تفاوت و شباهت های آسیاب بالمیل و رادمیل

دستگاه‌های بالمیل و رادمیل، دو نوع آسیاب صنعتی هستند که برای خردکردن طیف وسیعی از مواد جامد با سختی بالا مانند سنگ معدن، به کار می‌روند. این آسیاب‌ها بیشتر برای کاربردهای سنگین صنعتی استفاده می‌شوند و نیاز به راندمان بالایی دارند. بالمیل با نام آسیاب گلوله‌ای و رادمیل با نام آسیاب میله‌ای نیز شناخته می‌شود.

شباهت های بالمیل و رادمیل

این دو دستگاه از لحاظ ظاهری، نحوه عملکرد و قطعات به‌کاررفته در آن‌ها، شباهت‌های بسیاری به هم دارند. از جمله شباهت‌های آسیاب بالمیل و رادمیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

·            شکل ظاهری: هر دو آسیاب، از ساختار استوانه‌ای‌شکلی داشته و به‌صورت افقی نصب می‌شوند.

·            قطعات: هر دو دستگاه از قسمت‌های مشابهی تشکیل شده‌اند؛ از جمله: قسمت ورودی مواد خام، سیلندر آسیاب، قطعات آسیاب کننده (گلوله یا لوله)، تجهیزات انتقال قدرت شامل موتور و گیربکس و در نهایت تجهیزات جابه‌جایی مواد.

·            نحوه عملکرد:  در هر دو آسیاب با چرخش سیلندر، آسیاب کننده‌ها (گلوله‌ها یا میله‌ها) به حرکت درآمده و با ضربه و سایش مواد داخل آسیاب را خرد می‌کنند.

حیاتی‌ترین قسمت این آسیاب‌ها، موتور و گیربکس هستند که وظیفه تأمین نیروی لازم برای چرخش سیلندر و در نهایت آسیاب‌کردن مواد داخل آن را بر عهده دارند. در هر دو دستگاه، یک موتور سه‌فاز با توان مناسب (بسته به ظرفیت دستگاه) به یک گیربکس سنگین صنعتی که عموماً از نوع هلیکال موازی است متصل شده و شفت خروجی گیربکس نیز به‌وسیله یک چرخ‌دنده واسطه به چرخ‌دنده رینگی که دور سیلندر آسیاب قرار گرفته است، متصل می‌شود.

به دلیل وزن بالای سیلندر و مواد داخل آن، گیربکس باید قادر به تأمین گشتاور بسیار بالایی باشد؛ حتی در بعضی موارد نیاز به استفاده از دو گیربکس برای تأمین نیروی آسیاب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گیربکس‌های صنعتی، بررسی تخصصی مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها و خرید و فروش انواع گیربکس هلیکال به وب‌سایت کالا صنعتی مراجعه نمایید.

تفاوت های بالمیل و رادمیل

علی‌رغم شباهت‌های بسیار زیاد دستگاه‌های بالمیل و رادمیل، این دو آسیاب از نظر کاربرد، ظرفیت و درجه خردکنندگی و همچنین ابزارهای آسیاب کننده تفاوت‌هایی نیز با هم دارند؛ در ادامه به بررسی تفاوت‌های بالمیل و رادمیل می‌پردازیم.

ظرفیت و درجه آسیاب

بالمیل:

ظرفیت آسیاب‌های بالمیل بین 0.65 تا 615 تن در ساعت است و اندازه ذرات خروجی آن‌ها بین 0.074 تا 0.4 میلی‌متر است.

رادمیل: ظرفیت آسیاب‌های رادمیل بین 0.62 تا 180 تن در ساعت بوده و اندازه ذرات خروجی آن بین 0.147 تا 0.833 میلی‌متر است.

ابزارهای آسیاب


بالمیل:

آسیاب‌های بالمیل از گلوله‌های فولادی با قطر کمتر از 100 میلی‌متر به‌عنوان سنگ آسیاب استفاده می‌کنند؛ حدود 40 تا 50 درصد از سیلندر آسیاب توسط گلوله‌های فولادی پر می‌شود.

گلوله‌های فولادی بالمیل از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند:

1.         فولاد منگنز بالا: این گلوله‌ها قیمت پایین و سختی و مقاومت بالایی در برابر سایش دارد. شاخص سختی این گلوله‌های بین 5 تا 7 برابر نسبت به سایر مواد بهبود یافته است.

2.         آلیاژ کم‌کربن: این گلوله‌ها علاوه بر سختی بالا و قیمت پایین، عمر مفیدی دوبرابر بیشتر از گلوله‌های کم کروم دارند.

3.         آلیاژ کربن و منگنز بالا: این گلوله‌ها از ترکیب چند عنصر ساخته شده و استحکام و سختی بالایی دارند. تحت شرایط کاری مشابه، این گلوله‌ها حدوداً دوبرابر بیشتر نسبت به گلوله‌های فولادی منگنز بالا عمر می‌کنند.

رادمیل:

آسیاب‌های رادمیل نیز همانند بالمیل از یک سیلندر استوانه‌ای چرخان برای خردکردن مواد استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که به‌جای گلوله از میله‌های فولادی استفاده می‌کنند.میله‌های فولادی آسیاب‌های رادمیل، معمولاً بین 50 تا 100 میلی‌متر قطر دارند و حاوی 0.8 تا 1 درصد کربن هستند. بین 35 تا 45 درصد از حجم سیلندر آسیاب رادمیل به میله‌های فولادی اختصاص می‌یابد.

میله‌های فولادی آسیاب رادمیل از دو نوع فولاد تولید می‌شوند:

1.         فولاد پر کربن: این نوع فولاد سختی و مقاومت سایشی بالایی دارد و برای خردکردن مواد سخت و مقاوم مناسب است.

2.         فولاد 42CrMo: این نوع فولاد مقاومت سایشی بالاتری نسبت به فولاد پر کربن داشته و برای خردکردن مواد بسیار سخت استفاده می‌شود؛ با وجود قیمت نسبتاً مشابه، مقاومت سایشی فولاد 42CrMo حدود 1.3 تا 1.5 برابر فولاد 40Cr است.