۵۵ درصد معتادان شاغلند

وزیر کشور گفت: سیاست ما در حوزه پیشگیری و درمان مواد مخدر، اجتماعی کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر است. عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه مشترک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بررسی آسیب‌های اجتماعی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری موضوع اعتیاد و مواد مخدر را آسیب نخست کشور می‌دانند، اظهارکرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی باید به‌طور مستقل پیگیری شود. او با اشاره به تجربه طولانی کشور در حوزه مبارزه با اعتیاد تصریح کرد: سال گذشته شاهد افزایش ۱۶ تا ۱۷ درصدی کشفیات بودیم و در بحث پیشگیری با قوت در حال پیگیری هستیم. وزیر کشور تاکیدکرد: در حوزه درمان ظرفیت‌ها در مقایسه با زمان ورودم به این حوزه از ۵۰۰ نفر به ۱۰ هزار نفر در شهر تهران افزایش پیدا کرده است. رحمانی فضلی یادآوری‌کرد: نوروز امسال در ۱۲ یا ۱۳ استان جمع‌آوری خرده فروشان و معتادان متجاهر را داشتیم که در قالب این طرح ۱۹ هزار نفر در کشور دستگیر شدند که پنج هزار نفر آنها خرده فروش و مابقی معتادان متجاهر بوده‌اند. او افزود: قرار شده این افراد به جای سه ماه به مدت بیشتر و تا شش ماه نگهداری شوند. وزیر کشور با تاکید بر اینکه در حوزه توانمندسازی و اشتغال از هیچ کمکی به استان‌ها فروگذار نمی‌شود افزود: در استان‌های دیگر بخش خصوصی هم به این مقوله ورود داشته، هرچند به جز موضوع اشتغال، مسائل روانی و فرهنگ پذیرش این افراد در خانواده‌ها هم اهمیت دارد. رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده‌ها گرفتار اعتیاد هستند، اظهارکرد: اعتیاد حد و مرز ندارد و بیکار، شاغل، پولدار، فقیر، دانشجو و کارگر نمی‌شناسد. آمارها حاکی‌ست بین ۵۰ تا ۵۵ درصد معتادان کشور شاغل هستند. او مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر را یک ظرفیت مهم برشمرد و خاطرنشان‌کرد: سیاست ما در حوزه پیشگیری و درمان، اجتماعی کردن موضوع مبارزه با موادمخدر است و خود مردم باید در این حوزه ورود کنند. وزیر کشور گفت: در استان کرمانشاه در حوزه کارهای عمرانی و اقتصادی گام‌های مناسبی برداشته شده و با تلاش مسئولان سرعت و حجم کار بالا رفته است. هرچند این تلاش‌ها باید حداقل سه برابر شود تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. رحمانی فضلی با تاکید بر اهمیت پای کار بودن مسئولان و در راس آنها استاندار در حوزه مبارزه با اعتیاد افزود: باید تعداد جلسات برگزار شده در حوزه اعتیاد به تناسب شیوع اعتیاد باشد. اگرچه متوسط تعداد برگزاری این جلسات در کشور ۱۲ جلسه است، اما باید تعداد این جلسات در استانی همچون کرمانشاه که وضعیت بدتر است، ۲۴ جلسه باشد. او از مسئولان استانی خواست تا برای بهبود وضعیت استان از نظر آمارهای اعتیاد برنامه‌ریزی و تلاش کنند. وزیرکشور با اشاره به مطرح بودن دیگر آسیب‌های اجتماعی همچون حاشیه‌نشینی، از مسئولان خواست تا برنامه‌های خود را تدوین کرده و تلاش کنند تا از اعتبارات امسال سهم بیشتری گیرند.
افزایش ۲برابری دستگیری‌ خرده‌فروشان
همزمان قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: باید در حوزه مبارزه با اعتیاد استان‌هایی همچون کرمانشاه و خوزستان را به‌طور ویژه رصد شوند. علی مویدی اظهارکرد: رصد و پیگیری وضعیت استان‌ها و گزارش پیشرفت و اقدامات انجام شده در آنها در برنامه است. این مقام مسئول افزود: باید در حوزه مبارزه با اعتیاد استان‌هایی همچون کرمانشاه و خوزستان به‌طور ویژه رصد شوند. مویدی با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر تعداد برگزاری جلسات مبارزه با مواد مخدر جایگاه مناسبی در کشور ندارد، افزود: این استان از حیث برگزاری جلسات رتبه ۱۸ کشوری را دارد، هرچند شهرستان کرمانشاه از نظر برگزاری تعداد جلسات عملکرد قابل قبولی داشته و از این حیث رتبه نخست را در استان دارد که این موضوع جای تقدیر ویژه دارد. او با اشاره به اعلام آلودگی به مواد مخدر در روستاهای استان اظهارکرد: صد روستای استان در صورت تامین فضا و امکانات در امر پیشگیری ورود می‌کنند. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجرای پایلوت طرح توانمندسازی در ۱۳ استان افزود: استان کرمانشاه جزو استان‌های ویژه در این طرح است. مویدی با اشاره به همجواری استان کرمانشاه با اقلیم کردستان و بخش مرکزی عراق اظهارکرد: این استان مسیر ترانزیت تولید پیش‌سازهای مواد مخدر از مسیر اقلیم کردستان عراق و بعضا بخش مرکزی عراق بوده و از طرفی از سمت ما هم ترانزیت مواد مخدر به کشور عراق با توجه به بازار گرم مواد مخدر در این کشور وجود دارد که باید این مسیر از کرمانشاه به عراق و بالعکس را ناامن کنیم. او با اشاره به مشهود بودن خرده فروشان محلات افزود: دستگیری‌های خرده‌فروشان در سال گذشته دو برابر شده و امید است چهره مناسبی را در پاتوق‌ها داشته باشیم. قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعی راه‌اندازی شش مرکز سرپناه شبانه به صورت شلتر در شهرستان‌های کرمانشاه (دو مرکز مردانه و یک مرکز زنانه)، سنقر، کنگاور و هرسین را داشته باشیم. ساماندهی کودکان معتاد زیر ۱۸ سال، زنان باردار معتاد، راه‌اندازی سه واحد تعاونی تولید در سمن‌ها با حمایت مالی و هفت پایگاه سلامت در حاشیه شهر کرمانشاه از دیگر اقدامات قابل اجرا در استان است.
سبک زندگی تحت عنوان اعتیاد!


یک کارشناس حوزه اعتیاد با بیان اینکه امروزه دیگر اعتیاد متعلق به قشر خاصی از جامعه نیست به«آرمان»می‌گوید: بر اساس تحقیقات انجام شده نمی‌توان گفت که فقط یک قشر خاص از جامعه به اعتیاد مبتلا می‌شوند و امروزه جغرافیای اعتیاد در کشور تغییر کرده است. با تحلیل ساختاری درباره اعتیاد باید گفت که ساختار جامعه از بعد فرهنگی و اقتصادی تعیین کننده مناسبات بین افراد است و می‌تواند بر موضوعات آسیب‌زا تاثیر اساسی داشته باشد. رویا نوری می‌افزاید: وقتی شکاف‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... وجود دارد و افراد در جامعه توانایی پاسخگویی به نیازها را نداشته باشند، بی‌شک برای پاسخگویی به نیازهایشان از روش‌های ناسالم استفاده می‌کنند. به گفته او وقتی یک نوع سبک زندگی روش حل مساله ‌شود، طبیعتا هر فردی در هر جایگاهی می‌تواند به عنوان ابزار از آن بهره‌مند شود. اما هر گروه و طبقه اجتماعی به فراخور شرایطش از این ابزار بهره‌مند می‌شود. در این شرایط طبقه مرفه جامعه به سراغ مواد خالص‌تر می‌رود و طبقه پایین جامعه هم با تهیه جنس ناخالص زودتر از بین می‌رود. این کارشناس اعتیاد می‌گوید: طبقه متوسط معمولا شکاف طبقاتی را بیشتر حس می‌کند و تحت تاثیر آن قرار دارد. وقتی این مساله همراه با مدگرایی شود، گرایش به آسیب‌هایی مانند اعتیاد را نیز به همراه دارد. چون مساله فاصله طبقاتی زن و مرد، پیر و جوان، شاغل و بیکار و... نمی‌شناسد، اعتیاد نیز تمامی این اقشار را تهدید می‌کند.