قم، پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان


استان قم به مرکزیت شهر قم کوچکترین استان ایران، یکی از شاه‌را­های مهم محسوب می­شود. این استان دومین شهر مذهبی ایران و در 140 کیلومتری پایتخت ایران (تهران) واقع شده است. این استان یکی از شهرهای مرکزی ایران به شمار می­رود و با استان­های تهران، سمنان، مرکزی و اصفهان همسایه است. از آنجا که این شهر در محدوده­ کویری و بیابانی قرار دارد، دارای آب‌و‌هوای گرم و خشک است. قم در تابستان­ها هوایی گرم و در زمستان­ها هوایی سرد و خشک دارد. شهر قم به دلیل اماکن زیارتی و طبیعت بکری که دارد، همواره گردشگران و زائران زیادی را از ایران و کشورهای دیگر به سمت خود می­کشاند.

قم شهر زیارت و سیاحت

  • حرم حضرت فاطمه معصومه (ع(

حضرت فاطمه معصومه (ع) خواهر بزرگوار امام رضا (ع)، فرزند هفتمین امام شیعیان موسی بن جعفر(ع) هستند. این بانوی گرامی هنگامی که به دستور مامون عباسی به همراه برادرشان امام رضا (ع) راهی خراسان بودند، در بین راه به دلیل بیماری در منطقه­ای به نام باغ بابلان (قم امروزی) ساکن می­شوند. ایشان پس از چند روز در سن 18 سالگی از دنیا می­روند. به فرمان شاه طهماسب صفوی در سال 965 هجری شمسی برای ایشان بارگاه آجری ساخته می­شود. این مرقد در سال 1230 به درخواست فتحعلی شاه نقره پوش شد. در سال 1368 به دستور تولیت آن زمان، شکل ضریح را تغییر دادند و در سال 1380 تغییرات و اصلاحات جدید اعمال شد. هم اکنون این بارگاه یکی از زیارتگاه­های زیبا ایران است. از آنجا که این بانوی بزرگوار ازدواج نکرده بودند، هرسال روز تولد ایشان را به مناسبت روز دختر جشن می‌گیرند.

  • مسجد جکران

بی‌شک یکی دیگر از اماکن مذهبی و محبوب شیعیان، مسجد جمکران است. این مسجد در فاصله 6 کیلومتری از شهر قم در جاده کاشان واقع شده است. معمولا در روزهای سه­شنبه، جمعیت انبوهی در این مسجد مشاهده می­شود. این مسجد باشکوه که دارای مناره­های سر به فلک کشیده سفیدرنگ زیبایی است، در قرن چهارم به دستور امام زمان (عج) به وسیله شخصی به­نام مثله جمکرانی در منطقه جمکران ساخته شد. در محوطه این مسجد بزرگ، چاه آبی وجود دارد که در روایات آمده، هرکس نامه‌ای بنویسد و در آن قرار دهد امام زمان (عج) آن را خواهد خواند. به دلیل محبوبیت زیاد، این مکان زیارتی همواره شیعیان زیادی را برای مناجات به قم می­کشاند. از آنجا که قم به دلیل جنبه زیارتی که دارد شهری توریستی محسوب می­شود، در این شهر مشکل اقامت نخواهید داشت. کافیست با جست­وجوی اجاره سوئیت در قم یا اجاره و رزرو هتل آپارتمان در قم خیال خود را از این بابت راحت کنید و سامانه آنلاین اتاقک در انجام این امر همواره همراه و حامی شماست.

  • کوه خضر نبی (ع)

مکان زیارتی دیگر در شهر قم، مقبره خضر نبی (ع) است. این مکان زیارتی در مرتفع­ترین نقطه شهر قم واقع شده که برای رسیدن به آن، پیاده‌روی در مسیری دارای شیب تند نیاز است. پس اگر در راه رفتن مشکل دارید، توصیه می­شود از دور ایشان را زیارت کنید. اما هنگامی که در بلندترین نقطه و در کنار بارگاه ایستاده­اید، آرامش عجیبی را احساس خواهید کرد و می‌توانید شهر را در زیر پای خود تماشا کنید و لذت ببرید.

  • مدرسه فیضیه قم

شهر قم علاوه بر ویژگی­های زیارتی و گردشگری، در حوزه علمی نیز شهرت دارد. این شهر دارای مکان­ها و حوزه­های علمی متعددی است که همه ساله دانشجویان فراوانی را پذیرا می­باشد. مدرسه فیضیه یکی از مهم­ترین و تاریخی­ترین مکان­های علمی قم به شمار می­رود. این بنا به دوره صفویه مربوط می­شود و محل تحصیل و سکونت عالمان بزرگ فراوانی بوده است. مدرسه فیضیه در یکی از وقایع تاریخی بزرگ و معاصر ایران، نقش مهمی داشته و قیام مهم 15 خرداد سال 1342 علیه حکومت پهلوی نیز پس از سخنرانی امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی از همین مکان شروع شد.

  • قبرستان شیخان

این مکان شاید تصور شما را از گورستان برهم بزند زیرا برخلاف نام قبرستان، مکانی سرسبز ،بزرگ و زیباست. قبرستان شیخان، دومین قبرستان جهان اسلام محسوب می­شود. علما و شخصیت­های علمی و مذهبی فراوانی در این مکان به خاک سپرده شده‌اند ازجمله: زکریا بن­ آدم، زکریا بن­ ادریس که از یاران نزدیک و راویان امام صادق (ع) هستند. همچنین پزشک پرآوازه کودکان، استاد محمد قریب در این مکان آرام گرفته‌اند.

  • پارک ملی کویر

پارک ملی کویر به مساحت 670 هزار هکتار، یکی دیگر از کویرهای زیبای ایران است که مقصد خوبی برای کویر‌گردان و علاقه­مندان به آفرود است. بخش اعظم آن در استان سمنان (شهر گرمسار) و بخش کوچکی از آن در استان قم قرار دارد. این پارک یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده ایران است که در آن انواع گونه­های جانوری مانند: پلنگ، کاراکال، روباه شنی و آهوی صحرایی سکونت دارند. در این کویر زیبا گونه­های گیاهی مختلفی از جمله: درمنه، گون، خنجک و گرگ­تیغ یافت می­شود


  • روستای زیبا وشنوه

روستای وشنوه، روستای ییلاقی زیبا با آب‌و­هوایی بسیار مطبوع می‌باشد و برای لذت بردن از طبیعت سرسبز گزینه بسیار مناسبی است. شما می­توانید ارتفاعات زیبای الوند را در 10 کیلومتری این روستا مشاهده کنید. بخشی از این روستا دارای ساختاری پلکانی است به گونه­ای که پشت­بام خانه بالایی، حیاط خانه زیرین خود محسوب می­شود و منظره جالب و چشم‌نوازی ایجاد کرده است. این روستای بی­نظیر در بهار و تابستان هوایی دلپذیر و در زمستان هوایی سرد دارد. امامزاده هادی (ع) یکی از بناهای زیارتی روستای وشنوه است.

  • منطقه ییلاقی کهک

یکی از شگفتی­های طبیعی شهر قم، روستای ییلاقی کهک است. این روستای بکر به دلیل داشتن چشمه­ها و جویبارهای زیبا، منظره چشم‌نوازی را دل شهر کویری قم ایجاد کرده است. غار کهک در 30 کیلومتری جنوب قم، در این روستای سرسبز واقع شده است و برای شما تجربه یک غارنوردی به یادماندنی را می­سازد. خانه ملاصدرا یکی دیگر از مناطق دیدنی این روستای خوش آب و هواست. این عمارت متعلق به محمد‌بن‌ابراهیم یحیی شیرازی، فیلسوف و دانشمند ایرانی می‌باشد که معماری جالبی دارد. شما می­توانید در تجربه سفرتان به این روستا، به زیارت آرامگاه زینب خاتون نیز بروید.

  • گنبد نمکی

 دریاچه نمک، یکی از المان­هایی است که با شنیدن نامش می‌تواند ما را به یاد شهر قم بیاندازد. در 20 کیلومتری غرب قم مکانی بنام گنبد‌نمکی قرار گرفته که تنها گنبد نمکی متقارن موجود در ایران محسوب می­شود. در این مکان زیبا شما می­توانید بلور و سنگ­های نمکی زیبایی را ببینید. خوب است بدانید سنگ نمک در ایجاد آرامش بسیار موثر است و همچنین حضور شما در این منطقه و تنفس هوای این محل می­تواند به ضدعفونی کردن بدن کمک کند.

  • تالاب بهشت معصومه

حدود سه کیلومتری شمال‌شهر قم با منظره­ای مواجه می­شوید که انتظارش را در دل کویر ندارید. تالاب بهشت معصومه، یکی از جاهای دیدنی است که شما می­توانید پرواز دسته‌جمعی هزاران سار مهاجر را ببینید و لذت ببرید. جالب است بدانید این تالاب باعث تغییر موثری در اکوسیستم منطقه شده است. زمین­های اطراف تالاب اغلب شوره­زار هستند و محل رویش گیاه شور‌پسند و نیزارها است و محلی برای پرندگان هستند. در فصل گرما آب تالاب کم می­شود و حالت باتلاقی پیدا می­کند.

سوغات شهر قم

  • سوهان
  • فرش ابریشمی
  • فندق روستای وشنوه

غذاهای سنتی قم

  • آبگوشت هویج برگه
  • آش پتله (آش جو)
  • آبگوشت قنبید (کلم قمری)
  • مغزابه
  • دمپختک قمی
  • کوفته قمی

مهم‌ترین نکته; در سفر به قم کجا اقامت کنیم؟


اگر بخواهید به جایی سفر کنید، حتی اگر بخواهید هیچ چیز را در نظر نگیرید، موضوع محل اقامت و استراحت مسئله­ای است که به هیچ عنوان نمی­توان از آن فرار کرد. پس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای شروع یک سفر لازم است با حساسیت به آن اهمیت داد، محل اسکان در شهر مقصد است. یکی از مشکلاتی که مقصدهای پرمخاطب نظیر قم دارند، حضور تعداد زیادی مسافر است. البته شهرهای توریستی معمولا این موضوع را برای گردشگران با ایجاد اقامتگاه­ها، هتل­های بومگردی و آپارتمان­ها حل کرده‌اند. شما می­توانید در سفرتان به قم با راهنمایی و مراجعه به وبسایت اتاقک این دغدغه را براحتی و آسانی حل کنید.

برای اجاره سوئیت و هتل آپارتمان در قم روی لینک زیر کلیک کنید :

https://www.otaghak.com/city/qom

کلام پایانی درباره سفر به قم

اکنون که با معرفی شهر قم، اماکن دیدنی و جاذبه­های گردشگری این شهر برایتان روشن شد، می­توانید با خیالی راحت برای سفر به این شهر قدیمی اقدام کنید و هم نائب الزیاره ما باشید و هم از مناطق جذاب آن لذت ببرید. سامانه آنلاین اتاقک با ارائه خدمات اجاره آپارتمان در قم و رزرو مسافرخانه در قم، شما را در این سفر به‌یاد‌ماندنی همراهی می­کند.