فرق مالکیت و سرقفلی چیست؟ + نقش وکیل ملکی ⭐


چکیده : مستاجران مغازه با در دست داشتن سرقفلی می‌توانند با صرف کمترین میزان هزینه کسب و کاری موفق راه‌اندازی کنند و علاوه بر آن با وجود سرقفلی مالک زمین می‌تواند از حق و حقوق خود حفاظت کند. با توجه به آن که سرقفلی دارای پیچیدگی‌های حقوقی است نیاز است برای رعایت اصول و عدم پایمالی حقوق مستاجر و مالک در قراردادنامه‌ای حقوق طرفین و مسائلی که امکان رخ دادن آن وجود دارد، درج شود.

واژه سرقفلی ممکن است به گوش همه ما خورده باشد، اینکه تمامی افراد در رابطه با موضوع سرقفلی دارای اطلاعات کامل و تکمیلی باشند؛ جمله‌ دارای تناقض است، چرا که این موضوع جزو موضوعات حقوقی و ملکی است و دارای پیچیدگی‌های بسیاری می باشد. لذا به دلیل آن که وکیل ملکی در تهران که دارای تحصیلات و مهارت در رابطه با موضوع سرقفلی است، شناخت و اشراف کامل بر فرق مالکیت و سرقفلی دارد، می‌تواند به صورت جامع و کامل سایر افراد را با کلیات و جزئیات این مسئله آشنا کند. مستاجران مغازه با در دست داشتن سرقفلی می‌توانند با صرف کمترین میزان هزینه کسب و کاری موفق راه‌اندازی کنند و علاوه بر آن با وجود سرقفلی مالک زمین می‌تواند از حق و حقوق خود حفاظت کند. با توجه به آن که سرقفلی دارای پیچیدگی‌های حقوقی است نیاز است برای رعایت اصول و عدم پایمالی حقوق مستاجر و مالک در قراردادنامه‌ای حقوق طرفین و مسائلی که امکان رخ دادن آن وجود دارد، درج شود.

مفهوم و ماهیت حق سرقفلی چیست؟

جالب است بدانید که سرقفلی مفهوم حقوقی است، سرقفلی یا در واقع همان مبلغی که همانند یک قرارداد میان مستاجر و مالک قرار گرفته است، این امکان را به مستاجران می‌دهد تا با پرداخت مبالغ کم به عنوان اجاره به مالک از امکانات ملک بهره برده و پس از اتمام تاریخ دوره اجاره اقدام به تمدید آن کنند. واژه سرقفلی معمولاً برای ملک‌های تجاری کاربرد دارد و در ملک‌های مسکونی کارایی ندارد. شایان به ذکر است که مستاجر با در دست داشتن سرقفلی می‌تواند پس از پایان دوره اجاره توافقات و مذاکراتی با مالک جهت تمدید دوباره اجاره ملک انجام دهد و با توجه به قراردادنامه حقوق مالک حفاظت شود.

فرق مالکیت و سرقفلی چیست؟

·            حق سرقفلی: در حق سرقفلی امتیازی برای مستاجر تخصیص داده می‌شود که در حرفه و شغل خود صاحب شهرت و ارتقا شغلی شود، مستاجر با داشتن حق سرقفلی از منافع و امکانات ملک استفاده کرده و در عین حال منافع مالک هم محفوظ است.

·            حق مالکیت: در رابطه با کلمه‌ی مالکیت سر قفلی باید بگوییم این کلمه به این معنای آن است که تمامی امکانات و منافع یک ملک برای مالک آن است و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند این حق انحصاری و اختصاصی را از مالک سلب نماید، لذا مالک می‌تواند هر نوع بهره‌برداری از ملک را انجام داده و هرگونه نقل، انتقالات، خرید و فروش را به صورت قانونی انجام دهد.

انواع حق سرقفلی مغازه چیست؟

·            حق سرقفلی واقعی: در این نوع حق سرقفلی قانون به نوع کسب و کار اهمیتی نداده است، تمامی اهمیت سرقفلی به محل و مکان ملک و امکانات و توانایی آن است، به عنوان مثال در صورت افتتاح یک مرکز نوین حق سرقفلی به مغازه اهدا می‌شود، مالک ملک می‌تواند این سرقفلی را از طریق قرارداد به مستاجر فروخته و در ازای آن مبلغی را دریافت کند. برای اجاره اماکن تجاری نیاز است که به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی در قراردادها به نوع سرقفلی و مسائل مربوط به آن نکات و مواردی درج شود که در آینده شبهه و مشکلاتی رخ ندهد.

·            حق سرقفلی مجازی: از دیگر نام‌های سرقفلی مجازی می‌توان به حقوق تجاری اشاره نمود، در این نوع سرقفلی حق سرقفلی ارتباط مستقیمی با شهرت و موفقیت صاحب مغازه دارد و شایان به ذکر است که سطح درآمد اخذ شده از کسب و کار با توجه به میزان سرمایه‌گذاری مشخص خواهد شد. نکته مهم و حیاتی این است که حقوق کسب و حق سرقفلی به عنوان دو موضوع متفاوت و با هدف‌های متمایز مورد بحث قرار خواهند گرفت.

دعاوی مربوط به سرقفلی ؟

·            دعاوی مطالبه حق سرقفلی: معمولا در این نوع دعاوی مالک از اجرای تعهدات خود خارج شده و با ادعاهای دروغین قصد پایمالی حق مستاجر را دارد که مستاجر می‌تواند با موضوع دعاوی مطالبه حق سرقفلی به حق و حقوق خود دست یابد.

·            دعاوی تمدید حق سرقفلی: در صورتی که پس از پایان دوره اجاره ملک، مالک دیگر تمایل به واگذاری ملک به مستاجر قبلی را نداشته باشد، مستاجر می‌تواند با ارائه دعاوی تمدید حق سرقفلی اقدام به اجاره مجدد ملک کند.

·            دعاوی مربوط به انتقال منافع: در صورتی که مالک امکانات و منافع ملک را به شخص دیگر واگذار کند، مستاجر می‌تواند با ارائه اجاره نامه و نوع دعاوی مربوط به انتقال منافع در دادگاه و دادسراهای مربوطه انجام به ثبت شکوائیه کند.

·            دعاوی مطالبه حق سرقفلی: در صورت نقض تعهدات توسط مستاجر مالک می‌تواند با دلایل مشروعی و ارائه آن به دادگاه دعاوی مطالبه حق سرقفلی را ارائه داده و حکم تخلیه ملک را اخذ نمایید

در رابطه با انواع دعاوی سرقفلی می‌توانید با مشورت گرفتن از وکیل سرقفلی در تهران از تبصره و استثنائات در رابطه با انواع دعاوی مربوط به سرقفلی شناخت پیدا کنید و به صورت قانونی اقدام به احقاق حق خود در دادگاه و دادسراهای مربوطه کنید.

ویژگی‌های حق سرقفلی کدامند؟

·            حقوق مالی: بهره‌مندی از حقوق مالی از مهم‌ترین ویژگی‌های حق سرقفلی است، علاوه بر آن مستاجر با پرداخت مبلغی از وضعیت و منافع ملک تجاری بهره‌مند خواهد شد.

·            غیرمنقول بودن: حق سرقفلی در دسته عوامل غیرمنقول قرار گرفته و با توجه به آ نکه ارتباط مستقیمی با ملک تجاری دارد به صورت شخصی مورد نقل و انتقال قرار نمی‌گیرد.

·            حق شرعی: شایان به ذکر است که این حق در شورای نگهبان دارای اعتبار است و به عنوان حق شرعی شناخته شده است.

·            ضمانت قرادادی: با توجه به آن که مبلغی مشخص به عنوان سرقفلی در نظر گرفته می‌شود، به عنوان ضمانت قراردادی عمل کرده و یک نوع تامین مالی برای اجرای تعهدات و وظایف مستاجر است.

·            قابلیت توقیف: در صورت نقض تعهدات توسط مستاجر امکان توقیف سرقفلی وجود دارد و از آن می‌توان برای تعویض خسارات استفاده کرد.

·            مبلغ توافقی: مبلغ سرقفلی می‌تواند طبق توافقات مالک و مستاجر مشخص شود و توسط مستاجر به مالک پرداخت گردد.

·            عدم نیاز به سند رسمی: سرقفلی در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و برای انتقال آن به دیگر اشخاص، نیاز به اسناد و مدارک خاصی نیست.

هزینه سر قفلی به چه مواردی بستگی دارد؟

·            طول مدت اجاره: مبلغ سرقفلی می‌تواند طبق مدت زمان اجاره ملک تعیین شود و هرچه مدت زمان ملک طولانی‌تر باشد مبلغ هم افزایش می‌یابد.

·            حسن شهرت مستاجر: از عوامل دیگر در تاثیر هزینه سرقفلی شهرت مستاجر است، به گونه‌ای که هرچه شهرت مستاجر بالا باشد هزینه سرقفلی هم بیش‌تر خواهد شد.

·            موقعیت جغرافیایی و امکانات منطقه: بدون شک امکانات و موقعیت جغرافیایی ملک تاثیر مستقیمی بر افزایش هزینه سرقفلی خواهد داشت، لذا هرچه موقعیت ملک مرغوب و دارای امکانات بیشتری باشد هزینه سرقفلی هم افزایش می‌یابد.

·            شرایط اجاره نامه: طبق نکات و مسائل درج شده در قراردادنامه به طوری که مزایا و امکانات بیشتری شامل حال مستاجر شود متقابلا هزینه قرارداد هم افزایش خواهد یافت.

سخن پایانی

به دلیل پیچیدگی و وجود انواع دعاوی در رابطه با قانون سرقفلی افراد ناآگاه می‌توانند با مشورت با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در این حوزه از کلیات و جزئیات این مسئله آگاه شده و طبق قانون و مقررات اجاره‌نامه و قراردادی مبنی بر موضوع سرقفلی به صورت مکتوب به ثبت برسانند و در زمان نقض تعهدات طرفین با آگاهی کامل و تسلط بر قانون اقدام به احقاق حق به صورت قانونی کنند، امیدواریم با مطالعه این مقاله به صورت کلی از جزئیات موضوع سرقفلی آشنا شده باشید و مطالبی مفید و کارآمد را کسب نموده باشید.

برچسب ها : فرق مالکیت و سرقفلی,حق سرقفلی,وکیل ملکی در تهران,وکیل سرقفلی در تهران,سرقفلی