چگونه از کلمات ربط برای بهینه سازی سئو محتوا استفاده کنیم؟

در تولید محتوا، بیشتر نویسنده ها به کیفیت مطالب توجه می‌کنند. هرچه مطلب باکیفیت تر و عمیق تر نوشته و از طرفی اصول سئو محتوایی هم در آن بیشتر رعایت شود، رتبه خوبی در گوگل دریافت خواهد کرد. البته این یک تعریف و دید کلی است؛ وگرنه خود ما هم می دانیم که عوامل زیادی در رتبه گرفتن صفحه محتوای سایت تاثیرگذار خواهد بود.

چالش اصلی اینجاست که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا چنان غرق در کیفیت مطلب می‌شوند که بعضی نکات ریز را فراموش می‌کنند. نکات ریز دستورزبانی که به آن‌ها در بهینه سازی ساختاری سئویی محتوا کمک زیادی خواهد کرد؛ یکی از آن‌ها استفاده از حروف ربط یا Transition Words است.

این جمله کمی تعجب آمیز خواهد بود. اینکه اصلا چه ارتباطی بین حروف ربط و محتوای سئو شده وجود دارد. این سوالی است که در ادامه مطلب به آن  توسط سئوکار پاسخ می دهیم.

کلمه ربط چیست؟

کلمه ربط را همانند یک پل عمل کنند. در واقع کلمات ربط یا Transition Words شامل کلماتی هستند که دو جمله، ایده، پاراگراف، تعاریف و غیره را به متصل می‌کند. کلماتی مانند زیرا، اگرچه، بنابراین، به عبارتی دیگر، بالاخره و غیره از جمله کلماتی هستند که برای ارتباط بین جملات و پاراگراف‌ها استفاده می‌شوند.

اما چرا اهمیت دارند؟

در بحث سئو محتوا دیگر فقط موضوع استفاده از کلمات کلیدی مطرح نیست؛ خیلی وقت است که گوگل تمرکز خود را به سمت خوانایی مطلب برده است. حالا این را گوگل چگونه متوجه می‌شود؟ وقتی کاربران در صفحه‌ای زیاد بمانند و بر اساس بازه زمانی منظم اسکرول کرده و به پایین بیایند، این مطلب به غیر از محتوای جذاب، خوانایی بالایی هم دارد. همچنین ارتباط بین جملات باعث می‌شود تا محتوا ساختار مناسبی برای دنبال کردن داشته باشد و کاربر از ابتدا تا انتها متوجه شود که چه چیزی را می‌خواند. در اصل این رفتار کاربر است که خوانا بودن را تعیین می‌کند. البته خود الگوریتم سئو می‌تواند چنین ارتباط بین جملات و پاراگراف‌ها را هم متوجه شود.

احتمالاً عبارت جملات مستقل را شنیده‌اید. جملاتی که به صورت مستقل معنا دارند؛ اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، هیچ ارتباطی بین آن‌ها برای متصل به هم نمی‌توان مشاهده کرد. کلمات ربط در اینجا می‌توانند به ارتباط دهی جملات کمک کنند. در نتیجه خوانایی مطلب هم زیاد خواهد شد.

در حقیقت باید گفت که تأثیر استفاده از کلمات ربط در سئو محتوایی غیرمستقیم است. کلمات ربط یا Transition Words همانطور که در بالا هم نوشتیم، همانند پلی بین جملات و پاراگراف‌ها عمل می‌کنند. این پل باعث می‌شود تا ارتباط و خوانایی بهتر شود. وقتی خوانایی مطلبی بهینه شود، به اصطلاح کاربرپسند خواهد شد. از طرفی این کلمات می‌توانند باعث بهینه‌تر شدن ساختار محتوایی شوند. به عبارتی به نویسنده در جایدهی کلمات کمک زیادی خواهد کرد. این مزیت دوم تأثیر مستقیمی روی سئو خواهد گذاشت.

چگونه از Transition Words برای بهینه سازی سئو استفاده کنیم؟

تولیدکنندگان محتوا به صورت ناخودآگاه این کلمات را در متن خود برای ارتباط بین جملات استفاده می‌کنند؛ پس لازم نیست که خیلی نگران این مسئله بود. چالش اصلی اینجاست که گاهی نویسنده‌ای در استفاده از این کلمات افراط و تفریط می‌کند. پس اولین کاری که یک تولیدکننده محتوا باید به خوبی بر آن مسلط شود، زبان و ادبیات فارسی است. اینکه بداند در کدام قسمت‌های متن از کدام کلمات ربط استفاده کند. برای همین است که گام ابتدایی، آشنا شدن با ترنزیشن وردز ها است.

حالا سؤال این است که چگونه استفاده کنیم؟ برای این کار فرمولی خاصی وجود ندارد. نویسنده مطالب باید با تمامی کلمات ربط و مکان استفاده آن‌ها آشنا شود. بعد سعی کند تا آن‌ها را در جمله خود استفاده کند. البته برای آن‌هایی که از وردپرس استفاده می‌کنند، پلاگین سئو به آن‌ها کمک زیادی برای بررسی خوانا بودن یا نبودن جملات خواهد کرد.

کلمات ربط و چگونگی استفاده از آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید. هرچه آن‌ها را در جای مناسب و درست به کار ببرید، خوانایی جملات بیشتر خواهد شد. هرچه خوانایی هم بهینه‌تر شود، سئو محتوایی شما بیشتر خواهد شد.

 

چند نکته مهم

·         الگوریتم گوگل می‌تواند کلمات ربط را تشخیص دهد. البته حالا اینکه چقدر این پشتیبانی با زبان فارسی تطابق دارد، هنوز مشخص نیست؛ اما شما سعی کنید تا از آن‌ها استفاده کنید.

·         تمامی کلمات ربط را به خوبی یاد بگیرید. البته فقط آشنایی کافی نیست؛ بلکه جایگاه آن‌ها را در جملات هم یاد بگیرید و تمرین کنید.

·         در استفاده از کلمات ربط زیاده‌روی نکنید. همچنین کم هم ننویسید. اجازه ندهید تا جملات معنای مستقلی داشته باشند.

·         فهرستی از کلمات ربطی را که احتمال می‌دهید در متن زیاد استفاده خواهید کرد، بنویسید.

·         حتماً از یک استاد ادبیات منابع معتبر آشنایی با دستور زبان فارسی به ویژه کلمات ربط را بپرسید.