بی‌توجهی چین به تحریم نفتی ایران

چين به اعتقاد کارشناسان هميشه از ايران در شرايط مختلف از جمله در بحث تحريم‌ها و برجام حمايت کرده است و اين بار نيز که رييس جمهوري آمريکا در حال رايزني براي تحريم خريد نفت ايران است همچنان از ايران در برابر آمريکا حمايت مي‌کند.
چين به اعتقاد کارشناسان هميشه از ايران در شرايط مختلف از جمله در بحث تحريم‌ها و برجام حمايت کرده است و اين بار نيز که رييس جمهوري آمريکا در حال رايزني براي تحريم خريد نفت ايران است همچنان از ايران در برابر آمريکا حمايت مي‌کند.
به گزارش ايرنا، آمريکا هشدار داده است همه کشورها از جمله اتحاديه اروپا، چين، هند، ژاپن و کره جنوبي بايد از واردات نفت از ايران دست بردارند، در غير اين صورت با تحريم‎هاي اين کشور مواجه خواهند شد واشنگتن حتي مدعي است در اين مورد هيچ کشوري از تحريم معاف نمي‌شود.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا، در پي خروج از توافق هسته‌اي موسوم به برجام به کشورهاي ديگر بين ۹۰ تا ۱۸۰ روز براي اجراي تحريم‌هاي ايران فرصت داد موعد اعمال تحريم‌هاي نفتي چهارم نوامبر برابر با 13 آبان است.


پيش از اين آمريکا هياتي به رياست کريستوفر اي. فورد دستيار وزير خارجه در امور امنيت بين الملل و خلع سلاح اين کشور را به کره جنوبي و ژاپن اعزام کرده بود تا اين دو کشور را به نخريدن نفت ايران تشويق کند.
همزمان با حضور اين هيات در کره جنوبي و ژاپن بود که مقامات اين دو کشور اعلام کردند همچنان مايل به خريد نفت از ايران هستند و در اين زمينه با آمريکا در حال مذاکره هستند.
اما آمريکا به اين اقدامات راضي نشد و هياتي را به چين و هند هم اعزام کرد تا از مقامات اين دو کشور نيز بخواهد به طور کامل خريد نفت ايران را متوقف کنند اين موضوع يکي از دستور کارهاي سفر «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد به هند بود که به عنوان دومين خريدار بزرگ نفت ايران شناخته مي‌شود.
اما چين بي توجه به اين اقدامات روابط اقتصادي خود را با ايران همچنان حفظ کرده و بر ادامه آن نيز تاکيد دارد مقامات چين اعم از وزارت امور خارجه يا وزارت بازرگاني اين کشور تا کنون بارها بر ادامه و حتي تقويت روايط اقتصادي با ايران تاکيد کرده اند.
حجم مبادلات تجاري دو کشور ايران و چين در سال 2017 حدود 37 ميليارد و 300 ميليون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
حجم روابط اقتصادي دو کشور در 4 ماهه نخست امسال هم 13.2 ميليارد دلار بوده است که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزايش يافته است اين افزايش حجم مبادلات اقتصادي بيانگر رشد و افزايش همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور است. چين اولين شريک تجاري ايران است در يک دهه گذشته دو کشور سطح روابط خود را حفظ کرده‌اند به طوري که چين اولين و بزرگترين خريدار نفتي و بزرگترين مشتري صادرات غير نفتي ايران به شمار مي‌رود. آمارها نشان مي‌دهد ايران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چين صادر کرده است و در چهار ماهه اول 2018 نيز تقريبا سطح فروش نفت در همان سطح باقي مانده است بر اين اساس، 24 درصد نفت ايران به چين صادر مي‌شود.
چين حتي در راستاي مقابله با آمريکا در مورد خريد نفت ايران، سيستم معاملات نفتي خود بر مبناي «يوان» را با هدف افزايش نفوذ در بازار نفت افتتاح کرده بود و به همين جهت، سلاح ارزي واشنگتن تهديد چنداني براي پکن نخواهد بود.
واردات نفت چين از ايران ادامه دارد
شرکت چيني ساينوپک بزرگ‌ترين پالايشگر نفت جهان عليرغم فشارهاي آمريکا بر اين شرکت اعلام کرده است «تحريم‌هاي ضد ايراني آمريکا» تاثيري بر واردات نفت چين از ايران نخواهد داشت.
يکي از مديران ارشد اين شرکت اعلام کرد «تحريم‌هاي آمريکا ضد ايران، تاثيري بر واردات نفت چين از ايران نخواهد داشت».
وي افزود: پالايشگران چيني براي خريد نفت از ايران، از نفتکش‌هايي استفاده مي‌کنند که تعاملي با آمريکا ندارند بنابراين، با وجود تصميم آمريکا براي بازگرداندن تحريم‌ها ضد ايران، واردات نفت چين از ايران آسيبي نخواهد ديد.
اين مدير سينوپک همچنين اعلام کرد در صورتي ‌که دولت چين براي واردات نفت از آمريکا تعرفه 25 درصدي وضع کند، پالايشگران چيني خريد نفت از ايالات متحده را متوقف مي‌کنند و ممکن است به سمت ايران بروند.
وزارت خارجه: همکاري انرژي چين و ايران بحث‎انگيز نيست
در همين حال سخنگوي وزارت خارجه چين هم در تازه‌ترين اظهارات خود در پاسخ به سئوال ايرنا اعلام کرد «چين و ايران دو کشور دوست هستند، تبادلات و همکاري‎هاي عادي دو کشور در ابعاد اقتصادي و تجاري و انرژي بحث‌انگيز نيست». لوکانگ گفت: چين و ديگر کشورها روابط تجاري خود در زمينه نفت خام و ديگر زمينه‎هاي اقتصادي و تجاري با ايران را حفظ خواهند کرد. او ادامه داد: چين و ايران دو کشور دوست هستند، ما در چهارچوب وظايف بين‎المللي خود رفت و آمد و همکاري‎هاي عادي خود از جمله همکاري‎هاي اقتصادي، تجاري و انرژي را حفظ کرده‎ايم که امري بحث‎انگيز نيست.
وزارت بازرگاني: روابط اقتصادي چين و ايران توسعه پيدا مي‌کند
سخنگوي وزارت بازرگاني چين هم در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اهميت روابط اقتصادي ايران و چين گفت: روابط اقتصادي دو کشور بدون «توجه به قوانين داخلي کشورهاي ثالث» توسعه پيدا مي‌کند.
گائو فنگ افزود: چين همانند گذشته در زمينه‌هاي اقتصادي و تجاري با ايران کار مي‌کند و «خروج آمريکا از برجام تاثيري در روابط اقتصادي دو کشور ندارد».
او تاکيد کرد: چين مخالف يک جانبه گرايي اقتصادي آمريکا يا هر کشور ديگري است و قوانين داخلي اين کشور براي چين اهميتي ندارد لذا ما مخالف خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم‌هاي يکجانبه احتمالي واشنگتن عليه تهران هستيم.
افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني
اما کارشناسان معتقدند اقدامات يک جانبه گرايانه آمريکا در تهديد کشورهاي ديگر به نخريدن نفت ايران، موجب افزايش سريع قيمت نفت شده است. در نتيجه اين افزايش، قيمت نفت خام برنت با 2.3 درصد افزايش با 76.46 دلار در هر بشکه رسيده است.