«ابتکار» از تلاش تندروهای بهارستان برای انداختن توپ استیضاح وزیر اقتصاد به زمین دولت گزارش می‌دهد

کرباسیان ، قربانی سوال مجلس از رئیس جمهوری می شود ؟
معصومه معظمی
مدتی است که مشکلات اقتصادی گوی سبقت را از موضوعات سیاسی در کشور ربوده و همه اتفاقات به بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو و ... ختم می‌شود. معضلاتی که زمینه نارضایتی عمومی را به وجود آورده و باعث شده است پای وزرای اقتصادی برای استیضاح و رئیس جمهوری برای سوال به صحن مجلس باز شود. البته همچنان با وجود مشکلات فراوان و اوضاع نابسامان اقتصادی برخی نمایندگان معتقدند دولت به تنهایی مقصر بروز مشکلات اقتصادی پیش آمده نیست و استیضاح وزیر اقتصاد و سوال از رئیس جمهوری را در این شرایط اقدامی نادرست می‌دانند. ولی برخی دیگر که اصرار به اجرای این بعد قانونی مجلس دارند، در تلاشند به توهم توطئه دامن بزنند و به جامعه القا کنند که دولت در تبانی با مجلس به دنبال قربانی کردن وزیر اقتصاد و کاهش فشارها به رئیس‎جمهوری در جلسه سوال است.
در این راستا احمد امیرآبادی، نماینده اصولگرای مردم قم که قرابتی با اعضای جبهه پایداری در مجلس دارد و نماینده آنها در هیات رئیسه مجلس است، یکشنبه شب در توئیتی نوشت: «استیضاح دکتر کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی با پیگیری نمایندگان پارلمانی رئیس‌جمهوری روز یکشنبه اعلام وصول شد تا استیضاح قبل از سوال از رئیس‌جمهوری مطرح شود! آیا وزیر اقتصاد و دارایی قربانی سوال از رئیس‎جمهوری خواهد شد؟»! او با طرح چنین شائبه‌ای در جامعه، کوشید توپ استیضاح وزیر را به زمین دولت بیندازد تا در صورت عدم اعتماد مجلس به کرباسیان، گناه و تقصیر را به گردن روحانی بیندازد و مجلس و استیضاح‌کنندگان را از این مسئله تبری کند تا وارد بازی برد-‌برد برای منتقدان دولت شود.


تلاش برای القای توطعه و تبانی بین مجلس و دولت
نکته‌ای که جای تامل و بررسی بیشتری دارد اینکه چطور عضو هیات رئیسه مجلس با این صراحت می‌تواند از تبانی میان دولت و مجلس توسط معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری بر سر قربانی کردن وزیری حرف بزند که دولت حتی با وجود برخی انتقادات نسبت به او، حاضر به برکناری‌اش نشد!
بگم بگم‌ها ادامه دارد!
مسئله جالب دیگر عادی شدن استفاده از ادبیات تهدید و بگم بگم‌ها در ادبیات سیاسی کشورمان از سال 88 به بعد است. موضوعی که گاهی از طرف رئیس‌جمهوری دربرابر سوال‎کنندگان از او به کار برده می‎شود و می‌گوید که به مجلس می‎آیم تا درباره خیلی مسائل شفاف‎سازی کنم و از طرفی دیگر توسط وزیری به کار برده می‌شود که در معرض استیضاح قرار دارد و قرار است هفته آینده اعتماد دوباره او به معرض رای نمایندگان گذاشته شود و به احتمال بسیار زیاد استیضاح شود.
واکنش وزیر اقتصاد نسبت به استیضاحش
شایان ذکر است که مسعود کرباسیان، بالاخره روز گذشته نسبت به استیضاح خود در مجلس واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «با وصول استیضاح هفته آینده باید در صحن پارلمان حاضر شوم. از صمیم قلب خوشحال شدم. حالا امکانی مهیا شده که در صحن پارلمان ضمن پاسخگویی به سوالات در مورد چند دغدغه فراتر از موضوعات روزانه با نمایندگان ملت حرف بزنم. در مجلس توضیح خواهم داد در چه نقطه ای ایستاده ایم؟ چرا برخی از مطالبات اقتصادی مردم محقق نشده؟ چرا مبارزه با رانت و فساد به نتیجه مطلوب نرسیده و چرا باید خصوصی سازی را به عنوان تنها راهبرد عملی و بلند مدت بشناسیم؟ با صدای رسا از چند عمل وزارت اقتصاد دفاع خواهم کرد. اینکه طی یک سال بیش از 500 مجوز مزاحم کارآفرینان را بدون توجه به انواع سنگ اندازی ها لغو کردیم، اینکه طی هفت ماه و با تمام مقاومت های که صورت گرفت، بانک ها را وادار کردیم 6 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را بفروشند. نظر تمام بزرگان کشور این است که زندگی و آسایش و توسعه ایران به همین تک جمله گره خورده است: جلوی کارآفرینی و خصوصی سازی را نگیریم.»
شاهد اصرار دولت برای تعجیل در استیضاح وزیر اقتصاد نبوده‌ام
بنابراین به دنبال طرح شائبه همراهی و تبانی دولت با مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد و قربان کردن او قبل از حضور رئیس‌جمهوری در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان اصولگرا، «ابتکار» از برخی نمایندگان از جمله علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس درباره این شایعه سوال پرسید. موضوعی که رحیمی آن را نه تایید و نه تکذیب کرد و به «ابتکار» گفت که شاهد تلاش دولت برای تعجیل در استیضاح وزیر اقتصاد نبوده است.
این عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: «این موضوع را تایید نمی‌کنم ولی از طرف برخی نمایندگان شنیده ام و در جاهایی چنین مباحثی مطرح می‌شود. ولی به شخصه شاهد چنین تبانی و رایزنی نبوده‎ام.» البته ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید این موضوع را به صراحت رد کرد و به «ابتکار» گفت: «این موضوع را قبول ندارم و چنین برداشتی از عملکرد دولت نداشته‌‌ام. نمایندگان مردم در مجلس چنین افرادی نیستند که بخواهند کسی را قربانی دیگری کنند.» او افزود: « نمایندگان مدت‌ها پیش پالس‌های اولیه را به دولت فرستادند که تیم اقتصادی نیاز به ترمیم دارد و مورد سوال و انتقاد ما است و این تیم را اصلاح کنید. ولی دولت این موضوع را نشنیده گرفت و وقتی دولت در این باره تصمیم نگرفت؛ از آنجایی که ما نمایندگان مردم هستیم و از ما توقع دارند، تصمیم گرفتیم خودمان دست به کار شویم و هیچ تبانی و تلاشی از طرف دولت در این باره وجود نداشته است.»
این شایعات برای اعمال فشار به مجلس و شخص رئیس‌جمهوری است
محسن علیجانی زمانی، نماینده مردم تهران در مجلس هم ضمن تایید اظهارات موسوی، این اظهارات را «فضاسازی علیه دولت و مجلس» دانست و به «ابتکار» گفت: «به نظر می‌رسد این حرف‌ها نوعی فضاسازی مسموم و زمینه چینی برای فشار به رئیس‌جمهوری است. وگرنه این استیضاح خواست مجلس بوده است و نمایندگانی که می خواستند استیضاح را انجام دهند این کار را طبق روال آن انجام داده‎اند و باید ظرف موعد مقرر وزیر در مجلس حاضر شود.» عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «اینکه دولت از حضور وزیر اقتصاد در مجلس استقبال کرده است را به فال نیک می‌گیریم و قطعا توضیحات ایشان در روشن شدن فضای اقتصادی کمک کننده است. اینکه گفته شود دولت وزیر اقتصاد را به مجلس فرستاده تا قربانی کند یا سوال از رئیس جمهوری را تحت الشعاع قرار دهد، نوعی فضاسازی و البته فشار به مجلس هم است.»
مخالفان تاکید دارند!
ولی موافقان استیضاح و سوال از رئیس‌جمهوری بر این شائبه که از طرف امیرآبادی در فضای مجازی منتشر شد و بر این شایعات دامن زد تاکید دارند. احسان قاضی‌زاده هاشمی، با تایید اینکه این موضوع را از نمایندگان شنیده است، به «ابتکار» گفت: «در صورتی که این شنیده‌ها صحت داشته باشند و البته آرزو می‌کنم اینطور نباشد، در صورت صحت این موضوع، برتصمیم و برخورد نمایندگان هم درباره سوال از رئیس جمهوری و هم استیضاح وزیر، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در پیامی به حجاج: سیاست آمریکا جنگ‌افروزی و کشتار مسلمانان به‌دست یکدیگر است حامد وکیلی نهادِ جدیدِ «پاسخگویی»! هیچکس مسئولیت پلاکاردهای عجیب تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه قم را بر عهده نمی‌گیرد کی بود؟ کی بود؟ من نبودم! «ابتکار» جریان مهاجرت از کلانشهرها به حاشیه شهر‌ها را بررسی می‌کند چون به گَردَش نمی‌رسی واگرد مناقشه گازی تهران و عشق آباد به دادگاه داوری بین‌المللی می‌رود ژئوپلتیک مغفول ایران در جدال انرژی با ترکمنستان «ابتکار» سود و زیان ورود گردشگران عراقی‌ به ایران را بررسی می‌کند گردش دینار در سرزمین ریال «ابتکار» از تلاش تندروهای بهارستان برای انداختن توپ استیضاح وزیر اقتصاد به زمین دولت گزارش می‌دهد بزرگترین گردهمایی رسانه‌های کشور امسال برگزار نمی‌شود پایان باز نمایشگاه مطبوعات رئیس قوه قضائیه: ۱۲۰ متهم مفاسد اقتصادی اخیر در بازداشت هستند فریبا نادری بازیگر تلویزیون در گفت‌وگو با «ابتکار»: از گرگ‌های جامعه می‌ترسم هنگام بازی در «گمشدگان» باردار بودم رئیس قوه قضائیه: ۱۲۰ متهم مفاسد اقتصادی اخیر در بازداشت هستند