نکات مهم خرید ویدئو پروژکتور خانگی ProjectorStore

پیاده‌سازی سینمای خانگی با ویدئو پروژکتور

پروژکتور استور در این مقاله اطلاعات لازم برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی یک سری اصول پایه‌ای و موارد بیشتر از آن را پوشش داده است. همچنین جهت اطلاع از آخرین نوآوری‌ها در فناوری سینما خانگی یا دسترسی به مقاله‌های مفید تخصصی پروژکتور استور به آدرس ذکر شده در انتهای مقاله مراجعه کنید.

روشنایی پروژکتور خانگی باید چه اندازه باشد؟

روشنایی پروژکتور از طریق واحد لومن (یک واحد ANSI) اندازه‌گیری می‌شود. ویدیو پروژکتورهای خانگی، عموما از حدود 1000 لومن آغاز می‌شود و تا محدوده‌ی 2500 لومن یا بیشتر ادامه می‌یابد. محیط تماشای شما عامل تعیین کننده‌ی مقدار لومن موردنیاز برای پروژکتور شماست. سینماهای خانگی اختصاصی (اتاق‌هایی با میزان نور کنترل شده و بدون نور محیطی) به نسبت فضاهایی با نور محیطی از پنجره‌ها یا سایر موارد روشن کننده‌ی خانه، مقدار روشنایی کمتری نیاز دارند.

متخصصین پروژکتور استور مقدار لومن‌های زیر را به شما توصیه می‌کنند:

  • سینماهای خانگی اختصاصی به 1500 لومن یا روشن‌تر از آن نیاز دارند.
  • اتاق‌هایی با مقداری نور محیطی، حداقل باید 2000 لومن داشته باشند.
  • فضاهایی با نور محیطی بالا، در حدود 3500 لومن نیاز دارند.

به چه میزان باید در مورد مفهوم کیفیت تصویر پروژکتور بدانم؟

سه عامل بسیار مهم و موثر بر کیفیت تصویر عبارت است از: وضوح تصویر تخصیصی، مواد منبع شما و نرخ (نسبت) کنتراست پروژکتور.

در حال حاضر، دو نوع Wide XGA (1280 x 800) و Full HD (1920 x 1080) از رایج‌ترین وضوح تصاویر پروژکتور در سینمای خانگی هستند. یک ویدئو پروژکتور فول اچ دی تقریبا شامل حدود دو برابر میزان پیکسل‌های یک پروژکتور Wide XGA (1280 x 800) است. میزان پیکسل‌های بیشتر به معنای تصویر واضح‌تر است.


محبوب‌ترین وضوح تصاویر در ویدئو پروژکتورهای خانگی

  1. Wide XGA     1280 x 800       میزان کل پیکسل‌ها:  1,024,000 عدد
  2. Full HD       1920 x 1080      میزان کل پیکسل‌ها: 2,073,600 عدد

آنچه که مشاهده می‌کنید سبب ایجاد تفاوت‌های زیادی در میزان کیفیت تصاویر شما خواهد شد. یک سیگنال کم کیفیت که به پروژکتور شما ارسال می‌شود، در زمان نمایش منجر به یک تصویر کم کیفیت می‌شود. این موضوع در صفحه نمایش‌های بزرگتر بیشتر قابل مشاهده است. پخش کننده بلوری، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس شما معمولا از یک سیگنال 1080 پیکسلی تغذیه می‌شوند. سیگنال‌های تلویزیون‌های اچ دی نیز هنوز کاملا استاندارد نیستند، هر چند حالت‌های 720 پیکسلی و 1080 پیکسلی از رایج‌ترین آنها هستند.

این موضوعات در فرآیند خرید پروژکتور خانگی شما چه معنایی دارد؟

ویدئو پروژکتور Full HD (1920 x 1080) برای دریافت تمام جزئیات ارسال شده در سیگنال 1080 پیکسلی طراحی شده‌اند. پروژکتورهای Wide XGA با دریافت و تغذیه‌ی سیگنال 1080 پیکسلی، نتایج بسیار خوبی را نمایش می‌دهند اما این به اندازه‌ی نمونه‌های حالت اچ دی نیست. همان گونه که گفته شد، به سختی می‌توان تفاوت بین این دو را توصیف کرد مگر اینکه یک تصویر بسیار بزرگ نمایش داده شود. این تصویر بزرگ باید 2.5 متر به صورت مورب یا بیشتر از این باشد، تا تفاوت‌ها را نمایش دهد

عامل موردنظر دیگر، نسبت کنتراست ویدیو پروژکتور است. نرخ کنتراست واقعا یک تعریف جامع از تفاوت میان سیاه‌ترین نقطه‌ی سیاه و سفیدترین نقطه‌ی سفید در یک تصویر است.


ویدئو پروژکتور خانگی سه بعدی چگونه هستند؟

پروژکتورهای سه‌بعدی در سال‌های اخیر مسیر طولانی را طی کرده‌اند. امروزه تقریبا تمامی تولیدکنندگان ویدئوپروژکتورهای خانگی مدل‌های 3D را دارند. قیمت این محصولات در حال کاهش است و محتوای قابل نمایش در این محصولات نیز به سهولت در دسترس قرار گرفته‌اند. حتی بسیاری از تامین‌کنندگان شبکه‌های کابلی نیز کانال‌های سه بعدی و برنامه‌های مربوط به آن را ارائه می‌دهند.

انواع ویدیو پروژکتورهای خانگی

دو نوع از پروژکتورها برای مصارف خانگی وجود دارند. یکی از آنها مدل کلاسیک پروژکتور سینمای خانگی است. این نوع برای افرادی که تمایل به صرف پول و داشتن تجربه‌ای مشابه سینما همچون استفاده در یک فضای تاریک و لذت بردن از تماشای ویدیوها در خانه‌شان دارند، مناسب است. اگر عاشق تجربه‌ای ناب و خالص از فیلم و ویدیویی با کیفیت عالی هستید، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. زیرا ویدئو پروژکتورهای سینما خانگی برای تماشا در تاریکی ساخته شده‌اند، آنها طراحی شدند تا حداکثر سطح سیاهی و کنتراست را به شما نمایش بدهند. در این حالت، کیفیت تصویر با روشنایی نه چندان زیادی بهینه شده است و این موضوع به این دلیل است که یک تصویر با روشنایی بیش از حد مجاز در یک اتاق تاریک، احتمالا برای شما خستگی چشم و سردرد به همراه خواهد داشت.

نوع دیگری از پروژکتورها، ویدیو پروژکتورهای خانگی معمولی هستند. این مدل برای افرادی که به دنبال لذت بردن از هیجان تماشای یک تصویر بسیار بزرگ در اتاق نشیمن یا اتاق خانوادگی هستند در حالی که آنها نمی‌خواهند همزمان با این لذت، از اتاقی کاملا تاریک اذیت شوند، مناسب است. شما ویدئو پروژکتور را برای بازی‌های ویدیویی ، تلویزیون‌های صفحه بزرگ برای تماشای ورزش و سایر برنامه ریزی‌ها، وبگردی و همچنین فیلم‌ها می‌خواهید. از آنجایی که اکثر افراد تمایل به تماشای این‌ها در اتاقی را دارند که مانند محیط تئاتر تاریک نباشد، ویدئو پروژکتورهای خانگی معمولی طوری طراحی شده‌اند که نور زیاد محیط را خنثی کرده و آن را برای نمایش در یک فضای روشن با نور محیطی فراهم کرده است. از سوی دیگر، دیتا پروژکتورهای خانگی با تفکیک سیاه و سفید حداکثری و کنتراست بالا عمل نمی‌کنند و این موضوع به این دلیل است که به هرحال این سطوح سیاهی و کنتراست در این روشنی محیطی عملا کارایی ندارد. از آنجا که پروژکتورهای سینمای خانگی و ویدئو پروژکتور خانگی معمولی برای دو نوع متفاوت از تماشا در خانه طراحی و ساخته شده‌‌اند، ویژگی‌های متمایزکننده بسیاری آنها را از هم جدا کرده است. می‌توانید

راهنمای ویدئو پروژکتورهای سینما خانگی در projectorcentral.com  و یک لیست اجمالی و فوری از این تمایزها را در زیر مطالعه کنید:

به طور کلی، ویدئو پروژکتورهای سینما خانگی حرفه‌ای:

  1. بهینه سازی سطوح کنتراست و سیاهی در میزان روشنایی و نور.
  2. تقریبا همواره با وضوح تصویر 1920 در 1080 و یا بالاتر عمل می‌کنند.
  3. همواره با کیفیت تصویر 1080 پیکسلی و حالت HDMI سازگار هستند.
  4. معمولا بزرگ هستند و غیر قابل حمل
  5. از تنظیم رنگ جامع و کالیبراسیون گاما برخوردارند.
  6. صدای فن بسیار آرامی دارند.
  7. به ازای هر لومن اضافی گران‌تر هستند.
  8. دارای محرک‌ها و‌ تریگرهای 12 ولتی و امکان اتصالات گسترده هستند.
  9. برای استفاده در محیط‌های تاریک مناسب هستند.

به طور کلی، ویدیو پروژکتورهای خانگی معمولی:

  1. بهینه سازی نور و روشنایی به نسبت کنتراست و سطح سیاهی
  2. کوچکتر بودن و البته قابلیت جابه جایی دارند.
  3. دارای صدای داخلی دستگاه به صورت متناوب
  4. صدای فن بالاتر
  5. تنظیم رنگ و کالیبراسیون ضعیف‌تر
  6. امکان عدم سازگاری با کیفیت تصویر 1080 پیکسلی و حالت HDMI
  7. امکان پایین بودن وضوح تصویر به کمتر از میزان 1080 پیکسلی (عموما 1280 در 720 و یا 1280 در 800 هستند.)
  8. به ندرت دارای ‌تریگر و محرک 12 ولتی هستند و اتصالات کمتری را ارائه می‌دهند.
  9. غالبا در حضور نور محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که هر ویدیو پروژکتور خانگی به نوعی منحصربفرد است. اگر سوالات به خصوصی را در مورد راه اندازی سیستم خانگی خود دارید، به شما قویا توصیه می‌کنیم که آنها را با یکی از متخصصان خبره‌ی پروژکتوراستور در میان بگذارید. از طریق آدرس اینترنتی https://www.projectorstore.ir و شماره تماس 02188970214 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.