هشدار نفتی روحانی

رئيس جمهور، با تاکيد بر اينکه ملت ايران هيچ وقت در برابر فشار خارجي به زانو در نيامده و درنخواهد آمد، ايرانيان مقيم خارج از کشور را سفراي ملت ايران خواند و با اشاره به فشارهاي جديد دشمنان بر کشور، از آنان خواست در بيان واقعيتها و سرمايه گذاري و تداوم روابط علمي‌و تجاري به ايرانيان داخل کشور کمک کنند.
رئيس جمهور، با تاکيد بر اينکه ملت ايران هيچ وقت در برابر فشار خارجي به زانو در نيامده و درنخواهد آمد، ايرانيان مقيم خارج از کشور را سفراي ملت ايران خواند و با اشاره به فشارهاي جديد دشمنان بر کشور، از آنان خواست در بيان واقعيتها و سرمايه گذاري و تداوم روابط علمي‌و تجاري به ايرانيان داخل کشور کمک کنند.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار ايرانيان مقيم سوئيس، با بيان اينکه ايرانيان خارج از کشور، نماد فرهيختگي و اخلاق ايراني هستند، فعاليت‌هاي ارزنده و تاثير بالاي ايرانيان در خارج از کشور را موجب افتخار دانست و اظهارداشت: اگر از هم فاصله بگيريم، دشمن بيشتر توطئه مي‌کند و وظيفه همه ما تلاش براي توسعه و رفاه بيشتر ملت است.
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه حيات مادي و معنوي ما در گرو پيشرفت و سربلندي ايران است، افزود: تلاش دولت، تحقق اهداف ملي با وحدت و همراهي مردم است.با آغاز دولت يازدهم به همه طرفهاي خارجي خود گفتيم که اگر با زبان احترام و منطق با ملت ايران سخن بگوييد، مي‌توانيم مشکلات را با منطق و گفتگو حل کنيم و اگر منطق شما تهديد، فشار و تحقير مردم ايران باشد، اين سياست هيچ وقت در ايران جواب نخواهد داد و نتيجه آن باخت باخت خواهد بود.


روحاني با اشاره به اينکه منطق ملت ايران را در مذاکره با قدرتهاي جهاني اثبات کرديم و در مذاکراتي نفس گير و طولاني با قدرتهاي بزرگ دنيا به رغم همه فشارها ، سختي‌ها و پيچ و خم‌ها به توافقي بزرگ دست يافتيم که به نفع هر دو طرف بود، اظهار داشت: در نتيجه اجراي اين توافق تعامل و تبادلات اقتصادي و علمي‌کشورمان با جهان رونق گرفت و ميلياردها دلار سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف به ويژه از سوي ايرانيان مقيم خارج انجام شد.
رئيس جمهور با بيان اينکه برجام بر مبناي نفع ايران و جهان امضا شد، گفت: منطق ايران تغيير نکرده؛ يک طرف بي منطق از برجام خارج شده که هدفش فشار به ملت ايران است.
روحاني ادامه داد: هدف واقعي آمريکا از تحريم، فشار به زندگي مردم است اما آنها ادعا مي‌کنند که مي‌خواهند به دولت ايران فشار وارد کنند، اما وقتي واردات مايحتاج ضروري مثل دارو و نهاده‌هاي دامي‌را تحريم کنند، به چه کسي فشار وارد خواهد شد؟ آمريکايي‌ها مدعي شده‌اند که مي‌خواهند به طور کامل جلوي صادرات نفت ايران را بگيرند. آنها معني اين حرف را نمي‌فهمند، چرا که اين اصلا معني ندارد که نفت ايران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستيد اين کار را بکنيد تا نتيجه اش را ببينيد.
رئيس جمهور به اشاره به ادعاها مبني بر اينکه ايران درآمدهايش را صرف کمک به کساني که به ادعاي آمريکايي‌ها تروريست هستند، مي‌کند، خاطرنشان کرد: ما شفافيت را ادامه مي‌دهيم؛ مردم ايران بهترين ناظر هستند.در روزهاي اخير بانک مرکزي فهرست همه حدود ۱۳ ميليارد دلاري را که براي واردات به واردکنندگان تخصيص داده شده است، منتشر کرده و جزئيات بودجه سال ۹۷ کشور نيز به رغم اينکه کار آساني نبوده، بر روي فضاي مجازي منتشر شده است. حساب و کتاب درآمدهاي ايران هم که مشخص است، بنابر اين ديگر اين ادعاها موضوعيت ندارد.
روحاني گفت: براي مبارزه با فساد هيچ دستگاه نظارتي بالاتر از خود مردم نيست و مردم بهترين ناظر اجراي قانون هستند. همه مسئولين نيز بايد در برابر مردم پاسخگو باشند. وقتي ارز به قيمت مشخص در اختيار کسي قرار مي‌گيرد مردم بايد بدانند که هر کسي چقدر ارز دريافت کرده و چه چيزي با آن وارد کرده است.
رئيس جمهور با تاکيد دوباره بر اينکه فشار اقتصادي به ايران، فشار به ملت ايران خواهد بود، اضافه کرد: وقتي سرمايه گذاري در ايران با مانع مواجه شود، توسعه صنايعي که از اين سرمايه گذاري بهره مند شده و باعث شده بودند در اين سالها درآمد غير نفتي کشور از درآمد نفتي بالاتر برود، مختل خواهد شد. نتيجه اعمال فشار بر روابط بانکي و بيمه اي، در نهايت بر ملت ايران وارد خواهد شد.
روحاني با اشاره به دستاوردهاي به دست آمده در حدود ۵ سال گذشته در زمينه توليد بنزين، گاز و گازوئيل، گسترش و بهبود خدمات بهداشتي و درماني به مردم، گردشگري، ترانزيت، فضاي مجازي و امثال آنها اظهار داشت: فشار بر روابط بانکي و بيمه‌اي و صادرات نفت ايران، يعني فشار بر روي تداوم و توسعه اين موفقيتها و فشار و توطئه‌اي که امروز طراحي شده است، فشار و توطئه عليه توسعه و رفاه ملت ايران است.
رئيس جمهور تصريح کرد: همه در برابر اين وضعيت مسئوليت داريم. ايرانيان خارج از کشور به عنوان سفراي ملت ايران مي‌توانند در بيان واقعيتها و سرمايه گذاري و تداوم روابط علمي‌و تجاري با ايرانيان داخل کشور، کمک کنند و آنجا که دولت ايران يا بخش خصوصي ايران نتواند کاري را انجام دهد، آنها به کمک بيايند.
روحاني با تاکيد بر اينکه همه بايد دست به دست هم دهيم، خاطرنشان کرد: ملت ايران هيچ وقت در برابر فشار خارجي به زانو در نيامده و درنخواهد آمد. مگر ۳۰ سال پيش در اين روزها آمريکايي‌ها هواپيماي مسافربري ايران را سرنگون نکردند و مگر در جنگ به سکوي نفتي ايران حمله نکردند و مگر کشتي معمولي لجستيک ايران را تصرف نکردند. آيا توانستند با همه اين جنايات ملت ايران را تسليم کنند.
رئيس جمهور با بيان اينکه تمام نمايندگي‌هاي کشور در خارج، بايد خدمتگزار هموطنان باشند، گفت: امروز فشار جديد بر مردم و جامعه ايران، مقطعي است که همه به عنوان ايراني و براي عظمت ايران بايد کنار هم بايستيم و تلاش مان را افزايش دهيم. امروز مسئوليت همه چه ايرانيان خارج از کشور و چه ايرانيان داخل کشور سنگين تر و مهم تر از ديروز است.
روحاني در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: مقامات سوئيسي هم گفته‌اند که مي‌دانيم حق با ايران است و حامي‌برجام و تداوم روابط اقتصادي با ايران هستيم و۴۰ شرکت اقتصادي سوئيس فردا با همکاران ايراني خود جلسه دارند. در اين مقطع که آمريکايي‌ها در مواجهه با ايران به جز چند کشور از طرف همه کشورهاي ديگر جهان در زبان و عمل محکوم شده اند، اميدوارم بتوانيم با همکاري و همدلي با کمترين هزينه از اين مسير عبور کرده و شاهد ايراني سرزنده تر، آبادتر و عزتمندتر باشيم.