نگاهی به حیات علمی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله حاج سیدعلی علم‌الهدی بروجردی مجتهد مبارز و مردمی

*علیرضا نوروزی

ولادت و خانواده
آیت‌الله حاج سید علی علم‌الهدی بروجردی از نسل سادات معروف به نوربخش فرزند حضرت آیت‌الله حاج سید محمدرضا بروجردی، در سال 1305شمسی در مشهدمقدس متولد شد.


پدر ایشان آیت‌الله حاج سید محمدرضا علم‌الهدی بروجردی از علما و مراجع تقلید حوزه علمیه نجف و مشهد مقدس بود که سالیان متمادی به تدریس و تربیت شاگرد، در آن حوزه‌ها اشتغال داشت. ایشان پس از واقعه دلخراش مسجد گوهرشاد مورد تعقیب قرار گرفت و مخفیانه به عراق مهاجرت کرد و سپس سایر اعضای خانواده ایشان به وی ملحق شدند.
تحصیلات و فعالیت‌های علمی
آیت‌الله حاج سید علی علم‌الهدی پس از گذراندن دوره کودکی، تحصیلات خود را از مکتب‌خانه آغاز کرد و پس از آموزش قرآن و دروس متداول آن روزگار، در سال 1311شمسی عازم کشور عراق شد و تحت سرپرستی پدر عالم خود در حدود ده سالگی وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد. او مقدمات حوزوی را نزد آیت‌الله شیخ ذبیح‌الله قوچانی، شیخ محمدرضا بخارایی و پدر خود که از علمای نجف بود، فراگرفت و در سطوح عالی حوزه از محضر حضرات آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی، حاج سید احمد اشکوری و حاج میرزا حسن یزدی کسب فیض نمود.
آیت‌الله علم‌الهدی بروجردی سپس در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام حاج سید ابوالقاسم خوئی، مرحوم حاج سید محمود شاهرودی، حاج میرزا حسن یزدی و حاج سید محسن حکیم شرکت کرد و به درجه اجتهاد نایل گردید.
او با علما و بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله حاج میرزا علی فلسفی و آیت‌الله شهید میرزا علی غروی در دروس سطح و درس خارج، هم‌درس بود و در حوزه علمیه نجف اشرف به تدریس مقدمات و دروس سطح عالی اشتغال داشت و شاگردان فراوانی را تربیت کرد.
ارتباط با امام خمینی و مبارزه با رژیم بعث
ایشان در نجف، به دیدار امام خمینی می‌رفت و با ایشان مراودات داشت و جلسات مباحثه‌ای فراوانی نیز با فرزند ایشان حاج آقامصطفی خمینی برقرار نمود.
آیت‌الله علم‌الهدی بروجردی مدتی با سید مجتبی نواب صفوی آشنا شد و ادبیات عرب را برای او تدریس کرد و در مقابل از او حساب و ریاضی را آموخت.
ایشان از جمله مجاهدینی بود که با رژیم بعث عراق به مبارزه پرداخت و در مدت اقامت خود در کشور عراق، چندین مرتبه ازسوی رژیم بعث آن کشور، دستگیر و زندانی شد و مورد شکنجه قرار گرفت و هر بار به همت مراجعی چون آیت‌الله العظمی خوئی و آیت‌الله العظمی شاهرودی از زندان نجات پیدا می‌کرد.
ایشان در آن زمان در شهرهای مختلفی مانند نجف و بغداد زندانی و تحت شکنجه رژیم بعث قرار گرفت. او از خاطرات خود نقل میکرد: «در این دوره، امام خمینی به من می‌فرمودند که من مکرر برای استخلاص و رهایی شما دعا می‌کنم.»
رژیم بعثی عراق فرزند و داماد روحانی ایشان و شش نفر دیگر از بستگان وی را زیر شکنجه به شهادت رسانید و آیت‌الله علم‌الهدی بروجردی و خانواده‌اش را از کشور عراق اخراج و به ترکیه تبعید نمود.
بازگشت به ایران
این عالم مجاهد پس از مدت کوتاهی استقرار در ترکیه، در روز 19 رمضان سال 1406 قمری برابر با سال 1364 شمسی عازم ایران شد و در شهر مقدس مشهد اقامت گزید.
آیت‌الله علم‌الهدی در حوزه علمیه مشهد ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد ائمه بقیع مشهد، به تدریس درس خارج فقه و اصول پرداخت و شاگردان بسیاری تربیت کرد. او در مدت بیش از سی‌سال بسیاری از ابواب فقه مانند کتاب‌های صلاه، صوم، حج، زکات، خمس و طهارت را تدریس نمود.
درس خارج فقه ایشان در محل مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) مشهد با حضور جمعی از طلاب و فضلای مشهد برگزار می‌شد تا اینکه به دلیل عوارض جسمانی و کهولت سن در اواخر عمر شریفش تعطیل گردید.
آیت‌الله علم‌الهدی بروجردی در طول عمر بابرکت خود، علاوه بر رساله عملیه، جزوات دیگری مشتمل بر تقریرات اساتید خود و برخی تحقیقات اصولی و فقهی دیگر را تالیف کرده بود که متاسفانه، بر اثر اخراج ایشان و خانواده وی از کشور عراق، این آثار نابود گشت.
برخورداری از روحیه مردمی، حسن خلق، و شجاعت و صراحت در راه مبارزه از ویژگی‌های برجسته این عالم ربانی به شمار می‌رفت.
ارتحال
این عالم ربانی سرانجام پس از گذراندن یک دوره بیماری در صبح روز جمعه 22 تیرماه 97‌‌ دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت. پیکر ایشان در صبح روز دوشنبه 25 تیر از محل حسینیه نجفیهای مشهد به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شد. رحمت‌الله علیه و علی آبائه و اجداده.