راهنمایی صفر تا صد شرکت در مناقصات پیمانکاری

به معاملاتی که در آن پیشنهاد کمترین قیمت ملاک انجام معامله باشد مناقصه پیمانکاری می‌گویند. این معاملات ممکن است به صورت عمومی یا خصوصی برگزار شوند. بعضی از مناقصات تنها مختص اشخاص حقوقی و شرکت‌ها است، اما برخی دیگر اشخاص حقیقی را نیز شامل می‌شود.

موضوع معامله در مناقصات ممکن است فروش یک کالا و یا ارائه یک خدمت باشد. روند کار در معاملاتی که به نام مناقصه شهرت دارد به ترتیب شامل این مراحل است: طراحی معامله، تجمیع شرکت کنندگان، ارائه پیشنهاد قیمت از طرف شرکت‌کنندگان، پذیرفته شدن کمترین قیمت پیشنهادی، واگذاری موضوع معامله به شرکت کننده منتخب، برای آشنایی بیشتر با مفهوم مناقصه پیمانکاری، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مفهوم مناقصه پیمانکاری

مناقصه پیمانکاری به روندی گفته می‌شود که براساس آن مؤسسات مالی برای پروژه‌هایی که باید در یک مهلت محدود ارائه شوند، کمترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند. به طور معمول در مناقصه ‌ها رئیسان شرکت‌های مختلف در جلسه‌ای رسمی که می‌تواند به صورت حضوری یا از طریق سایت مناقصه پیمانکاری صورت گیرد، پیشنهادات خود را جهت تامین کالا یا محصول مورد نظر ارائه می‌دهند؛ در این بین فردی که بهترین و کمترین قیمت را بگوید، معامله به او واگذار خواهد شد.

آشنایی با مفاهیم مناقصه 

برای مفهوم بهتر مناقصه پیمانکاری، بد نیست با برخی اصطلاحات در این حوزه آشنا شوید:

مناقصه گزار: سازمان یا نهادی که مسئول برپایی مناقصه ‌ها است، مناقصه گزار نام دارد. مناقصه گزار می‌تواند یکی از ارگان‌های زیر باشد:

·         دیوان سراها

·         اداره‌جات و موسسات غیردولتی

·         موسسه‌های عمومی

·         شورای نگهبان قانون اساسی 

·         ارگان‌های انقلاب اسلامی 

مناقصه‌گر: به فرد حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که مدارک مناقصه پیمانکاری را دریافت و جهت ارائه پیشنهاد در جلسه مناقصه شرکت می‌کند.

کمیته فنی بازرگانی: انجمنی با حداقل ۳ کارشناس فنی بازرگانی که از سوی سرپرست مجاز انجمن انتخاب می‌‌شود و به بررسی فنی پیشنهادها و دیگر مسئولیت‌‌ها می‌‌پردازد.

ارزیابی کیفی مناقصه گران: این بخش به بررسی توانایی‌‌هایی انجام پیمان‌‌های مناقصه گران می‌پردازد.

ارزیابی مالی: مسئولان این بخش به تأیید مناسب‌ترین قیمت از بین کلیه پیشنهادهای ارائه شده می‌‌پردازند.

ارزیابی شکلی: در این بخش به تکمیل بودن مدارک و امضاهای مورد نیاز و واضح بودن پیشنهاد قیمت پرداخته می‌شود.

برنامه زمانی مناقصه: در این بخش، برنامه زمانی گام‌های مختلف مناقصه، زمان انعقاد قراردادها و مدت زمان اعتبار پیشنهادها مشخص می‌شود.

شرایط مناقصه پیمانکاری

مناقصه گزار می‌‌تواند در موعد مقرر در کاربرگ مناقصه پیمانکاری، یا در صورت عدم اعلام، به مدت ۷ روز قبل از روز نهایی مشخص شده، برای ارائه پیشنهادها، در جواب به توضیحات خواسته شده از سوی مناقصه گران با صدور پیوست‌هایی، در مدارک مناقصه تجدید نظر کند و یا زمان ارائه پیشنهادها را به تاخیر بیاندازد.

اگر تجدید نظر نیاز به تغییر فعالیت‌‌های موضوع مناقصه داشته باشد، می‌‌بایست پیوست‌‌ها به مناقصه‌گران اطلاع داده شود. مناقصه‌گران می‌بایست بدون فوت وقت، رسید پیوست را اطلاع دهند و بلافاصله پیمان نامه‌ای با وجه مشخص شده در کاربرگ مناقصه پیمانکاری را به صورت ریال یا ارز خارجی معادل آن، از جانب یکی از بانک‌های ایران تهیه کرده و پیوست پیشنهاد خود را تقدیم کنند.

ضمانت نامه شرکت در مناقصه به برنده مناقصه و فرد مناقصه‌گری که دارای رتبه پیمانکاری است، استرداد می‌گردد و در صورت نیاز، این ضمانت نامه در بازه زمانی مشخص شده برای تجدید، تمدید می‌شود که هزینه آن بر عهده مناقصه‌گران می‌باشد.

چگونه در مناقصه پیمانکاری برنده شویم؟

برای برنده شدن در مناقصه پیمانکاری در مرحله اول باید دقت کنید که تمامی مدارک مورد نیاز را تهیه کرده باشید. علاوه، برای پیشی گرفتن از رقبا، باید نسبت به موضوعات مرتبط به شغلتان آگاهی داشته باشید. 

اگر می‌خواهید پروژه‌ای را از دست ندهید، حتما باید حواستان به مناقصه‌هایی که در حال برگزاری است، باشد. یکی از راه‌های ساده در این زمینه، سایت شرکت ارتباط گستران هزاره است. برای ورود به سامانه مناقصات، کافی است از صفحه اصلی سایت، در این سایت ثبت نام کنید.

مرحله دوم برای برنده شدن، اطلاعات کامل و جامعی در خصوص معامله مورد نظر را به دست آورید؛ اطلاعاتی مثل:

·         محل برگزاری

·         مهلت مقرر برای اعلام آمادگی 

·         میزان مبلغ تضمین شرکت 

دانستن این موارد به شما کمک خواهد کرد تا با سنجش شرایط خود، تصمیمی درست برای شرکت در مناقصه‌ها داشته باشید.

در مرحله سوم، به دنبال شناخت شرایط شرکت در مناقصه پیمانکاری باشید، شرایطی که از قبل توسط مناقصه‌گذار اعلام شده است.

در مرحله چهارم، مدارک نیازی را آماده و طبق زمان اعلام شده ارسال کنید. در نظر داشته باشید که اکثر مناقصه‌های در حال برگزاری تمدید نمی‌شوند و امکان ارائه مدارک وجود نخواهد داشت.

در پایان باید منتظر اعلام نتایج باشید و در صورت برنده شدن در مناقصه پیمانکاری، اقدامات لازم برای اجرای پروژه مورد نظر را انجام دهید.

سخن نهایی

مناقصه پیمانکاری به روندی گفته می‌شود که براساس آن مؤسسات مالی برای پروژه‌هایی که باید در یک مهلت محدود ارائه شوند، کمترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند. در این مقاله سعی شد به مفاهیم کلی مناقصه، شرایط و نحوه برنده شدن در آن پرداخته شود. اگر می خواهید هیچ پروژه ای را از دست ندهید و در تمام مناقصات در حال برگزاری شرکت کنید به سایت شرکت ارتباط گستران هزاره بروید.

این مجموعه یکی از قدیمی ترین مراکز تخصصی اطلاع رسانی آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام بها در کشور است. به علاوه، هزاره جهت اطمینان خاطر مشتریان، از سوی شورای عالی انفورماتیک کشور مورد صلاحیت قرار گرفته است و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز نشر دیجیتال را دارد. برای اطلاعات جامع‌تر و دقیق‌تر وارد وب سایت ارتباط گستران هزاره شوید.