بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان

متادیسکریپشن: در این مقاله، ما بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد را بررسی کرده و تأثیر آن‌ها بر صنعت فولاد جهانی را مورد بررسی قرار دهیم.

برچسب: فولاد – آهن آنلاین

تگ alt: تولیدکنندگان فولاد


صنعتگران جهت پیشبرد اهداف خود به فولاد نیاز دارند؛ از صنعت ساختمان‌سازی گرفته تا خودروسازی نیازمند فولاد هستند. مقاطع فولادی نیز با بهره‌گیری از فولاد ساخته می‌شوند؛ بنابراین، فولاد یکی از مهمترین مواد اولیه کشف‌شده تا به امروز است. افزون بر این، تولیدکنندگان جهت تولید فولاد در تناژ سنگین به سنگ آهن معدن نیاز دارند؛ سنگ آهن طی فرآیندی به فولاد تبدیل می‌شود. طبق آخرین اطلاعات نیز تنها ۶۴ کشور موفق به تولید حرفه‌ای فولاد شده‌اند. شایان ذکر است، جهت اطلاع از انواع محصولات فولادی و قیمت روز آهن آلات در بازار می‌توانید به آهن آنلاین رجوع کنید. در ادامه مطلب هم لیستی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان را به همراه ظرفیت تولید آن‌ها آورده‌ایم.

برترین کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان در سال ۲۰۲۳

چین با ظرفیت تولید 075/1 میلیون تن رتبه اول لیست برترین تولیدکننده فولاد جهان را از آن خود کرده است. این کشور با وجود احتیاط‌هایی که در صنعت فولاد به خرج می‌دهد و برنامه‌های توسعه‌ای که در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای دارد، همچنان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان است. ایران نیز یکی از تولیدکنندگان فولاد در جهان است. در سال ۲۰۲۳، ایران حدود ۱۵ میلیون تن فولاد تولید کرد که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۵ درصد افزایش یافته است. با این حال، وضعیت کارخانه های فولاد ایران هنوز با چالش هایی مواجه است. یکی از این چالش ها، تحریم های بین المللی است که دسترسی ایران به تجهیزات و فناوری های جدید را محدود می کند. چالش دیگر، آلودگی محیط زیست ناشی از تولید فولاد است. در قسمت زیر، اسامی بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان را با ظرفیت تولید آن‌ها ذکر کرده‌ایم.

هند : ۱۱۶ میلیون تن

رتبه دوم بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان به هند تعلق دارد. این کشور رقابت شدیدی با ژاپن دارد و در سال ۲۰۲۳ موفق به پیشی گرفتن از ژاپن شده است. همچنین، کشور هند معمولا ظرفیت مشخصی برای تولید فولاد در نظر نمی‌گیرد و میزان تولید فولاد آن طبق نیاز بازار و دستورالعمل‌های تجاری است. تولید سالیانه فولاد در این کشور نیز طبق آمار به‌دست‌آمده رشد داشته و بیش از ۲ درصد افزایش یافته است.

تگ alt: خط تولید فولاد


ژاپن: ۱۰۳ میلیون تن

ژاپن، در جایگاه سوم برترین تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد. این کشور با هدف تبدیل شدن به کشوری خنثی در تولید کربن ظرفیت سالیانه فولاد خود را کاهش داده است؛ با این کار می‌توان تولید گازهای گلخانه‌ای را به صورت چشمگیری کاهش داد و باعث حفظ محیط‌زیست شد. به این ترتیب، سرانه تولید فولاد در ژاپن روند نزولی داشته است؛ اما با این وجود، همچنان در لیست تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا: ۹۷ میلیون تن

صنعت فولاد در ایالت متحده آمریکا با تدابیر نوآورانه‌ای همراه شده است که نتیجه آن، تولید فولاد با کمترین کربن و آسیب زیست‌محیطی بوده است؛ این کشور با ضایعات فلزات اقدام به تولید فولاد می‌کند. جالب است بدانید، بیش از ۶۰ درصد فولاد تولیدی آمریکا از ضایعات فلزی به دست می‌آید. ضمن اینکه ایالت متحده آمریکا پتانسیل لازم جهت تولید حداکثری فولاد را دارد؛ اما جهت آزادسازی کمتر کربن و بقای محیط‌زیست فولاد کمتری نسبت به سال‌های گذشته تولید می‌کند.

روسیه: ۷۲ میلیون تن

جایگاه بعدی برترین تولیدکنندگان فولاد جهان متعلق به روسیه است. این کشور بزرگترین ذخایر سنگ آهن جهان را بعد از استرالیا و برزیل در اختیار دارد و از کشورهای مطرح در بازار جهانی سنگ آهن و فولاد است. افزون بر این، روسیه میزان تولید فولاد خود را در سال ۲۰۲۲ کاهش داد؛ اما ظرفیت تولید آن در سال ۲۰۲۳ مجدد صعودی شد و اکنون در رتبه پنجم تولیدکنندگان برتر فولاد در جهان قرار گرفته است.

کره جنوبی: ۷۰ میلیون تن

صنعت فولاد کره جنوبی مانند سایر صنایع آن کاملا حرفه‌ای مدیریت می‌شود. این پویایی صنعت فولاد در کره جنوبی تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی آن گذاشته است. این کشور مانند سایر کشورهای پیشرفته جهان سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه فولاد خود انجام داده است و میزان تولید فولاد خود را در سال ۲۰۲۳ بهبود بخشیده است. البته این کشور با استفاده از تکنولوژی در تولید فولاد سعی در کاهش آسیب‌های احتمالی به محیط‌زیست دارد.

ترکیه: ۳۸ میلیون تن

ترکیه، هفتمین تولیدکننده برتر فولاد در جهان است که درصد قابل‌توجهی از تولیدات آن به امارات، مصر و آمریکا صادر می‌شود. ضمن اینکه ترکیه همانند سایر کشورهای توسعه‌یافته حجم تولید فولاد خود را تا حد زیادی کاهش داده است؛ اما همچنان ظرفیت تولید آن بیشتر از بسیاری کشورها است؛ به صورتی که علاوه بر تامین بازار داخلی خود می‌تواند بازارهای خارجی را نیز پشتیبانی کند.

آلمان: ۳۶ میلیون تن

آلمان، در سال‌های اخیر همواره در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد قرار داشته است. این کشور برای حفظ جایگاهش روند ثابتی را در پیش گرفت؛ اما ظرفیت تولید فولاد آن در سال ۲۰۲۳ کمی کاهشی یافت و آن را به رتبه هشتم لیست رساند. این کشور اروپایی که اقتصاد قدرتمندی هم دارد در صنعت فولاد به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته است و از قطب‌های اصلی تولید فولاد در جهان به حساب می‌آید.

استرالیا: ۳۴ میلیون تن

رتبه بعدی بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان، به استرالیا اختصاص یافته است. این کشور با برخورداری از معادن سنگ آهن متعددی که در مناطق خود دارد، موفق به تقویت صنعت فولادش شده است و به عنوان یکی از 10 تولیدکننده برتر جهان شناخته می‌شود. به عبارتی، استرالیا یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان قدرتمند فولاد در جهان است که ظرفیت تولید آن در سال تاثیر زیادی بر قیمت جهانی فولاد می‌گذارد.


تگ alt: کارخانه تولید کننده فولاد

برزیل: ۳۲ میلیون تن

برزیل با وجود بحران اقتصادی که دارد، موفق شده است در فهرست تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان قرار بگیرد. این کشور مانند استرالیا معادن سنگ آهن زیادی دارد و سهم قابل‌توجهی از فولاد موردنیاز جهان را تامین می‌کند. همچنین، توان تولید فولاد برزیل در سال ۲۰۲۳ کمی کاهشی بوده است؛ اما همچنان جزو بهترین‌های این حوزه قرار دارد.

نگاهی به ظرفیت تولید فولاد سایر کشورها

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، حدود ۶۴ کشور در عرصه تولید فولاد فعالیت می‌کنند و هرکدام از آن‌ها توان تولید مشخصی دارند که این ظرفیت در برخی مواقع کاهشی یا افزایشی است. از سایر کشورهای تولیدکننده فولاد می‌توان به آفریقای جنوبی، مصر، تونس، لیبی، پاکستان، نیوزلند، ویتنام، تایوان، تایلند، مقدونیه، صربستان، نروژ، بریتانیا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد. کشورهای خاورمیانه نیز مانند ایران، قطر، امارات و عربستان سعودی صنعت فولاد پویایی دارند. برخی کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی هم مانند کانادا، کوبا، مکزیک، کلمبیا، اکوادور، شیلی، پرو، اروگوئه و پاراگوئه در زمینه تولید فولاد خام فعالیت می‌کنند.

آینده صنعت فولاد جهان

وجود متریالی مانند آهن اسفنجی در واحدهای فولادساز یک اصل مهم محسوب می‌شود و در صنعت فولاد اهمیت زیادی دارد؛ به عبارتی، آینده صنعت فولاد جهان وابسته به متریال و مواد اصلی موردنیاز آن است. بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان نیز متریال و بسترهای لازم جهت تولید فولاد را در اختیار دارند و با بهره‌گیری از فرصت‌های خود موفق شده‌اند جایگاه‌شان را بهبود بخشند. ضمن اینکه بسیاری از تحولات سیاسی و اقتصادی روز بر ظرفیت تولید و قیمت جهانی فولاد تاثیر می‌گذارند و آینده آن را تعیین می‌کند. به این ترتیب، عوامل متعددی بر روند رشد یا افت صنعت فولاد جهان تاثیر می‌گذارد که کنترل برخی از آن‌ها از توان تولیدکنندگان خارج است.