اولتیماتوم ارزی دادستان‌کل به سیف

آرمان: دوران فعالیت موسسات مالی و سرانجامی که پیدا کردند، فصل دردناکی از تاریخ فعالیت‌های بانکی این کشور خواهد ماند. حتی اگر حل شده باشد که شده و حتی اگر پرونده این موسسات تشکیل شد باشد که شده است، اما سخن دادستان کل که پرونده موسسه ثامن الحجج بالغ بر 120 جلد است، در عین حالی که گفتن خسته نباشید را به قوه قضائیه الزامی می‌کند، نشان دهنده عمق فاجعه است. حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به مشکلات قوه قضائیه و کمبود کادر قضائی در این باره گفته است: پرونده مالی موسسه اعتباری ثامن الحجج 120جلد است که قاضی باید همه آنها را مورد بررسی قرار دهد. و در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به رئیس بانک مرکزی گفتم ظرف ۴۸ ساعت باید لیست را کامل تحویل دهید. به دادستان تهران نیز سپردیم این لیست‌ها را به درستی مورد بررسی قرار دهد. اگر هر جلد از این پرونده قطری تقریبی 2 سانتیمتری داشته باشد، طول کنار هم قرار گرفتن پرونده‌های نزدیک 5/2 متر خواهد بود. درباره موسساتی که کار را بین گروهی از مردم سپرده‌گذار و مسئولان کشور به نقار و ناراحتی کشاند، موسساتی که نه تنها پاسخگوی مردم نبودند که گاه بدترین مقابله را با مشتریان خود داشته‌اند، نمی‌توان سخن گفت بی‌آنکه به نقش بانک مرکزی اشاره‌ای نشود. سپرده‌گذاران بعد از آنی که از پس گرفتن سرمایه خود نا امید شدند بارها و بارها رئیس بانک مرکزی را مخاطب قرار دادند و از او می‌خواستند که مشکل را حل کند. مشکلی که قفل آن سرانجام در نشست سران قوا گشوده شد. اما نمی‌توان فراموش کرد که وضعیت دولت یازدهم بسیار بغرنج بود. دولت با پرداخت 11هزار میلیارد سپرده‌های مردم که در موسسات مالی حیف و میل شده بود، عملا موجب رشد وحشتناک نقدینگی در کشور شد. چنان رشدی که امروز در بزنگاه‌های حساس خود را نشان می‌دهد.
سکه؛ سلطان و خواب‌های ابریشم
نقدینگی تزریق شده به جامعه از جمله در ماجرای ارز و سکه خود را نشان داد. صرف نظر کسانی که در تب هولناک خرید دلار و سکه اندوخته‌ای خرد داشته‌اند که از ترس کم شدن ارزش، آن را با یک سکه تاخت زده‌اند یا دست بالا چند صد دلار خریده و در پستو پنهان کرده‌اند، ابن‌الوقت‌هایی هم پیدا شدند که در خرید سکه، سلطان شدند تا در آرامش سرمایه‌ای که عنقریب چند برابر خواهد شد به خواب آرام بروند. محمدجعفر منتظری در سخنان خود به این زخم هم اشاره داشت. خریدار یک فرد دلال است که نوچه‌هایی داشته، نیروی انتظامی به ما گفته اگر محاسبه شود طبق اسناد و مدارک طی سه سال دو تن سکه جمع می‌شود اما سکه‌ای تحویل دستگاه قضائی نشده است. دادستان کل کشور در ادامه سخنانش اشاره‌ای به نوع فعالیت بانک مرکزی هم داشته است. دادستان کل کشور گفت: به رئیس بانک مرکزی گفتم ظرف 48 ساعت باید لیست را کامل تحویل دهید. به دادستان تهران نیز سپردیم این لیست‌ها را به درستی مورد بررسی قرار دهد. منظور از لیست، فهرست کسانی است که ارز دولتی دریافت کرده‌اند و علی‌القاعده این فهرست نزد بانک مرکزی محفوظ بوده است. امروز که سخن از بهره‌مندی برخی از رانت‌های گوناگون مطرح می‌شود، در دورانی که دولت نهایت تلاش خود را به کار بسته بود تا بتواند به بازار ارز سروسامانی بدهد، آشفتگی که بخشی از آن ناشی از نوع عملکرد تیم اقتصادی دولت بود، گروهی با چراغ‌های خاموش، از کناره‌ وارد میدان شدند و با دریافت ارز دولتی از آن به ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن استفاده کردند؛ برای رسیدن به خواب‌های ابریشمی. اکنون دادستان کل کشور تکلیف کرده است که بانک مرکزی فهرست را ارائه کند و این بی‌تردید به معنی نورافکندن بر یکی از کثیف‌ترین بخش‌های جامعه است؛ پول‌پرستان سرمایه‌سالار.
اولتیماتور دادستان: دفاع می‌کنم


دادستان کل کشور در خصوص مولفه‌های مبارزه با فساد، اظهار کرد: شفاف‌سازی یکی از مولفه‌هاست که دشمنان و مخالفان زیادی دارد. تصدی امور باید به دست افراد شایسته و پاکدست باشد. مدیری که خود آلوده یا درگیر مسایل مالی، اقتصادی و پولی است نمی‌تواند با فساد مبارزه کند. معتقدیم بازرسی آن‌گونه که باید به دلایلی موفق نبوده و نیست. برخورد قاطع اداری و قضایی مولفه دیگری است که موثر و تاثیرگذار بوده، اما در مرحله آخر است. مولفه‌های دیگر نیز نظارت و مراقبت است. محمدجعفر منتظری در بخشی از سخنرانی خود در اولین دوره مشترک تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه استان‌های خراسان رضوی، قم، تهران و اصفهان در مجتمع امامت، اظهار کرد: من دادستان کل هستم و از حقوق عامه دفاع می‌کنم. از دستگاه قضا و دولت دفاع نمی‌کنم. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: عده‌ای آمدند ارز دولتی با مبلغ ۴۲۰۰ تومان اخذ کردند نصف آن را تحویل گرفتیم، اما کامل نبود. در عصر جلسه شورای پول و اعتبار بود به رئیس بانک مرکزی گفتم ظرف ۴۸ ساعت باید لیست را کامل تحویل دهید. به دادستان تهران نیز سپردیم این لیست‌ها را به درستی مورد بررسی قرار دهد. ۱۴ هزار نفر کسانی هستند که ارز را با قیمت ۴۲۰۰ تومان خریداری کردند و بعد چپه کردند، باید تنبیه شوند. وی بیان کرد: اگر بانک مرکزی اعلام کرد که من سکه می‌فروشم و هر کسی که می‌خواهد بخرد؛ آیا من که این سکه‌ها را از یک مرکز رسمی خریدم، مجرم هستم؟ مگر این‌که معلوم شود خریدار به دنبال اخلال نظام بانکی و پولی کشور است. به بانک مرکزی گفتیم که شما با چه ملاکی این مقدار سکه را در معرض فروش می‌گذارید؟ از ۸ میلیون سکه‌ای که فروختند تنها حدود ۸۰۰ هزار را تحویل دادند، اما آثار سوءاجتماعی و اقتصادی خود را گذاشت. دادستان کل کشور در خصوص پرونده ثامن الحجج، عنوان کرد: این پرونده ۱۲۰ جلد است. قاضی باید آن را بخواند و بررسی کند. ما در پرونده‌های مالی بانک‌ها و جرایم اقتصادی با جدیت ورود پیدا کردیم، اما در فرایند رسیدگی با موانعی مواجه می‌شدیم. باید طبق موازین شرعی و قانونی برخورد کنیم. قانون بازداشت را محدود کرده است. مگر ما تابع اسلام و قران نیستیم؟ در مقام دادگاه و محکمه اگر بخواهیم حکم عادلانه صادر کنیم زمان می‌برد.
دستگیری «میم.الف» عضو شبکه فساد خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستگیری عضو شبکه فساد زنجیره‌ای خودرو در خوزستان خبر داد. محمد شریعتمداری در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: پیرو دستور دکتر روحانی درباره گزارش ارسال‌شدۀ اینجانب، ناجا از دستگیری (م. آ) در خوزستان اعترافات مؤثر وی از شبکه فساد خبر داده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین نوشت: او یکی از افرادی است که اقداماتش در گزارش سال ۹۶ ما به تعزیرات و گزارش ۲۰ صفحه‌ای از فساد زنجیره‌ای، بالغ بر ۷۱۸ دستگاه خودروی لوکس بود.