زمان بندی دقیق و اهمیت سشن های فارکس به وقت ایران

هنگمیکه در ترید کردن به موفقیتهایی دست پیدا کنید و استراتژی شخصی داشته باشید، قطعا دیگر تمام زمان روز خود را پای سیستم نخواهید نشست تا بالا و پایین رفتن نمودارها را مشاهده کنید، به جای آن، تمرکز خود را برروی کسب سود بیشتر از نمودارها خواهید گذاشت. یکی از اولین و مهمترین بخشهای استراتژی معاملاتی، توجه به زمانهایی است که بازار بیشترین نوسانات را داشته که میتوان از آن برای کسب درآمد بهتر و بیشتر استفاده کرد. طبیعتا زمانی بازار بیشترین نوسان را دارد که بیشترین معاملات در حال انجام باشد. سشن های فارکس به زمانهایی گفته میشود که قطبهای اصلی انجام معاملات در این بازار در حال فعالیت هستند. در یک بخش بندی ساده، سه مرکز اصلی برای بازار فارکس وجود داشته و در یک دستهبندی جدیدتر، چهار مرکز. در این مقاله قصد داریم تا مراکز مهم را به شما معرفی کرده و علاوه بر آن، ساعات فعالیت آنها به وقت ایران را نیز توضیح دهیم.

ساعات کار بازار فارکس

اگر در خصوص مزایای بازار فارکس معامله کرده باشید، حتما شنیدهاید که این بازار، 24 ساعته باز بوده و هر لحظه میتوانید وارد معامله شده و یا از آن خارج شوید. اگرچه این تعریف درست است، اما زمانهایی هم وجود دارد که نمودارها همانند آب مرداب راکد بوده و هیچگونه نوسانی مشاهده نمیشود. علاوه بر آن، بعد از این لحظات، امکان جهش آنی قیمتها وجود داشته که با هیچ استراتژیای نمیتوان دلیل آن را متوجه شد. ساعتهایی که مراکز مهم تجاری دنیا هیچگونه فعالیتی نداشته باشند، ساعاتی هستند که نمودارها کاملا آرام گرفته وقطعا زمان مناسبی برای کسب سود نخواهند بود. اگرچه در هر لحظه و زمان تریدر میتواند معاملات لانگ و شورت (یا همان خرید و فروش) باز کند، اما در ساعات تعطیلی مراکز مهم تجاری دنیا، باز کردن معامله تنها باعث پرداخت اسپرد و کمیسیون بوده و عملا هیچ سودی برای تریدر نخواهد داشت.

مراکز مهم تجاری دنیا

در تعریف قدیم، سه مرکز و در تعریف جدید، چهار مرکز اصلی برای گرم نگهداشتن بازار فارکس وجود دارد. این مراکز، در حقیقت بورسهای مهم دنیا هستند که در آمریکا، اروپا، آسیا و اخیرا نیز در استرالیا قرار گرفته و با شروع فعالیت آنها، معاملات حجیم و در سطح جهانی شروع شده تا نوسانات ریز و درشت در نمودارهای فارکس مشخص شوند. دقت داشته باشید که سشن های فارکس، هیچ تاثیری برروی نمودارهای رمزارزها نگذاشته و صرفا مربوط به داراییهای اختصاصی فارکس همانند جفت ارزها، کالاها و ... خواهد بود. در ادامه، هر چهار سشن اصلی فارکس را تعریف خواهیم کرد.

سشن آمریکا

آمریکا به عنوان یکی از مهمترین مراکز اقتصادی دنیا، تاثیر بسیار مهمی در اقتصاد جهانی داشته و نه تنها حجم تبادلات مالی آن با سایر کشورها بسیار زیاد است، بلکه تقریبا با تمام کشورهای دنیا مراوده مالی داشته که باعث میشود تمامی نمودارهای مربوط به جفت ارزها (چه ماژور و چه مینور)، شروع به حرکت نمایند. مهمترین مرکز اقتصادی این کشور، شهر نیویورک بوده و مهمترین بخش این شهر (برای فارکس)، بورس نیویورک است. به محض باز شدن بورس نیویورک، سشن نیویورک شروع به کار کرده و معاملات جهانی باعث تغییر قیمت بسیاری از داراییها خواهد شد. سشن نیویورک فارکس از ساعت 8 صبح الی 5 عصر به وقت محلی بوده که معادل 16:30 الی 01:30 بامداد روز بعد به وقت ایران خواهد بود.

سشن آمریکا از عصر به وقت ایران شروع شده و تا بامداد روز بعد ادامه دارد. بسیاری از تریدرهای ایرانی که ترید را شغل دوم خود در نظر گرفتهاند، به این سشن فارکس علاقه داشته، چرا که در عصر به وقت ایران شروع شده و نیمههای شب به اتمام میرسد. صد البته که نباید همپوشانی این سشن با سشن اروپا را فراموش کرد. همپوشانی سشنها را پس از معرفی سه سشن دیگر و در ادامه توضیح خواهیم داد.

سشن اروپا

اتحادیهی اروپا نیز نقش پررنگی در تراکنشهای مالی و اقتصادی جهانی داشته و مهمترین شهر از نظر معاملات جهانی، شهر لندن و قلب اقتصادی آن نیز بورس لندن است. همزمان با شروع به کار بورس لندن، سشن اروپا یا همان سشن لندن شروع به کار خواهد کرد. این سشن از ساعت 8 صبح الی 5 عصر به وقت محلی فعال بوده که به وقت تهران، معادل 10:30 الی 19:30 خواهد بود. در سشن لندن، بیشترین نوسانات در داراییهای مربوط به جفت ارزهایی که یک سر معامله مربوط به یوروی اروپا و پوند انگلیس باشد، مشاهده خواهد شد. همانطور که متوجه شدید، از ساعت 16:30 الی 19:30، هر دو سشن لندن و نیویورک همزمان فعالیت کرده که به آن، همپوشانی سشنهای فارکس گفته میشود. بیشترین نوسانات بازارهای مالی، دقیقا در زمان همپوشانی این دو سشن اتفاق افتاده و بهترین موقعیت برای کسب درآمد خواهد بود


سشن آسیا

تا چندی پیش، سشن آسیا مربوط به بورس توکیو در کشور ژاپن بود. اما چند سال اخیر، علاوه بر بورس توکیو، بورس سیدنی استرالیا نیز وارد میدان شده تا سیستم سه سشنی فارکس به سیستم چهار سشنی تغییر کند. توکیو به عنوان مهره مهم آسیایی، یکی از سشنهای مهم در فارکس بوده که به محض باز شدن بورس اصلی این کشور که در شهر توکیو است، نوسانات در بازار مشاهده خواهد شد. بورس توکیو از ساعت 9 الی 18 به وقت محلی فعالیت کرده که ساعت آن به وقت ایران بین 03:30 بامداد الی 12:30 ظهر خواهد بود. به دلیل زمان نسبتا نامساعد این سشن، بسیاری از تریدرهای ایرانی در این زمان، علاقهای به معامله کردن از خود نشان نمیدهند. البته همانگونه که متوجه شدید، سشن آسیا و سشن اروپا از ساعت 10:30 الی 12:30 با یکدیگر همپوشانی داشته که شاید فرصت مناسبی برای تریدرها باشد.

بورس سیدنی نیز محلی برای انجام معاملات کلان جهانی بوده که فعالیت خود را از ساعت 7 بامداد الی 16 آغاز مینماید. این زمان در ایران بین 00:30 بامداد الی 09:30 صبح بوده و در آن، بیشترین نوسانات در جفت ارزهای مربوط به دلار استرالیا مشاهده خواهد شد. سشن توکیو و سشن سیدنی با یکدیگر، سشن آسیا را ایجاد کرده که بین 00:30 الی 12:30 به وقت ایران خواهد بود.

سشن های فارکس به وقت ایران

اگرچه تمامی سشنها را به همراه زمان بندی دقیق بیان کردیم، اما بهتر است بدانید که در طول سال، به دلیل تغییر ساعت در برخی کشورها (و ثابت ماندن آن در کشورهای دیگر) و همچنین به دلیل قرار گرفتن سشن سیدنی در نیم کره جنوبی (تغییر فصلهای برعکس)، سشن های فارکس به وقت ایران همواره ثابت نبوده و بعضا تا 2 ساعت جابجا خواهند شد. برای اینکه به سشن های فارکس به وقت ایران کامل مسلط شوید، توصیه میکنیم که برروی لینک کلیک کرده تا در وبسایت آی آر بروکرز، مقاله کامل سشنهای فارکس را مطالعه کنید. نکات آموزشی متعددی در وبسایت irbrokers.com ارائه شده که کمک میکند نه تنها تبدیل به یک تریدر حرفهای در فارکس تبدیل شوید، بلکه در انتخاب بروکر نیز دقت نموده تا بهترین بروکر را انتخاب نمایید. بسیاری از تریدرهای ایرانی، بروکرهایی را انتخاب میکنند که نه تنها سرمایه گذاری در آنها همراه با ریسک است، بلکه به دلیل کارمزدهای بالا، حاشیهی سود خود را نیز کم کردهاند.