نقش و اهمیت لوگو برای کسب و کارها

طراحی لوگو و استفاده از یک نشان تجاری اختصاصی از جمله گام‎‌های مؤثری است که هر کسب و کاری برای پیش‌برد اهداف برندینگ و جذب مشتریان به آن نیاز دارد. در حقیقت به واسطه‎‌ی استفاده از یک لوگوی حرفه‎‌ای بخش مهمی از نیاز کسب و کارها برای برندسازی رفع شده و به شکلی حرفه ای می‌تواند کسب و کار و یا فعالیت خود را به دیگران بشناساند. در واقع می‌توان گفت لوگو هویت و شناسنامه‌ی یک کسب و کار است. چرا که لوگو با برخورداری از ویژگی‎‌های منحصر به فرد، تنها در یک نگاه برند یا یک شرکت و سازمان را در ذهن ها یادآور می شود. بنابراین می‌توان گفت عدم استفاده  از لوگو برای هر کسب و کاری می‌تواند ضعف بزرگی برای بازاریابی داخلی و بین المللی باشد که این موضوع به معنای عدم پیشرفت و شکست در بازار رقابتی است.


در دنیای رقابتی امروز به دلیل ایجاد مشاغل و محصولات مشابه متعدد، نیاز است تا کسب و کارها در اولین قدم با استفاده از لوگو تمایزی برای تشخیص مخاطبین داشته باشند. در این بین نوع طرح و ساختار لوگو هم از اهیمت خاصی برخوردار است، چرا که شناخته شدن یک برند اول از طریق طرح و رنگ لوگو میسر خواهد بود.

لوگو یا نشان مخصوص تجاری چیست؟

به طور کلی لوگو به آرم یا علامت یک کسب و کار یا برند گفته می‌شود که به واسطه‎‌ی طراحی خاص به کسب و کارها هویت بصری بخشیده و آن را از میان سایر کسب و کارهای مشابه و یا رقبا متمایز می‌کند. در حقیقت یک شرکت و یا حتی کسب و کار کوچک خانگی با در اختیار داشتن لوگوی منحصر به فرد خود می‌تواند برند و محصولات خود را سریعتر در ذهن مخاطبان ماندگار کند. خوب است بدانید که در طراحی لوگو جز عدم مشابهت و یا کپی‌برداری از دیگر برندها معمولاً محدودیتی وجود نداشته و می‌توان با استفاده از نمادهای گرافیکی و عنوان متنی اقدام به طراحی آن کرد.

اما با تمام این توضیحات خوب است که لوگو از طراحی حرفه‎‌ای، زیبا و معنادار برخوردار باشد تا محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا کرده و  تا سالیان سال نیازی به تغییر آن نباشد؛ چرا که با تغییر لوگو گاهی از میزان محبوبیت یک برند کاسته شده و یا مشتریان محصولات را از بین سایر محصولات تشخیص نخواهند داد و در نتیجه یک تولیدی و یا عرضه کننده‎‌ی خدمات مجبور به صرف هزینه‌های بسیار برای رشد مجدد و یا شناسایی برند خود به دیگران می‌شوند



لوگو چه اهمیتی برای یک کسب و کار دارد؟

متأسفانه برخی از کسب و کارها با وجود برخورداری از کیفیت و قیمت مناسب از لوگوی مخصوص به خود برخوردار نبوده و اصلاً در فکر آن نیز نیستند. این در حالی است که ثبت یک برند در اذهان عمومی و شناخت سریع آن از طریق طراحی لوگو حرفه‎‌ای خیلی مؤثرتر اتفاق خواهد افتاد. طراحی لوگو همانند تهیه عکسهای صنعتی حرفه ای و یا تولید تیزرهای تبلیغاتی مهم و با اهمیت است و بدون در اختیار داشتن لوگو سایر عناصر هویت بصری معنا پیدا نمی کنند.

در ادامه به اهمیت استفاده از لوگو را در زمینه های مختلف بررسی می کنیم.

  • کمک به برندینگ؛ قبل از تولید محصولات و یا تأسیس مرکز خدماتی خود بهتر است که با طراحی لوگو اختصاصی، به برندسازی محصولات خود کمک مؤثری کرده باشیم. در حقیقت اگر اهداف بلندی را دنبال می‌کنید و سعی در خلق برند خود در بازار فروش دارید حتماً هم اکنون لوگوی مناسب خود را بر اساس نوع فعالیت خود به دقت طراحی نمایید تا همین ابتدای کار زمینه برندینگ کسب و کار و یا محصولاتتان را فراهم کنید. لوگوی حرفه ای و تاثیرگذار کمک می کند شخصیتی قوی از کسب و کار شما در ذهن مخاطبان حک شود.
  • نمایش جدیت کسب و کار و اعتماد سازی؛ یکی از اهمیت‌های طراحی لوگو، نمایش حرفه‎‌ای بودن یک کسب و کار می‌باشد. در حقیقت شما به واسطه‌ی استفاده از یک لوگوی حرفه‎‌ای میزان جدیت خود را درکسب و کارتان نشان می دهید و با القای این امر اطمینان مشتری را  بابت خدمات بعدی محصول خریداری شده و امکان دسترسی به شرکت مد نظر فراهم خواهید آورد.
  • جذب مشتریان جدید؛ یکی دیگر از مزایا و یا اهمیت طراحی لوگو جذب مشتریان جدید می‎‌باشد. در حقیقت در صورتی که در تولید محصول و بسته بندی آن از لوگوی اختصاصی استفاده شود، مشتریان جدید اعتماد بیشتری به تولیدات شما می کنند و فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

نشان تجاری یا لوگو چه تأثیری در شخصیت سازی کسب و کارها و برندها دارد؟

با ورود به یک فروشگاه و یا در هنگام انتخاب خدمات و محصولات از یک سایت، با آرم‏‌ها و نشان‎‌های تجاری متفاوتی برخورد خواهید کرد که هر یک هویت آن محصول را به مشتری معرفی و نمایش می‎‌دهد. با وجود چنین لوگوهایی یک متقاضی محصول و یا نوع خاصی از خدمات، پس از تجربه‌و رضایتی که از خرید و استفاده از محصولات یک برند خاص داشته، برای خرید مجدد آن می‌تواند به راحتی محصول مد نظر خود را از طریق لوگوی طراحی شده شناسایی نماید. همچنین یک مشتری با مشاهده‌ی لوگوی منحصر به فرد برند شما این اطمینان را دارد که قرار نیست از محصولی بی هویت که شاید در تولید خود از اصول استاندارد نیز پیروی نکرده استفاده کند


لوگوی حرفه‎‌ای چه ویژگی دارد؟

برای این که یک لوگو بتواند در نظر مشتری جذاب بوده باشد و تنها با یک نگاه  آن را در ذهن وی ثبت کند لازم است که این لوگو از ویژگی‎‌های خاصی بهره‌مند باشد. برای این که سریع‌تر به معرفی برند خود بپردازید و یا این که مشتریان بیشتری را با تبلیغات کمتر به محصولات و یا خدمات خود جذب کنید نیاز است تا طراحی لوگو متناسب با نوع کسب و کارتان و بصورت اختصاصی انجام شود. در حقیقت عدم سازگاری لوگو با نوع کسب و کار نتایج مثبتی را به همراه نخواهد داشت و در آینده هزینه های برندسازی و تبلیغات را از بین می برد. اما به غیر از تناسب لوگو با نوع کسب و کار مواردی چون: تفاوت فاحش نسبت به دیگر لوگوهای صنف خود، برخورداری از سادگی و درعین حال زیبایی، برخورداری از رنگی خاص متناسب با کسب و کار، قابل فهم بودن از ویژگی‎‌های لوگوی حرفه ای محسوب خواهد می شود.

پس از آشنایی ابعاد مختلف طراحی لوگوی حرفه‌ای و اهمیت و ویژگی آن نیاز است از کارشناسان این زمینه که استودیو مانی یکی از موفق ترین ها در زمینه است کمک بگیرید. این استودیو علاوه بر فعالیت در زمینه‎‌ی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، خدمات حرفه ای طراحی لوگو و هویت بصری برندها را هم ارائه می دهد. در صورت نیاز به خدمات این بخش می توانید به سایت استودیو مانی به آدرس studiomani.ir مراجعه نمایید.