لایحه بودجه سال آینده گره بازار را کور تر کرد! ?


چکیده : با نگرش به تصویب بودجه سال 1403 برخی از مسکن و زمین ها مشمول پرداخت مالیات شدند تا اواخر سال گذشته پرداخت مالیات منحصرا بر خانه های لوکس تعریف می شد اما در لایحه ای که اخیرا دولت برای شاخص مالیات زمین و مسکن ارائه داده است دیگری خبری از عبارت مجلل نمی باشد و جای خود را به زمین و خانه های مسکونی داده است.

لایحه شگرف بودجه سال آینده کشور  از مالیات های ملکی سخن می گوید، بر حسب بر نهاد سال آینده بودجه کشور برخی از زمینها و خانه های مسکونی در سراسر کشور  مشمول پرداخت مالیات می باشند. با تقدیم این لایحه از طرف دولت سیاستمداران زیادی را با موضوع نفع بردن مالکین زمین خام در شهر ها به حرف آورد، تنظیم این لایحه همچنین باعث بروز نگرانی های برخی افراد مبنی بر این سوال که خانه بخریم یا نخریم! شد. در ادامه مقاله لایحه بودجه سال آینده گره بازار را کور تر کرد! همراه ما باشید.

کشمکش مالیات 1403 زمین و مسکن چیست؟

یکی از ایرادات بزرگ این لایحه که می بایست توسط دولت به گونه ای تنظیم می شد که هدف برد زوجین یا اشخاصی بود که تا کنون خانه ای خریداری نکرده بودند، اما مع الاسف باید گفت با تصویب این لایحه توسط نمایندگان مجلس نه تنها مشکل خانه اولی ها حل و فصل نشد بلکه باعث بروز مشکلات بیشتر نیز شد، با منصوب شدن این نیساک خبرش مانند بمبی در ایران پیچید. خبر مشعر تغییر قیمت زمین و مسکن بود به طوری که کفه قیمت مسکن 25 میلیاردی در نگر دولت از دید نمایندگان دولت 10 میلیارد نیز افزایش قیمت یافت.

اما باید بیان کرد ظاهر این مصنوع خبر از هدف دولت برای مراعات احوال خانه اولی ها و زوجین بود یا بهتر است بدینگونه شرح دهیم که صرفا این لایحه برای عدم فشار به خانوار و همچنین اخذ مالیات از مالکان تصویب شد اما باید گفت خیر این صرافت کاملا غلط می باشد آنچیزی که به عنوان سود دولت در سال های آینده بر زمین و مسکن به عنوان مالیات در نظر گرفته و اعمال شد نه تنها محرز حادث نمی شود بلکه احتمال آغاز افزایش غیر منقول قیمت ها توسط مالکان چند خانه ای سودجو و کلاهبرداران ملکی شود. در نظر داشته باشید چنانچه به معضلات از قبیل کلاهبرداری های ملکی و همچنین جدال با مالکان چند خانه ای سودجو شده اید می توانید به وکیل ملکی شمال  تهران مراجعه کنید.

شاخص عجیب در مالیات 1403 زمین و مسکن!

با نگرش به تصویب بودجه سال 1403 برخی از مسکن و زمین ها مشمول پرداخت مالیات شدند تا اواخر سال گذشته پرداخت مالیات منحصرا بر خانه های لوکس تعریف می شد اما در لایحه ای که اخیرا دولت برای شاخص مالیات زمین و مسکن ارائه داده است دیگری خبری از عبارت مجلل نمی باشد و جای خود را به زمین و خانه های مسکونی داده است.

طبق تصمیمات دولت زمین هایی که فراگیر پرداخت مالیات می باشند زمین هایی از جمله نوپیشه یا غیر اعیانی و همینطور مسکن های اعم از تجاری و اداری به قیمت بالای 35 میلیارد تومان و نرخ مالیات آن دو درصد از ارزش روز است. البته این نکته را نیز باید توجه داشته باشید که مابه التفاوت از کفه 35 میلیارد می باشد و این به معنی این است که چنانچه ارزش زمینی 50 میلیارد تومان باشد مالیات 2 درصد به 15 میلیارد تباین که بین کفه مشمول پرداخت و قیمت ملک وجود دارد، با این تفاصیل مالیات اعمال شده 30 میلیون تومان می شود.

از همین رو افراد سودجو از این فرصت پیش آمده استفاده کردند، با بالا رفتن تورم و ریسک های اقتصادی و غیر اقتصادی مردم به سرمایه گذاری ملکی روی آوردند و قیمت املاک از تورم نیز بیشتر شد و برخی با ورشکستگی روبه رو شدند، اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دچار ورشکستگی و یا مشکلات خرید و فروش ملکی در تورمات شده اید بی شک به وکیل خبره و ماهر احتیاج پیدا میکنید، مشاوره و حضور به  بهترین وکیل شمال تهران می تواند به شما کمک کند تا با مسائل پیش آمده رو در رو شده همچنین با اعطای وکالت به این وکلا از سابقه و دانش حقوقی آنها به خوبی استفاده کرده همچنین درصد برنده شدنتان را در این نوع از دعاوی به بالاترین درصد برسانید.

مواخذه کلان مالیات ایران بر ملک!

یکی از بزرگترین ایرادات دولت برای تنظیم دادنامه مالیاتی تغییر الگو مالیات جهانی املاک است که معضل بزرگ برای بازار مسکن می باشد، شاید برای شما جالب باشد که بدانید مالیات ملکی در کشور های مختلف 3 مختصه اعم از کف قیمت، خانه اولی را شامل نشده اما بالعکس چند خانه ای ها را به تله می اندازد.

این در حالی است که دولت به جای اولویت قرار دادن خانه اولی ها مالیات طراحی کرده است، همچنین با تعیین کردن کف قیمت تقریبا می بایست گفت تمامی قیمت آپارتمان های بلااستفاده پایین تر از این کف قرار دارند اما بلعکس کشور ایران مابقی کشورها برکناری خانه اول چه خانه های لوکس و چه خانه های معمولی یا ضعیف بنا شده است اما تمامی صاحبان چند ملکه را در تور انداخته و مشمول پرداخت مالیات می کند.

ایراد بزرگ تری که اشخاص را روبروی دولت قرار دارد  تغییر قیمت املاک مشمول مالیات سالانه ملکی از 25 میلیارد به 35 میلیارد می باشد، این تغییر تعجب برانگیز این سوال را برای برخی پیش آورد که آیا خانه بخریم یا خیر، در جواب این سوال می بایست گفت خیر آپارتمان ها و املاکی که به نیت سرمایه گذاری خریداری شده اند سالیانی است که خالی می باشند با قیمت های متوسط بازار همسو می باشند، در نتیجه مالیات تصویب شده مالکان آپارتمان بلااستفاده و همچنین صاحبان زمین بالفعل از زیر تیغ مالیات رد شده و معاف هستند اما در کمال تاسف باید گفت همچنان صاحبان تک مسکن می بایست در برخی از مناطق تهران معادل 2 درصد مالیات پرداخت کنند.

وضعیت بازار زمین و مسکن بعد از اعمال مالیات سالانه!

شاید باورش برای برخی افراد سخت باشد اما جالب است بدانید معادل قیمت خانه های معمولی 5 میلیارد و قیمت خانه های مجلل و اشرافی چیزی معادل 45 میلیارد یعنی حدودا چند برابر خانه های ساده می باشد.همینطور نزدیک به 3 درصد خانه های مناطق 1 و 2 که بلااستفاده نبوده بلکه در دسترس قرار دارد و صاحبان آنها همان یک ملک را دارا هستند حدود 35 میلیارد ارزش دارد . این وضعیت نابسامان  املاک ممکن است تا سال های بعد تمامی آپارتمان های که مالک آنها بیش از 1 واحد مسکونی را دارا هستند از پرداخت مالیات معاف شوند.

اما برخی از اشخاصی که در شمال تهران زندگی می کنند و تنها صاحب یک ملک هستند می بایست مالیات را به صورت سالیانه پرداخت کنند که این نیز به دلیل سودجویان ملکی هست، و اما مالیات زمین که تفاوتی با مالیات مسکن نیز دارداین است که در مالیات مسکن صاحبان تک خانه از مالیات سالیانه معاف هستند اما در مالیات زمین چنانچه حتی صاحب یک زمین نیز باشیذ یا هدف بازدارندگی در بربر انعقاد زمین می بایست مالیات سالانه پرداخت شود.اما باید گفت که در حال حاضر زمین های انجماد یافته در دست عموم و اشخاص حقیقی وجود ندارد و تنها نتعلق به نهاد ها و اشخاص حقوقی می باشد.

نطق نهایی

با توجه به اینکه لایحه بودجه سال آینده گره بازار را کور تر کرد! و این نیز به دلیل طراحی نادرست دولت بود، اما درآمد پیش بینی شده در سال 1403 بیش از 11 میلیارد تومان می باشد به نظر شما این پیشبینی درست از آب در می آید و یا امکان دارد لایحه شگرف بودجه سال آینده گره بازار را کور تر کند، تشکر که تا آخر این مقاله همراه ما بودید.

برچسب ها : وکیل ملکی شمال تهران,بهترین وکیل شمال تهران,قیمت آپارتمان,قیمت زمین,تغییر قیمت املاک,مالیات مسکن و زمین