وقتی سیاست مانع خدمتگزاری مدیران می‌شود

آفتاب‌یزد- گروه اجتماعی: سه روز از روزی که زمین زیر پای مردم مشهد لرزید می‌گذرد، زمین‌لرزه‌ای که دو نفر را به کام مرگ کشاند و عده‌ای را مجروح. هنوز پس‌لرزه‌هایش کابوس مردمی‌است که این روزها در خیابان‌ها، پارک‌ها و حتی حرم امام‌رضا(ع)، شب‌های سرد مشهد را صبح می‌کنند تا مبادا اتفاق ناگواری رخ دهد و هنوز هم ستاد بحران و نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش هستند. اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که در شرایطی که مردم مشهد هراسان، نگران و
و حشت‌زده بودند و بیشتر از هر زمان دیگری به کمک نیاز داشتند، شهردار این شهر ترجیح داد که به جای حضور در شهر و کمک به عادی‌سازی شرایط در نشست انتخاباتی شرکت کند! سید صولت مرتضوی که از وی به عنوان سیاسی‌ترین شهردار مشهد یاد می‌شود، مردم این شهر را که در حالت اضطراری قرار دارند تنها گذاشت تا به عنوان نماینده حجت‌الاسلام رئیسی راهی نشست جمنا شود تا رئیسی به عنوان تنها ناجی این شهر در اذهان مردم باقی بماند. عدم حضور شهردار مشهد به عنوان مهم‌ترین مجموعه در حوزه ساماندهی و نظارت بر وضعیت مردم مشهد را می‌توان به عنوان یکی از رویدادهای عجیب و غریب قلمداد کرد.
**طنز تلخ انتخاباتی
ماجرا از این قرار است که در نشست جمنا، قرار بود سید ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از کاندیداهای اصولگرایان شرکت کند، ولی در مشهد ماند و به تهران نرفت. رئیسی در توضیح عدم حضورش اعلام کرده که چون در مشهد زلزله آمده است، او باید در کنار مردم می‌ماند و به این دلیل از عدم حضور در نشست جمنا، عذرخواهی کرده است. از همین رو رئیسی، شهردار مشهد را به عنوان نماینده خود به نشست جمنا در تهران فرستاد! سید صولت مرتضوی در این نشست، کاندیداتوری رئیسی را اعلام کرد و گفت که برنامه‌های او به‌زودی اعلام می‌شود. این، طنز تلخی است که شهردار شهر به نمایندگی از یک کاندیدای احتمالی، شهر را در شرایط حساس بعد از زلزله ترک می‌کند و به تهران می‌رود تا در نشست انتخاباتی شرکت کند و خود آن کاندیدا می‌گوید به دلیل اوضاع مشهد بعد از زلزله، در شهر می‌ماند! اینکه شهردار کنونی مشهد چنین اقدام عجیبی را مرتکب شده، شاید جای شگفتی زیادی نباشد، چراکه او سال‌ها معاون سیاسی وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد بود و این قبیل کارها در آن دولت، بسیار اتفاق می‌افتاد.


**واکنش شهرداری به ماجرا
‌در حالی که شهردار مشهد در شرایط بحرانی، مردم این شهر را رها کرده و راهی تهران شده بود، اما مهدی رضوی‌کیا، مدیر روابط عمومی‌و بین‌الملل شهرداری مشهد گفته است: متاسفانه برخی از رسانه‌ها با چشم‌پوشی به خدمات گسترده شهرداری مشهد اقدام به انتشار اخباری کذب و البته با سوءنیت خاص کردند. ‌مدیر روابط عمومی‌و بین‌الملل شهرداری مشهد ادامه داد: در این خبرها اینگونه القا کردند که سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد در زمان بحران در تهران حضور داشته، این در حالی است که اولاً شخص شهردار تا صبح پنجشنبه در شهر مشهد حضور داشته و بازدیدهای متعددی از پایگاه‌های چند منظوره مدیریت بحران و سایر مراکز اسکان شهرداری مشهد داشتند. ‌وی تصریح کرد: شهردار مشهد بعد از اینکه این اطمینان را حاصل کرد که خطری شهر مشهد را تهدید نمی‌کند با اخذ مرخصی از شورای اسلامی‌شهر، مشهد را به مقصد تهران ترک ‌تا به عنوان معتمد سیاسی برای ساعاتی محدود در جلسه جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب (جمنا) حضور یابد. ‌رضوی‌کیا بیان کرد: ثانیاً افرادی که حداقل اطلاع از سیستم مدیریت شهری دارند، می‌دانند که تمام اقدامات در شهرداری مشهد سیستم‌محور بوده و به هیچ‌وجه روی اشخاص استوار نیست و مدیریت بحران شهرداری مشهد و معاونت خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد بر‌اساس دستورالعمل تعیین شده به خدمات‌دهی خود ادامه می‌دهند.
**پلاسکو و زلزله مشهد
اما نکته جالب ماجرا اینجاست که وقتی حادثه پلاسکو در تهران رخ داد، همتای شهردار مشهد در تهران یعنی محمد باقر قالیباف در پایتخت حضور نداشت و در راه قم برای یک دیدار انتخاباتی بود. شاید این موضوع نشان‌دهنده وجه مشترک اصولگرایان در خدمتگزاری به مردم است!
**حضو وزیر بهداشت در مشهد
با این حال و از سوی دیگر در ادامه خدمات دولت در خراسان، حسن‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به نمایندگی از رئیس‌جمهور برای رسیدگی به روند امدادرسانی به خسارت‌دیدگان زلزله به خراسان رضوی رفت. البته حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور بلافاصله در پی وقوع این زلزله ضمن گفتگو با علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در جریان گزارش دقیق حادثه و ابعاد و گستره خسارات آن قرارگرفت. رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار خراسان‌رضوی و شنیدن گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف امدادی، دستور داد تمامی‌اقدامات لازم و فوری برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان، مصدومان و خسارات وارده از سوی دستگاه‌های مسئول انجام گیرد. روحانی همچنین دستور داد در این راستا و در صورت لزوم از امکانات استان‌های همجوار استفاده شود. به‌دنبال دستورات و تاکیدات رئیس‌جمهور، استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که با تصمیمات اتخاذ شده در وزارت راه و شهرسازی، با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌و بانک‌ها، تسهیلات لازم برای بازسازی یکهزار و 500 واحد روستایی خسارت‌دیده از زلزله 6 ریشتری در این استان تامین شد. وی افزود: کار بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از زلزله بلافاصله آغاز می‌شود و تا قبل از آغاز زمستان به اتمام می‌رسد.
**اعطای وام 20 میلیونی
همچنین استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته برای اعطای تسهیلات به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر مشهد، گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده قرار شد به آسیب‌د‌یدگان زلزله اخیر مشهد وام 20 میلیون تومانی با کارمزد 5 درصد و بازپرداخت 15 ساله پرداخت شود و تا 5 میلیون تومان نیز به‌صورت بلاعوض به این افراد پرداخت شود. علیرضا رشیدیان با اشاره به جلسه خود با معاونان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: باید با توجه به وضعیت آب و هوا و گسل‌های استان الزامات کارشناسی در ساخت و سازها نیز مدنظر قرار گیرد و حتی از توان دانشگاه‌ها نیز باید در این مسیر استفاده کرد. رشیدیان خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده چون ممکن است ابلاغ تسهیلات و اعتبارات برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده طول بکشد، قرار شد از تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی استان برای این منظور استفاده کنیم. برای این امر بانک مسکن استان مسئولیت را به‌عنوان محور در کنار سایر بانک‌های استان پذیرفت. بر این اساس قرار بر این شد برای هر واحد آسیب‌دیده مبلغ 5 میلیون به‌صورت بلاعوض و تا 20 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازگشت دوره 15 ساله با احتساب زمان ساخت به آسیب‌دیدگان پرداخت شود. کارمزد این وام 5 درصد خواهد بود. وی با بیان اینکه باید بتوانیم روستاها را بر اساس طرح‌هادی بسازیم، تصریح کرد: همچنین باید خیابان‌های آسیب‌دیده روستاها آسفالت شود. در موضوع بازسازی جاده‌ها نیز وزیر راه و شهرسازی قول داده که به‌صورت ویژه این مسئله را پیگیری کند تا اقدامات لازم برای بازسازی و ترمیم راه‌های این مناطق برای اختصاص قیر و بهسازی جاده‌ها انجام شود. باید توجه داشت که زیرساخت‌های جاده‌ای بخشی از این مناطق آماده شده و تنها نیازمند قیر است. رشیدیان با اشاره به تعداد واحدهای آسیب‌دیده بر اثر زلزله اخیر گفت: تعداد واحدهایی که تاکنون شناسایی شده 1828 واحد مسکونی در 67 روستاست که البته این آمار هنوز قطعی نیست و ممکن است واحدهای دیگری نیز شناسایی شود. این روستاها در مشهد، فریمان، تربت‌جام و سرخس بوده است. وی اضافه کرد: میزان آسیب ساختمان‌ها زیر 30 درصد است که اکثر خانه‌ها زیر 30 درصد آسیب دیده‌اند. این آسیب‌ها که بین 60 تا 100 درصد است حدود 474 مورد است. استاندار خراسان‌رضوی یادآور شد: توصیه می‌کنیم مردم به‌دنبال ترمیم خانه‌های ترک خورده نباشند، چون این مساکن نیز باید بازسازی شوند. امیدواریم این بازسازی‌ها با همت دستگاه‌ها و همکاری مردم همچنین دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی‌روستاها که می‌توانند نقش مهمی‌داشته باشند، انجام شود. رشیدیان خاطرنشان کرد: همچنین درخواست شد اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی برای مسکن روستایی استان پیگیری شود تا با توجه به عقب‌ماندگی حدود 34 درصدی مقاوم‌سازی مساکن روستایی استان، این عقب‌ماندگی جبران شود. این مجموعه اقدامات می‌تواند کمکی برای خروج از رکود شرکت‌های ساخت و سازی هم باشد.