نوجوانان کشتی ایران قهرمان جهان شدند

سرویس ورزشی-رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان روزهای ۱۱ تا ۱۳ تیرماه در شهر زاگرب کرواسی برگزار شد. در پایان تیم ایران با ۳ مدال طلای رحمان عموزاد خلیلی، علیرضا عبداللهی و امیرحسین زارع در اوزان ۴۵، ۹۲ و ۱۱۰ کیلوگرم، یک مدال نقره محمدرضا قیاسی در وزن ۸۰ کیلوگرم، ۳ مدال برنز سید عرفان جعفریان، علی اکبر فضلی و محمد کریمی در اوزان ۵۱، ۶۰ و ۶۵ کیلوگرم و با کسب ۱۵۲ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید. پس از تیم ایران، تیم‌های آمریکا و روسیه به ترتیب با کسب ۱۳۲ و ۱۱۶ امتیاز دوم و سوم شدند.
قهرمانی تیم ایران در حالی بدست آمد که این تیم در سال ۱۹۹۶ در کشورمان به عنوان قهرمانی رسیده بود و پس از ۲۲ سال و برای اولین بار در خارج از ایران این عنوان قهرمانی به دست آمد.
عبداللهی: مدالم را به مرزبانان تقدیم می‌کنم
علیرضا عبداللهی آزادکار وزن 92 کیلوگرم، یکی طلایی‌های ایران در این مسابقات بود. وی در پایان رقابت‌های جهانی نوجوانان گفت: پس از کسب مدال طلای آسیا عزمم را برای رسیدن به مدال طلای جهان جزم کرده بودم و قطعا اهداف بزرگ‌تری را نیز در سر دارم. امیدوارم بتوانم به همین شکل ادامه بدهم و به اهداف بزرگی که دارم برسم. امسال آخرین سال حضورم در رده نوجوانان است و قصد دارم این افتخارات را با تلاش و سختی بیشتر در رده جوانان نیز به‌دست بیاورم.


دارنده مدال طلای نوجوانان جهان و آسیا در سال ۲۰۱۸ با بیان اینکه مدال جواب کوچکی برای زحمات خانواده‌اش است، گفت‌: مدال طلای جهان را به همه مرزبانان کشورم تقدیم می‌کنم، افراد زحمتکش و بی‌ادعا که در شرایط دشوار مالی زندگی می‌گذرانند و در بسیاری از نقاط آب ندارند و یا در برف شدید از مرزها حفاظت می‌کنند اما با این وجود کمتر دیده می‌شوند. امیدوارم مسئولان خیلی بیشتر از این‌ها به این قشر زحمتکش که به خاطر امنیت مردم و کشور در شرایط سختی زندگی می‌کنند توجه کنند. عبداللهی در پایان در پاسخ به این سوال که کدام یک از کشتی‌گیران را الگوی خود می‌داند خاطرنشان کرد: به لحاظ اخلاقی آقا تختی را الگوی خودم می‌دانم و به لحاظ فنی نیز صادق گودرزی الگوی من است.
محمدی: مسئولان آینده سازان کشتی را حمایت کنند
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران هم با تقدیم قهرمانی نوجوانان آزادکار به مردم ایران گفت: امیدوارم مسئولان آینده‌سازان کشتی را حمایت کنند. در همین خصوص غلامرضا محمدی اظهار داشت: این قهرمانی برای اولین بار در تاریخ در خارج از خانه برای ایران به‌دست آمد و این قهرمانی پس از ۲۲ سال به ایران رسید که نشان‌دهنده کار بزرگی است که همه دست به دست دادند تا این افتخار بدست آمد. کشتی به عنوان پرافتخارترین رشته ورزشی ایران این روزها واقعا مظلوم واقع شده و امیدوارم این قهرمانی باعث شود مسئولان حمایت جدی از کشتی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه کار سختی را برای کسب عنوان قهرمانی در پیش داشتیم، بیان‌ کرد: دو سال پیش تیم هشتم جهان را تحویل گرفتیم. شبانه‌روز به اتفاق همه همکارانم زحمت کشیدیم، تلاش کردیم و وقت گذاشتیم تا به موفقیت برسیم. مهم‌تر از بحث نتیجه این است که این بچه‌های نوجوان که امروز دست به این کار بزرگ زدند با حمایت مسئولان ورزش انگیزه برای موفقیت در رویدادهای بعدی را داشته باشند. باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد تا این نفرات با انگیزه بیشتر تمرین کنند تا در رده جوانان و پس از آن در رده بزرگسالان موفقیت کشتی ایران را در رویدادهای جهانی و المپیک تضمین کنند و قطعا این پتانسیل را در نفرات تیم ملی می‌بینم. دو سال پیش این وعده را دادم که نفرات خوبی را در رده نوجوانان پرورش دهیم که نسلی افتخارآفرین در کشتی ایران باشند و فکر می‌کنم به این هدف رسیده‌ایم.
محمدی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد دور از انتظار برخی نفرات و اینکه کدام کشتی گیر را ستاره تیمش می‌داند، خاطرنشان کرد: ما ستارهای زیادی در تیم‌مان داریم که هر کدام شایستگی رسیدن به قله‌های افتخار در رده‌های بالاتر را دارند. قاطعانه می‌گویم تمامی ده کشتی گیر ما شایستگی رسیدن به مدال جهانی را داشتند مثلا قیاسی در کشتی فینال در حالی که تا ثانیه پایانی از حریف جلو بود بر اثر یک‌اشتباه شکست خورد و برغم شایستگی از رسیدن به مدال طلا بازماند یا ویسی، گودرزی و نخودی هم شایستگی رسیدن به مدال را مانند هفت کشتی گیر دیگر تیم ملی داشتند اما بدشانسی و‌اشتباهاتی که مرتکب شدند باعث شد به مدال نرسند. در مجموع همه تیم زحمت خود را کشیدند و از آنها تشکر می‌کنم.
جای خالی مسئولان ورزش
لازم به یادآوری است که اعضای تیم‌ ‌ملی کشتی آزاد نوجوانان کشورمان که با کسب سه مدال طلا، یک نقره و سه برنز به عنوان قهرمانی رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان جهان در کشور کرواسی رسیدند، ساعت ۳:۴۵ بامداد روز جمعه با استقبال رضا لایق دبیر فدراسیون و جمعی از مردم و علاقمندان به کشتی به کشور بازگشتند.
نکته مهم اینکه از میان مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک یک مقام مسئول نیز در فرودگاه حاضر نشد تا از افتخار آفرینان تیم ملی کشتی نوجوانان استقبال کند!