باقري درمني 1000 ميليارد تومان فقط به بانك ملي بدهي دارد !

ابر بدهكار بانكي نامي است كه اين روزها همزمان با برگزاري علني جلسات دادگاه حميد باقري درمني مطرح مي‌شود. اما اينكه چرا نام ابر بدهكار بانكي براي وي به كار مي‌رود، در هفتمين جلسه رسيدگي به اتهامات وي مشخص شد؛ جلسه‌اي كه طبق گفته وكيل و نماينده حقوقي بانك ملي كاشف به عمل آمد که حميد باقري درمني بيش از 1000 ميليارد تومان به بانك ملي بدهكار است. اين در حالي است كه متهم در دفاعيات خود مي‌گويد جز محبت به بانك ملي در اين پرونده كار ديگري انجام نداده است! باقري درمني در جلسه ديروز ادعا داشت بدهي مالياتي ندارد و از سال 78 ممنوع المعامله بوده اما قاضي دادگاه طبق گزارش كتبي سازمان امور مالياتي اعلام كرد باقري درمني 70 ميليارد تومان بدهي مالياتي دارد. يكي از نكات جالب دادگاه روز گذشته به نامه‌نگاري‌هاي متهم مربوط مي‌شد. نامه‌اي كه طبق اظهارات نماينده دادستان، متهم حدود 200 ميليارد تومان از اموال منقول و غير منقول خود را به نام 11 نفر كرده است اما رفتار متهم اينگونه بود كه گويا حتي از اين اسامي مطلع نيست. افرادي كه ديگر حاضر نشدند اموال را برگردانند. متهم حتي از برادرش هم مطلع نبود و ادعا مي‌كرد در اين چهار سال خبري از وي ندارد و از او دلخور است.
روز گذشته هفتمين جلسه علني دادگاه رسيدگي به اتهامات محمد باقري درمني به رياست قاضي صلواتي به صورت علني برگزار شد. دقايق ابتدايي دادگاه به اظهارات نماينده دادستان اختصاص پيدا كرد كه در رد دفاعيات متهم ادله متقني را در دادگاه ارائه داد.
نياز آبادي 9 مورد حقوقي در دادگاه قرائت كرد تا به متهم مفسد‌في‌الارض بودن وي را اثبات كند. هرچند كه در بخشي ديگر از دادگاه يكي از وكلاي متهم در اين‌باره دفاعياتي داشت اما در نهايت قاضي صلواتي با رد ايراد وكيل متهم بيان داشت: تشخيص صلاحيت با دادگاه است، افساد في الارض در صلاحيت دادگاه انقلاب بوده، ايراد ديگري ارائه كنيد!
نماينده دادستان همچنين با اشاره به مواردي چون ادعاي جعلي نبودن ضمانت نامه‌ها و قراردادها، عدم ارتباط وي با «نصيري» و نيز فعاليت پالايشگاه بوشهر از متهم خواست تا به جاي حاشيه‌سازي، اصل دفاعيات مستند خود را ارائه كند. مواردي چون وثايق جعلي، علت صدور سه فقره چك از حساب مسدودي، صدور ضمانت‌نامه‌هاي جعلي و رهن پالايشگاه فاقد خوراك و مديريت كامل متهم بر جعل اسناد و معاملات قير از جمله موضوعاتي بود كه نماينده دادستان از متهم خواست دفاعيات خود درباره آن را ارائه دهد.


متهم: اگر قرار به فرار بود خودم مي‌رفتم
باقري درمني ضمن دفاعيات خود در مورد ضمانتنامه‌هاي بانكي خدا را شاهد گرفت كه تأكيد داشته اگر تخلفي در بانك صورت گيرد همه گرفتار خواهند شد. متهم همچنين در بخش ديگري از دفاعيات خود در مورد موارد اتهامي بانك ملي و دستور وي مبني بر عدم بازگشت فردي به نام «شيري» از تركيه گفت: من از ابتدا مخالف فرار از مجموعه بودم و اگر قرار بر فرار بود، خودم فرار مي‌كردم. نمي‌دانم بدهي ميلياردي كه صدا و سيما از آن مي‌گويد چيست، فقط مي‌دانم اشتباه بزرگي كرده‌ام و چوب آن را هم خورده‌ام.
دريافت‌هاي ارزي و شكايت‌هاي ريالي
يكي از موارد مهم هفتمين دادگاه رسيدگي به اتهامات باقري درمني مربوط به كالبدشكافي در راستاي ابربدهكار بودن وي بود. طبق گفته نماينده بانك ملي جمع دريافتي‌هاي باقري درمني از بانك ملي بيش از هزار ميليارد تومان مي‌شود. نماينده حقوقي بانك ملي همچنين با اشاره به يك اشتباه گفت: با وجود اينكه دريافتی‌‌هاي باقري از بانك به صورت ارزي بوده اما متأسفانه شكايت ما از او ريالي طرح شده است و دادگاه هم بر همين مبنا حكم ريالي داده است. مشكل ديگر ما مربوط به شگرد آقاي باقري در معاملات مي‌شود كه از ديگران استفاده مي‌كند. در پرونده بانك ملي «مرتضي مرتضي قلي» محكوم شده است كه اصلاً معلوم نيست كجاست.
اما پاسخ درمني به نمايندگان حقوقي بانك ملي جالب بود كه مي‌گفت من جز محبت به بانك ملي در اين پرونده كار ديگري انجام ندادم، حالا اين هم از جاي دستت درد نكنه است.
موضوع ديگر دادگاه روز گذشته مربوط مي‌شد به نامه‌اي كه باقري درمني از زندان مي‌نويسد و يك سري از اموال خود را به نام 11 نفر مي‌كند، اما نكته جالب اينجاست كه متهم به گونه‌اي رفتار كرد كه گويا اين اسامي را نمي‌داند و در نهايت نماينده دادستان اسامي را قرائت كرد.
درمني: كاركردم، زحمت كشيدم
در ادامه يكي ديگر از نمايندگان دادستان هم روز گذشته سؤال جالبي از درمني پرسيد. وي خطاب به متهم گفت: در شرايطي كه سهم هر ايراني از يارانه نقدي ماهانه 45 هزار تومان است، مبناي درآمدهاي ميلياردي شما چه بوده است؟ شما چه تخصصي براي كسب اين درآمد داشتيد در حالي‌كه حتي پزشكان اين مملكت هم چنين درآمدي ندارند؟
درمني در دفاع از خود گفت: خانم دادستان، اين طور كه شما مي‌گوييد نيست، 9 ماه است به خاطر 40ميليارد تومان اينجا هستم، مگر مي‌شود ابر بدهكار به خاطر 40 ميليارد زندان بماند؟ 67 مغازه داشتم، چندين واحد توليدي داشتم، كار كردم، زحمت كشيدم، 20ساعت روزانه تلاش مي‌كردم. ولي الان آنقدر ضعيفم كه حتي 40 ميليارد تومان نمي‌توانم وثيقه بگذارم و آزاد شوم!
گفتني است، رسيدگي به اتهامات حميد باقري درمني همچنان ادامه دارد.