پیشروی حیرت‌انگیز ارتش سوریه در جبهه جنوب/ سازمان ملل، اتحادیه عرب و اسرائیل به تکاپو افتادند


عملیات ارتش سوریه در جنوب کشور وارد حساس‌ترین مرحله خود شده است.  وضعیت موجود از فروپاشی صفوف گروه‌های تروریستی باقی مانده در درعا و سیطره ارتش سوریه بر شمار زیادی از روستاها و شهرک‌ها و مخالفت گسترده اهالی شهر با حضور تروریست‌های مورد حمایت‌ غرب در این شهر حکایت دارد. براساس گزارش‌ها ارتش سوریه به پیشروی خود در روستاها و شهرک‌های حومه شهر درعا ادامه می‌دهد و شهرک «النعیمه» و کشتزارهای «الشرعه» و قمر تیپ 38 پدافند هوایی سوریه را به کنترل خود در آورده است. ارتش سوریه همچنین شهرک «صیدا» در جنوب شرقی درعا را به کنترل خود در آورده و وارد مقر گردان پدافند هوایی مشهور به گردان «کبرا» شده است. یک منبع نظامی سوری نیز خاطر نشان کرده نیروهای ارتش به سه کیلومتری گذرگاه مرزی نصیب با اردن رسیده‌اند. نیروهای ارتش سوریه همچنین توانسته‌اند 9 پاسگاه مرزی با اردن را از‌اشغال گروه‌های تروریستی آزاد کنند و همچنان به عملیات خود برای پاکسازی کامل مناطق مرزی سوریه و اردن ادامه ‌‌دهند. منابع میدانی در ارتش سوریه نیز از مصادره مقادیر زیادی سلاح خبر داده‌اند که گروه‌های تروریستی نتوانستند آنها را قبل از عقب‌نشینی و فرار خود از شهرک‌های یاده شده با خود ببرند و بخشی از این سلاح‌ها «ساخت اسرائیل» و برخی دیگر ساخت آمریکا و انگلیس هستند. مرکز موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه (وابسته به تروریست‌ها) نیز گزارش داد ارتش سوریه ۶۰ درصد استان درعا را به کنترل خود درآورده است.عملیات ارتش سوریه علیه مخالفان و عناصر تروریستی مسلح از اول تیر ماه آغاز شده و طی این مدت، بیش از ۵۰ شهرک و روستا آزاد و پاکسازی شده است.
وحشت حامیان تروریست ها
همین پیشروی‌ها برای وحشت هماهنگ تروریست‌ها، سازمان ملل، اسرائیل و اتحادیه عرب کافی بود. با افزایش وحشت صهیونیست‌ها از نزدیک شدن نیروهای سوریه و مقاومت به مرزهای شمالی فلسطین‌اشغالی، یکی از فرماندهان ارتش این رژیم گفت برای عملیات زمینی جهت ورود به جنوب سوریه و‌اشغال استان قنیطره آماده شده‌اند. «صور گلدمن» فرمانده تیپ زرهی 401 ارتش رژیم صهیونیستی با ‌اشاره به طرح تل‌آویو برای آغاز تجاوز زمینی به جنوب سوریه، توضیح داد نظامیان این رژیم حداقل به مسافت 3 کیلومتر و برای‌اشغال استان «قنیطره» در این کشور پیشروی خواهند کرد. وی به خبرنگار جروزالم پست، چادرهایی را آن طرف مرزهای فلسطین‌اشغالی (خاک سوریه) نشان داد و گفت: «این چادرهای معارضان سوری است که طی دو هفته گذشته با حمایت ارتش اسرائیل برپا شده و آماده حمله به دولت سوریه و به تبع آن حمایت تل‌آویو هستند.» روزپنج شنبه نیز «گادی آیزنکوت» رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی به همراه دیگر فرماندهان و مقامات عالی‌رتبه این رژیم از بلندی‌های جولان‌اشغالی و مرزهای جنوب سوریه بازدید کرده و در جریان حمایت‌ها از تروریست‌ها قرار گرفت.
حمله به مواضع ارتش سوریه


همزمان با افزایش تهدیدات صهیونیست‌ها منابع محلی از حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه در بلندی‌های جولان سوری خبر دادند.
براساس گزارشات اولیه، عصر دیروز ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه برخورد یک خمپاره از سمت سوریه به منطقه حائل در جولان اشغالی، یکی از پست‌های دیده‌بانی دولت سوریه را هدف قرار داده است.
ارتش این رژیم با بیان اینکه هدف این خمپاره سرگردان، اسرائیل نبوده بلکه در پی درگیری‌های ارتش سوریه با معارضان شلیک شده است، تاکید کرد که در هر صورت دولت سوریه را مقصر این ناآرامی‌ها می‌دانند!
نگرانی ارتجاع عرب
 همزمان با صهیونیست‌ها سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب هم اعلام کرد این اتحادیه با نگرانی تنش نظامی در جنوب غربی سوریه را دنبال می‌کند. «محمود عفیفی» سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب با ‌اشاره به  آنچه «کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان و افزایش تعداد آوارگان به بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جنوب غربی سوریه» نامید گفت: «این اتحادیه با نگرانی اوضاع این منطقه را دنبال می‌کند.» به گفته عفیفی، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب خواهان برقراری فوری آتش‌بس است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه وارد معرکه شد اما در تصویب بیانیه‌ درخصوص اوضاع جنوب غرب سوریه ناکام ماند.
آتش بس
همزمان با پیشروی‌های گسترده ارتش سوریه در درعا و قرار گرفتن ارتش سوریه در موقیعت برتر خبرها از آتش بس در این منطقه حکایت دارد. شبکه العرییه اعلام کرد‌ه با آغاز  چهارمین دور مذاکرات میان تروریست‌های استان درعا با هیئت روسی، آتش‌بس نیز در تمامی مناطق این استان برقرار شده است.این مذاکرات در شهر «بصری الشام» صورت می‌گیرد. این مذاکرات به گفته «ابراهیم الجباوی» سخنگوی اتاق عملیات تروریست‌ها موسوم به «عملیات در جنوب سوریه» با وساطت اردن و جلب رضایت تروریست‌ها از سر گرفته شده است.مذاکرات پیشین به علت مخالفت فرماندهان میدانی گروهک تروریستی «ارتش آزاد» با تحویل سلاح‌های سنگین که شهر درعا و برخی نواحی اطراف آن را در‌اشغال خود دارد، با شکست مواجه شده بود. تروریست‌ها همچنین خواستار تسلط دوباره آنها به شهرک‌هایی شده بودند که در درگیری با ارتش سوریه از دست داده‌اند که این خواسته با مخالفت جدی هیئت روسی مواجه شد.
از سرگیری این مذاکرات در حالی است که شورای عالی قضایی تروریست‌ها در شهر «نوی» در استان درعا و «عبدالرزاق المهدی» عضو سابق هیئت فتوای تحریرالشام (جبهه النصره) در فتواهای جداگانه هرگونه توافق و صلح با دولت سوریه و طرف روسی را حرام اعلام کرده‌اند.مفادی که دولت سوریه در مذاکرات بر آن پافشاری و اصرار می‌ورزد؛ کاملا روشن است. اینها همان مفادی است که همه گروه‌های تروریستی در مناطق مختلفی که شاهد حل و فصل اوضاع با ارتش و دولت سوریه بوده است؛ آن را قبول کرده‌اند. از بارترین این مفاد حل و فصل وضعیت عناصر مسلح بعد از به زمین گذاشتن سلاح‌های سبک و نیمه سبک خود و بازگشت همه نهادهای دولتی به شهر درعا بطور کامل است. همچنین بازگشت همه اهالی آواره شده به خاطر اقدامات گروه‌های مسلح به خانه‌ها و روستاهای خودشان از دیگر این مفاد است.