تلاش برای لبخند دیگر بر چهره ایران

آرمان- حمید نظری: پس از اینکه در برخی استان‌ها مانند تهران، اتفاقاتی نظیر ساختمان پلاسکو، ترافیک، آلودگی و مسائل زیست محیطی و... رخ داد، مساله شورای شهر از اهمیت خاصی برخوردار شد. شوراهای شهر فعلی غالبا شامل افرادی می‌شود که بعضا به دور از تخصص هستند و برخی اعضای آن در عمل صلاحیت‌های لازم برای حضور در این مجموعه حساس را ندارند. به همین دلیل در بحران‌ها و شرایط حساس، کارآیی لازم را نداشته و صدمه آن به شهرها و مردم می‌رسد. از این‌رو جامعه نسبت به چگونگی انتخاب افراد در شوراهای آتی حساس شده و صاحبنظران معتقدند این انتخابات، وضعیت خاصی را داراست. جناح‌های سیاسی و به ویژه اصلاح‌طلبان وظیفه مهمی در ارائه فهرست‌های کارآمد به مردم دارند و از چندی پیش تلاش خود را برای بهبود اوضاع شوراهای شهر به کار گرفته‌اند. شاید بتوان گفت شورای شهر پایتخت مهم‌ترین شورا در کشور است، چرا که این شهر از نظر جمعیت، وسعت و دیگر مولفه‌ها، وضعیت خاصی دارد. اصلاح‌طلبان مدتی است برای بسته شدن فهرست‌های انتخاباتی کارآمد، دست به کار شده‌اند. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل در حال بررسی و تصویب ویژگی‌ها و مولفه‌هایی است که اعضای شورای شهر لازم است دارای این خصوصیات باشند. ویژگی‌هایی مانند تخصص، پاکدستی، تجربه و... از مشخصاتی است که این شورا به تصویب رسانده است تا در بسته شدن فهرست‌ها افراد از این فیلترها عبور کنند.
انتقاد به اعمال نفوذ افراد ذینفع
پس از فرارسیدن موعد ثبت‌نام انتخابات، چهره‌های بسیاری با حضور در وزارت کشور، نامزد انتخابات شورای شهر شدند. این اشخاص منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها هستند تا بتوانند برای ادامه راه انتخابات تصمیم‌گیری کنند، اما اخبار شنیده شده حاکی از آن است که برخی از این چهره‌ها که صلاحیت آنها تایید شده، مشخص شده است. مدتی است که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در حال رایزنی با این افراد برای حضور در فهرست اصلاح‌طلبان است. این شورای عالی از افراد برای حضور در مصاحبه‌های تعیین وضعیت، دعوت به عمل آورده است تا تکلیف نهایی فهرست آتی اصلاحات مشخص شود. اما در این میان انتقاداتی نیز به چگونگی بررسی و دعوت از افراد مطرح می‌شود. نامه‌ها و اعتراض‌های متعددی نسبت به انتخاب افراد برای حضور در فهرست اصلاح‌طلبان به شورای عالی سیاستگذاری فرستاده شده است مبنی بر اینکه این شورا در انتخاب افراد متخصص عملکرد بهتری داشته باشد تا در آینده شاهد اتفاقات تلخ گذشته در شورای شهر نباشیم. گفته می‌شود در بسته شدن نهایی این لیست‌ها بیم آن می‌رود که افراد «ذینفع» در تعیین شخصیت‌ها نقش داشته باشند و فهرست‌ها از تخصص‌گرایی فاصله بگیرد. از سوی دیگر به این دلیل که برخی از افرادی که در تعیین معیارها و انتخاب افراد برای لیست اصلاحات نقش دارند، در انتخابات شورای شهر نیز ثبت‌نام کرده‌اند، ممکن است این شائبه به وجود بیاید که این چهره‌ها در ارائه فهرست‌ها اعمال نفوذ کرده‌اند. محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به این نامه‌ها خاطرنشان کرد: قطعا افرادی که ذینفع هستند در تصمیم گیری نقشی نخواهند داشت، یعنی اگر یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا شورای استان‌ها کاندیدا باشد، در جلسه‌ای که تصمیم گیری می‌شود، قطعا آن فرد حضور نخواهد داشت. رئیس فراکسیون امید مجلس در این خصوص افزود: این مساله را در هیات رئیسه بحث مورد بحث قرار می‌دهیم و اگر به جمع بندی رسیدیم و نیاز به طرح در شورا بود، هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.
پاسخ عارف به نامه نمایندگان مجلس


در ثبت‌نام نامزدها در شورای شهر، چهره‌های بسیار زیادی از اصلاح‌طلبان جوان و سالخورده اعلام کاندیداتوری کردند که این مساله نیز واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. یکی از این انتقادات در این خصوص است که اگر این افراد حاضر نشوند سازوکار شورای عالی را بپذیرند و اصلاح‌طلبان به لیست واحد دست پیدا نکرده و با چند فهرست در انتخابات حاضر شوند، شانس کمتری برای تصدی کرسی‌های شورای شهر خواهند داشت و بازهم شاهد تکرار اتفاقات گذشته در شوراها خواهیم بود. این انتقادات تا جایی پیش رفت که برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز به آن واکنش‌ نشان دادند و با ارائه نامه‌ای به شورای عالی، خواستار انصراف برخی نامزدها از انتخابات شدند تا چنین وضعیتی رخ ندهد. محمدرضا عارف نیز با اشاره به نامه جمعی از نمایندگان اصلاح طلب برای انصراف برخی از کاندیداهای انتخابات شوراها به منظور رسیدن به اجماع گفت: نامه‌ای را که فرستاده‌اند در دستور کار هیات رئیسه قرار داده ایم، لذا اطمینان می‌دهم براساس ضوابطی که اعلام کردیم، لیست‌ها بسته می‌شود.