمار را نداده‌ام. موضوع چیست؟» به گفته مظاهری، آمارهای مورد اشاره توسط احمدی‌نژاد مربوط به سیستم بانکی و اشتباه بوده است. وی افزوده است: «همان موقع به ایشان گفتم که ممکن است ما آماری را داده باشیم که اشتباه باشد و شما اطمینان می‌کنید و می‌روید می‌گویید. به دلیل اعتمادتان حرفی نیست، باید مسئول مربوطه جوابگوی این اشتباه باشد. یک موقع مسئولی گزارشی را می‌دهد و شما با علم به اشتباه بودنش آن را مطرح می‌کنید که هرچند کار درستی نیست اما مشخص است علت چیست. اما یک زمانی شما از هیچ‌کسی آمار نگرفتید و خودتان این کار را می‌کنید که اصلاً کار درستی نیست. این هم مصداق همین مورد سوم است.» به گفته مظاهری، احمدی‌نژاد در پاسخ گفته است: «به نظرم رسید که گفتن این آمار مفید است.»
احمدی‌نژاد همچنین در نشست دیروز گفت که تقصیر توقیف تعداد زیادی از مطبوعات در دوره دولت‌های نهم و دهم برعهده قوه مجریه نبوده است. در دوره یادشده 46 نشریه توقیف شده‌اند. اگر چه بخشی از توقیف‌ها خارج از اراده دولت بوده است اما نکته قابل تأمل اینکه نگاه مسئولان دولتی نسبت به رسانه‌های غیرهمسو نگاهی مداراجویانه نبوده است. چنانکه در همان دوره نسبت به مواضع محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقادات زیادی وجود داشت. یک روز بعد از آمدن رامین به معاونت مطبوعاتی، روزنامه سرمایه توسط هیأت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شد. رامین 11 اسفند 88 در گفت‌وگو با بخش خبری 30/20 تلویزیون نگاه خود به آنچه خاطیان در رسانه‌ها خواند را این گونه بیان کرد: «در غرب به جای اینکه روزنامه یا مجله را تعطیل کنند، فعالیت افراد خاطی را برای همیشه از کار رسانه‌ای ممنوع و آنان را از حقوق شهروندی محروم می‌کنند.» رامین مهرماه 89 هم در یک برنامه زنده رادیویی خطاب به مجری برنامه که از وی درباره اظهاراتش درباره روحانیت و مساجد سؤال کرد، به تندی گفت: قبل از پاسخ به سلام شما باید بگویم شما چرا این اراجیف را مطرح می‌کنید. شما غلط می‌کنی که اینها را مطرح می‌کنی.


4 سال پس از پایان دوران ریاست جمهوری، دیروز برای نخستین بار بود که رئیس دولت‌های نهم و دهم حاضر شد به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ بگوید. اما محمود احمدی‌نژاد حتی با گذشت این سال‌ها نیز حرف تازه‌ای برای پرسش‌های نمایندگان افکار عمومی نداشت. بویژه اینکه او از پاسخ صریح به دو پرسش طفره رفت؛ یکی درباره 11 روز خانه‌نشینی و دیگری درباره پرونده تخلف 12 هزار میلیاردی. درباره خانه‌نشینی، خبرنگاران را به مرور گذشته ارجاع داد و درباره تخلفات نیز نه تنها منکر آن شد، بلکه از کسانی که مدعی وجود تخلف هستند، خواست آنها را اثبات کنند.
به این ترتیب، او دیروز هم همان احمدی‌نژادی بود که در 8 سال دوران ریاست جمهوری، با این تفاوت که این بار به تلویح گفت که یاران خود را نیز از دست داده است؛ آنجا که گفت در دولت احتمالی حمید بقایی بسیاری از حاضران دولت‌های نهم و دهم نخواهند بود. او یک تفاوت دیگر هم با گذشته داشت. پرسش‌های خبرنگاران انگلیسی زبان را‌ می‌فهمید و همچون دوره ریاست جمهوری، نیازی به ترجمه نداشت.
این نشست در ساختمانی برگزار شد که سه یار غار، در روز طبیعت نهالی را در باغچه آن کاشتند و آن فیلم‌ها را منتشر کردند. علاوه بر بقایی، مشایی، جوانفکر، داوری و مرتضی تمدن نیز احمدی‌نژاد را همراهی‌ می‌کردند. احمدی‌نژاد در ابتدا از بقایی خواست که کنار او قرار بگیرد. او دست بقایی را بلند کرد و صورت او را بوسید، درست شبیه آنچه 4 سال گذشته در روز ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری روی داد. وقتی هم عکاسان خواستند او بوسیدن بقایی را تکرار کند، احمدی‌نژاد عمل خود را تکرار کرد. در ابتدا، دوربین‌های عکاسان متوجه بقایی و مشایی بود، درحالی که احمدی‌نژاد پشت تریبون قرار داشت و برای حضار دست تکان‌ می‌داد.
رئیس دولت‌های نهم و دهم در ابتدای سخنان خود، همچون سخنرانی‌های اخیر خود، ابتدا درباره انقلاب اسلامی گفت و سپس درباره مشکلات جهان. گفت که «سخن و خطاب من جهانی است» و افزود که «ما همه ارزش‌ها و بالاترین رفاه و عزت را برای همه انسان‌ها‌ می‌خواهیم. جهان پر از ثروت و امکانات است که اگر به درستی مدیریت شود، همه‌ می‌توانند در رفاه زندگی کنند.»
او سپس، اصولی از قانون اساسی را قرائت کرد که به حقوق اساسی ملت‌ می‌پرداخت و گفت که «خیلی از افراد قانون اساسی را نمی‌خوانند یا بعضاً به آن پایبند نیستند.»
خبرنگاران بسیاری از احمدی‌نژاد پرسیدند که پس از توصیه رهبر معظم انقلاب، در بیانیه‌ای اعلام کردید که از هیچ فرد و مقامی حمایت نمی‌کنید، پس چرا اکنون از بقایی حمایت‌ می‌کنید و آیا این تناقض نیست؟ وی نیز با تکرار پاسخ همیشگی خود که برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارد، تأکید کرد که از بقایی به عنوان نامزد اصلاح حمایت خواهم کرد.
خبرنگار تلویزیون چین درباره برجام پرسید که احمدی‌نژاد، برجام را یک سند تأیید شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نهادهای مسئول دانست و تصریح کرد: اما مشکل اطلاعاتی است که درباره این سند به مردم داده شد، ظرفیت‌هایی برای این سند مطرح شده بود که واقعیت نداشت، از جمله برداشتن تحریم‌ها، بهبود یافتن روابط با کشورهای متخاصم و بهبود وضع بانک‌ها، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و وقتی هم که تحریم‌های جدید وضع شد، براساس این سند، ایران نتوانست شکایتی مطرح کند. از این رو باید ملت در جریان جزئیات این سند قرار داده‌ می‌شد.
رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره پرونده تخلف 12 هزار میلیارد تومانی دولت سابق نیز گفت: گویی برای ادعا علیه دولت قبل مسابقه گذاشته‌اند، کنتور هم که ندارد، جایی هم حساب‌کشی نمی‌شود، همین طوری‌ می‌گویند، ما تاکنون به این دلیل پاسخ ندادیم که اساساً مدل برخورد با مسائل را صحیح نمی‌دانیم.
وی با ابراز تأسف از اینکه رسیدگی قضایی هم مشکل دارد و درست نیست، تخلف 12 هزار میلیارد تومانی دولت سابق را مبهم‌گویی توصیف و خاطرنشان کرد: اگر در دولت ما یک شام اضافه‌ می‌دادند، پولش را‌ می‌گرفتیم. ادعاهایی که مطرح‌ می‌شود باید اثبات شود، شما مطئمن باشید که اگر قوه قضائیه وارد شود، حتماً طرف ما را نمی‌گیرد که سندش آقای بقایی است که با شکایت دولت یازدهم دستگیر شد.
احمدی‌نژاد در توجیه دلایل قهر 11 روزه خود نیز گفت: ‌من قبلاً در ارتباط با آن موضوع صحبت کردم و رهبری هم صحبت‌های خودشان را انجام داده‌اند، به آن صحبت‌ها مراجعه کنید.
رئیس دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به این انتقاد که شما موضع خود را تغییر‌ می‌دهید و دچار تناقض هستید، اظهار کرد: من کی موضع خود را تغییر داده‌ام؟ همان حرف‌هایی را‌ می‌زنم که آن موقع‌ می‌زدم. ما از اول دنبال اصلاحات واقعی بودیم. ما تابلوی اصلاحات نداریم اما‌ می‌خواستیم اصلاحات بین مردم و حکومت را انجام دهیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه واکنشش در برابر رد صلاحیت حمید بقایی چه خواهد بود، گفت: چه دلیلی وجود دارد که ایشان تأیید صلاحیت نشود همان طور که بقیه تأیید صلاحیت شدند، ایشان هم باید تأیید شوند و من از راه‌های مختلف تمام تلاشم را‌ می‌کنم و ان‌شاء‌الله مشکلی هم پیش نمی‌آید اما بدلی هم برای او در نظر گرفته ایم.
احمدی نژاد در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی در زمینه برنامه‌اش برای سال‌های آتی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: رهبری به من توصیه کردند که کاندیدا نشوم. نه اینکه نسبت به مسائل کشور بی تفاوت باشم. ضمن اینکه بعضی‌ها می‌گویند این توصیه رهبری نهی کامل من از ورود به سیاست است و برخی هم می‌گویند این تنها یک توصیه است. همان طور که رهبری هم خودشان گفتند، این توصیه‌ای است به برادر مؤمنم. در هر حال من خودم برای ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارم.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت اقتصادی در دوران ریاست جمهوری‌اش گفت: در آن سالی که بیشترین فشارها بود، حتی کسانی که مأمور بودند بازار ارز را کنترل کنند، خودشان سکه و دلار‌ می‌خریدند. برخی نهادها در تهران ۵۰۰ هزار تا، ۲۰ هزار و ۳۰ هزار سکه‌ می‌خریدند تا بازار ارز را همان طور ملتهب نگه دارند و بعداً به جای اینکه به پیمانکاران‌شان پول بدهند، سکه و ارز‌ می‌دادند.
وی با بیان اینکه در سال ۸۸ رژیم صهیونیستی فرمان ایجاد وضعیت بحرانی را در ایران داد، اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم چه کسی فرمان حمله و ایجاد بحران را داد. همان کسی که مرد! البته رژیم صهیونیستی را‌ می‌گویم. رژیم صهیونیستی فرمان حمله را داد و در ایران هم کسی آن را در سال ۸۸ فرماندهی کرد.
احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در زمینه حصر اظهار کرد: اینکه عده‌ای در حصر و ممنوع‌التصویر هستند، مخالف نظر ما است. من قبلاً هم گفتم راضی به ممنوع‌التصویری و حصر هیچ کس نیستم. این اعتقاد من است. برای همین اعتقاد در هشت ساله دولت در مواجهه با پاسداری از حقیقت و آزادی انتقادات سنگینی به ما وارد شد. احمدی‌نژاد در ارتباط با رهنمود رهبر معظم انقلاب  مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات گفت‌: رهبری رهنمود کردند برای دوقطبی شدن فضا وارد انتخابات نشویم. حالا شما از کسانی اسم‌ می‌برید که وارد صحنه رقابت شده‌اند و در واقع دوقطبی شکل گرفته است حال اگر ما بیاییم فضا دوقطبی می‌شود یا سه قطبی؟ پس الان شرایط مخالف نظر رهبری نیست.  احمدی‌نژاد ادامه داد: رهبری به من توصیه کردند که کاندیدا نشوم، نه اینکه نسبت به مسائل کشور بی تفاوت باشم. ضمن اینکه بعضی‌ها‌ می‌گویند این توصیه رهبری نهی کامل من از ورود به سیاست است و برخی هم می‌گویند این تنها یک توصیه است. همان طور که رهبری هم خودشان گفتند، این توصیه‌ای است به برادر مؤمنم.
در هر حال من خودم برای ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارم. وی همچنین در پاسخ به چرایی حمایت از مرتضوی گفت:‌اولاً من در نماز جمعه تهران در ماه رمضان آن سال سخنرانی کردم و به موضوع کهریزک پرداختم و گفتم این اتفاق یک جنایت و فساد است. اسنادش هست، به آن مراجعه کنید. اما سؤال من این است آیا سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و قوه قضائیه زیر نظر دولت بوده است؟ زمانی که مرتضوی به تأمین اجتماعی رفت، هیچ کدام از این موضوعات مطرح نبود. درست است که معذرتخواهی کرده اما هنوز محکوم نشده است. شما نگران نباشید اگر شکایتی از من و دولتم باشد، قوه قضائیه از ما دفاع نمی‌کند. احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا وی وقوع رویدادهایی چون حوادث بازداشتگاه کهریزک، توقیف روزنامه‌ها و دستگیری فعالان سیاسی توسط وزارت اطلاعات را خارج از اختیاراتش می‌داند، اظهار کرد: بله کهریزک و وزارت اطلاعات مال ما نبوده است. یک پرسش من در مناظرات سال 88 تهمت بزرگان نظام تلقی شد در حالی که من فقط گفتم صحنه را در این انتخابات فلانی دارد اداره‌ می‌کند.
آیا این توهین است؟ آن آقایی که روبه‌روی من نشسته بود، خودش 6 بار تأیید کرد که سه دولت سازندگی، اصلاحات و جنگ با هم هستند. حال اینکه من سؤالی را مطرح کنم که چرا بچه‌های فلانی میلیاردر شده‌اند و از کجا این پول را آورده‌اند، تهمت است؟ وی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه خس و خاشاک خواندن معترضین انتخابات سال 88 اظهار کرد: من نگفتم مردم خس و خاشاک هستند. من گفتم کسانی که خیابان‌ها را به هم ریختند، مغازه‌ها را آتش می‌زنند و مردم را آزار‌ می‌دهند، خس و خاشاک هستند. نوار و صوت سخنرانی‌های من نیز موجود است.