نجات ايران؛ تصميم صلح

آرمان: در شرایطی که کشور در موقعیت خطیری به لحاظ بین‌المللی بسر می‌برد لزوم همگرایی و وحدت ملی در مقابله با تکانه‌ها و فشارهای دشمنان امری اجتناب ناپذیر است. از این جهت محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد است«اگر چالش ایران با مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های عربی به سایر کشور‌های جهان تسری کند، به زیان ماست و اعتمادسازی و همراه‌سازی کشور‌ها در کنار جمهوری اسلامی، کلید موفقیت ماست که در دستان نمایندگان نظام قرار دارد». حال فرزند ارشد آیت‌ا... هاشمی دقیقا بر مبنای رفتار، اصول و شعارهایی که آیت‌ا... هاشمی در راستای اتحاد و انسجام ملی بیان می‌کرد گام برمی‌دارد و سخن می‌گوید. آیت‌ا... نیز به همراهی افکار عمومی و دولت‌های جهان با ایران در راستای صلح پایدار برای تمامی مردم جهان معتقد بود. حال محسن هاشمی نیز همانند پدر، امنیت، رشد و شکوفایی کشور را در صلح پایدار جهانی می‌بیند.
ریاست دوباره
سایت‌های دلواپس جنگ روانی برای انتخابات هیات رئیسه شورای شهر را آغاز کرده‌اند و هدف آنها اختلاف افکنی در این شوراست. همان پروژه‌ای که در زمان انتخاب شهردار کلید زدند اما با شکست مواجه شدند. این بار هم محسن هاشمی پررنگ‌ترین مهره دلواپسان برای ایجاد شکاف در شورای شهر است که البته رئیس شورای شهر به سادگی ترفندهای نخ‌نما شده آنان را بی‌اثر می‌کند. دیروز تسنیم نوشت‌: «زهرا ‌نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به مدیریت قابل قبول محسن هاشمی رفسنجانی در اولین سال فعالیت شورای شهر تهران گفت: اعضای شورا از وی خواسته‌اند تا دوباره کاندیدا و نهایتا رئیس شورای شهر تهران شود». این خبر عجیب نیست و طبیعی است که هاشمی بار دیگر بر کرسی ریاست تکیه بزند اما ورود زودهنگام به انتخابات هیات رئیس شورای شهر قابل تامل است. رئیس شورای شهر تهران دور از این هیاهوها روز گذشته در ضیافت سفرای ایران حضور یافت و گفت: جبهه اقتصادی امروز جایگزین جبهه نظامی در دوران جنگ تحمیلی شده است و در اقتصاد علاوه بر آنکه ارقام و واقعیات حرف اصلی را می‌زند، فضای ذهنی و انتظارات روانی جامعه نیز بر رفتار بازار بسیار مؤثر است. محسن هاشمی درباره شرایط دشوار روزهای پایانی جنگ تحمیلی تصریح کرد: در آن شرایط از یکسو نگرانی درباره آینده کشور و آسیب‌های فراوان ادامه جنگ وجود داشت و از سوی دیگر خون بی‌گناهانی که ریخته شده بود و ایران در مقابل حمله احتمالی تندرو‌ها و افراد احساسی قرار داشت که مسئولان را متهم به ترس و سازشکاری می‌کردند. وی ادامه داد: این شرایطی بود که حتی در نگرانی‌های امام نیز به چشم می‌خورد و مسئولان باید ضمن آنکه در برابر دشمن بیگانه اقتدار و وحدت خود را حفظ می‌کردند، تصمیمی سخت اتخاذ می‌کردند. هاشمی با تأکید بر اینکه«امروز نیز در شرایطی قرار داریم که با تهدیدی بزرگ از سوی مثلث آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های عربی مواجه هستیم»، افزود: از یکسو باید اقتدار، وحدت و تکصدایی ایران در برابر بیگانگان حفظ شود و از سوی دیگر باید براساس واقعیات و نه ایده‌آل‌ها، شعار‌ها و احساسات حرکت کنیم.
انتظار پیروزی با وجود تفرقه؟


رئیس شورای شهر تأکید کرد: اگر بدون برنامه و با تفرقه و روحیه ضعیف و تخریب یکدیگر وارد جنگ اقتصادی شویم نباید انتظار پیروزی داشته باشیم، اما اگر با وحدت و همدلی، کارآمدی، ایثار و ازخود گذشتگی مسئولان و واقع‌گرایی ورود پیدا کنیم علاوه بر آنکه انتظارات و نارضایتی مردم کاهش می‌یابد، دستاورد‌ها نیز افزایش خواهد یافت و وعده نصرت الهی نیز تحقق می‌یابد. به گفته هاشمی، اگر می‌بینیم که در کشور همسایه، هنگام بحران اقتصادی، صف فروش طلا و ارز برای کمک به دولت و اقتصاد ملی تشکیل می‌شود و در جامعه ما صف خرید حتی از سوی مؤسسات اقتصادی وابسته به حاکمیت شکل می‌گیرد، یعنی تصویری که ما از مجموعه حاکمیت و امید به آینده و وفاداری دوسویه نظام و مردم ارائه کرده‌ایم دچار خدشه شده است. باید بتوانیم افکارعمومی و دولت‌های جهان را با خود همراه کنیم. وی ادامه داد: در عملیات مرصاد نقش اصلی فرماندهی عملیات را آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برخلاف توصیه مقامات نظامی و حفاظتی با حضور در خط مقدم جبهه و به خطر انداختن جان خود ایفا کرد که نقش تاریخی ایشان مورد بی‌مهری رسانه ملی قرار دارد، گرچه با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان حقایق را از مردم پنهان کرد. امروز اگرچه نمی‌توان خلأ وجودی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را که در آن مقطع سرنوشت‌ساز با واقع‌بینی، آینده‌نگری، ازخودگذشتگی و قدرت اقناع و همدلی توانست نظام و امام را برای پذیرش قطعنامه به اجماع برساند و پیشنهاد محاکمه و اعدام خود را نیز برای به‌جان خریدن ریسک این تصمیم مطرح کرد، قابل جبران نیست، اما باید سیره و روش ایشان مورد استفاده مسئولان کشور قرار بگیرد.
باید متفاوت با گذشته فکر کنیم
رئیس شورای شهر تهران معتقد است: قطعا در روندی که مسئولان بخواهند با فرافکنی مشکلات، مسئولیت ناکامی‌ها را به گردن یکدیگر انداخته و هیچ فردی خود را مقصر نداند، موفق به بهبود و اصلاح نخواهیم شد. هاشمی با اشاره به اینکه اگر دنبال نجات ایران و آینده ایران هستیم امروز باید متفاوت با گذشته فکر کنیم، سخن بگوییم و عمل کنیم، تأکید کرد: نارضایتی عمومی حاصل از معضلات و فشار‌های طاقت‌فرسای اقتصادی به‌خصوص برای اقشار پایین جامعه، به حدی است که ممکن است به بحران‌های اجتماعی گسترده منجر شود. وی ادامه داد: فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما به این نکته واقف می‌کند، که نجات ایران در گرو تصمیم امثال ماست، تصمیم سختی که سی سال قبل توسط مسئولان کشور گرفته شد و صلحی پایدار، پرفایده و کم‌هزینه را برای ایران و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد. وی افزود: نقش دستگاه دیپلماسی نظام در این چالش بسیار حساس و تعیین‌کننده است، اگر ما بتوانیم جهان و به ویژه کشور‌های تأثیرگذار در حوزه بین‌الملل را کنار خود و مقابل ترامپ نگه داریم، از این چالش با موفقیت عبور می‌کنیم، هر موضع، سخن و رفتاری که موجب شود که چالش ایران با مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های عربی به سایر کشور‌های جهان تسری کند، به زیان ماست و اعتمادسازی و همراه‌سازی کشور‌ها در کنار جمهوری اسلامی، کلید موفقیت ماست که در دستان شما نمایندگان نظام قرار دارد.
دیپلماسی منجسم و قدرتمند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با لزوم همراهی افکار عمومی جهان با کشورمان بر علیه آمریکا اظهار داشت: امروز جنگ روانی بسیار گسترده‌ای توسط چند کشور و در راس آنها دولت دونالد ترامپ بر علیه ایران به راه افتاده که طبعا یکی از راهکارهای خنثی نمودن این جنگ روانی و کاهش آثار مخرب آن به کارگیری دیپلماسی منسجم و قدرتمند در راستای ترویج و تقویت صلح و نزدیک شدن به کشورهای منطقه و مخالفان بین‌المللی ترامپ است. مرتضی مبلغ به «آرمان» گفت: باید از رفتارهایی که به دست جنگ‌طلبان و عوامل منطقه‌ای ترامپ بهانه می‌دهد یا شرایطی را فراهم می‌کند که بین ایران و کشورهایی که رابطه سازنده‌ای با کشورمان دارند شکاف ایجاد گردد، بسیار پرهیز شود. معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات تصریح کرد: در این زمینه نیازمند کاری قدرتمند، مبتکرانه و هوشمندانه در دیپلماسی هستیم.
صلح و سلام
یک آینده‌پژوه سیاسی در ارتباط با نحوه اتحاد ملی در راستای صلح پایدار ابراز داشت: چند سالی است که با ادبیات گوناگون بر حفظ اتحاد ملی تاکید می‌شود. مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با «آرمان» گفت: در آغاز دهه گذشته و در پاسخ به رئیس‌جمهور در نامه‌ای که به رئیس دولت اصلاحات نوشته شد و از پاسیفیسم سیاسی سخن به میان آمد و نیز در آغاز دهه حاضر به گفتمان سلام و صلح تاکید داشتم. این تحلیلگر بین‌الملل افزود: برپا داشتن اتحاد ملی در درون با جهت‌گیری تاکیدی بر واژه سلام و در برون پرچمداری صلح در جهان و ایجاد ادبیات و گفتمانی مبتنی بر واژه صلح و گسترش آن در محیط منطقه‌ای و بین‌‌المللی منطبق با اصول و ارزش‌های برخاسته از فرهنگ و تاریخ تمدن ایرانی و پذیرش اسلام در پرتو این فرهنگ و تمدن از سوی ایرانیان در این دیدگاه مورد نظر است. وی تصریح کرد: باید سریعا در جهت ایجاد این اتحاد ملی و حرکت به سوی پرچمداری صلح جهانی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی روی آورد و ادبیات موجود را در چارچوب گفتمان سلام و صلح رهبری و مدیریت نمود.
تقویت انسجام و همبستگی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در ارتباط با چگونگی همراه نمودن سایر کشورها بر علیه آمریکا بیان کرد: به طور طبیعی با توجه به ظرفیت‌های کشورمان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و نیز تهدیداتی که متوجه کشورمان است، متناسب با این صحنه رویارویی باید تلاش کنیم که در داخل با تقویت اعتماد و انسجام و همبستگی اجتماعی قدرت ملی خود را افزایش داده و آسیب‌پذیری خود را کاهش دهیم. حسن رسولی به«آرمان» گفت: باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی توان اثرگذاری خود را در صحنه جهانی افزایش دهیم.