محمدمهدی تندگویان:

محمدمهدی تندگویان، عضو چهارمین شورای
شهر تهران در اینستاگرامش به ارائه گزارش ساختمان پلاسکو واکنش نشان داد و نوشت؛ «می‌گویند که گفته‌اند زودتر خودتان را به طبقه دهم برسانید... اینجا یک مغازه آتش گرفته است...
از ‌آن روزها، آن ساعات، گویی سال‌هاست که می‌گذرد. از آن‌روز که شهروندان تهرانی و هموطنان ایرانی چشمان ترشان را به صفحه رسانه‌ها دوختند و از دست رفتن بخشی از تاریخ و عزیزان هموطن‌شان را نظاره‌گر شدند. از آن‌روزی که آتش‌نشانان‌مان، ثابت کردند شهدای والای ایثارگر این مرز و بوم هستند. هر پیغام از هر فرد در راس کار، خبری خوش بود. دیری نگذشت که خبر از تشکیل هیئت ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، خوش روزی را برای درددیدگان رقم زد... کسبه مال‌باخته و خانوادگان صبور که عزیزانشان را از دست دادند، چه بی‌صبرانه انتظار کشیدند! انتظار ارائه گزارش هیئت بی‌طرف، مستقل و متخصص علمی را.
حال با گذشت قریب به سه ماه از حادثه، چکیده‌ای از بررسی‌های این هیئت، زخم‌های ما را تازه کرد... بررسی‌هایی که وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، شورای ساختمان پلاسکو و مدیریت بحران را مقصر برشمرده است. گزارشی که حکایت از آغاز آتش به واسطه نشت گاز و... حتی بازگفتنش را برنمی‌تابیم! چرا که روی نگاه کردن به صورت خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و شهروندان پر از انتظارمان را نداریم. برنمی‌تابیم چراکه هموطنان مال باخته ما و عزیزان جان‌باخته‌مان را چه سود است از این مقصریابی‌ها؟ آیا کم از عدم اجرای فلان ماده، فلان قانون و فلان ناتوانی‌ها سخن گفته شد؟ کم پرسیدیم مقصر که بود و چه شد که ایمن‌سازی ساختمان و مدیریت بحران به حاشیه رفت؟! حال اما انتظار چه داشتیم؟ انتظار مرهمی که درد شهروندانمان را تسکین دهد؟


اکنون که آغازین روزهای سال نو را سپری کردیم، نمی‌دانیم و نخواهیم دانست بر پدری که دغدغه هزینه تحصیل فرزندش را در سر دارد و کودکی که دغدغه خانه نیامدن پدر آتش‌نشانش را پس از حادثه پلاسکو داشت، چه گذشت.
از خود بپرسیم، چه حاصل از گزارش مقصریابانه هیئت محترم بررسی حادثه؟ آنچه نیاز ماست، نگاه به وضعیت پلاسکوهایی است که نفس‌های آخرشان را می‌کشند. ای کاش مقصرهای پلاسکو، قراردادهای آنچنانی و املاک شهرداری علاوه بر اعلام مقصر بودن، قدمی به سمت اصلاح بودند. چرا که به نظر می‌رسد اعلام تقصیر، خبر بی‌اهمیت این‌روزها شده است.»