تاثیر مشاوره روانشناس با فرد معتاد به مواد مخدر

چکیده : بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر از آن دسته بیماری‌هایی است که جنبه‌های مختلفی از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما درمان و ترک اعتیاد با استفاده از روش‌هایی غیراصولی و غیراستاندارد می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری به ویژه بعد از ترک مواد مخدر به سلامت جسم و روان فرد معتاد وارد کند. پس در چنین شرایطی است که تاثیر مشاوره روانشناس با فرد معتاد به مواد مخدر خود را نشان می‌دهد.

به عقیده روانشناسان و روانپزشکان بسیاری هیچ شخصی به اندازه خود فرد معتاد نمی‌تواند به او در درمان اعتیادش به مصرف مواد مخدر کمک کند. اما استفاده از چنین جمله‌ای توسط روانشناسان چه مفهومی می‌تواند داشته باشد و اساسا به کاربردن این جمله چه دلیلی دارد؟

درحال حاضر افراد بسیاری در کشورمان به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر مبتلا هستند و این موضوع خبر از آن می‌دهد که حداقل یک یا چند عضو خانواده‌های ایرانی با مشکل اعتیاد به مصرف مواد مخدر مواجه است؛ به همین دلیل ممکن است افراد دیگر خانواده برای درمان اعتیاد یکی از عزیزان خود و اینکه موضوع اعتیاد یکی از اعضای خانواده برای آن‌ها غیرقابل تصور است، بخواهند با او ارتباط برقرار کنند. اما نحوه برقراری ارتباط با فرد معتاد اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند نتیجه مطلوبی هم برای فرد و اعضای خانواده او داشته باشد. در غیر این صورت و برقراری ارتباط نامناسب با فرد معتاد، این احتمال وجود خواهد داشت که فرد نه تنها اقدام به درمان اعتیاد خود نکند، بلکه تحت تاثیر رفتارهای نامناسب اعضای خانواده، اعتیاد او به مواد مخدر شدت بیشتری پیدا کند.

البته لازم به ذکر است که اعتیاد نوعی بیماری ریشه‌ای و عمیق به حساب می‌آید؛ از این رو بسیاری از خانواده‌ها ممکن است درصورتی که فرد معتاد یکی از والدین یا خواهر و برادر باشد، تصمیم به علنی نکردن آن بگیرند. به همین دلیل این پنهان کردن می‌تواند مشکلات ناشی از اعتیاد را عمیق‌تر کند. چرا که این استراتژی کم اهمیت جلوه دادن و نحوه تعامل دیگر اعضای خانواده با عضو معتاد، می‌تواند فرد را برای حرکت کردن در مسیر اعتیاد خود مصمم‌تر کند.

ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا به این سوالات پاسخ بدهیم که اساسا مشاوره ترک اعتیاد چیست و استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد بیشتر به چه کسانی کمک می‌کند و سپس در انتهای این نوشتار به بررسی موضوع تاثیر مشاوره روانشناس با فرد معتاد به مواد مخدر بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مشاوره ترک اعتیاد چیست؟

بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر از آن دسته بیماری‌هایی است که جنبه‌های مختلفی از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما درمان و ترک اعتیاد با استفاده از روش‌هایی غیراصولی و غیراستاندارد می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری به ویژه بعد از ترک مواد مخدر به سلامت جسم و روان فرد معتاد وارد کند. ولی با استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی درمان اعتیاد، روانشناس با بررسی تغییرات ایجاد شده در زندگی فرد معتاد ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر، در گام اول دلایل اصلی بروز چنین اتفاقی را شناسایی می‌کند و سپس در گام‌های بعدی به سراغ درمان ریشه‌ای اعتیاد فرد معتاد می‌رود.

درواقع مشاوره ترک اعتیاد به مجموعه‌ای از جلسات روانشناسی و مشاوره گفته می‌شود که در طی آن‌ها پزشک یا روانشناس در جهت درمان اعتیاد فرد به مصرف مواد مواد مخدر از به‌روزترین متدها و روش‌های مشاوره روانشناسی استفاده می‌کند. ضمنا این موضوع را نیز نباید فراموش کنیم که اعتیاد به مصرف مواد مخدر چیزی فراتر از یک وابستگی جسمی به مصرف مواد مخدر است. چون اعتیاد به مصرف مواد مخدر می‌تواند اثرات منفی دیگری روی سلامت روانی افراد داشته باشد و در صورت تداوم اعتیاد افراد به مصرف مواد مخدر، شدت آسیب‌های وارد شده به روان افراد ناشی از اثرات منفی اعتیاد، می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

پس در اینجا بازهم به این موضوع تاکید می‌کنیم که اعتیاد به مصرف مواد مخدر می‌تواند همزمان سلامت جسمی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد؛ به همین دلیل استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد در کنار سپری کردن فرآیند درمان اعتیاد، می‌تواند نقش مهمی در بهبودی کامل افراد ایفا کند.

استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد بیشتر به چه کسانی کمک می کند؟

درحال حاضر و برطبق آمارهای به دست آمده در طی سالیان اخیر، شاهد این موضوع هستیم که اعتیاد به مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان به شکل چشمگیری در حال افزایش است. به‌علاوه به دلیل عدم آگاهی نوجوانان و جوانان نسبت به اثرات مخرب اعتیاد به مصرف مواد مخدر به ویژه ماده مخدر گل، امروزه نوجوانان و جوانان بسیاری را می‌توانید مشاهده کنید که ماده مخدر گل مصرف می‌کنند.

خوشبختانه به لطف پیشرفت علم، شما از روش‌های مختلفی می‌توانید برای درمان اعتیاد یا ترک گل فرزند خود استفاده کنید. اما همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید، زمانی نتیجه درمان مطلوب خواهد بود که ترک اعتیاد به مصرف ماده مخدر گل و سایر مواد مخدر زیرنظر پزشک متخصص و در مرکز ترک گل انجام شود. درواقع با مراجعه به یک مرکز ترک گل و اعتیاد، پزشکان حاضر در این مراکز به لحظه وضعیت جسمی و روانی فرد معتاد را زیرنظر دارند تا از بروز هرگونه مشکلی در طی فرآیند درمان اعتیاد جلوگیری کنند. ضمنا اعتیاد در سنین پایین می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلاتی جسمی و روانی برای نوجوانان در هنگام بزرگسالی شود که این امر اهمیت درمان اعتیاد را برای آن‌ها دو چندان می‌کند. پس باتوجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد بیشتر به نوجوانان و جوانانی کمک می‌کند که در همین سنین پایین به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر مبتلا هستند.

البته در این میان افراد بسیاری نیز وجود دارند که در اثر اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر در گذشته همچنان با مشکلات روحی و روانی مربوط به آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد به این افراد کمک می‌کند تا با استفاده از راهکاری مناسب در گام اول به مشکلات روحی و روانی خود ناشی از اعتیاد غلبه کنند و سپس در گام بعدی احتمال بازگشت به اعتیاد را به صفر برسانند.

تاثیر مشاوره روانشناس با فرد معتاد به مواد مخدر

برقراری ارتباط با فرد معتاد و گفتگو در با او در خصوص مسائل مختلف زندگی کار چندان آسانی خواهد بود و حتی در مواردی نحوه تعامل دیگر اعضای خانواده با عضو معتاد، می‌تواند منجر به قوی‌تر شدن اراده فرد معتاد به حرکت کردن در مسیر اعتیاد خود شود. پس در چنین شرایطی است که تاثیر مشاوره روانشناس با فرد معتاد به مواد مخدر خود را نشان می‌دهد. البته دریافت مشاوره در ابتدا مستلزم این است که فرد به بیماری اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر اذعان کند و به نوعی این بیماری خود را کاملا بپذیرد. درواقع فرد معتاد با بپذیرش اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر، این موضوع را به خود ثابت می‌کند که ترک اعتیاد برای او دستاورد بزرگی خواهد بود و در انتهای مسیر درمان و پس از بهبودی کامل، به سبب کسب این دستاور بزرگ به خود افتخار کند. یکی دیگر از تاثیرات مشاوره روانشناس با فرد معتاد در طی فرآیندهای درمان اعتیاد این است که دریافت مشاوره به فرد معتاد کمک می‌کند تا بهتر سختی‌ها و دشواری‌های روش‌های درمان اعتیاد مانند سم‌زدایی را تحمل کند.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که امروزه خانواده‌های بسیاری با مشکل اعتیاد یکی از اعضای خود به مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند که این موضوع سبب شده تا دیگر اعضای خانواده به دلیل نگرانی نسبت به یکی از عزیزان خود، اقدام به برقراری ارتباط با عضو معتاد خود کنند. اما این برقراری ارتباط می‌تواند در مواردی چندان اثربخش نباشد؛ بنابراین استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد راهکار مناسبی پیش روی شما عزیزان خواهد بود.