تعامل اقتصادي ايران با سوييس فراتر از گفتگو


رئيس جمهور گفت: تحريم کور عليه يک ملت بزرگ بزرگترين نقض حقوق بشر در جهان امروز است. مسأله صلح و امنيت جهاني و منطقه حساس خاورميانه نيز مورد تأکيد روساي جمهور دو کشور بود و اينکه ايران نقش بسيار مهمي‌را عليه تروريسم در منطقه ايفا کرده است.
رئيس کنفدراسيون سوييس نيز در اين نشست با اشاره به تدوين نقشه راه توسعه روابط دو کشور در حوزه‌هاي اقتصادي ، مالي، علمي‌و فني و مهاجرت گفت: در مورد مسايل مختلف مورد توجه دو کشور بخصوص در مورد مسأله برجام و نتايج و عواقب خروج آمريکا از اين توافق ، گفتگو کرديم.
آلن برسه تصريح کرد: برجام يک توفيق و پيروزي بسيار مهمي‌براي ديپلماسي بين المللي بود و همچنان سوييس متعهد به اجراي آن است. برجام از سوي چندين کشور امضا و با قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل پشتيباني مي‌شود و بسيار مهم است طرفين براي حفظ و ادامه اين توافق همکاري کنند.
وي با اشاره به شرايط ايجاد در بحث برجام پس از خروج آمريکا از آن گفت: ما امروز گفتگوهايمان را درباره مسايل مالي و اقتصادي تعميق بخشيده و ادامه داديم و در زمينه مسايل علمي‌و پژوهشي بسيار مشتاق هستيم پذيراي يک هيأت علمي‌ايراني در سوئيس باشيم.


رئيس کنفدراسيون سوئيس تاکيد کرد: سوئيس نه تنها به چندجانبه‌گرايي و همچنين به حقوق بين‌الملل و در کنار اينها ادامه گفتگو و مذاکرات متعهد است بلکه به تلاش‌هاي خود براي مساعدت به برقراري گفتگو و مبادلات ادامه مي‌دهد.
روحاني در پاسخ به سوال رويترز در مورد مسأله تهديد قطع صادرات نفت ايران از سوي آمريکايي‌ها گفت: حرف برخي مقامات آمريکايي مبني بر صفر کردن صادرات نفت ايران يک گزافه‌گويي است که هيچ وقت قادر نيستند آن را عملي کنند. اين کار کاخ سفيد غير قانوني، فرامرزي و لغو تمام تعهدات بين المللي در زمينه انرژي و تجارت است. تصور اينکه همه نفت صادر کنند جز ايران، غلط و نابخردانه است.
رييس کنفدراسيون سوييس درمورد نارضايتي يکي از مقامات آمريکا از سفر روحاني به سوييس و اتريش گفت: سوييس نقش واقعي خود را بازي خواهد کرد و ايران نقش مهمي‌در منطقه و روابط بين المللي دارد. تلاشهاي ما بر صلح استوار و مورد حمايت جامعه جهاني است. ما هميشه در جهت گفتگو و صلح کار کرديم و چندين بار مشاهده کردم که تلاش‌هاي ما در اين زمينه از حمايت عوامل مختلف در صحنه بين‌الملل برخودار هستند.
وي افزود: گفتگوهاي ما درباره سوژه‌هاي مختلفي بود. مشخص و واضح است که درباره برجام صحبت کرديم چون الان در شرايط نامطمئني هستيم که علاقمند و مايليم که عدم اطمينان را کاهش دهيم. ما درباره موضوع‌هاي ديگري که بر سر آن اختلاف عقيده داشتيم از جمله درباره حقوق بشر صحبت کرديم و همچنين موضع سوييس را درباره وضعيت در خاورميانه و لزوم به رسميت شناختن اسراييل يادآور شدم.
رئيس کنفدراسيون سوييس گفت: در اين مرحله مسأله اين است که بايد چه کار انجام داد تا توافق برجام که از سوي همه طرف‌ها امضاء شده و حمايت قطعنامه شوراي امنيت را هم دارد، آثار خودش را همچنان به بار بياورد. وي تأکيد کرد: باز هم موقعيت حقوقي سوييس در قبال برجام به هيچ وجه تغيير نکرده و آثار حقوقي برجام از ديدگاه ما پابرجا است.
روحاني نيز در اين زمينه گفت: رئيس جمهور محترم سوييس به مساله رژيم صهيونيستي اشاره کردند. ديروز صراحتا به ايشان گفتم ايران رژيم صهيونيستي را نا مشروع مي‌داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم مي‌کند.
روحاني در مورد تشکيل کميته مشترک اقتصادي دو کشور و اهداف که در اين کميته دنبال مي‌شود گفت: بعد از سفر رييس جمهور سوئيس به تهران در سال 2016، نقشه راهي را ترسيم کرديم و جلسات مشترکي براي توسعه روابط اقتصادي داشتيم. امروز به اين نتيجه رسيديم که براي حل بعضي از مشکلات در روابط اقتصادي نياز به يک کميته فني با ترکيب مشخص داريم تا گره‌هايي که وجود دارد را باز و مسير را براي فعاليت بيشتر فراهم کنيم.
رئيس جمهور سوييس نيز گفت: با اينکه الان قراردادي بين دو کشور داريم که به تازگي در پارلمان سوييس هم تصويب شده و مبناي حقوقي است که ما بر مبناي آن در تعامل اقتصادي فراتر از گفتگو رفتيم و کميته مشترکي را براي همکاري‌هاي اقتصادي ايجاد کرديم. با توجه به شرايط فعلي در خصوص برجام ، اين کميته اهميتي دو چندان يافته که ما در چارچوب اين کميته مي‌توانيم به دقت ببينيم که چه اقداماتي مي‌توانيم براي ادامه فعاليت‌هاي اقتصادي انجام دهيم.