استفاده چیلر در تهویه مطبوع

چیلر تهویه مطبوع یک دستگاه خنک کننده است که با استفاده از اصل تبخیر و تراکم آب را خنک می‌کند و سپس آب خنک شده را به محل مورد نظر می‌فرستد. چیلر تهویه مطبوع معمولاً در ساختمان‌های بزرگ، صنایع، بیمارستان‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود.

اجزا اصلی چیلر

چیلر تهویه مطبوع دارای قسمت‌های اصلی زیر است:

-          کمپرسور: قسمتی که گاز مبرد را فشرده می‌کند و دمای آن را افزایش می‌دهد.

-          کندانسور: قسمتی که گاز مبرد را به حالت مایع تبدیل می‌کند و حرارت آن را به هوای خارج از چیلر منتقل می‌کند.

-          اواپوراتور: قسمتی که آب را از طریق لوله‌هایی عبور می‌دهد که در آن‌ها گاز مبرد به حالت بخار تبدیل شده و حرارت آب را جذب می‌کند. در نتیجه، آب خنک شده و به سمت فن کوئل‌ها یا هواساز‌های داخل ساختمان فرستاده می‌شود.

-          دستگاه کنترل: قسمتی که عملکرد چیلر را نظارت و تنظیم می‌کند.

مزایا و معایب چیلر

چیلر تهویه مطبوع دارای مزایا و معایب زیر است:

مزایا:

-          قابلیت خنک کردن حجم بالای آب با استفاده از انرژی کم

-          کاهش هزینه برق نسبت به سامانه‌های خنک کننده دیگر

-          عدم نیاز به فضای زیاد برای نصب و نگهداری

-          افزایش راندمان و عمر سامانه تهویه مطبوع

معایب:

-          نیاز به سامانه پمپ و لوله‌کشی برای انتقال آب خنک شده

-          نیاز به سامانه تصفیه آب برای جلوگیری از رسوب و خوردگی

-          نیاز به سرویس و تعمیر منظم برای حفظ کارایی چیلر

-          تولید صدای بالا در هنگام کار

خرابی چیلر

هنگامی که ادعای خرابی چیلر روی میز شما می آید، باید برای پیچیدگی های ناشی از آن آماده باشید. این سیستم ها اغلب بر اساس فضا یا تجهیزاتی که خنک می کنند پیچیده و تخصصی هستند، به این معنی که چالش های خود را برای تنظیم کنندگان بیمه مانند شما ارائه می دهند. اگر با این تجهیزات خنک‌کننده پیچیده آشنا نیستید و روی ادعایی کار می‌کنید که شامل یک مورد است، می‌خواهید اصول اولیه را بدانید. برای خرید این محصول با شرکت تهویه ماد تماس بگیرید.


چیلرها چگونه کار می کنند؟

چیلرها گرما را از اتاقی که به تهویه مطبوع نیاز است، مانند سیستم اسپلیت سنتی یا واحد پکیج منتقل می‌کنند، اما به جای هوا از آب (یا محلول آبی) استفاده می‌کنند. دو نوع چیلر وجود دارد: آب خنک و هوا خنک. آنها در اکثر مراحل تا زمانی که مبرد به کندانسور برسد به همین صورت عمل می کنند و هر دو در بخش های زیر توضیح داده شده اند.

چیلرهای آب خنک
فرآیند خنک‌سازی زمانی شروع می‌شود که آب از برگشت اولیه وارد اواپراتور می‌شود، جایی که گرما از آب به مبرد منتقل می‌شود. سپس آب سرد شده از طریق منبع اصلی (به رنگ آبی نشان داده شده است) به مخزن آب فرستاده می شود، جایی که توسط پمپ آب به فضاهای مختلف تحت کنترل آب و هوا توزیع می شود. از آنجا که گرما همانطور که توسط قانون دوم ترمودینامیک بیان شده است همیشه از گرم به سرد حرکت می کند، آب سرد گرمای محیطی فضای مطبوع را در هواگیر جذب می کند. بعد فن هوای خنک را از کانال وارد محیط می کند. بعد از آن آب گرم به چیلر برگشت کرده تا خنک شود.



در ضمن گرمای جذب شده توسط مبرد (مسیری که با رنگ سبز نشان داده شده است) در اواپراتور باید منتقل شود تا مبرد گرمای بیشتری را جذب کند. مبرد کم فشار و دمای بالا از اواپراتور به کمپرسور موتور جریان می یابد و فشار و دما را افزایش می دهد. از پمپ لئو در ساخت این نوع چیلر استفاده می شود.
پس از آن، مبرد وارد کندانسور می شود. چیلرهای آب خنک از آب برای احاطه لوله های مبرد و استخراج گرما استفاده می کنند. (مسیر با رنگ قرمز نشان داده شده است) سپس آب برای خنک سازی به داخل برج خنک کننده پمپ می شود. پس از متراکم شدن مبرد برای کاهش فشار از شیر انبساط عبور می کند. (و دما) قبل از بازگشت به اواپراتور جایی که فرآیند دوباره شروع می شود
.
چیلرهای هواخنک
همانند چیلرهای آب خنک، فرآیند با بازگشت اولیه و آوردن آب گرم به چیلر آغاز می شود. گرما در اواپراتور به مبرد منتقل می شود و آب از طریق منبع اولیه به منطقه خنک شده می رسد. مبرد از طریق کمپرسور حرکت می کند تا فشار و دما را قبل از رسیدن به کندانسور افزایش دهد
. در اینجا، فن‌ها هوای بیرون را از طریق کندانسور به گردش در می‌آورند، که گرما را از مبرد جذب می‌کند (مجدداً، قانون دوم ترمودینامیک حکم می‌کند که گرم به سمت سرد حرکت کند) قبل از بیرون راندن این گرما به هوای محیط. مبرد سپس از شیر انبساط (مانند قبل) عبور کرده و به اواپراتور باز می گردد. یکی از بهترین تولیدکننده های این نوع چیلر شرکت میدیا است.

چیلرها کجا استفاده می شوند؟
چیلرها کاربردهای مختلفی دارند و گاهی اوقات به سیستم های اسپلیت سنتی یا واحدهای پکیج ترجیح داده می شوند زیرا آب گرما را بهتر از هوا هدایت می کند. همچنین به همین دلیل است که چیلرهای آب خنک به دلیل عملکرد پایدارتر و کارآمدتر و طول عمر بیشتر نسبت به چیلرهای خنک شونده با هوا شناخته می شوند. چیلرهای آب خنک در تاسیسات متوسط و بزرگتر (تا زمانی که منبع آب کافی داشته باشند) مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها، هتل ها، مراکز خرید، ساختمان های تجاری و غیره رایج هستند.

چیلرهای هوا خنک در تأسیسات کوچک تا متوسط که ممکن است فضا و آب محدود باشد، بیشتر رایج هستند. هزینه‌های نصب و نگهداری این چیلرها نسبت به چیلرهای آب خنک کمتر است، اما معمولاً طول عمر کمتری دارند. این چیلرها معمولاً برای رستوران ها، رویدادهای شرکتی و ورزشی و سازه های موقت استفاده می شوند. چیلرها معمولا در اکثر موارد استفاده در صنعت و یا موارد پزشکی دارد.  تجهیزات مونتاژ، سایت‌های ساختمانی، لیزرها، دستگاه‌های MRI، و تجهیزات و امکانات مختلف دیگر با قدرت بالا ممکن است برای حفظ دمای قابل کار به چیلر نیاز داشته باشند.

سخن پایانی چیلر

چیلرها از انواع خوب دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند. شما می توانید چیلر را از فروشگاه تهویه ماد با آدرس ttmenterprise.com تهیه کنید. این شرکت در زمینه تهویه مطبوع سالهاست در بازار ایران خدمات رسانی می کند. برای خرید مطمئن می توانید این شرکت را انتخاب کنید.