ابطال روزه سكو ت

روحاني به دنبال امتيازگرفتن از لايه‌هاي قدرت است، شيخ حسن قصد دارد با رهاسازي كشور برخي نهادها را تحت فشاربگذارد،پشت پرده سكوت رييس دولت دوازدهم برنامه‌هايي پنهان شده كه كسي از آن خبر ندارد و ... اين تنها بخشي از زمزمه‌هاي مردم در كوچه و خيابان است كه اين روزها به لطف فضاي‌مجازي در فضاي رسمي كشور نيز تاثير مي‌گذارد؛ اظهاراتي كه شايد ثابت كردن آن سخت باشد ولي بي‌شك اگر تكه‌هاي پازل عملكرد دولت و شخص حسن‌روحاني را در كنار يكديگر قرار دهيم هيچ نتيجه‌اي غيراز رهاسازي كشور توسط اين تيم به دست نمي‌رسد.
حسن‌روحاني كه خود دست‌پرورده دوران سخت اداره كشور در دهه 60 و زمان جنگ است بايد به بهترين شكل ممكن بتواند وضعيت شبه‌جنگي اين روزهاي كشور را كنترل و اداره كند ولي ما شاهد آن‌هستيم كه نه تنها وضعيت اين‌گونه نيست بلكه اوضاع را شايد بتوانيم از زمان جنگ نيز آشفته‌تر ببينيم زيرا در آن بازه اگر دشمن تمام سعي خود را براي ضربه زدن به كشور به كار مي‌گرفت اما مردمي بودند كه پشت دولت بايستند ولي امروز وضعيت به‌گونه‌اي‌ ديگر است و ملت نيز از دولت شكايت دارند و مي‌دانند كه تلاش خود را نمي‌كند. در آن زمان هر كاستي بود ولي مردم اطمينان داشتند كه بيشتر مسئولان نيز با ملت در يك راستا حركت مي‌كنند و براي همين تاب مي‌آورند. در آن زمان شايد برخي افراد فالش مي‌زدند ولي بيشتر مسئولان همگام با ملت بودند و از مشكلات كشور براي مردم سخن مي‌گفتند و اين روزها حتي شاهد آن هستيم كه روحاني اين سخن گفتن را نيز از مردم دريغ مي‌كند. اين رويه دولت و شخص حسن‌روحاني به حدي ادامه دار شد تا نمايندگان كه ديدند از دست مردم كاري برنمي‌آيد، كمر همت بستند و سوال از رييس دولت را اعلام وصول كردند.
پاسخي به سينه‌چاكان دولت
بعد از اين اقدام، نزديكان و وام‌داران دولت هياهويي به پا كردند كه اين وضعيت به نفع كشور نيست و غيرقانوني محسوب مي‌شود! البته ناگفته نماند پاسخ اين ادعاي داده شد و بهروز نعمتي از نزديكان علي‌لاريجاني، رييس‌مجلس شوراي اسلامي در اظهاراتي با اشاره به اعلام وصول طرح سوال از ريیس‌جمهور در جلسه علنی ديروز مجلس و در پاسخ به اظهارات معاون پارلمانی ريیس‌جمهور که این سوال را به دلیل شائبه متقاضی شدن برخی نمایندگان انصراف‌دهنده غیرقانونی اعلام کرده بود، اظهار داشت: اسامی نمایندگان متقاضی سوال از ريیس‌جمهور و امضاهای آن‌ها بررسی و بازشماری شده است. وی افزود: اگر تا قبل از اعلام وصول سوال در صحن مجلس، هر اتفاقی اعم از انصراف یا عدم انصراف می‌افتاد، حرف آقای امیری درست بود و شاید سوال از اعتبار قانونی می‌افتاد اما طبق آيین‌نامه، از لحظه اعلام وصول به بعد، کار قطعی و قانونی است و ريیس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه با حضور در مجلس به نمایندگان مردم پاسخ دهد. سخنگوی هیات رييسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار به صورت شفاف پیش رفته است و حتی هفته قبل بحث مفصلی در هیات ريیسه انجام شد که لحظه اعلام وصول چه زمانی است و مهلت یک هفته‌ای انصراف از سوال از چه زمانی شروع می‌شود که بر این اساس مقرر شد از لحظه طرح سوال در کمیسیون و قانع نشدن نمایندگان، این مهلت یک هفته‌ای محاسبه می‌شود.


نعمتی خاطرنشان کرد: ريیس مجلس عدد حد نصاب را دیده، احراز کرده و سپس سوال را اعلام وصول کرده است، بنابراین کار قانونی است و باید روالش را طی کند.
سوال آري، عدم‌كفايت خير!
پيش از اين و زماني كه خبر سوال از رييس‌جمهور مطرح شده بود برخي مي‌گفتند كه گويي قرار است عدم كفايت‌ سياسي روحاني مطرح شود . در همين راستا حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه با بیان اینکه طرح عدم کفایت سیاسی و استیضاح حسن روحانی در جلسه مجلس تهیه شده، مدعي شده بود نمایندگان از فراکسیون های امید، مستقلان و ولایی این طرح را تهیه کرده و درحال جمع آوری امضا برای آن هستنداما در جواب آن بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت: طرح عدم کفایت رييس‌جمهوربه هیچ وجه ازسوی فراکسیون امید مجلس مطرح نیست و نسبت دادن آن به فراکسیون امید را تکذیب می‌کنم. پارسایی گفته بود یکی از نمایندگان مصاحبه‌ای مبنی بر این موضوع کرده که سه فراکسیون مستقلان، ولایی و امید درحال رایزنی درمورد طرح عدم کفایت رييس‌جمهورهستند. نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: درست است که ما مشکلاتی در کشور داریم و مردم نیز انتظاری دارند اما راه حل عدم کفایت یا طرح سوال از رييس‌جمهورنیست.
بازهم بي‌خبري اميد
اما طبق معمول بي‌خبري اعضاي فراكسيون اميد از وضعيت پارلمان جاي تامل داشت زيرا شب قبل از اعلام وصول سوال از روحاني، سخنگوي اين فراكسيون يعني پارسایی گفته بود كه موضوع طرح سوال از رييس‌جمهورکه مطرح شده به حد نصاب نرسیده و این نشان می دهد سه فراکسیون در این زمینه باهم توافق ندارند. وی تصریح کرد: تعجب می‌کنم عده ای موضوع عدم کفایت رییس جمهوری را مطرح کرده و آن‌را به فراکسیون امید نسبت می‌دهند درحالی که این موضوع به هیچ عنوان در فراکسیون ما مطرح نشده است. این نماینده مجلس گفت: مشکلاتی که در کشور وجود دارد فقط به دولت برنمی‌گردد؛ در این شرایط روحانی باید از اختیاراتش استفاده کرده و شفاف با مردم سخن بگوید و در این راستا همه ارگان ها از جمله دولت و مجلس باید کمک کنند و همه دغدغه آن‌ها حل مشکلات باشد.
تابويي كه پوچ است
مدت‌هاست سوال از روحاني در مجلس و محافل سياسي مطرح شده و حال كه اين رويداد به نتيجه رسيده است برخي نبايد به گونه‌اي برخورد كنند كه گويي اين ابزار قانوني نمايندگان تابويي خاص است. طرح سوال از ريیس جمهور، در مجلس هفتم از سوی اکبر اعلمی، نماینده تبریز از ريیس دولت وقت یعنی محمود احمدی نژاد مطرح شد و حتی به امضای تعدادی از نمایندگان هم رسید ولی به سرانجام نرسید.
در مجلس هشتم نیز طرح سوال از سوی علی مطهری نماینده تهران مطرح شد. با پیگیری های مطهری سرانجام سوال از ريیس دولت بعد از 32سال برای اولین بار در تاریخ قانون‌گذاری ایران کلید خورد و احمدی نژاد در 24 اسفند سال 1390 در صحن مجلس حاضر شد و به 10 سوال نمایندگان پاسخ داد. در آن زمان علي مطهری، نماینده مردم تهران به عنوان طراح طرح سوال از ريیس دولت طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: سوال از ريیس جمهور برای آن است که به جای آنکه مجلس و دولت از طریق رسانه‌ها با هم مجادله کنند، رو در رو مسائل‌شان را بیان کنند و مردم نیز بشنوند؛ تصور اینکه سوال کنندگان قصد تخریب ريیس جمهور را دارند، یک تصور بدبینانه است زيرا تخریب ريیس جمهور که خدمات زیادی داشته، کار آسانی نیست.
سكوت جايز نيست
مردم و دلسوزان كشور مي‌‌دانند چه كساني در اين مرز و بوم زحمت مي‌كشند و كار مي‌كنند و چه كساني به دنبال نمايش‌هاي سياسي مي‌گردند، بنابراين اگر روحاني مي‌داند كه فعاليت‌هايي براي بهبود وضعيت كشور داشته است پس نبايد ترس داشته باشد و بدون واهمه به مجلس برود و پاسخگو باشد. از طرفي نيز اگر اين دولت و رييس آن كارشكني يا ناكارآمدي دارند بايد در مقابل چشمان 80 ميليون ايراني و در خانه ملت پاسخ دهد چرا آن گونه كه بايد به وظايف خود عمل نكرده است.
دوگانگي برخورد ممنوع!
در آخر نكته‌‌اي نيز بايد خطاب به آن افرادي كه سوال از روحاني را شكستن قداست رياست‌ جمهوري نشان مي‌دهند، گفت كه در آن زمان براي مطهري كف و سوت مي‌زديد كه باني سوال از احمدي‌نژاد بود، امروز نيز بايد همه آن‌هايي را كه در راستاي احقاق‌حقوق ملت اقدامي انجام مي‌دهند تشويق كنيد و دست از تبعيض‌هاي سياسي برداريد زيرا اين نوع عملكرد نه تنها نتيجه‌اي در كشور ندارد بلكه اعتماد مردم را از آنچه هست خراب‌تر مي‌كند زيرا اين دوگانگي برخورد در شأن جمهوري اسلامي نيست.