ايران و آمريكا براي مذاكره بايد ازپيش شرط بگذرند

یک مقام کاخ سفید با بیان اینکه موضع ترامپ برای مذاکره با ایران تغییری نکرده است، گفت: رییس جمهور درباره آنچه از ایران می‌خواهد شفاف بوده و ما فشار بر این کشور را افزایش داده‌ایم. هوگان گیدلی، معاون سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ابراز تمایل دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای دیدار و مذاکره با مقامات ایران، گفت که این موضع تغییری نکرده است.ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، توافقی که به عقیده همه ما مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شد، بلکه راه آن را هموار می‌کرد.
این رویکرد جدید رییس جمهور آمریکا در حالی است که وی هفته گذشته در پیامی تويیتری به هشدارهای حسن روحانی، رییس جمهور ایران که به او گفته بود، با دم شیر بازی نکن واکنش نشان داد.
ترامپ گفت که در صورت ادامه تهدید از سوی مقامات ایران، این کشور با پیامدهایی مواجه خواهد شد که تاکنون کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است اما مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از موضع‌گیری جدید ترامپ در اظهاراتی متناقض برای گفت‌وگو با ایران شروطی را تعیین کرد و گفت: اگر ایران بتواند بپذیرد که وارد توافق هسته‌ای جدیدی شود، دونالد ترامپ آماده است که با این کشور مذاکره کند.
وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در واکنش به اعلام آمادگی رییس جمهور کشورش برای مذاکره با ایران بدون پیش شرط، گفت که شاید پیش شرط ایران، پیوستن واشنگتن به حامیان برجام باشد.


آقای رییس‌جمهور، ایران ممکن است فقط یک پیش شرط داشته باشد؛ پیوستن مجدد به خیل کشورهای حامی برجام.براي پاسخ به پرسش اساسي اين روزها كه آيا ايران براي مذاكره با آمريكا موافقت خواهد كرد يا به روند قبلي ومذاكره نكردن ادامه خواهد داد، با علي خرم ، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل،گفت و گويي داشته ايم كه در ادامه از نظر مي گذرد:
چه نیتی پشت سخنان و تغییر موضع ترامپ در قبال ایران است وآیا ایران وارد مذاکره با آمریکا خواهد شد؟
بدعهدی و خلف وعده از سمت آمریکا برای همه دنیا آشکار است اما مساله در این است که آمریکا با قدرت دلار قادر است وقتی اسم تحریم را در کشوری بیاورد، آن کشور را مستاصل کند.این مورد فقط در مورد ایران پيش نيامد که اقتصاد آن را به هم ریخت،در مورد ترکیه هم چند روز پیش زمانی که دونالد ترامپ حرف از تحریم این کشوربه میان آورد، ارزش پول ملی ترکیه ( لیر) سقوط کرد.این مورد ناشی از قدرت شخصی دونالد ترامپ نیست بلکه ناشی از قدرت دلار است که بازار مالی و اقتصادی جهان را در سیطره خود دارد. زمانی که قرار است کشوری را تحریم کند، قادر است این کار را دنبال کند. اکنون برای ایران این موضوع مطرح است که مذاکره کند یا نه.
دیداری که ترامپ و کیم جونگ اون داشتند و اهدافي را که ترامپ از آن سخن می‌گفت وخواستار برآورده شدن آن بود دنبال نشد؛مانند خلع سلاح.
بنده مقالات متعددی را در این زمینه داشتم وبه نظرم در این مذاکرات (كره شمالي و آمريكا) اهداف مدنظرترامپ عملی نخواهد شد.از آن دیدار برای ترامپ يك وجهه جهانی به وجود آمد و در نظر رای‌دهندگان و طرفدارانش پرستيژ و وجهه مثبتي پیدا کرد.از طرفی کیم جونگ اون هم توانست از تهدیدات و تحریم های بیشتر آمریکا به طور موقت در امان بماند.اگرهمین سناریو در مورد ایران هم باشد ، با زبان تهدید و توهین با هم خود سخن مي گويند .کاری که مسئولان رده های مختلف در ایران و آمریکا انجام می‌دهند که حاصل آن چیزی جز درگیری نیست.
راه حل دیگر این موضوع برگزاري جلسه ومذاکره است و نشان دهند که می شود با هم کنار آمد. نمایش کنار آمدن با هم، برای هر کدام از طرفین نتایجي را دارد.البته بدعهدی آمریکا سر جای خود باقی مانده است و تغییری نکرده ولی اكنون جداي از این مورد، برای ایران موضوع انتخاب سناريو مطرح است.
اگر بخواهد سناریوي متقابل را انتخاب ‌کند، ایران برنده نخواهد بود. هر کدام از طرفین كه امکانات بیشتری داشته باشد، می‌تواند در این موضوع برنده باشد.ما نبايد به حرف های خوشایند خود ادامه دهيم ونمی شود مملکت را به درگیری و جنگ سپرد.
اگر ایران به مذاکره با آمریکا موافق باشد، پیش شرط بازگشت آمریکا به برجام را خواهد گذاشت؟
ایران نباید هیچ پیش شرطی دراين مذاکره بگذارد .البته برای هر دو طرف نباید پیش شرطي گذاشته شود. باید هر دو طرف مذاکره راآغاز کنند و طلسمی که اکنون بین دو کشوراست، بشكنند.
ترامپ از طرفی به دنبال تشکیل ناتوی عربی برای کاهش تاثیر ایران در منطقه واز طرفي خواهان مذاکره با ایران است، به نظر شما این تناقض ناشی از چيست؟
این داستان برای هر نسخه دیگری می‌توانست اتفاق بیفتد. نمی‌توان استناد کرد که ناتوی عربی تشکیل شده است. نمي توان این را به حساب موضوع مذاکره گذاشت ،برای هر گروه و کشوري از جمله ایران می تواند پیش بیاید.