چگونه طراحی کاتالوگ و بروشور حرفه ای داشته باشیم؟

شاید تصور کنید حالا با دیجیتالی شدن همه چیز، کاتالوگ و بروشور هم تاثیر خود را از دست داده باشند؛ در حالی که بازار کاتالوگ و بروشور همچنان مزایای خاص خود را داراست و یک طراحی گیرا و جذاب فروش محصولات و خدمات شما را به طرز شگفت انگیزی افزایش می‌دهد.

کاتالوگ و بروشور شما شامل اجزای زیادی از اطلاعات محصول برند شماست که باید به شکل جالب و قابل توجهی برای مخاطب نمایش داده شود تا در نهایت محصولی را به فروش برساند. با این حال، فروش لحظه‌ای، تنها مزیت کاتالوگ و بروشور نیست. پس از بکارگیری اصولی که در ادامه اشاره می کنیم، شما با امکانات و دیگر مزیت‌های کاتالوگ و بروشور آشنا می‌شوید. از شناخت بیشتر برند یا همان برندسازی گرفته تا معرفی ایده‌های جدید برای خریدهای آینده مخاطب. اما قبل از آن بهتر است به یک سوالی حیاتی پاسخ دهیم.

 چرا به طراحی کاتالوگ و بروشور نیاز دارید؟

به طور کلی شما کاتالوگی نیاز دارید تا محصولات شما را به ساده‌ترین شکل ممکن دسته بندی کرده و با اشاره به مهم‌ترین مشخصات و نکات هر محصول، انتخاب و خرید را برای مخاطب آسان کند. تاثیر فوق العاده کاتالوگ و بروشور در فروش محصول بر کسی پوشیده نیست پس در ادامه به دیگر دلایل اهمیت آن می‌پردازیم:

کاتالوگ دلیل انتخاب مشتری است.

بیاید یک دید متفاوت و وسیع‌تر به موضوع داشته باشیمطراحی کاتالوگ در مشهد یا دیگر شهرها تنها ابزار فروش نیست بلکه یک راهنمای خرید برای مشتری است. همانطور که اشاره کردیم، کاتالوگ محصولات به خریدار در انتخاب درست کمک می‌کند. مخاطب شما باید با بررسی کاتالوگ بسته به نیازها و خواسته‌هایش نه تنها تصمیم به خرید محصول کنونی بگیرد بلکه با دیگر محصولات و برند نیز آشنا شود.

تجربه آسان و لذت بخشی به مشتری می‌دهد.

کاتالوگ و بروشور ویژگی‌های پراکنده هر یک از محصولات شما را به شکل منظمی در یکجا به نمایش میگذارد و شما را بعنوان همان کسب و کار حرفه ای و ارزشمندی که هستید نشان می‌دهد؛ بخصوص که حالا بسیاری از فروشگاه‌ها آنلاین هستند و همینطور بیشتر خریدارن در سطح وب به دنبال نیازهای خود می‌گردند. در اینجا شما با داشتن کاتالوگ و بروشور دیجیتال تجربه کاربر را برای خرید، کوتاه‌تر، ساده‌تر و در نتیجه لذت بخش‌تر می‌کنید.

به خودیِ خود برای شما برندسازی می‌کند.

کاتالوگ‌ و بروشور در فروش محصول غوغا می‌کند اما این ابزار در برندسازی شما نیز نقش بزرگی دارد. طراحی کاتالوگ و بروشور نباید تنها معرفی دسته‌ای از محصولات یا خدمات باشد. حتی قبل از اینکه بخواهید مخاطب را با محصولات آشنا کنید، باید او را با دلیل محکمی جذب برند خود کنید. مخاطبی که با شناخت و علاقه به برند شما اقدام به خرید کند، تبدیل به مشتری وفادار شما می‌شود.

 

در طراحی کاتالوگ و بروشور چه نکاتی اهمیت دارد؟

طراحی هویت بصری در هر نوع و قالبی سختی خودش را دارد و کاتالوگ یا بروشور هم در این مورد استثنا نیست. از این رو در ادامه مطلب قصد داریم بجای شرح اصول پیچیده طراحی کاتالوگ در نرم افزار ، 3 نکته ابتدایی اما الزامی را در این زمینه معرفی کنیم.

1. مخاطب را دنبال کنید.

برای اینکه مطمئن باشید طراحی شما موثر است باید هدف کاتالوگ و البته جامعه هدف آن را مشخص کرده باشید. شناخت مخاطب و تعیین هدف از داشتن کاتالوگ و بروشور، شما را به مسیر درستی هدایت می‌کند. فراموش نکنید که بروشور و کاتالوگ جذاب یک ارتباط قوی بین شما و مشتری است و شما با کسب اطلاعات بیشتر، ارتباط بهتری خواهید داشت.

داشتن ایده های طراحی کاتالوگ جذاب به تنهایی کافی نیست. شما باید فراتر از آن قدم بردارید و با خلق کاتالوگی مختص مخاطب هدف، به او پیشنهادی وسوسه انگیز و گاها رد نشدنی بدهید.

2. تصاویر سرنوشت‌ساز هستند.

محتوای متنی و مشخصات فنی شاید بتوانند محصول را ارائه کنند اما این عکس محصول است که در نهایت منجر به فروش می‌شود. طراحی هرچند جذاب کاتالوگ و بروشور شما بدون تصاویر باکیفیت و زیبا برای کسی اهمیت ندارد. طراح میتواند تا ساعت‌ها با بکارگیری تکنیک‌های مختلف سعی کند تا خروجی کار را حرفه ای نشان دهد اما زمانی که تصویر محصول شما چنگی به دل نزند، کاتالوگ شما اثر معکوس خواهد داشت.

اگر یک کاتالوگ موفق در فروش می‌خواهید و قرار است در آن از تصویر استفاده کنید بهتر است تصاویر کپی شده و بی کیفیت را فراموش کنید و به فکر عکاسی اختصاصی باشید. یک طراحی کاتالوگ جذاب تنها در کیفیت و رزولوشن تصاویرش متمرکز نیست بلکه موارد و استانداردهایی همچون نورپردازی، پس زمینه، حالت سوژه و... در جذابیت کلی عکس و خروجی کاتالوگ شما تاثیر بسزایی دارد.

3. طراحی ضروری است اما همه چیز نیست!

فکر میکنم تا اینجا میدانید که کاتالوگ یا بروشور شما بدون یک طراحی حرفه ای فروشنده خوبی برای شما نمی‌شود. اما نمی‌توان فقط به جذابیت‌های بصری بسنده کرد. هر چه نباشد هدف شما از داشتن کاتالوگ یا بروشور فروش است و این اتفاق نمی‌افتد مگر با محتوایی جالب که به سادگی توجه مخاطب را به خود جلب و با او ارتباط برقرار کند.

با اینکه اشاره به مواردی همچون قیمت، متریال، تعداد، اندازه یا وزن و... الزامی است؛ بهتر است که برای هر یک یا هر دسته از محصولات، نکات مفید و جالبی برای تجربه استفاده بهتر مخاطب معرفی کنید. به یاد داشته باشید که کاتالوگ یا بروشور، کتاب نیست پس سعی کنید تا حد امکان محتوا را کوتاه و خلاصه نگه دارید.

 کاتالوگ یا بروشورچه تفاوتی دارند؟

در تمام متن کاتالوگ و بروشور در کنار یکدیگر نام بردیم اما موارد زیادی هستند که این دو را متمایز می‌کنند. درحالیکه بروشور برای بخشی از برند یا محصول خاصی اطلاعات محدود دارد، کاتالوگ در فرمت کتابچه، اهداف تبلیغاتی متمرکزی داشته و با جزئیات بیشتر به هر یک از محصولات می‌پردازد. شما در اینجا باید نسبت به اهداف فروش و کمپین خود نیاز خود را مشخص کنید. گاهی کاتالوگ برای نیاز شما بهتر است، گاهی دیگر بروشور برای شما کافیست و مواقعی دیگر هم به هر دو نیاز دارید.

طراحی کاتالوگ و بروشور در ظریف گرافیک

ظریف گرافیک یک استودیو طراحی با بیش از نیم دهه تجربه است که در زمینه هایی نظیر طراحی بسته بندی، لوگو، بروشور و طراحی کاتالوگ فعالیت دارد. اگر هدف شما داشتن یک کاتالوگ اختصاصی و جذاب در همه جوانب است که در فروش و برندینگ هم موفق باشد، ظریف گرافیک در این مسیر همراه شما خواهد بود. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت ظریف گرافیک مراجعه کنید.