طلاق عاطفي

قرارداد كارلوس كي‌روش، سرمربي تيم‌ملي فوتبال روز سه شنبه به پايان رسيد و از روز گذشته گمانه‌زني‌ها درباره عدم همكاري او با تيم‌ملي آغاز شد. حقيقت ماجرا اين است كه كي‌روش در تيم‌ملي نتايج درخشاني گرفته و عملكرد خوبي داشته اما چالش‌هاي او با مربيان باشگاهي در كنار رقم دستمزد بالاي اين مربي باعث شده فدراسيون پيشنهادي 6 ماهه براي تمديد قرارداد بدهد و همين موضوع كي‌روش را عصباني كرده است. او به برخي خبرنگاران حاضر در روسيه نيز گفته بود پيشنهاد 6 ماهه فدراسيون فوتبال، توهيني به شخصيتش است و هرگز زير بار اين قرارداد نخواهد رفت. هنوز فراموش نكرده‌ايم كه سرمربي تيم‌ملي پرتغال در گفت‌وگويي كه پس از ديدار مقابل پرتغال انجام داد از پيشنهاد فدراسيون با كنايه به عنوان «افتخار» ياد كرد و گفت: «من افتخار دارم كه پيشنهاد 6 ماهه‌اي از فدراسيون دريافت كرده‌ام و بايد به آن فكر كنم». به هر ترتيب با توجه به نوسانات ارزي، فدراسيون فوتبال نگران است كه نتواند دستمزد كي‌روش را به صورت كامل پرداخت كند و به همين دليل برخي مديران مياني، از جدايي كي‌روش استقبال مي‌كنند؛ هرچند كه براساس شنيده‌ها، مهدي تاج مخالف جدايي سرمربي تيم‌ملي است.
پيشنهاد چند ميليارد توماني!
كارلوس كي‌روش روز گذشته با انتشار بيانيه‌اي در اينستاگرامش از روزهاي گذشته ياد كرد و نوشت: «احساس خوشبختی دارم. هفت و نیم سال گذشت. چه ماجراجویی شگفت‌انگیزی. این دومین قرارداد طولانی مدت من پس از سرمربیگری تیم‌ملی فوتبال پرتغال به مدت 10 سال بود که یادآور تجربیاتی فراتر از فوتبال برایم است که همگی در مورد زندگی هستند. هیچ واژه‌ای نمی‌تواند مراتب قدردانی، غرور و افتخار من بابت عضویت در این دو خانواده فوتبالی فراموش‌نشدنی و فوق‌العاده،یعنی تیم‌های ملی فوتبال پرتغال و ایران را توصیف کند. از همه شما متشکرم. تا بعد». سرنوشت نيمكت تيم‌ملي ايران در جام ملت‌هاي آسيا مشخص نيست و به نظر مي‌رسد كي‌روش دوباره تصميم خود را براي ايجاد حاشيه، عملي كرده است. او از سويي برنامه‌اي به فدراسيون مي‌دهد كه براي برآورده شدن آن نياز به پنج ميليون و 800 هزار دلار است و از سوي ديگر در بيانيه‌اي دو پهلو از عدم تمديد قراردادش مي‌گويد. همه اين‌ها در كنار انتشار اخباري مبني بر پيشنهادهاي مختلف به سرمربي تيم‌ملي از سوي كشورهاي فوتبال‌خيز، باعث سردرگمي هواداران شده است. برخي معتقدند پيشنهادهاي مطرح شده از سوي برخي رسانه‌ها، اتفاقي است كه در طول ساليان اخير بارها رخ داده و به نظر بازارگرمي است. برخي ديگر نيز اعتقاد دارند كي‌روش تصميم قطعي خود را براي جدايي گرفته و هرگز به تيم‌ملي باز نمي‌گردد. دسته دوم دلايل جالبي براي صحبت‌هاي خود ارائه مي‌كنند از جمله اينكه كارلوس كي‌روش شنيده كه فدراسيون درحال رايزني با برخي گزينه‌ها براي انتخاب جايگزين او است و به دليل آنكه از تصميم قطعي فدراسيون خبر دارد، دست پيش گرفته و مي‌خواهد جدا شود. اماكي‌روش حاميان بزرگي نيز دارد؛ او رفاقت خوبي با علي دايي ايجاد كرده و شهريار را پشتيبان خود مي‌بيند. علي دايي روز گذشته براي سرمربي تيم‌ملي سنگ تمام گذاشت و درباره جدايي احتمالي او گفت: «اميدوارم کی‌روش بماند و هدایت تیم ملی را در جام ملت‌ها نیز به عهده بگیرد اما در مورد اینکه بهترین گزینه چیست و هدایت تیم ملی را چه کسی به عهده بگیرد، باید بگویم که همیشه تصمیمات لازم و خوب اتخاذ می‌شود و امیدوارم این بار هم تصمیم‌گیرندگان تصمیم خوبی بگیرند».
كره و الجزاير، مشتريان كي‌روش


روز گذشته برخي رسانه‌هاي خارجي نيز به موضوع جدايي كارلوس كي‌روش از تيم‌ملي واكنش نشان دادند. سایت «football365.fr» فرانسه با توجه به اظهارات خیرالدین زطشی، رييس فدراسیون فوتبال الجزایر از کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و برت فن‌مارویک، سرمربی تیم ملی استرالیا به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های سرمربیگری الجزایر یاد کرده است. طبق ادعای یک منبع نزدیک به فدراسیون فوتبال الجزایر، کارلوس کی‌روش ممکن است هدایت تیم‌ملی الجزایر را بر‌عهده بگیرد. زطشي در اين باره گفته است: «ما به‌طور مداوم با سرمربی آینده تیم‌ملی کشورمان در تماس هستیم که خیلی نسبت به حضور روی نیمکت تیم ملی الجزایر علاقه‌مند است. نمی‌توانم هویت او را فاش کنم چون مذاکرات همچنان در جریان است و هنوز توافقات نهایی بر سر موضوع مالی باقی مانده و پس از آن اعلام رسمی خواهیم کرد». کی‌روش که قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران سه‌شنبه به پایان رسید، این شانس را دارد که سرمربی تیم‌ملی الجزایر شود. در همین حال سایت «chosun.com» کره جنوبی نیز گزارش داد: «چونگ مونگ‌گیو، ريیس اتحادیه فوتبال کره‌جنوبی که همزمان ريیس کمپانی تولید خودروی هیوندای نیز هست، از بودجه شخصی خود چهار میلیارد وون (سه میلیون و 569 هزار دلار آمریکا) به این اتحادیه برای جذب یک سرمربی در سطح کلاس جهانی اهدا کرد».
آغاز دوران پساكي‌روش
بسياري از هواداران فوتبال نگران هستند كه تكليف تيم‌ملي فوتبال پس از جدايي سرمربي پرتغالي تيم‌ملي چه خواهد شد. بيشتر هواداران فوتبال، حتي آن‌ها كه سرمربي تيم‌ محبوب‌شان با سرمربي تيم‌ملي، چالش‌هايي داشته اعتراف مي‌كنند كه كي‌روش گزينه مناسبي براي تيم‌ملي است و با توجه به وضعيت ارزي، نمي‌توان جايگزين مناسبي براي او پيدا كرد. دوران پساكي‌روش به زودي آغاز مي‌شود و اميدواريم فدراسيون سراغ گزينه‌اي در حد و اندازه‌هاي او برود. فوتبال ايران نياز به مربياني دارد كه بتواند از دل ليگ، ستاره‌ها را شناسايي كند. به هر ترتيب براساس شنيده‌هاي «قانون»، كي‌روش و فدراسيون فوتبال مشكلات جدي با يكديگر دارند، كي‌روش به دنبال قهرماني در جام‌ملت‌هاست تا تاريخ‌سازي كند و فدراسيون نيز نگران هواداران است كه با جدايي او، فشار رواني عجيبي را ايجاد خواهند كرد اما در حال حاضر ترجيح مي دهند يكديگر را تحمل كنند.