نکات مهم قبل از اجاره سوله

سوله، ساختاری است که به تولیدکنندگان و صنعتگران این اجازه را می‌دهد تا کارگاه، انبار یا تولیدی خود را بدون صرف هزینه اضافه برای ساخت‌ و ساز داشته باشند. در بسیاری از موارد اجاره سوله بسیار به‌صرفه‌تر از خرید و احداث آن است. دانستن نکات مهم قبل از اجاره سوله به کاربران کمک می‌کند تا بهترین مکان را برای شروع فعالیت خود انتخاب کنند. در زمان انتخاب سوله باید موارد ملکی بسیاری همچون مساحت، دسترسی به امکانات مختلف و تجهیزات سوله را قبل از عقد قرداد، در نظر بگیرید. علاوه بر این، در زمان انعقاد اجاره‌نامه سوله نکات مهم بسیاری را باید در متن قرداد ثبت کرد تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود.

چرا اجاره سوله محوبیت بیشتری در بین صنعتگران دارد؟

سوله سازه‌ای است که از ستون، سقف شیب‌دار و دیوارهایی از جنس‌های مختلف همچون تیر ضد زنگ یا بتن تشکیل شده است. سوله‌ها را براساس نوع فعالیتی که می‌توان در آن انجام داد به دو دسته سوله‌های صنعتی و تولیدی یا کارگاهی تقسیم می‌کنند. بسیاری از مشاغل و صنایع همچون معدن، حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، کشاورزی، شرکت‌های مسافرتی و بازرگانی و شرکت‌های تولیدی ترجیح می‌دهند تا به جای ساخت یک یا چند ساختمان برای احداث دفاتر، انبارها و کارگاه‌های تخصصی خود از سوله‌ها استفاده کنند. سوله‌ها وسعت بسیاری دارند و به راحتی می ‌توان با استفاده از دیوارهای کاذب آن‌ها را بخش‌بندی کرد.

بررسی نکات ملکی مهم قبل از اجاره سوله

اگر قصد دارید بزودی اقدام به اجاره سوله در جاده مخصوص کرج کنید، باید قبل از هر اقدامی ویژگی‌هایی که به دنبال آن هستید را لیست کنید. از نکات مهم قبل از اجاره سوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·  نیاز به محوطه یا سکوی بارگیری

·  بررسی ابعاد، ارتفاع و مساحت سوله

·  روباز یا سرپوشیده بودن محوطه سوله

·  اندازه‌گیری توان و مقاومت کف سوله در برابر وزن دستگاه‌ها یا پالت‌ها 

·  بررسی دسترسی و لجستیک‌ بودن مکان سوله و فاصله از مبدأ تا مقصد نهایی

·  اندازه‌گیری درب ورودی سوله جهت ورود و خروج ماشین‌آلات و بارگیری یا تخلیه اجناس

·  بررسی نحوه عبور و مرور ماشین‌آلات و تجهیزات همانند لیفتراک یا جرثقیل‌های سقفی

چه نکات مهمی باید در متن قرارداد اجاره سوله ذکر شود؟

املاک صنعتی تام عنوان می‌کند که برای اجاره سوله نیز مانند سایر املاک باید قرارداد رسمی نوشته شود. در این قرداد تمامی اطلاعات و شرایط طرفین به‌طور رسمی ثبت خواهند شد. انعقاد چنین قردادی از بروز مشکلات، اختلافات و هرگونه شک و ابهامی در آینده جلوگیری می‌کند. موارد مهمی بسیاری وجود دارد که باید در زمان تنظیم قرارداد اجاره سوله در نظر گرفت:

·  عنوان قرارداد در برگه فرم قرارداد باید تعیین شود.

·  در عنوان قرارداد باید نوع فعالیت مورد نظر و  کارگاهی یا صنعتی بودن سوله ذکر گردد.

·  مشخصات کامل طرفین باید در متن اجاره‌نامه نوشته شود.

·  اطلاعات و مشخصات کامل اشخاص حقیقی و حقوقی حتماً در سامانه ثنا ثبت شود.

·  تمامی تجهیزات، ماشین‌آلات و امکانات موجود باید در قرارداد اجاره سوله نوشته شود.

·  مدت زمان دقیق اجاره در نمونه قرارداد عنوان شود.

·  مبلغ اجاره باید تعیین و در قرارداد ذکر گردد.

موجر و مستاجر چه تعهداتی در زمان اجاره سوله نسبت به هم دارند؟

یکی از نکات مهم قبل از اجاره سوله در جاده قدیم کرج این است که موجر و مستأجر باید تعهداتی را که نسبت به یکدیگر دارند مشخص کنند. به طور مثال، تعدادی از مالکان پرداخت هزینه‌های مشاعات، تعمیر و نگهداری، مالیات و بیمه را بر عهده مستاجر می‌گذارند. ذکر کردن چنین شروطی در متن قرداد از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند. از تعهدات دیگری که بین موجر و مستاجر وجود دارد، نحوه محاسبه هزینه‌های آب، برق و گاز است. قبل از امضای هرگونه قراردادی مالک موظف است تا یک نسخه از پیش نویس قرارداد را در اختیار مستاجر قرار دهد. مستاجر باید پیش نویس اجاره‌نامه را با دقت مطالعه کند و در صورت ابهام آن را مطرح نماید.