صفر تا صد اجرا وال پست منقطع در ساختمان + ضوابط آیین نامه

اجرای وال پست یکی از مهم ترین الزاماتی است که باید برای همه ساختمان‌ها رعایت شود. تفاوتی وجود ندارد که ساختمان دارای چه کاربری است و چند طبقه دارد. در هر صورت اجرای وال پست منقطع ضروری بوده و فقط ممکن است یک سری دیتیل اجرایی در هنگام اجرا با یکدیگر متفاوت باشند. همانطور که در مقاله " وال پست منقطع چیست؟" اشاره شد، یکی از انواع وال پست جدید که توانسته به دلیل قیمت مناسب و کارایی خوب در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، وال پست منقطع است. اجرای وال پست منقطع برای ساختمان‌های مختلف امکان پذیر است؛ اما قبل از آن توصیه می‌شود که با مطالعه این مقاله جزئیات اجرای این سیستم به افراد توضیح داده شود.

اجرای وال پست منقطع جایگزین وال پست های سنتی

زلزله کرمانشاه نقطه عطفی برای روی کار آمدن پیوست ششم آیین نامه 2800 جهت مهار لرزه ای دیوارها بود. در گذشته نیز برای مهار لرزه ای و افزایش ایمنی دیوارهای ساختمانی از وال پست سنتی استفاده می شد؛ اما این وال پست‌ها هم وزن زیادی را به سازه اعمال می کردند، هم اینکه باعث افزایش بار مرده به ساختمان می‌شدند. علاوه بر این در پیوست ششم آیین نامه 2800 قوانینی برای اجرای وال پست روی کار آمد که باعث شد عملا امکان اجرای وال پست سنتی وجود نداشته باشد.

هزینه‌های بالا، سختی و پیچیدگی اجرا، ایجاد محدودیت در حرکت دیوارها و از این دست موارد باعث شدند تا وال پست‌های سنتی دیگر در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار نگیرند و جای خود را به وال پست منقطع بدهند. وال پست منقطع در حال حاضر مورد تایید پیوست ششم آیین نامه 2800 می باشند و با هزینه و میزان متریال کمتر، قابلیت اجرا در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری را دارند. اجرای وال پست منقطع باید طبق دیتیل‌های اجرایی آیین نامه انجام شود که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

اهمیت و نقش اجرای صحیح وال پست منقطع در ساختمان پس از زلزله کرمانشاه

پس از زلزله کرمانشاه و مشاهده صحنه‌های تخریب دیوارهای غیر سازه‌ای در عین سالم بودن اسکلت ساختمان، مشخص شد که اجرای صحیح وال پست دیوار تا چه اندازه می‌تواند روی ایمنی ساختمان‌ها و جان ساکنین تاثیرگذار باشد. به طوری که حتی اگر از بهترین اسکلت ساختمان استفاده شود، ولی وال پست به درستی اجرا نشود؛ احتمال تخریب بخش‌های زیادی از ساختمان وجود دارد.

همین موضوع باعث شد تا پیوست ششم آیین نامه 2800 روی کار بیاید. این پیوست به طور کامل در مورد نحوه اجرای وال پست در دیوارهای غیر سازه ای صحبت می‌کند. روش‌های مختلفی برای اجرای وال پست در ساختمان‌ها وجود دارند که یکی از آن‌ها که مورد تایید این آیین نامه می باشد، اجرای وال پست منقطع است.

وال پست منقطع چگونه در ساختمان های بتنی و فولادی اجرا می شود؟

وال پست منقطع به عنوان یکی از روش‌های اجرای وال پست که مورد تایید نظام مهندسی ساختمان می‌باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. وال پست منقطع در ساختمان‌های بتنی و فولادی می توانند با توجه به دیتیل‌های اجرایی و نقشه های طراحی شده توسط مهندس محاسب اجرا شوند. تمامی دیتیل های اجرایی توضیح داده شده در مورد اجرای وال پست منقطع باید توسط مهندس اجرایی و ناظر مورد بررسی قرار گیرند. سپس برای اجرای وال پست منقطع می توان طبق مراحل زیر پیش رفت.

1.     تعیین محل اجرای وال‌پست منقطع مطابق دیتیل اجرایی وال پست 

برای اجرای وال پست منقطع لازم است که محل اجرای وال پست منقطع مطابق با دیتیل اجرایی وال پست مشخص شود. بنابراین نقشه اجرای وال پست منقطع حتما باید از قبل توسط مهندس طراحی شده باشد.

2.     نصب ورقه‌های اتصال (کف و سقف) طبق دیتیل اجرایی وال پست منقطع

در این مرحله طبق نقشه و دیتیل های اجرای وال پست منقطع، ورقه های اتصال (کف و سقف) در محل خود اجرا می گردد.

3.     نصب وادارها، تیرک‌ها و اتصالات وال پست منقطع

یکی دیگر از مراحل اجرای وال پست منقطع، نصب وادارها، تیرک ها و اتصالات وال پست منقطع است. مطابق با ضوابط پیوست شش استاندارد 2800، وادارهای قائم در شرایطی که عرض دیوار بیشتر از 4 متر باشند استفاده می شوند و تیرک افقی زمانی که ارتفاع دیوار بیشتر از 3.5 متر باشد، اجرا می‌گردد.

4.     نصب نبشی منقطع و یا ناودانی‌ منقطع مطابق نقشه جانمایی

یکی از مراحل مهم اجرای وال پست منقطع، نصب نبشی منقطع و یا ناودانی منقطع می‌باشد. در این مرحله بر اساس نقشه جانمایی و اجرای وال پست منقطع، ناودانی‌ها و یا نبشی‌ها باید در محل مناسب خود و بعد از دیوار چینی با روش‌های مورد تایید آیین نامه به تیر و ستون های کناری متصل گردند.

5.     نصب قلاب و گیره‌ میلگرد بستر

میلگرد بستر از جمله متریال‌هایی است که حتما باید برای اجرای وال پست منقطع مورد استفاده قرار گیرد. برای نصب قلاب و گیره میلگرد بستر باید با توجه به نقشه اقدام کرد. چرا که قلاب و گیره باید در تراز مناسب نصب شوند.

6.     جداسازی دیوار و ستون با قرار دادن یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت

دیوار و ستون با قرار دادن یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت جدا می‌شوند. فاصله جداسازی مطابق با نقشه اجرای وال پست منقطع خواهد بود.

7.     اجرای میلگرد بستر و دیوار چینی

مرحله آخر برای اجرای وال پست منقطع، اجرای میلگرد بستر و دیوارچینی است. میلگرد بستر باید در حین دیوارچینی در رج های مختلف قرار بگیرد.

مهم ترین نکات آیین نامه ایی در اجرای وال پست منقطع کدام است؟

در پیوست ششم آیین نامه 2800 نکات آیین نامه‌ایی برای اجرای وال پست منقطع توضیح داده شده اند. توجه به این نکات و همچنین توصیه های مهندس طراح نقشه اجرای وال پست منقطع بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به مهم ترین نکات آیین نامه ای برای اجرای وال پست با نبشی یا ناودانی منقطع اشاره می کنیم.

1.     در صورتی که عرض دیوار بیشتر از 4 متر باشد، باید با کمک وادار میانی دیوار را به دو قسمت تقسیم بندی کرد.

2.     اتصال وادار در زیر تراز سقف باید به صورت کشویی باشد که امکان جابجایی درون صفحه آن وجود داشته باشد.

3.     در هنگام اجرای وال پست منقطع باید توجه داشت که امکان جوش کردن وادار به نبشی و یا ناودانی تعبیه شده در تیرها وجود ندارد.

4.     اگر ارتفاع دیوار بیشتر از 3 و نیم باشد، لازم است که از تیرک افقی در کنار اجرای وال پست منقطع استفاده کرد.

5.     تیرک در وال پست منقطع باید حتما روی دیوار به صورت کامل بنشیند.

6.     اجرای وال پست منقطع در اسکلت بتنی و فولادی باید به شکلی باشد که هیچ محدودیتی برای جابجایی درون صفحه دیوار ایجاد نشود.

7.     برای اتصال دیوار به عضو قائم سازه ای می توان اقدام به اجرای وال پست منقطع با کمک نبشی‌ها و ناودانی‌ها کرد تا یک اتصال کشویی در محل تماس به وجود بیاید.

8.     مطابق با آیین نامه 2800، اجرای وال پست منقطع حتما باید با کمک نبشی‌ها و ناودانی های مناسب با جنس ورق گالوانیزه انجام شود.

9.     اتصال دیوارهای غیر سازه ای به یکدیگر با کمک وادار قابل انجام است. می توان از بست های فلزی برای اتصال دو دیوار متقاطع که احتمال بروز تنش های کششی را به حداقل می رسانند، استفاده شود.

10. برای اجرای دیوار در بیمارستان ها ضروری است که در کنار تیرها و ستون ها از قطعات ناودانی سرتاسری استفاده گردد و داخل آن ها با مواد تراکم پذیر مانند پشم سنگ ضد رطوبت پر شود.

11. دیوارهای خارجی روی سطح وادار باید حتما با کمک پشم سنگ ضد رطوبت برای عایق بندی پوشانده شوند.

مدت زمان اجرا وال پست منقطع به چه عواملی وابسته است؟

مدت زمان اجرای وال پست منقطع دغدغه بسیاری از کارفرمایان ساختمانی است. خوشبختانه به لطف اکیپ های متخصص و باتجربه و همچنین وجود جزئیات آیین نامه ای، می توان این کار را در زمان کوتاهی انجام داد. دو عامل زیر یعنی متراژ پروژه و تعداد اکیپ های اجرایی، زمان اجرای وال پست منقطع را مشخص می کنند.

1.     متراژ پروژه

متراژ پروژه مهم ترین عامل موثر روی زمان اجرای وال پست منقطع است. هر چقدر متراژ پروژه بیشتر باشد، مدت زمان اجرای وال پست منقطع نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، می توانید با شرکت های ارائه دهنده خدمات اجرای وال پست منقطع مانند شرکت سازند صحبت کنید و با اعلام پروژه، مدت زمان تقریبی اجرای وال پست را متوجه شوید.

2.     تعداد نیروی اجرای وال پست منقطع

تعداد نیروهایی که برای اجرای وال پست منقطع به محل پروژه اعزام می شوند، می توانند روی مدت زمان اجرای وال پست منقطع تاثیرگذار باشند. هر چقدر تعداد نیروها بیشتر باشد، کار سریع تر پیش می رود.

هزینه اجرا و قیمت خرید وال پست منقطع چقدر است؟

هزینه اجرای وال پست منقطع وابسته به فاکتورهای مختلفی است و ممکن است این هزینه در هر یک از پروژه ها با یکدیگر متفاوت باشد. به طور کلی، هزینه اجرای وال پست منقطع وابسته به دستمزد اکیپ های اجرایی و مصالح مورد استفاده است که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت می کنیم.

1.     دستمزد اکیپ اجرایی

دستمزد اکیپ اجرایی با توجه به سختی و پیچیدگی کار محاسبه می شود. بسته به اینکه متراژ پروژه برای اجرای وال پست منقطع چقدر است و نقشه اجرای وال پست، قیمت توسط اکیپ های اجرایی مشخص خواهد شد.

2.     مصالح مورد استفاده

مصالحی که برای اجرای وال پست منقطع مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند تاثیر زیادی روی هزینه اجرای آن داشته باشند. مصالح مورد نیاز برای اجرای وال پست منقطع شامل واداری قائم و افقی، تیرک ها، میلگرد بستر، قلاب و گیره میلگرد بستر، نبشی ها و یا ناودانی های منقطع، پشم سنگ و یا یونولیت و ورقه های اتصال می باشند. با توجه به اینکه این مصالح اکثرا فولادی هستند، قیمت روز فولاد روی قیمت آن ها تاثیرگذار می باشد.

وظایف مهندس ناظر ساختمان در اجرای وال پست منقطع چیست؟

مهندس ناظر وظیفه نظارت بر روی هر یک از مراحل اجرای پروژه های ساختمانی را دارد. به طور کلی، مهندسین ناظر وظیفه دارند که اجرای وال پست منقطع را مطابق با نقشه های اجرایی مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که در حین اجرای وال پست منقطع خطایی به وجود آمد، بسیار مهم است که مهندس ناظر مجددا برای اجرای صحیح وال پست، خطاها را به مهندس مجری اعلام کند تا اصلاحات انجام شوند. پس از انجام اصلاحات در اجرای وال پست منقطع، مجددا مهندس ناظر باید با دقت وال پست منقطع را بررسی کند. اگر اجرای وال پست منقطع مورد تایید مهندس ناظر بود، می توان گزارش مورد تایید بودن را دریافت کرد. در غیر این صورت دوباره باید اصلاحات مد نظر انجام شوند.

مهندس ناظر نه تنها باید روی اجرای وال پست منقطع نظارت کند، بلکه باید روی متریال هایی که برای اجرا مورد استفاده قرار می گیرند نیز نظارت داشته باشد. بنابراین تسلط بر روی نکات آیین نامه ای جهت اجرای وال پست منقطع نیز بسیار حائز اهمیت است. در نهایت اگر خطایی در اجرای وال پست منقطع وجود داشته باشد و مهندس ناظر از آن چشم پوشی کند؛ در صورتی که پس از زلزله تخریب در ساختمان اتفاق بیفتد، مهندس ناظر باید حتما پاسخگو باشد. از نظر قانونی مهندس ناظر مسئول نظارت کننده بر روی اجرای وال پست منقطع به صورت صحیح است.

کلام پایانی

با توجه به اهمیت اجرای وال پست منقطع به صورت صحیح و مطابق با نقشه های اجرایی، بسیار مهم است که کار اجرای این نوع وال پست به افراد متخصص در این زمینه سپرده شود. نحوه اجرای وال پست منقطع به صورت صحیح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، احتمال فرو ریختن دیوارهای ساختمانی در هنگام زلزله بسیار زیاد است. طبق توضیحات داده شده در این مقاله باید حتما ضوابط آیین نامه ای جهت اجرای وال پست منقطع مورد بررسی قرار گیرند تا ایمنی ساختمان ها برای اجرای این نوع وال پست افزایش پیدا کند. کارفرمایان و پیمانکاران پروژه های ساختمانی می توانند جهت اجرای وال پست منقطع با کارشناسان شرکت سازند در تماس باشند. راه های ارتباطی سازند عبارتند از:

وبسایت شرکت سازند: www.sazand.co

شماره تماس شرکت سازند: 86195704-021