فراركلاه‌سفيد‌ها يا سياه قلب‌ها؟!

ماجراي خروج كلاه‌سفيد‌ها يا همان اعضاي سازمان دفاع مدنی سوریه اين روزها سر و صداي زيادي به پا كرده است. در همين راستا چندي پيش خبرگزاری اسپوتنیک نوشت كه وزارت خارجه روسیه گفته است خروج کلاه سفیدها از سوریه که به درخواست آمریکا و کانادا و به دست رژیم صهیونیستی اجرایی شد، ریاکاری این گروه جنجالی را فاش کرد و نشان داد چه کسی آن‌ها را کنترل می‌کند. وزارت خارجه روسیه در اين بيانيه نوشته بود گویا است و به وضوح نشان می‌دهد که این گروه به چه کسی خدمت می‌کند. به گفته رسانه‌هاي مختلف ارتش اسرايیل حدود ۴۲۲ تن از آن‌ها را انتخاب و به اردن منتقل کرد. این اقدام پس از درخواست آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی انجام شد. همچنین مشخص شد که در مجموع انتظار می‌رفت ۸۰۰ تن در بدو کار خارج شوند.
گروه کلاه سفیدها خودش را به عنوان نیروی داوطلب و دفاع مدنی سوریه تبلیغ می‌کرد. این گروه مورد ستایش غرب قرار دارد و حتی یک اسکار هم بابت فیلم مستندی دریافت کرد و به همکاری نزدیک با گروه‌های افراطی و خدمت کردن به عنوان شاخه رسانه‌ای آن‌ها متهم می‌شود. به نظر مي‌رسد کلاه‌ سفیدهای تخلیه شده در شماری از کشورهای غربی به ويژه کانادا، آلمان، فرانسه و برخی دیگر از کشورها مجددا اسکان یابند. آمریکا که از خروج این نیروها استقبال کرده است، چندان عجله‌ای برای استقبال از این اعضا در خاک کشورش ندارد.
واكنش اسد به فرار كلاه‌سفيد‌ها
در همين راستا روز گذشته بشار اسد، ريیس جمهور سوریه در پاسخ به سوالي گفت که آن دسته از اعضای سازمان «کلاه سفیدها» که از زمین گذاشتن سلاح و تسلیم شدن و مورد عفو قرار گرفتن خودداری کنند، بي‌شك به هلاکت خواهند رسید. سرنوشت «کلاه سفیدها» مانند تروریست‌ها خواهد بود. اسد گفت: فعالیت در این سازمان تنها ماسکی بر چهره گروه‌های تروریستی القاعده و جبهه النصره است. آن‌ها اکنون از سوریه گریخته‌اند، البته فرار نکرد‌ه‌اند، بلکه با کمک اسرايیل، اردن و کشورهای غربی «انسان دوست» از اینجا تخلیه شده‌اند. وي افزود: «در اینترنت شواهد وجود دارد و فیلم‌ها و عکس‌هایی را می‌توان دید که اعضای این سازمان شمشیر در دست گرفته و سر سربازان سوریه را از بدن جدا می کنند. چنین تصاویری وجود دارد و به همین دلیل اثبات دیگری برای اینکه این گروه یک سازمان غیرانسان دوستانه است، لازم نیست». ريیس جمهور سوریه به این سوال که آیا همه اعضای «کلاه سفیدها» از سوریه خارج شده،اند پاسخ منفی داده و گفت: «بسیاری از آن‌ها از قرارگاه‌های خود خارج شده‌اند و ما در حال حاضر در حال دستیابی به توافق با آن دسته از نیروهای مسلحی هستیم که سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به عنوان غیرنظامی در سوریه باقی مانده اندکه برخی آن‌ها در استان ادلب هستند. البته بسیاری از آنان به این منطقه رفته‌اند تا به برادران تروریست خود بپیوندند، چرا که در حال حاضر در استان ادلب، ده‌ها هزار تروریست وجود دارد».


نگاهي متفاوت به يك گروه
البته رسانه‌هاي غربي به نوعي ديگر از اين گروه سخن مي‌گويند و در همين راستا يورونيوز در گزارشي نوشته بود كه «دفاع غیرنظامی سوریه» که با نام «کلاه سفیدها» نیز شناخته می شود، سازمانی برای حمایت و نجات جان شهروندان این کشور است. اعضای این سازمان داوطلب و غیرمسلح هستند و بيشتر در ویديوهای غیرحرفه ای در حال برداشتن آوار و نجات افراد دیده می شوند. آن‌ها از سال ۲۰۱۳ تا کنون در مناطق بمباران شده سوریه حضور یافته و قربانیان را از زیر ساختمان های ویران شده نجات می دهند. سازمان دفاع غیرنظامی سوریه خود را غیر سیاسی می خواند اما روسیه و دولت دمشق آن را به پیوند با تروریست ها متهم می کنند. این سازمان در مناطقی حضور می یابد که از کنترل نیروهای دولتی سوریه بیرون است. رائد صالح، ريیس این سازمان در واشنگتن با اعلام این که بخش شرقی حلب زیر بمب ها آوار شده، خواستار کمک به این منطقه شد: «در هشت روز گذشته شاهد حملات وحشیانه به حلب بودیم. شهر حلب ۱۷۰۰ بار هدف حمله هوایی قرار گرفته که ۱۹ مورد آن با بمب های بشکه ای و ۲۰۰ مورد دیگر با بمب خوشه ای و سلاح های دیگری بوده که استفاده از آن‌ها در جهان ممنوع است». داوطلبان این سازمان که شمارشان به حدود سه هزار نفر می رسد، از نقاط مختلف سوریه آمده اند و شامل مرد و زن، نانوا، معلم و مهندس و غیره هستند. رائد صالح همچنین گفت: «ما امروز در شهر حلب ۱۲۰ داوطلب کلاه سفید داریم. ۱۲ نفر از آنان مجروح شده اند. ما در تلاشیم تا در حلب دوره‌های آموزشی بگذاریم و نیروهای داوطلب جدید جذب کنیم زیرا دور جدید حملات وحشیانه در این شهر بی سابقه بوده است». داوطلبان این سازمان هفته گذشته در شهر ادلب یک زن و کودک را زنده از زیر آوار بیرون آوردند. در حمله هوایی ارتش سوریه به ادلب ۲۱نفر کشته شدند. دختربچه نجات یافته دست کم دو ساعت زیر آوار مانده بود. تصویر وحیده، دختربچه چهار ماهه و گریه امدادگری که او را نجات داد، در رسانه های جهان منتشر شد.
بنا بر آمار منتشر شده در وبسایت کلاه سفیدها، این گروه از سال ۲۰۱۳ تا کنون ۶۲ هزار نفر را نجات داده و ۱۴۲ نفر از اعضا ي خود را در این راه از دست داده است.
روز جمعه دوم مهر، سه مرکز از چهار مرکز این سازمان در حلب مورد حمله هوایی قرار گرفت. به گفته ناظران حقوق بشر سوریه فناوری هدف‌گیری دقیق در این حمله تنها در اختیار روسیه می تواند باشد.