ملاقات روحاني و ترامپ شايد در نيويورک

ملاقات روحاني و ترامپ شايد در نيويورک ترامپ مي‌گويد: «ديدار با مقامات ايران به آنها بستگي دارد». او براي چندمين‌بار در دو هفته گذشته درباره ايران توييت کرده است. رئيس‌جمهوري آمريكا اين‌بار نوشته: «ايران و اقتصاد آن بسيار بد است و سريع پيش مي‌رود! ممکن است من (با مقامات ايران) ديدار کنم يا نکنم، مهم نيست، بستگي به آنها دارد!». ترامپ در هفته‌هاي اخير بارها به اظهارنظر درباره ايران پرداخته که يا زبان تهديد داشته يا دعوت به ديدار و گفت‌وگو کرده است. او پنجشنبه‌شب در يک سخنراني در جمع هوادارانش که با شعار انتخاباتي بازگرداندن عظمت به آمريكا در ايالت پنسيلوانيا برگزار شد، بار ديگر ابراز اميدواري کرد وضعيت آمريكا با ايران خوب شود.
به گزارش ايسنا، ‎رئيس‌جمهور آمريكا با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5 گفت: من ايالات متحده را از توافق بسيار بد، پرهزينه و غيرعملي با ايران خارج کردم. من ايالات متحده را از توافقي که در چارچوب آن ۱۵۰ ميليارد دلار پرداخت شده بود، خارج کردم. منظورم توافق هسته‌اي با ايران بود. توافقي که يک نمايش وحشت بود. اميدوارم کارها با ايران خوب پيش برود. آنها هم‌اکنون مشکلات زيادي دارند. احساس مي‌کنم آنها خيلي زود با ما وارد گفت‌وگو خواهند شد. شايد هم نه که اشکالي ندارد.
ترامپ دوشنبه هفته گذشته در نشست خبري با نخست‌وزير ايتاليا گفته بود آماده ملاقات با سران ايران براي رسيدن به يک توافق درست و سازنده است. «من به انجام ديدار اعتقاد دارم. اگر آنها بخواهند حتما با آنها ديدار خواهم کرد، اما به نظرم هنوز آماده نيستند. هم‌اکنون دوران سختي را مي‌گذرانند. من به توافق هسته‌اي پايان دادم، زيرا توافق مضحکي بود. من آمادگي ديدار با آنها را دارم، هر وقتي که بخواهند. اين ديدار را از موضع قدرت و يا ضعف انجام نمي‌دهم، بلکه به‌خاطر اينکه اقدام درستي است. اميدواريم بتوانيم کار خوبي انجام دهيم و نه اينکه صرفا مانند توافق پيشين کاغذي سياه کرده باشيم. حتما من اين کار را خواهم کرد». رئيس‌جمهوري آمريكا همچنين گفت: «ملاقات بدون پيش‌شرط. اگر بخواهند ديدار کنند، من آماده‌ام، هر وقت که بخواهند. اين مسئله هم براي کشورمان، هم براي آنها و همچنين براي جهان خوب است. اگر بخواهند بدون پيش‌شرط ديدار کنيم، من آماده‌ام».
اين در حالي است که او چندي پيش در پيامي توييتري به هشدارهاي حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران که به او گفته بود «با دم شير بازي نکن»، واکنش نشان داد. ترامپ گفت در صورت ادامه تهديد از سوي مقامات ايران، اين کشور با پيامدهايي مواجه خواهد شد که تاکنون کمتر کسي در تاريخ تجربه کرده است.  اگرچه موضوع ملاقات سران دو کشور و مذاکره ايران و آمريكا در هر دو کشور، واکنش‌هاي متفاوتي برانگيخته، اما شواهد نشان مي‌دهد در ايران هنوز آمادگي انجام اين ملاقات وجود ندارد. در ايران، رئيس‌جمهوري و تيم دولت به‌دليل ملاقات‌هاي پيشين با آمريكا و مذاکره بر سر توافق هسته‌اي هنوز از سوي برخي نهادها و منتقدان اصولگرا زير ضرب هستند. آنها حتي خروج آمريكا از برجام را به پاي دولت و ضعف تيم مذاکره‌کننده نوشته‌‌اند، ازاين‌رو هرگونه توافق با آمريكا را منتفي و بي‌دليل مي‌دانند. اين در حالي است که بارها ترامپ بر اين نکته تأکيد کرده که برجام را توافقي بد مي‌داند چون معتقد است تيم پيشين دولت آمريكا توافقي بد را به سرانجام رسانده‌اند.


با اين اوصاف به نظر مي‌رسد شايد نزاع‌ جريان‌هاي مختلف سياسي در ايران فروبکاهد و امکان مذاکره بين دو کشور فراهم شود و نزديک‌ترين احتمالي که به ذهن متبادر مي‌شود اين است که روحاني و ترامپ در موعد مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک ديدار کنند. اين احتمال را يک مقام ارشد سازمان ملل نيز در گفت‌وگو با يک رسانه صهيونيستي مطرح کرده است.
به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه اورشليم‌پست، يک منبع ديپلماتيک ارشد در مقر سازمان ملل در نيويورک گفت حسن روحاني و دونالد ترامپ، رؤساي جمهور ايران و آمريكا، ممکن است در حاشيه نشست ماه آينده مجمع عمومي سازمان ملل با يکديگر ديدار کنند. ديپلمات‌هاي غربي در نيويورک بر اين باورند که رايزني‌هاي محرمانه ميان دو کشور، حصول توافق براي برگزاري نشست در نيويورک را ممکن مي‌کند. ديپلمات‌ها همچنين مي‌گويند برگزاري يک نشست ميان سران ايران و آمريكا در حاشيه مجمع عمومي مي‌تواند هم در تهران و هم در واشنگتن منطقي تلقي شود. يک مقام سازمان ملل دراين‌باره گفت: هنوز براي صحبت درباره اين موضوع بسيار زود است، اما ما بر اين باوريم که تلاش براي استفاده از اين فرصت به‌منظور برگزاري نشستي ميان سران دو کشور ارزشش را دارد. سال گذشته نيز در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، تماس‌هايي از سوي آمريكا با تيم ايراني براي ملاقات برقرار شده بود که با پاسخ منفي ايران مواجه شد. يک مقام آگاه به «شرق» گفته بود به‌دليل سخنراني توهين‌آميز ترامپ درباره ايران در مجمع عمومي،‌ حسن روحاني درخواست ملاقات با او را نپذيرفته است. اولين سال رياست‌جمهوري روحاني، او هنگام بازگشت از نيويورک و رفتن به فرودگاه در تماس تلفني با باراک اوباما صحبت کرد. اين تماس تلفني به سه دهه قطع رابطه تهران و واشنگتن پايان داد. هفتادوسومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل 18 سپتامبر به‌طور رسمي در نيويورک آغاز خواهد شد که در آن بيش از صد نفر از سران و وزيران امور خارجه کشورهاي عضو شرکت خواهند کرد.