آیا خرید ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

چکیده : خریدوفروش ارزهای دیجیتال در سطح جهان به یک فعالیت عمومی تبدیل شده است. ورود به بازار ارزهای دیجیتال، آسان‌تر از ورود به دیگر بازارهای مالی است و این امر به فناوری غیرمتمرکز این ارزها برمی‌گردد.

خریدوفروش ارزهای دیجیتال در سطح جهان به یک فعالیت عمومی تبدیل شده است. ورود به بازار ارزهای دیجیتال، آسان‌تر از ورود به دیگر بازارهای مالی است و این امر به فناوری غیرمتمرکز این ارزها برمی‌گردد. در واقع ارزهای دیجیتال به دلیل این که تحت مالکیت و کنترل هیچ دولت و نهاد خاصی قرار ندارند، از سراسر جهان و توسط هر شخصی، قابلیت مالکیت و معامله دارند. این موضوع در کشور ما نیز صدق می‌کند. احتمالاً شما نیز در کیف‌پول دیجیتالی خود مقداری ارز دیجیتال دارید. اما آگاهی از قوانین تصویب شده در این امر، می‌تواند دیدگاه منطقی‌تری نسبت به معامله این ارزها در اختیار شما قرار دهد. به همین خاطر در ادامه به شما خواهیم گفت که قوانین و مقررات خرید ارز دیجیتال در ایران به چه صورت است. اگر این موضوع برای شما نیز اهمیت دارد، با ما همراه شوید.

آیا معامله و خرید ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین در ایران قانونی است؟

در یک پاسخ کلی به این سؤال که «آیا خرید ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟» می‌توان گفت که این موضوع نه کاملاً قانونی مجاز و نه کاملاً غیرقانونی و غیرمجاز است. در بخشی از ماده دوم قانون مجازات عمومی آمده است که: «هیچ امری را نمی‌توان جرم دانست، مگر آن که به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد» بنابراین با توجه به این که مجازاتی در رابطه با خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور تعیین نشده است، معامله یا خرید ارز دیجیتال در ایران، غیرقانونی نیست. اما قانونی بودن آن نیز قوانین محکمی ندارد. فقط باید در نظر داشت که شما با خرید ارز دیجیتال در ایران، مرتکب هیچ جرمی نشده‌اید. حتی اگر در مسیر معامله این ارزها با مشکلاتی همچون کلاهبرداری هم روبه‌ور شوید، باز هم می‌توانید این موضوع را به‌صورت حقوقی از طریق مراجع قضایی پیگیری نمایید.

اما هنوز وضعیت خرید ارز دیجیتال در ایران به‌صورت کاملاً رسمی و قاطعانه مشخص نشده است؛ بلکه یک سری قوانین عمومی و کلی برای آن در نظر گرفته شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مصوبات اعلام شده کشور در مورد معامله ارزهای دیجیتال

قوانین کلی مربوط به خرید ارز دیجیتال در ایران از سال‌های 96 و 97 شروع به اعلام کردند که هنوز هم همان قوانین در مورد آن‌ها تکرار می‌شود. این قوانین به قرار زیر هستند:

·            ممنوعیت ارزهای دیجیتال در مراکز مالی اصلی

در سال 96، بانک مرکزی ایران، استفاده از بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها در مراکز مالی را ممنوع اعلام کرد. به این معنی که در سیستم‌های پرداخت کلان کشور مانند بانک‌ها، صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی و سایر مراکز اصلی مالی، نباید از ارزهای دیجیتال استفاده شود. به همین خاطر است که شما از طریق بانک‌ها نمی‌توانید برای خرید این ارزها اقدام نمایید.

·            به رسمیت شناخته شدن ارزهای دیجیتال در ایران

در تیرماه سال ۱۳۹۸ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، به رسمیت شناخته شدن ارزهای دیجیتال را اعلام کرد. اما این موضوع فقط به رسمیت شناخته شده است، ولی هنوز برای استفاده از رمزارزها در سطح مبادلات بین کشوری مجوزی صادر نشده است!

https://telegra.ph/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-08-24

·            عدم اعطای مجوز رسمی به درگاه‌های خرید ارز دیجیتال در ایران

مرکز ملی فضای مجازی (دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی) در اسفند ماه 1399 اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای ارائه مجوز به درگاه‌ها و وب سایت‌های فعال در حوزه معامله و خرید ارزهای دیجیتال در ایران گرفته نشده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هیچ یک از صرافی‌های رمزارزی کشور دارای مجوز کاملاً رسمی و قانونی برای فعالیت خود نیستند. اما همین‌که برای خرید ارز دیجیتال در ایران می‌توان با واریز ریالی و تومانی از طریق این صرافی‌ها اقدام کرد و آن‌ها دارای سیستم پرداخت رسمی هستند، می‌توان گفت که عمل آن‌ها، ضمن رسمی نبودن، غیرقانونی هم نیست!

می‌بینید که قوانین اندکی در رابطه با معامله و خرید ارز دیجیتال در ایران وجود دارد و نمی‌توان قوانین متعددی را برای این موضوع برشمرد. این عدم قانون‌گذاری رسمی در رابطه با ارزهای دیجیتال را در بسیاری از کشورهای دیگر هم می‌توان مشاهده کرد. این موضوع به نامشخص بودن کلی حوزه کریپتو برمی‌گردد. در واقع چون این فناوری در دست خود دولت‌ها قرار ندارد، آن‌ها منتظرند تا ببینند که نهایتاً این فناوری به کجا می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز برای قانون‌گذاری در این زمینه زود است و کشورها (به‌خصوص کشورهای جهان سوم) برای قانون‌گذاری رسمی در این زمینه به زمان بیشتری نیاز دارند!

قوانین ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال در کشور

طبیعتاً موضوع معامله و خرید ارز دیجیتال در ایران با موضوع استخراج ارزهای دیجیتال رابطه مستقیمی دارد. در واقع بیشتر افراد، ارزهای دیجیتال خود را در فرآیند استخراج به دست می‌آورند و سپس برای فروش آن اقدام می‌کنند. در ابتدا استخراج ارزهای دیجیتال در کشور با توجه به سوء‌استفاده از برق‌های خانگی و صنعتی، ممنوع اعلام شد. اما در نهایت احداث مزارع استخراج با دریافت مجوز در کشور بلامانع است. از این رو افرادی که می‌خواهند در سطح گسترده به استخراج بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال بپردازند، باید برای دریافت مجوز آن از سازمان صمت (صنعت، معدن، تجارت) اقدام نمایند. در غیر این‌صورت، اگر فردی به‌صورت غیرقانونی به استخراج بپردازد، نیروی انتظامی خط برق استخراج آن را قطع کرده و کلیه لوازم استخراج را نیز توقیف خواهد کرد!

https://telegra.ph/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-08-23

نکات خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها

با توجه به این که دولت به‌صورت رسمی از صرافی‌ها و وب سایت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال حمایت نمی‌کند، لذا در رابطه با خرید ارز دیجیتال در ایران‌، باید چنین نکاتی را در نظر داشت:

·            استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان ابزار پرداخت ممنوع است. یعنی شما نمی‌توانید در برابر خرید محصولات اینترنتی از وب سایت‌های فروشگاهی مانند دیجی‌کالا، بیت‌کوین یا یک ارز دیجیتال دیگر را پرداخت کنید. بلکه پرداخت شما باید به‌صورت ریالی صورت بگیرد!

·            مسئولیت صحت عملکرد پلتفرم یا سایت صرافی‌ها و تضمین امنیت آن‌ها، برعهده خود مالکان این صرافی‌ها خواهد بود. بنابراین در صورت بروز نقض امنیتی در پلتفرم آن‌ها، خود صرافی مذکور موظف است تا برای پرداخت خسارت به کاربران خود اقدام نماید!

·            ریسک انجام تمامی معاملات و خطرات ناشی از سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال با خود سرمایه‌گذاران خواهد بود!

با توجه به نکات فوق، ورود به حوزه ارزهای دیجیتال و خرید ارز دیجیتال در ایران باید از جانب سرمایه‌گذاران با احتیاط صورت بگیرد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که تمام سرمایه خود را به خرید این ارزها اختصاص ندهید. بلکه صرفاً بخشی از سرمایه خود را صرف خرید ارزهای دیجیتال کنید!

برای خرید ارز دیجیتال در ایران باید به کدام صرافی‌ها مراجعه کرد؟

صرافی‌های رمزارزی متعددی در سطح کشور وجود دارند که می‌توان از خدمات آن‌ها بهره گرفت. از جمله صرافی‌های مطرح و محبوب در این زمینه می‌توان صرافی‌های والکس، نوبیتکس، بیت پین و .... را نام برد. البته این صرافی‌ها به‌صورت متمرکز فعالیت می‌کنند و باید پس از ثبت‌نام در آن‌ها، مراحل احراز هویت طی شود. این مراحل در صرافی بیت پین به‌صورت پنجگانه صورت می‌گیرد و به نسبت دیگر پلتفرم‌ها سریع‌تر و آسان‌تر است. همچنین بیت پین امتیازات ویژه‌ای را به کاربران خود ارائه می‌کند و پشتیبانی فعال 24 ساعته هم دارد. اگر علی‌رغم قوانین غیررسمی کشور، همچنان برای خرید ارز دیجیتال در ایران مصمم هستید، همین حالا می‌توانید وارد وب سایت اصلی صرافی بیت پین شوید و مراحل ثبت‌نام و احراز هویت آن را طی نمایید.

https://telegra.ph/%D8%A2%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%88%D9%85-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-Merge-08-29