متاورس چیست و چگونه وارد متاورس شویم؟

متاورس چیست و چگونه می‌توانیم وارد متاورس شویم، این شاید سوال خیلی از کسانی است که در یکسال اخیر بیشتر از همیشه درباره واژه متاورس می‌شنوند، آیا سابقه متاورس به اندازه همین زمان کمی است که به داغ ترین موضوعات مورد بحث تبدیل شده است خیر؟ متاور س از چندین دهه قبل وجود داشته ولی چندین عامل باعث شده متاورس و نحوه سرمایه گذاری در آن به خط مقدم تفکر صنعت فناوری در چندین سال گذشته تبدیل شود، یکی این است که چند فن‌آوری که با چشم‌اندازهای متاورس مرتبط است، به بلوغ رسیده‌اند. واقعیت مجازی که اولین گام‌های متزلزل خود را در دهه 90 (زمانی که استفنسون Snow Crash را نوشت) در حال برداشتن بود، اکنون به واقعیت تبدیل شده است، و دومی فناوری بلاکچین است که با توسعه صنعت ارزهای دیجیتال و NFT مالکیت آثار هنری و زمین های مجازیرا به یک سرمایه گذاری افسانه ای تبدیل کرده است، و به راحتی میتوان با خرید توکن سند (SAND) پلتفرم سند باکس در زمین مجازی یا با خرید آکسی وارد فضای بازی برای کسب درآمد شد.

متاورس چیست؟

متاورس تازه ترین مفهومی است که صنعت فناوری جهان را به خود جذب کرده است و عده ای آنرا اینترنت آینده می‌دانند، اگر بخواهیم تصور ملموس تری داشته باشیم یاید فرض کنیم اینترنت سه بعدی شده و ما در فضایی که قبلا فقط مشاهده می‌کردیم می‌توانیم وجود داشته باشیم،بنابراین با دنیای مجازی بیپایانی مواجه می‌شویم که در آن با هدست های واقعیت مجازی و عینک های واقعیت افزوده یا با سایر برنامه های مشابه با سایر افراد تعامل داشته و ارتباط برقرار کنیم

 چگونه وارد متاورس می‌شویم؟

خوشبختانه ورود به متاورس و سرمایه گذاری در آن ماهیت دموکراتیک دارد. هر کسی می‌تواند دارایی های رمزنگاری شده یا سهمی از ارزهای دیجیتال را بدون برآوردن شروط خاصی بخرد.

برخلاف سرمایه گداری در دنیای واقعی، هیچ مانع جغرافیایی وجود ندارد و می‌توان در هر منطقه ای روی رمزارز متاورس سرمایه گذاری کرد. این می‌تواند یک فرصت درآمد عظیم برای کسانی باشد که در مکان هایی زندگی می‌کنند که شرایط ورود به یک بازار سرمایه مناسب ندارد. شش گزین متفاوت برای سرمایه گذاری در متاورس وجود دارد.

خرید ارز دیجیتال متاورسی

خرید ارز دیجیتال یکی از ساده ترین راه ها برای سرمایه گذاری در متاورس است. تنها چیزی که نیاز داریم یک کیف پول دیجیتال برای نگهداری توکن های ارز دیجیتال و همچنین یک صرافی معتبر برای خرید توکن است.

صرافی های مختلف دنیا ممکن است مقررات خاصی ؛مانند تأیید هویت (KYC) یا سایر سازوکارها را برای کاربران اعمال کنند. هر چند معمولا این مقررات تعریف شده و ساده هستند، با این حال اتباع بعضی از کشورها بخاطر قوانین مربوط به تحریم های بین المللی و قوانین ضد پولشویی با محدودیت های سختی مواجه می‌شوند ؛بنا براین تحقیق درباره یک صرافی معتبر ایرانی و انتخاب آن امن ترین گزینه برای سرمایه گذاری است، با توجه به تنوع صرافی های ایرانی مانند صرافی تبدیل-نوبیتکس-رمزینکس و یا سایر صرافی ها ی باید با فاکتورهای تعیین کننده ای که یک صرافی معتبر داراست پاسخی برای سوال آیا صرافی ارز دیجیتال تبدیل معتبر است؟ داشته باشیم.

برترین پروژه های سرمایه گذاری که در اکثر صرافی های دنیا وجود دارند و به ارزهای دیجیتال متاورسی شناخته می‌شوند، شامل دسنترلند (MANA)، سندباکس (SAND)، بلاکتوپیا (BLOK) و آکسی اینفینیتی (AXS)، می‌باشند با توسعه پلتفرم های متاورس ذکر شده ارزش توکن های مربوطه نیز معمولاً افزایش می‌یابد ؛مثلا زمانی که پلتفرم آکسی اینفینیتی توسعه پیدا کرد، کاربران هم توانستند با سرمایه گذاری در توکن این پلتفرم (AXS) درآمد کسب کنند و هم امکان درامد زایی از طریق بازی با امکان بدست اوردن توکن اس ال پی (SLP) و همچنین سرمایه گذاری مجدد در بازی با خرید اس ال پی و هزینه ان برای خرید کارکترهای درون بازی بهره ببرند.

خرید زمین متاورسی

خرید زمین بهترین راه برای سرمایه گذاری در متاورس است، زیرا نیاز به تمام فرایندهای خرید مشابه ارز دیجیتال متاورسی ندارد، پس از انتخاب یک کیف مخصوص پلتفرمی که زمین مجازی دارد، می‌توان خرید زمین را انجام داد.

این فرآیند نسبتاً ساده است، اما ریسک بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری توکن‌های متاورسی دارد، زیرا ارزش زمین مجازی به عوامل غیرقابل پیش‌بینی مختلفی مانند سرعت توسعه زمین های مجاور بستگی دارد. با این حال، این روش همچنان یکی از محبوب ترین روش های سرمایه گذاری است و تحلیلگران معتقدند که ارزش این بازار می‌تواند در سال جاری به یک میلیارد دلار برسد.

اجاره یا خرید سازه های پیش ساخته متاورس

به جای خرید زمین، می‌توان سازه های پیش ساخته را نیز خریداری کرد. برای مثال، یک فرد یا کسب ‌وکار می‌تواند یک ویترین دریک فروشگاه مجازی داشته باشد و سپس از آن فضا برای نمایش کپی‌های دیجیتالی سه‌ بعدی خود که در دنیای واقعی عرضه می‌شود استفاده کند.

هر چند این روش از خرده فروشی گرفته تا خدمات هنری و سرگرمی مرسوم است. با این حال، موانع قابل توجهی برای ورود به این عرصه وجود دارد. زیرا نیازمند سرمایه گذاری بسیار بالایی است. و برای ایجاد ارزش در متاورس با استفاده از این روش، باید فضای نسبتاً بزرگی را خریداری کرد.

خرید سهام متاورس

خرید سهام در یک شرکت متاورسی یکی از ساده‌ترین راه‌ها از لحاط فرایند سرمایه‌گذاری در این فناوری است، زیرا نیازی به مدیریت ارز دیجیتال یا حتی باز کردن کیف پول دیجیتالی ندارد. با این حال، مدیریت این گزینه سرمایه گذاری نسبتاً دشوار است چون سرمایه گداران باید معیار های مهم و تخصصی را درباره سهام متاورس برای خرید یک سهم خوب بررسی کنند. برخی از سهام پیشرو در این بخش عبارتند از شرکت متا پلتفرم (FB)، الکترونیم آرتس (EA)، شرکت روبلکس (RBLX) و انویدیا (NVDA) هستند.

سرمایه گذاری در صندوق مبادله قابل معامله در بورس (ETF) متاورس

صندوق قابل معامله در بورس متاورس، یک ابزار سرمایه گذاری نوظهور است. در این روش سهامی را خریداری می‌کنیم که به صورت پویا توسط یک مدیر صندوق اختصاصی معامله می‌شوند.

این صندوق ها، شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند، زیرا مجموعه‌ای از سهام مشابه یا سازمان‌یافته را از یک دارایی واحد که بازدهی نسبتاً قابل پیش‌بینی ارائه می‌کند، مدیریت می‌کنند. با این حال، آنها از این نظر که مدیر صندوق اختصاصی وجود دارد و فعالانه با استفاده از ETF معامله کرده تا اطمینان لازم برای حفظ ارزش بازار بهینه حاصل شود متفاوتند.

ایجاد، خرید و فروش NFT

آخرین و احتمالاً انعطاف‌پذیرترین راه برای سرمایه‌گذاری در متاورس، از طریق توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. می‌توانید اشیاء سه ‌بعدی ایجاد کنید و آنها را در بازارهای متاورس برای فروش فهرست کنید، که از نظر فنی فرآیندی چالش برانگیز است. یا، می‌توان از رویکرد ساده تری بهره برد، و به سادگی NFT را خرید و فروش کرد.

سخن پایانی

همانطور که در بالا بحث شده گزینه های متفاوتی از خرید ارزدیجتال متاورسی گرفته تا سرمایه گذاری در سهام شرکتهای متاورسی و حتی ایجاد و خرید و فروش NFT برای ورود به متاورس وجود دارد، مهم ترین نکته انتخاب گزینه ای است که از لحاظ عمومی در اولین قدم امنیت بالایی داشته باشد ؛همچنین با استراتژی و و روحیات معاملاتی ما همخوانی داشته باشد. و در پایان دانش و توان لازم را درباره روشی که نیازمد سطحی از دانش است داشته باشیم.