وقتی تورم 51 درصد بود، صداوسیما خوابش برده بود

ایسنا: رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه در نشست صمیمی با جوانان و نخبگان ‌استان سمنان گفت: «اگر گفته شود امروز ایران از لحاظ امنیت، آرامش و ثبات به معنای عام ‌کلمه و از لحاظ امید به آینده جزء کشورهای نمونه است، اغراق و مبالغه نشده است. بی‌تردید ‌برای تأمین امنیت ملی همه مردم، نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی دست به دست هم داده‌اند و برای ‌حفظ و تقویت آن فداکاری کردند».
حجت‌الاسلام حسن روحانی عنوان کرد: «آیا سطح آرامش و امنیتی که امروز در سایه حمایت و وحدت مردم در کشور وجود دارد، دیروز هم ‌بود؟ دیروزی که با قطع‌نامه‌های شورای امنیت ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد، ایران تهدید ‌صلح و امنیت جهانی معرفی می‌شد و قطع‌نامه 1929 که راه جنگ علیه ایران را باز ‌کرده و سایه تهدید و حصر، کشورمان را فرا گرفته بود؛ آیا با امروز ایران که آن قطع‌نامه‌ها تبدیل به ‌موافقت‌نامه‌های همکاری شده، قابل مقایسه است؟ آیا مردم امروز احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کنند، یا آن روز؟».
او افزود: «دولت تدبیر و امید نه‌تنها بیشترین تلاش را برای ‌تأمین امنیت در کشور کرد، بلکه برای امنیت منطقه نیز از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکرد. اگر ‌تلاش ایران نبود، چه‌بسا امروز بغداد در اختیار تروریست‌ها بود و شرایط دیگری در سوریه و لبنان و کل ‌خاورمیانه حاکم بود».
رئیس‌جمهور گفت: «در روز ملی فناوری هسته‌ای، همگان شاهد خواهند بود ‌که چه تحول عظیمی در یک سال اخیر در عرصه فناوری هسته‌ای ایران اتفاق افتاده تا آنها که به دروغ می‌گفتند برجام جلوی فناوری هسته‌ای ایران را گرفته، بفهمند که این توافق چگونه و چقدر راه را ‌برای فعالیت و پیشرفت فناوری هسته‌ای کشور هموارتر کرده است».


امروز مردم به مسئولان اعتماد دارند
او عنوان کرد: «در آغاز این دولت تورم مواد خوراکی و مواد غذایی نسبت به سال قبل آن 51 درصد بود. اما امسال تورم مواد خوراکی ما نسبت به سال قبل کمتر از هشت درصد است. اما آن زمان که تورم موادغذایی 51 درصد شده بود، صداوسیما خواب و چرتش برده بود».
روحانی افزود: «آرامش، ثبات و امنیت امروز زندگی مردم و اقتصاد کشور باید باعث افتخار همه ما ‌باشد. اگر اقدامی شده و اتفاق مثبتی افتاده است، این کار دولت نبوده بلکه حضور، اعتماد و تلاش و ‌همت مردم بوده است. روزگاری اگر رئیس بانک مرکزی به مردم می‌گفت که ارز نخرید، ارزان می‌شود، مردم می‌دانستند که حتما گران می‌شود، اما امروز مردم به مسئولان و دولت اعتماد دارند و اگر ‌مسئولی به آنها توصیه‌ای کند، می‌دانند که درست است و به صلاح آنهاست».
او گفت: «همه دیدید که عده‌ای تلاش کردند بازار ارز را متشنج کنند اما توصیه‌ها و ‌راهنمایی‌های مسئولان و دولت و همراهی و اعتماد مردم، مانع از تحقق این تلاش شد. اگر نیاز شد ‌گفته خواهد شد که کدام بخش‌ها و چه کسانی می‌خواستند بازار ارز را به هم بریزند. روزی که در کشور در تمام بخش‌ها رکود حاکم بود و کشور در سال 91 رشد ‌اقتصادی منهای 6.8 درصد را تجربه می‌کرد، برخی روزنامه‌ها و رسانه‌ها حتی یک بار از رکود سخن ‌نگفتند، اما امروز که در تمام بخش‌ها از رکود عبور کرده‌ایم و فقط بخش مسکن است که هنوز گرفتار ‌رکود است، به‌طور مرتب واژه رکود را در وصف وضعیت اقتصادی کشور از این رسانه‌ها می‌شنویم ‌و می‌بینیم».
روحانی با بیان اینکه در برخی آمارها و افتخارات ملی، مردم شاهد این هستند که نه‌تنها در 38، ‌39 سال قبل بلکه در برخی از آمارها در 62 سال گذشته تاکنون برای اولین‌بار اتفاق افتاده است، افزود: «اینکه صادرات غیرنفتی بیش از واردات باشد، تنها در دولت دکتر محمد مصدق رخ داد و ‌بعد از کودتای 28 مرداد، کشور ما شاهد چنین واقعه نیکویی نبود. این به معنای آن است که در حال برطرف‌کردن آثار کودتای 28 مرداد هستیم و ‌بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس هم نتوانستیم در برخی از موارد آثار ظلم ‌استعمارگران و استثمارگران بر کشور را برطرف كنيم».
او با اشاره به اینکه در ابتدای کار دولت یازدهم زنجیر و قفل سازمان برنامه و بودجه و ‌سازمان اداری و استخدامی را باز کردیم، گفت: «در حقیقت ما راه مشورت را باز کردیم و در سایه ‌مشورت و خرد جمعی شاهد هستیم که وضعیت بهتری در کشور حاکم شده است».
مشارکت  انتخاباتی باید بیش از سال 92 باشد
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اصل انتخابات و حضور مردم پای صندوق‌های رأی بسیار مهم است، ‌عنوان کرد: «هیچ‌کس نباید اجازه یابد که در انتخابات پیش‌رو، ملت را از رفتن پای ‌صندوق‌های رأی مأیوس کند. باید مشارکت انتخاباتی حداکثری و حتی بیش از سال 92 باشد و مردم برای ‌مشارکت در انتخابات تشویق شوند».
او تأکید کرد: «ان‌شاءالله همه مردم کشور پای صندوق آرا حاضر شوند و مردم را به این ‌حضور تشویق كنند و آنان نیز در انتخاب خود آزاد هستند و در این صورت شاهد حماسه‌ای دیگر در ‌سال 96، همانند سال 92 یا بالاتر از آن نیز خواهیم بود».
روحانی گفت: «شکر نعمت ما در همین نکته است و باید شکرگزار باشیم و بیشتر پای ‌صندوق‌های رأی حاضر شده و واقعیت‌ها گفته شود و نقصی که در برخی رسانه‌ها و رسانه ملی برای ‌بیان واقعیات خدمات دولت وجود دارد، با حضور مردم در صحنه جبران شود».
وظیفه همه ما تلاش برای ایجاد اشتغال  است
همچنین رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه و در مراسم افتتاح هم‌زمان 19 پروژه زیربنایی، عمرانی و خدماتی در استان سمنان، با تأکید بر اینکه برای پیشرفت همه‌جانبه کشور باید توسعه، تولید ملی و اشتغال، گفتمان حاکم بر کشور شود، گفت: «اگر به دنبال مسائل حزبی، جناحی، ایرادگیری‌ها و به جای دست‌گیری، در پي مچ‌گیری باشیم، به اهداف متعالی دست نمی‌یابیم».
روحانی افزود: «تلاش برای ایجاد اشتغال دستور مقام معظم رهبری و وظیفه همه ماست و نشاط خانواده‌های ایرانی در گرو ازدواج، زندگی و اشتغال جوانان است. اینکه جوانی دارای شغل، حقوق و قادر به ازدواج باشد، بسیار مهم است و امسال باید حرکت بزرگی در سطح کشور به وجود آوریم و این امر شدنی است».
او با اشاره به کاهش مستمر اتکای بودجه کشور به درآمدهای نفتی گفت: «کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه یکی از پایه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است. نفت جزء منابع و سرمایه‌های بین‌نسلی است و درآمد حاصل از فروش آن به جای پرداخت حقوق کارمندان باید صرف سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور شود».
روحانی با تأکید بر اینکه هزینه‌های جاری کشور باید از محلی غیر از درآمدهای نفتی تأمین شود، افزود: «راهکار این مسئله افزایش درآمدهای غیرنفتی است. در سال 95 برای اولین‌بار درآمد غیرنفتی نسبت به درآمدهای نفتی، افزایش 150درصدی داشته است که این نشان می‌دهد می‌توانیم به‌تدریج اتکا به نفت را در بودجه جاری کشور حذف کنیم».
رئیس‌جمهور کاهش اتکاي بودجه کشور به درآمدهای نفتی را از اقدامات مفید و مؤثر دولت یازدهم توصیف کرد و گفت: «در این دولت بر تأمین هزینه‌های جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تکیه شده و دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شده است. مقام معظم رهبری هم پرداخت مالیات را از سوی کسانی که مالیات بر عهده‌شان است، واجب شرعی دانسته‌اند و مردم هم باید احساس کنند که پرداخت مالیات وظیفه ملی، قانونی و شرعی آنها برای توسعه کشور و ارتقای رفاه خودشان است».