مقایسه سیم جوش‌های مختلف نسبت به هم


سیم جوش از لوازم مصرفی در جوشکاری است که به عنوان پرکننده یا فیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات در واقع نوعی سیم فلزی هستند که برای اتصال قطعات فلزی مختلف و پر کردن فضاهای خالی استفاده می‌شوند. سیم جوش‌ها فاقد روکش هستند و معمولا ترکیبات شیمیایی خاصی دارند که به فلز پایه نزدیک است. در ادامه به بررسی بیشتر این سیم‌ها پرداخته و با تفاوت آنها نسبت به هم آشنا می‌شویم.

سیم جوش چیست؟

سیم جوش قطعه یا سیمی است که برای جوشکاری مستقیم یا میگ مگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوشکاری مستقیم فرآیندی است که طی آن جریان پیوسته‌ای از گرما به وسیله جریان قوس الکتریکی بین سیم و قطعه کار ایجاد می‌شود. این عمل سبب ذوب و جوش خوردن فلز مورد نظر می‌گردد. پس سیم جوش یک واسط برای اتصال دو ماده بوده و سبب ایجاد پیوند قوی و مستحکم میان قطعات می‌شود. این قطعات بسته به نوع فلز، پوشش و کاربرد شامل انواع مختلفی هستند و هر کدام در شرایط به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری در چیست؟

الکترود جوشکاری از دیگر قطعات مهم در جوشکاری است که دور تا دور آن یک پوششی به نام فلاکس احاطه شده است. این قطعات یک مفتول فلزی یا گرافیتی هستند که در زمان اتصال دو قطعه فولادی به هم استفاده می‌شوند. الکترودها انواع مختلفی دارند و هر کدام بسته به نوع کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات از یک طرف نارسانا و از طرف دیگر رسانا هستند و جریان الکتریسیته را ایجاد می‌کنند.

حال در رابطه با تفاوت سیم جوش و الکترود باید اشاره کنیم که سیم جوش‌ها یک سیم مفتولی بدون روکش و یا دارای روکش نازک هستند. اما الکترودهای جوشکاری دارای یک پوشش ضخیم هستند که به آن فلاکس گفته می‌شود. سیم جوش‌ها از قابلیت خم شدن و انحنا برخوردار هستند. در حالی که الکترودها سفت و سخت هستند و امکان خم شدن و انعطاف را ندارند. هر یک از این قطعات نماینده یک روش جوشکاری قوس الکتریکی هستند. در جوشکاری مستقیم، سیم جوش انتقال جریان قوس الکتریکی به قطعه کار و پر کردن فضای خالی بین قطعات را برعهده دارد. هر دوی این قطعات در طی عمل جوشکاری مصرف شده و به پایان می‌رسند. با این حال سرعت اتمام الکترود جوشکاری بیشتر از سیم جوش است. برای همین تعداد دفعات تعویض آن بیشتر است.

انواع سیم جوش و مقایسه آنها با هم

‌سیم جوش‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام بسته به ویژگی‌ها و خصوصیات خود برای جوشکاری فلزات آهنی یا غیر آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش به بررسی مهمترین انواع سیم جوش پرداخته و با تفاوت میان آنها آشنا خواهیم شد.

1.         سیم جوش جامد فلزی با گاز محافظ

بهترین سیم جوشی که برای اتصال ورق‌های فلزی میتوان استفاده کرد، سیم جوش جامد فلزی با گاز محافظ یا در اصطلاح GMAW است. این سیم جوش قادر به ایجاد جوش‌های صاف و تمیز بوده و به دلیل وجود گاز محافظ از بیماری‌های احتمالی تنفسی جلوگیری می‌نماید. با این حال برای استفاده از آن، گاز محافظ نباید در معرض باد قرار بگیرد. چرا که این امر سبب کاهش کیفیت جوش می‌شود. نوع گاز محافظ آن هم در نتیجه و کیفیت کار تاثیر زیادی دارد. از خصوصیات سیم جوش GMAW این است که رسوب زیادی نداشته و پاکسازی کمی دارد. برای همین کارایی و سرعت کار با آن بالا است.

1.         سیم جوش هسته فلزی

در مقایسه سیم جوش هسته فلزی با سیم جوش GMAW باید اشاره کنیم که این سیم جوش همچون GMAW جوش بدون سرباره تولید می‌کند و نیاز به پاکسازی کم و یا عدم پاکسازی دارد. ویژگی‌های عملکردی آن هم مشابه با سیم جوش قبلی است. با این تفاوت که قادر به تحمل مقیاس بیشتری از آلودگی‌های سطحی به خاطر اجزای فلزی است. سیم جوش مفتول فلزی میتواند برای کاربردهای با مقاومت بالا و آلیاژ کم مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر ویژگی‌های این سیم جوش هم میتوان به سرعت بالا اشاره کرد. جوشکارانی که سرعت جزو فاکتورهای مهمشان است، میتوانند از این سیم جوش استفاده کرده و از پاکسازی کم پس از جوشکاری و سرعت حرکت بیشتر در طی کار بهره‌مند شوند.

1.         سیم جوش توپودری

از دیگر انواع سیم جوش باید به سیم جوش تو پودری یا FCAW اشاره کرد. این سیم جوش‌ها حاوی عوامل شار در هسته و اکسید کننده‌هایی هستند که قادر به تحمل شرایط سخت‌تری می‌باشند. مزیتی که سیم جوش FCAW نسبت به دیگر سیم جوش‌ها دارد این است که برای جوشکاری خارج از موقعیت و در موقعیت بسیار مناسب است. همچنین این سیم جوش گزینه بسیار خوبی برای جوشکاری در فلزات دارای سطح کثیف است. اما به دلیل رسوباتی که بر روی جوش به جا می‌گذارد، نیاز به بیشترین تمیزکاری را دارد. برای همین در مقایسه سیم جوش تو پودری با موارد اشاره شده به این پی می‌بریم که سرعت کار با آن کمتر است و نیاز به بیشترین تمیزکاری دارد.

1.         سیم جوش تیگ و میگ مگ

سیم جوش میگ مگ برای جوشکاری با قوس الکتریکی استفاده شده و با سرعت معینی به حوضچه منتقل می‌شود. در زمان استفاده از این سیم جوش، یک گاز محافظ هم مصرف می‌شود که از ورود هوا و آلودگی و در نهایت ایجاد تخلل در حوضچه جلوگیری می‌کند. سیم جوش تیگ هم بیشتر در جوشکاری مخازن تحت فشار، فولادهای ساختمانی و موارد این چنینی استفاده می‌شود. جوش ایجاد شده به واسطه آن از مقاومت بالایی نسبت به ضربه برخوردار است.

تفاوت سیم جوش‌های استیل در چیست؟

از پرکاربردترین سیم جوش‌ها در صنعت جوشکاری میتوان به سیم جوش استیل اشاره کرد. در برخی فرآیندهای جوشکاری استنلس استیل‌ به ویژه جوشکاری‌های GMAW و SAW، از سیم جوش استفاده می‌شود. سیم جوش استیل در جوشکاری فولادهای آستنیتی، فولادهای آستنیتی مقاوم به حرارت و فریتی کاربرد دارد و دارای گریدهای گوناگونی می‌باشد. از سیم جوش استیل 308 برای جوشکاری فولادهای آستنیتی یا نگیر و از سیم جوش استیل 420 برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی یا بگیر استفاده می‌شود. به طور کلی سیم جوش‌های استیل سری 300 استحکام و مقاومت زیادی در برابر زنگ‌زدگی و چقرمگی دارند و نسبت به دماهای بالا و پایین مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

·            سیم جوش استیل 308: این سیم جوش استیل از 16 درصد کروم و 10 درصد نیکل برخوردار است و برای جوشکاری فولادهای 305، 304، 302 و AISI 301 ایده‌آل است.

·            سیم جوش استیل 309: این دسته از سیم جوش‌ها برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن سری 309 و فولادهای غیر همجنس ریختگی کاربرد دارند.

·            سیم جوش استیل 316: از این سیم جوش‌ها برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن AISI 316 و فولادهای مشابه و همچنین فولادهایی که در درجه حرارت بالا کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

خرید انواع سیم جوش از شرکت بازرگانی پاشا جوش صنعت

برای خرید انواع سیم جوش نظیر سیم جوش‌های استیل سری 300 میتوانید از طریق شرکت بازرگانی پاشا جوش صنعت اقدام نمایید. این شرکت از بیش از دو دهه سابقه و تجربه در زمینه واردات و توزیع انواع مواد مصرفی جوشکاری برخوردار است و کلیه تجهیزات جوشکاری را با قیمت و کیفیت مناسب به مشتریان عرضه می‌نماید. جهت خرید انواع سیم جوش میتوانید از طریق سایت مجموعه اقدام کرده و یا با شماره‌های شرکت تماس حاصل فرمایید.