عربستان سعودی به بهانه حمله حوسی ها به دو کشتی نفت‌کش، عبور نفت از تنگه باب‌المندب را متوقف کرد

رسیدن بحران یمن از زمین به دریا
پس از گذشت بیش از سه سال از حمله ائتلاف عربی به یمن و نیز عملیات گسترده‌ای که این ائتلاف از حدود یک ماه پیش برای تصرف بندر الحدیده صورت داده و تاکنون نیز نتیجه‌ای در بر نداشته است، با حمله حوثی‌ها به یک کشتی جنگی و همچنین دو کشتی نفت‌کش عربستان، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان اعلام کرد: به دنبال حملات اخیر انصارالله به دو کشتی نفت‌کش، عربستان تصمیم گرفته تا انتقال تمامی محموله‌های نفت خام این کشور که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کند را تا زمان تامین امنیت دریانوردی در این تنگه به حالت تعلیق دربیاورد.
باب‌المندب یک تنگه آبی در قسمت جنوبی دریای سرخ است که این دریا را به خلیج عدن و اقیانوس هند پیوند می‌زند. کشتی‌هایی که از طرف اقیانوس هند می‌آیند پس از گذر از باب‌المندب و عبور از طول دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند و از این جهت است که این منطقه با برخورداری از موقعیتی استراتژیک، جزئی از مناطق حیاتی جهان به حساب بیاید.
در همین رابطه قیمت نفت پس از اینکه عربستان سعودی حمل نفت از طریق تنگه استراتژیک باب المندب در دریای سرخ را متوقف کرد و همچنین انتشار آمار کاهش ذخایر نفت خام آمریکا، قیمت نفت برای سومین روز روندی صعودی به خود گرفت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۷ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۴.۴۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه ۰.۷ درصد رشد قیمت داشت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵ سنت افزایش، به ۶۹.۳۵ دلار در هر بشکه رسید و به رشد بیش از یک درصدی خود در معاملات روز چهارشنبه گذشته افزود.


راهبرد عربستان در بستن باب‌المندب
به گفته تحلیلگران، اعلام این خبر که عربستان برخی از خطوط کشتیرانی خود را به دلیل حملات حوثی های یمن بسته است، به افزایش قیمت‌ها در بازار نفت کمک کرد. در این میان برخی از این تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به سیاست‌های عربستان و امارات برای تسلط بر دریای سرخ از باب‌المندب تا شاخ آفریقا و تلاش آنها برای تنش‌زدایی در این منطقه که آخرین نمونه آن در صلح میان اتیوپی و اریتره رقم خورد، بسته شدن تنگه باب المندب و نسبت دادن آن به حملات حوثی‌ها ممکن است یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده توسط ائتلاف عربی و آمریکا باشد.
به طوریکه همزمان با بسته شدن باب المندب و به خطر افتادن انتقال انرژی و افزایش قیمت‌ نفت نوعی بی‌ثباتی به خصوص در روند اقتصادی اروپا پدید خواهد آمد و احتمالاً سعودی‌ها با کش دادن این وضعیت سعی می‌کنند نوعی ائتلاف جهانی علیه حوثی‌ها ایجاد کرده و در نبرد با آنها برای خود متحدان بیشتری را جلب کنند.
از سوی دیگر این احتمال مطرح است که با توجه به جنگ تجاری میان آمریکا با اروپا و چین، هرگونه خلل در جریان انرژی می‌تواند ضربات مهلکی را برای آنها در مقابله با آمریکا ایجاد کرده و از این رو آمریکایی‌ها در چنین شرایطی از بسته شدن تنگه باب‌المندب به شدت استقبال می‌کنند.
به همین دلیل است که پس از حمله روز چهارشنبه به دو نفتکش سعودی و همچنین گمانه‌زنی‌ها از حمله موشکی انصارالله به فرودگاه ابوظبی در امارات، سخنگوی ائتلاف عربی با تائید حمله به کشتی‌های عربستان در آب‌های بین‌المللی واقع در غرب بندر الحدیده مدعی شد که این بندر در حال حاضر تحت کنترل حوثی‌های وابسته به ایران است. او همچنین این حمله را اقدام تروریستی علیه آزادی دریانوردی و تجارت جهانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب توصیف کرده و هشدار داده است که چنین اقداماتی می‌تواند باعث تخریب محیط زیست و خسارات اقتصادی شود.
در همین رابطه و در حالی که جریانی خطرناک برای امنیت کل منطقه با اقدام عربستان برای بسته شدن تنگه باب المندب ایجاد شده است، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن در دیدار با مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرده است: مشکلی که موجب نتیجه ندادن مذاکرات برای حل بحران شده است مخالفت ائتلاف عربی با راهکارهای سیاسی است. برای همین وجود اراده و جدیت کشورهای ائتلاف عربی برای صلح شرط موفقیت هر مذاکرات سیاسی است. وی تاکید کرد: باید اقداماتی درباره پرونده امور انسانی از جمله حل پرونده بازداشت شدگان و اسرا اتخاذ شود. رهبر انصارالله یمن همچنین گفته است که سازمان ملل باید درباره مساله تجاوز به یمن برخورد مسئولانه‌ای داشته باشد و به نقش خود بر اساس قوانین این سازمان و به دور از جانبداری عمل کند.
این در حالی است که در چنین شرایط حساسی، انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در سخنانی در یک مرکز پژوهش در لندن مدعی می‌شود: ما آماده استقرار نیروهای بیشتری در سرتاسر خاورمیانه برای مقابله با دشمنان‌مان هستیم چراکه دیگر نمی‌توانیم به هم‌پیمانان غربی مثل آمریکا و انگلیس اعتماد کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
در پی واکنش فرماندهان نظامی ایران به اظهارات رئیس دولت ایالات متحده بررسی شد بازی نظامیان در معرکه دیپلماسی عربستان سعودی به بهانه حمله حوسی ها به دو کشتی نفت‌کش، عبور نفت از تنگه باب‌المندب را متوقف کرد «ابتکار» پیروزی عمران خان در انتخابات پارلمانی پاکستان را بررسی می‌کند پاکستان در مسیر تحول محمدعلی وکیلی همچنان صلح طلبیم چرا بورس محل مناسبی برای عرضه‌های مختلف نشد؟ سینما، ارز و سکه پشت درهای بورس «ابتکار» از کاهش منابع سازمان‌های مردم نهاد در بحبوحه بحران اقتصادی کشور گزارش می‏دهد «ابتکار» از دردسرهای فیلتر شدن «گپ» برای حجاج در عربستان گزارش می‌دهد «پیام نرسانی» برای حاجی‌ها «ابتکار» ضرورت اصلاح بودجه 97 در شرایط بحرانی بعد از تحولات اخیر برجام را بررسی کرد مسعود دلخواه در گفت‌وگو با «ابتکار»: شفاف‌سازی باعث جلب اعتماد بیشتر به خانه تئاتر می‌شود محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با «ابتکار»: امروز با پدیده‌ای به نام اصلاح‌طلبی بدون اصلاح‌طلب مواجه هستیم هرمیداس باوند: ترامپ به دنبال مذاکره‌ای با هدف پیروزی برای آمریکا است «الحیات» گزارش داد امکان افزایش نمایندگان معارضان در دولت جدید عراق القدس العربی بررسی کرد پس از تهدیدات متقابل روحانی و ترامپ، در واشنگتن چه خبر است؟ مرتضی بانک: رئیس جمهوری دولت دوازدهم همان آقای روحانی دولت یازدهم است