توری فایبرگلاس چیست؟

شاید شما هم تا به حال نام توری فایبرگلاس و یا مترادف آن مش فایبرگلاس را شنیده باشید. به واقع توری فایبرگلاس چیست؟ استفاده از الیاف شیشه به عنوان یک محصول در صنایع مختلف توصیه میشود. در برخی مواقع، این الیاف با ساختار خاصی ساخته میشوند و با نظم در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا ساختار توری شکل را به وجود آورند. این توری ها با نام «توری فایبرگلاس» شناخته می شوند. توری فایبرگلاس نوعی توری خاص در صنایع ساختمانی هستند که میتوانند برای وال مش، نمای اتیکس و تسلیح دیوارهای ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که شما هم قصد خرید توری فایبرگلاس را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

توری فایبرگلاس E-glass چیست؟

توری فایبرگلاس E-Glass یکی از انواع توری فایبرگلاس موجود در بازار است که بدون پوشش دهی خاصی تولید شده و با نام توری فایبرگلاس معمولی نیز شناخته می شود. این توری مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی ندارد، اما استفاده از آن در محیط هایی که مواد قلیایی و شیمیایی وجود ندارند، مزایای بسیار زیادی را خواهد داشت. به ویژه اینکه توری دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و در برابر کشش و خمش ایجاد شده عملکرد خوبی از خود نشان میدهد.

توری و مش فایبرگلاس AR-glass چیست؟

توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا یا AR-glass یکی دیگر از انواع توری فایبرگلاس موجود در بازار است که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد. این توری مشابه با توری فایبرگلاس E-glass تولید میشود، با این تفاوت که روی آن یک لایه پوشش مقاوم به قلیا قرار داده خواهد شد. از این رو این توری ها می توانند در محیط‌های دارای مواد شیمیایی مقاومت و عملکرد خوبی از خود نشان دهند. ذکر این نکته نیز ضروری است که توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا در بازار با نام مش فایبرگلاس AR نیز شناخته میشود.

مهمترین ویژگی ها و مزایای توری فایبرگلاس چیست؟

توری فایبرگلاس از الیاف شیشه ساخته میشود که با یک نظم خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند. الیاف شیشه به کار رفته در این توری‌ها مقاومت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در برابر کشش، پوسیدگی و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهد. از جمله ویژگی‌ها و مزایای توری فایبرگلاس میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

1.    قابل استفاده در انواع سازه‌ها

2.    عدم جذب رطوبت محیط

3.    قابل استفاده به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی

4.    غیر قابل اشتعال و بدون آسیب دیدگی در برابر حرارت

5.    طول عمر بسیار بالا و بدون پوسیدگی

6.    عایق الکتریسیته بسیار عالی

7.    دارای وزن سبک تر نسبت به توری فلزی

8.    مقاوم در برابر تنش های کششی و فشاری

9.    مقاوم در برابر محیط های قلیایی و شیمیایی

دسته بندی انواع توری فایبرگلاس بر اساس ابعاد چشمه و گرماژ

توری های فایبرگلاس مقاوم به قلیا و توری فایبرگلاس E-glass هر دو می‌توانند بسته به ابعاد چشمه و گرماژ به انواع مختلفی تقسیم بندی شوند. معمولا گرماژ این توری ها از 45 گرم در واحد متر مربع آغاز می شود و به 160 گرم در متر مربع نیز خواهد رسید. ابعاد چشمه نیز به ابعاد هر یک از مربع‌های توری فایبرگلاس گفته می‌‌شود که بسته به سفارش مشتری می‌تواند از 4 در 4 میلی متر آغاز شود. بسته به نیاز میتوان این توری‌ها را در ابعاد 4 در 4 میلی متر، 5 در 5 میلی متر و بزرگ تر (10 در 10 میلیمتر) نیز سفارش داد. هر چقدر ابعاد چشمه کوچک تر باشد، تراکم توری های فایبرگلاس نیز افزایش پیدا می کند.

با مهمترین کاربردهای توری فایبرگلاس بیشتر آشنا شوید

توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا و معمولی هر دو می توانند متناسب با کاربرد مورد نیاز عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند. در ادامه به کاربردهای مهم توری فایبرگلاس اشاره می‌کنیم.

1.    مقاوم سازی و بازسازی بناهای تاریخی به روش FRCM

برای بازسازی بناهای تاریخی و مقاوم سازی آن‌ها می‌توان از توری فایبرگلاس استفاده کرد. این نوع توری با ترکیب با ملات سیمانی ترکیب شده و به عنوان روش کامپوزیت FRCM میتواند مقاومت بناهای تاریخی را چندین برابر افزایش دهند.

2.    مهار دیوارهای غیر باربر ساختمان به روش وال مش

وال مش یکی از روش‌های نوین برای مهار لرزه ای ساختمان ها است. در این روش از توری فایبرگلاس به عنوان یکی از مصالح مناسب جهت مهار لرزه ای استفاده می شود که این توری با کمک دو لایه پلاستر سیمانی و یا پلاستر گچی مهار دیوارها را برعهده خواهد داشت.

3.   اجرای نمای ساختمان به روش اتیکس ETICS

نمای اتیکس یا نمای عایق حرارتی، نسل جدیدی از نماهای مورد تایید قوانین و ضوابط ساختمانی است که در آن از توری فایبرگلاس و عایق اختصاصی استفاده می شود تا نما مقاومت بالایی در برابر جابجایی حرارت و جلوگیری از انتقال صوت داشته باشد.

4.   ساخت قطعات پیش ساخته بتنی

یکی دیگر از انواع کاربرد مش و توری فایبرگلاس، ساخت قطعات بتنی پیش ساخته می باشد. از نمونه قطعات پیش ساخته مورد مصرف در ساختمان‌های پیش ساخته بتنی می‌توانیم به تیر، ستون، دیوار، فونداسیون اشاره کنیم.

5.   وکیوم کوپ سنگ با توری فایبرگلاس

وکیوم کردن کوپ سنگ با توری فایبرگلاس یکی از دیگر از انواع کاربردهای مش و توری از جنس شیشه میباشد. این عمل سبب بالا رفتن استحکام کوپ سنگ می‌شود تا بتوان آن را با اره فرآوری اسلب نمود. توجه به این نکته نیز ضروری است که مشی که جهت وکیوم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد.

6.   آب بندی و عایق کاری مخازن و استخرها

آب بندی و عایق کاری مخازن و استخرها نیاز به مصالح اختصاصی دارد تا بتوان از نفوذ آب به بدنه استخرها جلوگیری کرد. بدین منظور معمولا از توری فایبرگلاس استفاده میشود. این توری میتواند با ملات در بدنه مخازن و استخرها اجرا شود و مقاومت آن ها را در برابر نفوذ رطوبت افزایش دهد.

7.   ترمیم انواع ترک خوردگی در ساختمان

ترک خوردگی یکی از مشکلات رایج در ساختمان‌ها می باشد. ترک ساختمان در صورتی که به موقع ترمیم نشود می‌تواند باعث بروز خطرات زیادی شود. برای ترمیم انواع ترک خوردگی می‌توان از توری فایبرگلاس کمک گرفت. ترک خوردگی‌های ایجاد شده روی دیوار با کمک توری‌های فایبرگلاس ترمیم و از آسیب دیدگی بیشتر دیوارها جلوگیری می شود.

8.   تقویت انواع سنگ ساختمانی (توری پشت سنگ)

استفاده از توری فایبرگلاس به عنوان توری پشت سنگ میتواند مقاومت سنگ‌ها را در برابر کشش، آسیب دیدگی، ضربه و ... افزایش دهد. از این رو معمولا در پشت سنگ‌های ساختمانی از این توری‌ها استفاده می گردد.

راهنمای خرید توری فایبرگلاس ویژه وال مش

وال مش یکی از روش‌های نوین مهار لرزه ای بدون نیاز به وال پست است که در حال حاضر مورد تایید سازمان نظام مهندسی و پیوست ششم استاندارد 2800 می باشد. برای اجرای سیستم وال مش در ساختمان، نیازی به استفاده از میلگرد بستر و وادار قائم و افقی برای اجرای وال پست نیست. بلکه می توان از توری فایبرگلاس و ترکیب آن با پلاستر برای مهار دیوارهای داخلی و پیرامونی استفاده کرد.

در هنگام خرید توری فایبرگلاس ویژه وال مش اگر پلاستر به صورت سیمانی باشد، باید از توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا یا مش فایبرگلاس AR استفاده کرد. اما اگر پلاستر گچی استفاده شود، باید از توری E-glass استفاده نمود. به هنگام خرید توری فایبرگلاس ویژه وال مش باید حتما به توضیحات آیین نامه و استانداردهای موجود توجه شود. طبق ضوابط پیوست شش استاندارد 2800، ابعاد چشمه توری فایبرگلاس حداقل باید 5 میلی متر باشد.

همچنین باید توجه داشت که اگر نیاز به اجرای توری فایبرگلاس به صورت نواری است، می توان از توری فایبرگلاس با حداقل گرماژ 50 گرم بر متر مربع استفاده کرد. اما اگر نیاز به اجرای توری فایبرگلاس به صورت سرتاسری است، لازم است که حتما از توری فایبرگلاس با گرماژ حداقل 100 گرم بر متر مربع استفاده نمود. مقاومت توری فایبرگلاس اجرای شده برای سیستم وال مش باید حداقل 1000 مگاپاسکال در نظر گرفته شود. همچنین توجه داشته باشید که در صورت خرید توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا، حتما باید برگه تست مقاوم به قلیا توری فایبرگلاس از فروشنده دریافت شود. پیشنهاد می کنیم مقاله "وال مش چیست؟" را مطالعه کنید.

نکات ضروری خرید توری فایبرگلاس ویژه نمای اتیکس (ETICS) که باید بدانید.

نمای اتیکس (ETICS) یکی از انواع نماهای ساختمانی است که با نام نمای عایق حرارتی بیرونی EIFS نیز شناخته می شود. این نما از یک لایه فوم عایق پلی استایرن، شبکه الیاف یا همان توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا، یک لایه پوشش پایه و نهایی تشکیل میشود که میتوانند در داخل لایه پوشش پایه قرار بگیرند. ظاهر این نوع نما مشابه با نمای سیمانی است و همین موضوع باعث شده تا این نما با نام نمای سیمانی مرکب نیز در میان مهندسین شناخته شود.

در نشریه شماره 714 سازمان برنامه و بودجه به طور کامل در مورد دستورالعمل طراحی سازه‌ای، الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان توضیح داده شده است. در قسمتی از فصل 11 این نشریه به جزئیات اجرایی نمای اتیکس پرداخته شده است که طبق این توضیح لازم است که حتما از توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا استفاده شود. برگه تست مقاوم به قلیا توری فایبرگلاس باید حتما از سوی فروشنده دریافت شود تا از نظر میزان مقاومت به قلیای توری ها اطمینان حاصل کنیم. 

قیمت فروش هر متر مربع توری فایبرگلاس چقدر است؟

قیمت فروش هر متر مربع توری فایبرگلاس وابسته به نوع توری انتخاب شده یعنی E-glass و مقاوم به قلیا می باشد. به دلیل پوشش زیرکونیوم که روی توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا وجود دارد، قیمت این مش فایبرگلاس نسبت به مش معمولی بیشتر است. به غیر از این عامل، وزن مش عاملی موثر روی قیمت فروش توری فایبرگلاس است. هر چقدر گرماژ مش فایبرگلاس بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

چرا از توری فایبرگلاس جهت مقاوم سازی سازه استفاده می شود؟

روش کامپوزیت FRCM یکی از بهترین روش ها برای مقاوم سازی سازه‌های بتنی و حفظ و مقاوم سازی بناهای تاریخی است که در آن از ترکیب مش و توری شیشه یا کربن به همراه پلاستر سیمانی استفاده میشود. این روش در نهایت می تواند تاثیر زیادی روی ایمنی بناهای تاریخی داشته باشد و باعث کاهش خطر تخریب و آسیب دیدگی سازه های بنایی شود.

بهترین توری فایبرگلاس کدام است؟

با توجه به کاربردهای توضیح داده شده برای مش فایبرگلاس می توان نتیجه گیری کرد که این توری‌ها باید حتما عملکرد بسیار خوبی در برابر شرایط مختلف داشته باشند تا بتوانند وظیفه خود را برای افزایش مقاومت و ایمنی ساختمان‌های مختلف به درستی ایفا کنند. بهترین توری فایبرگلاس باید مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت و خمش و کشش داشته باشد تا بتوان با ایمنی حداکثری از این توری‌ها استفاده کرد.

با وجود اینکه توری فایبرگلاس توسط برندهای مختلفی در بازار تولید می شود، اما در نهایت میزان مقاومت و عملکرد این توری‌ها با هم متفاوت است. از این رو پیشنهاد میشود که حتما برای خرید توری و مش فایبرگلاس به مجموعه‌های معتبر که تمامی استانداردهای لازم را برای تولید و فروش توری فایبرگلاس در نظر می گیرند، مراجعه کنید. بهترین توری فایبرگلاس زمانی عملکرد مناسبی از خود نشان میدهند که مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده باشند. فارغ از این موارد باید بسته به کاربرد مد نظر به خصوصیات و مشخصات فنی نیز توجه داشت.

خرید عمده و بی واسطه توری فایبرگلاس

شرکت سازین یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه تامین و فروش مصالح ساختمانی همچون توری فایبرگلاس با گراماژ و ابعاد چشمه مختلف خدمات ارائه میکند. این شرکت با سابقه خود در حوزه فروش توری فایبرگلاس میتواند به مشتریان داخلی برای رفع نیازشان کمک کند. برای خرید عمده و بی واسطه توری فایبرگلاس E-glass و توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا AR-glass می توان از طریق وبسایت این شرکت به آدرس www.sazin.co اقدام کرد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و دریافت قیمت روز توری فایبرگلاس میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کلام پایانی

توری فایبرگلاس یکی از محصولات کاربردی در صنعت ساختمان می باشد. در این مقاله با عنوان "توری فایبرگلاس چیست؟" سعی کردیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

1.    انواع توری فایبرگلاس کدام است؟

2.    مهمترین کاربردها و ویژگی توری فایبرگلاس کدام است؟

3.    ویژگی توری فایبرگلاس چیست؟

4.    قیمت توری فایبرگلاس به چه عواملی بستگی دارد؟

5.    از کدام توری فایبرگلاس جهت اجرای وال مش استفاده کنیم؟

6.    چرا از توری فایبرگلاس جهت مقاوم‌سازی سازه استفاده می شود؟