کارت گرافیک خوب چه کارت گرافیک است؟

سخت افزاری به نام کارت گرافیک در کامپیوتر

کارت گرافیک یکی از اجزای سخت افزاری کامپیوتر است که اگر قرار باشد برای کارهای اختصاصی چون گیمینگ یا استخراج ارز دیجیتال از آن استفاده کنید دارای اهمیت بیشتر و البته ویژگی‌های خاص‌تری خواهد بود. در این مقاله کوتاه شما را با نکات بسیار مهم و کاربردی در مورد خرید کارت گرافیک سیستم گیمینگ آشنا می‌کنیم.



کارت گرافیکی گیمینگ

اگر قرار باشد که یک کارت گرافیکی مخصوص سیستم‌های گیمینگ یا ماینر تهیه کنید انتخاب از میان برندها و مدل‌های مختلف با توجه به ویژگی‌هایی چون تراشه گرافیک، حافظه گرافیکی و پهنای باند کار سختی خواهد بود، اما اگر بدانید دقیقا دنبال چه محصولی و با چه ویژگی‌هایی هستید می‌توانید انتخاب بهتری داشته و ضمن تهیه یک کارت گرافیکی کاربردی مدیریت هزینه‌ها را نیز اجرایی کنید. مهمترین سوال این است که چه معیارهایی برای خرید کارت گرافیک گیمینگ یا ماینرینگ در نظر بگیرید. در این بخش شما را با این ویژگی‌ها آشنا می‌کنیم.

انتخاب برند و شرکت سازنده

یکی از مهمترین نکاتی که قبل از خرید کارت گرافیکی سطح بالا باید به آن توجه داشته باشید انتخاب برند و شرکت سازنده است، به این ترتیب می‌توانید دامنه بودجه مورد نیاز برای خرید این کارت گرافیک را نیز مشخص کنید. در حال حاضر اکثر کارت‌های گرافیکی موجود در بازار ایران بر پایه چیپست‌های دو شرکت مشهوور انویدیا و AMD تولید می‌شوند، خرید از برندهایی چون گیگا بایت،ASUS ،MSI و ... با تعیین بودجه مناسب کار را برای انتخاب راحت‌تر خواهد کرد.

حجم حافظه گرافیکی

بررسی حجم حافظه کارت گرافیک یکی دیگر از مواردی است که باید به آن دقت کنید، به ویژه در زمان خرید کارت گرافیک با هدف گیمینگ VRAM نقش مهمی خواهد داشت، از طرفی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت کارت  گرافیک نیز همین حجم حافظه است.

انتخاب از میان انواع حافظه گرافیکی

از جمله موارد دیگری که در زمان خرید کارت حافظه باید به آن دقت کنید نوع آن است، نوع حافظه روی پهنای باند آن نیز تاثیرگذار است و در مورد کارت‌های گرافیکی سطح بالا و حرفه‌ای این مسئله بسیار حائز اهمیت است. این حافظه‌ها معمولا توسط شرکت‌هایی همچون مایکرون،‌هاینیکس، سامسونگ و الپیدا تولید و به مشتریان عرضه می‌شوند. در حال حاضر دو حافظه HBM2 و GDDR6X در میان انواع تولید شده از محبوبیت و فروش بیشتری برخوردار هستند. با توجه به این که سرعت حافظه بسیار مهم است پیشنهاد می‌کنیم کارتی خریداری کنید که از GDDR6 و یا GDDR6X بهره ببرد.

پردازنده گرافیکی (GPU) چیست؟

مهمترین جزء یک کارت گرافیکی بدون شک پردازنده آن است. انجام کلیه محاسبات و ترسیمات گرافیکی بر عهده این قطعه است و مهمترین ویژگی یک کارت گرافیکی است که می‌توان در مدل کارت آن را مشاهده کرد.  پردازنده گرافیکی بسیاری از خصوصیات کارت را مشخص می‌کند به همین دلیل است که یک کارت حافظه  بر اساس مدل پردازنده گرافیکی آن شناخته می‌شود.

ماینینگ چیست و کارت گرافیک چه نقشی در آن دارد

ماینینگ با واحد پردازش گرافیکی (Graphics Processing Unit) یا به اختصار GPU یا همان کارت گرافیک، شامل حل مسائل پیچیده ریاضی و پازل ها برای افزودن اطلاعات مربوط به تراکنش ارز دیجیتال در دفتر کل توزیع شده یا بلاکچین آن ارز با استفاده از کارت گرافیکی است.

به عبارت دیگر، ماینینگ با GPU، یعنی استفاده از توان محاسباتی یک کارت گرافیکی برای هش‌کردن اطلاعات موجود در یک بلاک ازیک بلاک چین مشخص. کارت‌های گرافیک به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قادر به انجام  محاسبات بسیار پیچیده بازی‌های کامپیوتری باشند و می‌توان از قابلیت برای محاسبه هش بلاک در فرایند ماینینگ بهره برد. از GPU  در گذشته همانند CPU برای استخراج بیت کوین استفاده می شد اما با ورود دستگاه‌های Asic به عرصه ماینینگ و افزایش شدید هش ریت شبکه، دیگر استفاده از پردازنده‌های گرافیکی برای استخراج بیت کوین سودآور به نظر نمی‌رسید.

البته هنوز هم می‌توان به استخراج رمز ارزها با استفاده از کارت گرافیکی امیدوار بود، اما ارزهایی چون بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که استخراج آنها با دستگاه‌های ای سیک مقرون به صرفه‌تر است. اما ارزهای دیگری چون اتریوم را هنوز هم می‌توان با استفاده از کارت‌های گرافیکی سطح بالا و پیشرفته استخراج کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید کارت گرافیکی به این منظور را دارید بهتر است که از خرید کارت گرافیک‌های قدیمی که از ساخت آنها بیش از دو سال می‌گذرد و کارت‌هایی که حافظه آن‌ها کمتر از هشت گیگابایت است خودداری کنید.

استقبال گسترده از خرید کارت‌های گرافیکی سطح متوسط تا حرفه‌ای در سراسر دنیا به منظور استفاده از آنها در ماینینگ باعث کمیابی این محصول در بازار جهانی و بالا رفتن قیمت‌ها شده است، ضمن این که در ایران نیز نوسانات قیمت ارز، ممنوعیت واردات برخی محصولات و یا احتکار قطعات به منظور دسترسی به سود بیشتر باعث شده است که شاهد روند افزایشی غیر قابل باور قیمت کارت‌های گرافیکی باشیم.

چگونه کارت گرافیک مورد نظرم را تهیه کنم؟

خرید یک کارت گرافیک مناسب با ویژگی‌های منحصربه فرد از یک منبع مورد اعتماد دقیقا همان چیزی است که باید به دنبال آن باشید، Samanpc یک فروشگاه آنلاین عرضه بهترین برندهای کارت گرافیک سطح بالا و حرفه‌ای است که  محصولات اورجینال و با کیفیت را با قیمت‌های مناسب و رقابتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اگر قصد خرید کارت گرافیک سطح بالا دارید می‌توانید برای شناخت بهتر و یک انتخاب دقیق با کارشناسان ما در Samanpc تماس حاصل نمایید. در این فروشگاه آنلاین تمام قطعات سخت افزاری سیستم‌های کامپیوتر و گیمینگ از جمله مادربرد، کارت گرافیک، پردازنده، حافظه رم، هارد و .... از برندهای مختلف و متناسب با انواع بودجه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.