انگشت اتهام علیخانی به سوی بانک مرکزی

احسان علیخانی، مجری و تهیه کننده تلویزیون، عصر دیروز با حضور در برنامه «حالا خورشید» درباره اخبار منتشرشده در زمینه ارتباط وی و موسسه ثامن‌الحجج توضیح داد.
به گزارش ایلنا، علیخانی با اشاره به این که حضور حامیان مالی در شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده است، گفت: «تا اواخر دهه ۸۰ به هیچ عنوان اسپانسرها در تلویزیون حضور نداشتند و از اوایل دهه ۹۰ به دلیل مشکلات مالی که به وجود آمده اسپانسرها وارد تلویزیون شدند، زیرا صداوسیما بودجه کافی برای تولید برنامه‌ها را نداشت.» وی با اشاره به این که او یک حیثیت به عنوان تهیه‌کننده و یک حیثیت به عنوان مجری دارد، گفت: «سال ۹۱ به صداوسیما پیشنهاد همکاری و مشارکت در ساخت برنامه از سوی مؤسسه ثامن‌الحجج داده شد و صداوسیما بعد از بررسی مجوزهای موسسه به ما اعلام کرد که می‌توانیم برنامه را تولید و همکاری کنیم.» وی ادامه داد: «در صداوسیما من مجری و تهیه‌کننده بدون مجوز حق نداریم حتی یک پشمک تبلیغ کنیم و طبیعی است که سازمان صداوسیما نیز برای همکاری با این موسسه به مجوزهای صادرشده از سوی نهادهای دیگر همچون بانک مرکزی استناد کرده است.»
مبلغ 3 میلیارد برای 6 برنامه بود
علیخانی با اشاره به انتشار دریافت رقم سه میلیارد تومان برای تولید برنامه از سوی موسسه ثامن‌الحجج گفت: «مبلغ پرداخت‌شده از سوی این موسسه به صداوسیما برای شش برنامه بوده که از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۳ ساخته شده است و این برنامه‌ها شامل برنامه دو نیمه سیب، لحظه تحویل سال ۹۲، ماه عسل در سال ۹۲، برنامه سه ستاره، تحویل سال ۹۳، جشن ۲۰ سالگی شبکه سه، برنامه بهارنارنج بوده است.» وی ادامه داد: «در هرکدام از این برنامه‌ها بیش از ۱۵۰ نفر به مدت سه تا چهار ماه فعالیت می‌کردند و تمام پرداخت‌ها دارای اسناد مشخص است که توسط نهادهای نظارتی صداوسیما بر آن‌ها نظارت می‌شود.» وی ادامه داد: «از ابتدای سال ۹۴ به ما اعلام شد که سازمان صداوسیما هیچ همکاری با مؤسسه ثامن‌الحجج ندارد و دیگر نمی‌توانیم با آن‌ها همکاری کنیم و بعد از چند ماه نیز حکم انحلال این مؤسسه در تابستان صادر شد.»


در ادامه برنامه رضا رشیدپور به توئیت حسام‌الدین آشنا که درخواست کرده بود ارتباط سازمان صداوسیما با مؤسسات مالی و اعتباری مشخص شود، اشاره کرد و گفت: «کاش آقای آشنا عضو شورای نظارت بر بانک مرکزی هم بود تا از بانک مرکزی بخواهد وقتی به مؤسسه‌ای مجوز می‌دهند، پای مجوز بایستند. به هر حال مردم به اعتبار این مجوزهاست که اعتماد می‌کنند و پولشان را سپرده‌گذاری می‌کنند.»
تا این لحظه حتی 1000 تومان وام نگرفته ام
 علیخانی با گلایه از اخباری که در برخی از رسانه ها منتشر شده است، گفت: «من هیچ گلایه‌ای از روزنامه شرق ندارم اما ای کاش رسانه‌ها اسم‌ها را به صورت خوانا و مشخص منتشر کنند و ای کاش قبل از انتشار این مطلب با مدیران تلویزیون و شبکه تماس حاصل می‌کردند.» وی ادامه داد: «من همیشه این فضا را و این مدل نگاه را نقد کردم که آدم‌ها بعد از این که مورد اتهام قرار می‌گیرند زمین و زمان را بهانه می‌کنند تا پاسخگو نباشند. هیچ منعی وجود ندارد، وقتی پرسشی می‌شود باید پاسخگو باشیم. این یکی از ویژگی‌های رسانه است.» علیخانی افزود: «بنده تا این لحظه هزار تومان وام از هیچ جایی نگرفته‌ام. اصل موضوع چیز دیگری است. ما دو مرجع رسیدگی از این حوزه داریم که یکی از آن‌ها تلویزیون است که کارشناسان زیادی داشته و هرکدام از آن‌ها مو را از ماست می‌کشند.»
صداوسیما پول ندارد، مجبوریم با اسپانسر کار کنیم
وی با بیان این که بخشی از مطالبات مردم پرداخت شده ،در پاسخ به این که چرا این مبلغ به صورت هدیه به او داده شده است؟ افزود: «بنده چقدر باید ساده‌لوح باشم که یک مجموعه مالی به من بگوید شماره کارت بدهید تا به عنوان هدیه به شما مبلغی واریز کنیم.» وی ادامه داد: «این هدیه در واقع توافقی است که اسپانسر آن را به مهمانان برنامه می‌دهد و اتفاق جلوی دوربین صورت گرفته است. اگر اتفاقی افتاده بنده هم مثل شما هستم، چراکه اگر کسی بخواهد کار خلافی بکند آن کار را در پستو و تاریکی انجام می‌دهد و روی آنتن زنده تلویزیون نمی‌آید.» علیخانی افزود: «مجوزهای این مؤسسه را بنده نداده‌ام. پس بنده هم مثل شما هستم. همه هزینه‌های برنامه های تلویزیون مثل «بیست‌هجده»، «دورهمی» و... توسط اسپانسر و با نامه‌ای که از سوی سازمان به ما ابلاغ شده تامین می‌شود. نفع این موضوع از برنامه تلویزیونی برای من چیست؟! ما فقط می‌خواهیم برنامه ساخته شود و چون صداوسیما پول ندارد، با اسپانسر توافق می‌کنیم. دو سال است هیئت منصفه برای این موضوع تشکیل شده و در حال پرداخت پول‌های مردم هستند و مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان را پرداخت کرده‌اند.»
یک بانک دولتی، می‌خواست اسپانسر ما باشد
مجری برنامه «ماه عسل» ادامه داد: «امسال یک بانک دولتی نامه‌نگاری بسیار کرد تا حامی برنامه «ماه عسل» باشد اما من مخالفت کردم و گفتم دیگر پشت دست خود را داغ کردم تا یک نهاد مالی را به عنوان اسپانسر در برنامه دخیل کنم.» وی افزود: «تا زمانی که موسسه ثامن‌الحجج در برنامه‌های صداوسیما حضور داشت و اسپانسر بود، هیچ اعتراضی نبود اما به محض آن که مشخص شد این موسسه منحل شده اعتراضات به وجود آمد.»در ادامه برنامه علی خضریان فعال رسانه‌ای، به ارائه توضیحاتی پرداخت و چند سند از بانک مرکزی ارائه کرد که در آن، این مجوز از سوی بانک مرکزی به صداوسیما و نیروی انتظامی برای تبلیغ موسسه ثامن‌الحجج داده شده بود. رضا رشیدپور نیز در پاسخ به این سوال که چرا این فرصت به احسان علیخانی داده شده و به بقیه داده نشده است گفت: «همین جا اعلام می‌کنیم هر کسی که مورد اتهام قرار گرفته، اگر نیاز به توضیح دارد، تلویزیون این فرصت را در اختیار او قرار می‌دهد.»
تایید صحبت‌های علیخانی در دفاعیات متهم پرونده
به گزارش تسنیم، همچنین صبح دیروز در دادگاه علنی که برای رسیدگی به اتهام متهم اصلی پرونده تشکیل شده بود، وی در پاسخ به سؤال قاضی درباره وام دادن بدون دریافت وثیقه مناسب به یک مجری تلویزیون گفت: «می‌گویند «م.م» 2 میلیارد وام گرفته است، می‌خواسته برای مردم فیلم بسازد. از او بالاترین وثیقه و خانه او را گرفته اند. کار این موسسه دادن وام از محل سپرده خودشان بوده است.» وی در این باره این گونه توضیح داد: «در قضیه آقای «م.م» و «ا.ع» باید بگویم که آقای «ا.ع» از طرف صداوسیما قرارداد بستند و برنامه‌هایی در این زمینه تهیه شده است. این درحالی است که ایشان می‌گوید بانک‌های دولتی هم با صداوسیما قرارداد می‌بندند، چرا آبرو و حیثیت افراد را این گونه می‌برند. جالب است آقای «م.م» می‌گوید با مدیر روزنامه شرق تماس گرفتم و مدیر این روزنامه به ما گفت از بانک مرکزی به آن‌ها تکلیف شده که این موضوع را پخش کنند.»
مدیرمسئول روزنامه شرق:صداوسیما با پخش دفاعیات علیخانی به ضرر خود عمل کرد
 مهدی رحمانیان  مدیر مسئول شرق در واکنش به  سخنان علیخانی در برنامه حالا خورشید گفت :اگر تلویزیون و آقای احسان علیخانی با من مشورت می‌کردند صادقانه به آن ها می‌گفتم که این کار را نکنید. به قول دکتر شریعتی اگر می‌خواهید حقیقتی را خراب کنید، خوب به آن حمله نکنید، بد از آن دفاع کنید.به گزارش ایسنا، امروز تلویزیون از خودش بد دفاع کرد. اگر این برنامه پخش نمی‌شد به نفع تلویزیون بود.ما برای دفاع از گزارشی که در روزنامه شرق منتشر شده است ادله کافی داریم که در صورت لزوم به دادگاه ارائه می‌دهیم.