استرس مهمانی دادن و با این 11 کار کم کنید


چکیده : تا حالا فکر کردین چرا وقتی قصد مهمانی دادن دارین چرا دچار استرس و نگرانی میشیم؟ استرس مهمان داشتن باعث میشه نه از مهمانی لذت ببریم نه مهمان ها احساس راحتی کنند. پس برای کم کردن استرس مهمانی چه کارهایی انجام بدیم؟

چطور استرس مهمانی دادن را کم  کنیم؟

فرقی نداره یک خانم خانه دار با تجربه هستید یا یک جوان که قصد داره برای اولین با مهمانی بده! این تکنیک ها کمک می کنند قبل و در حین مهمانی استرس و اضطراب نداشته باشید. 

از پیش برنامه ریزی کنید

برخی از افراد دوست دارند دقیقه 90 همه چیز را آماده کنند. اگرچه این کار در لحظه لذت بخش است، اما در لحظه آخر باعث ایجاد استرس مهمانی دادن می‌‌شود، زیرا شما نگران این هستید که آیا غذای کافی دارید یا نه، به مهمانان رسیدگی می‌شود یا سرگرمی کافی دارند؟

از یک دفترچه یادداشت یا صفحه خالی استفاده کنید تا هر کاری را که باید انجام دهید یادداشت کنید. یک لیست هفتگی برای انجام کارها ایجاد کرده و همه چیز را یک بار چک کنید.

اگر یک روز کامل را به برنامه ریزی اختصاص دهید، کمک بیشتری به شما خواهد کرد. با برنامه ریزی از پیش تعیین شده، نه تنها تجربه ای عالی از مهمانی برای همه افراد حاضر به وجود می‌آورید، بلکه مهمان از شما به خاطر تلاش مضاعفی که برای میهمانی به خرج داده اید، بیشتر قدردانی خواهد کرد.

بیش از حد فکر نکنید!

باید برای اموری که ممکن است در مهمانی شما به خوبی پیش نروند، آماده باشید، اما این امر می تواند باعث می‌شود بیش از حد به این موضوع فکر کنید و شما را از انجام کارهایی که واقعا باید انجام دهید، دور می‌کند.

برای کاهش استرس میزبانی مهمانی ذهنتان را مشغول نکنید.

برای کاهش استرس به موسیقی گوش بدین

بهترین کار برای رفع استرس مهمانی دادن گوش کردن به موسیقی مور علاقه تان است. ویکی روان برای کاهش استرس توصیه می کند:

نکته مهم در گوش دادن به موسیقی این است که کانون توجه شما را منحرف می کند و فکرتان درگیر موضوعی دیگر می شود. به همین خاطر از موسیقی برای رفع استرس فوری استفاده می شود!

این تکنیک فوق العاده به ذهن و جسم شما انرژی می‌دهد.

انعطاف پذیر باشید

یک مهمانی خوب در هر اندازه ای می تواند فعالیت های متنوعی داشته باشد تا میهمانان را علاقمند و درگیر نگه دارد. اما درگیر کردن مهمانان در هر لحظه و انجام فعالیت ها پشت هم راه‌حل خوبی برای مدیریت استرس مهمانی دادن نیست!

مثلا برای جشن تولد خیلی مناسب نیست. ترکیب خوبی از افراد، موسیقی و غذا و نوشیدنی کافی است تا مهمانی شما به خوبی جریان پیدا کند. وقتی مهمانان یخشان در ارتباط با هم آب می شود، فی البداهه تصمیم بگیرید و فعالیت هایی که در ذهن دارید را پیشنهاد دهید و ببینید کدام یک برای مهمانان جذاب تر است.

در مواقع مناسب «نه» بگویید

چه یک کار نسبتا بدون استرس باشد و چه بسیار پراسترس مثل مهمانی دادن، ایجاد مرزهای محکم همیشه کلید سلامت عاطفی و ذهنی است.

با وجود تمایل شما برای تبدیل کردن مهمانی خود به یک تجربه باورنکردنی برای همه افراد، نیازی نیست که اعضای خانواده، دوستان یا افراد دیگر عوامل استرس زای غیرضروری را هم تجربه کنند.

یکی از مهم ترین کلماتی که یاد می گیرید گفتن نه است. شاید برای شما دشوار باشد که از ترس از دست دادن دوستی یا ترس از رد شدن، به یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود نه بگویید. اما پایین نگه داشتن سطح استرس برای سلامت کلی شما نیز مهم است. اگر متوجه شدید که یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان استرس زیادی به مهمانی شما وارد می کند و اگر به او گوش نکنید، احساس گناه می کنید، به سادگی اما با قاطعیت با آن ها صحبت کنید و بگویید که پیشنهادشان بسیار قابل احترام است اما ممکن است پذیرفته نشود.

به نقل از سایت betterup :

اگر نه گفتن برایتان سخت است به دلیل تمایل به راضی نگه داشتن همه است. همیشه مرزهایی برای خود، خانه و روابط در نظر بگیرید.

زیاد نگران چیدمان صندلی نباشید

چیدمان صندلی یکی دیگر از جنبه های برنامه ریزی مهمانی است که می تواند استرس مهمانی دادن شود که اغلب مهمانان به آن اهمیت نمی دهند.

مگر اینکه یک ضیافت رسمی باشد که افراد باتجربه در آن شرکت کنند، نگرانی در مورد ترتیبات نشستن ممکن است دردسر ایجاد کند. راه های دیگری را برای آشنایی افراد با یکدیگر در نظر بگیرید تا اینکه از آن ها بخواهید کنار فرد خاصی بنشینند.

در مورد تعداد مهمان های خود جانب احتیاط را رعایت کنید

یکی از چیزهایی که باعث استرس مهمانی دادن می شود این است که تعداد واقعی افرادی که حضور پیدا خواهند کرد چقدر است؟

اگر بیش از حد به آن فکر کنید، واقعا فکر شما را مشغول خواهد کرد. به عنوان یک قاعده کلی، ۸۰ درصد از کل افراد دعوت شده را در نظر داشته باشید. فرض را بر این بگذارید که 20 درصد از دعوت‌ شوندگان در نظر گرفته نمی شوند. اگر می‌خواهید خیلی محتاطانه عمل کنید، از 85 درصد برای تخمین غذا و نوشیدنی استفاده کنید.

ساده سازی کنید

در حالی که مهمانی ها نیاز به برنامه ریزی دارند، مانند غذا، کیک، دکور و محل برگزاری، شما مجبور نیستید برای موفقیت میهمانی خود از جان مایه بگذارید.

همه چیز را تا حد ممکن ساده در نظر بگیرید، به خصوص اگر شما کسی هستید که زمان زیادی ندارید. برای داشتن یک روز عالی نیازی به این همه حاشیه ندارید.

بیشتر بر این تمرکز کنید که برای مهمان خود یک هدیه ویژه تدارک ببینید یا افراد مورد علاقه خود را به این مهمانی دعوت کنید. این کار آن ها را خوشحال خواهد کرد زیرا با افرادی هستند که دوست دارند با آن ها در یک مهمانی باشند، هدایای خود را باز می کنند یا کیک می خورند. سعی نکنید از مهمانی همسایه خود پیشی بگیرید یا احساس کنید که مهمانی شما باید با یک قالب دوستانه سازگار باشد تا پذیرفته شود.

مهمانی را راحت برگزار کنید

ایجاد یک محیط آرام و دلپذیر برای مهمانان به از بین رفتن اضطراب میزبانی شما کمک می کند.

لباسی معمولی مانند شلوار جین و تی شرت بپوشید، موسیقی سرگرم کننده پخش کنید و از قبل آماده شوید تا بتوانید بنشینید و با دوستان خود گپ بزنید.

اگر مهمانان شما خیلی راحت هستند و دیر شده است، شروع به شستن ظروف کنید، موسیقی را کم کنید و از این که به آنها بگویید باید برای خواب آماده شوید نترسید. این کارها استرس مهمانی دادن را کاهش می دهند.

با مهمان ها مکالمه داشته باشید

بخشی از اضطراب میزبان می تواند به دلیل جریان مهمانی باشد. غذا را کنار بگذارید، بیشتر طول یک مهمانی افراد با یکدیگر صحبت می کنند. بنابراین بسیار مهم است که به این فکر کنید که چگونه مکالمات طبیعی را ادامه دهید.

گاهی اوقات مهمانان بسیار پرحرف هستند و نیازی به راهنمایی ندارند. در مورد گروه های کم حرف که ممکن است با یکدیگر راحت نباشند، شما شروع کننده صحبت باشید تا با هم بیشتر آشنا شوند.

 کمک بگیرید

بعد از اینکه موارد استرس زا و غیر استرس زا را لیست کردید، آن ها را برای خانواده و دوستان خود ارسال کنید.

حالا همه می توانند لیست وظایف مشترک و کارهایی که باعث استرس مهمانی دادن می شود را مشاهده کنند و ببینند در کجا می توانند کمک کنند. وقتی متوجه شدید چیزی که شما را تحت فشار قرار می دهد، چیزی است که یکی از دوستان یا خانواده شما واقعا از انجام آن لذت می برد، تعجب نکنید و از او کمک بخواهید!