ساخت و بازسازي خانه‌هاي آسيب ديده از سيل

در اين رابطه حجت‌الاسلام حسن روحاني در بدو ورود به تبريز در جمع خبرنگاران گفت: ما هر موقع فرصت کنيم به آذربايجان سفر کرده و مردم دلاور آن را زيارت مي‌کنيم و امروز نيز فرصت مغتنمي، مخصوصاً در ماه مبارک رجب که ماه پربرکتي است تا در تبريز حضور يابيم.
 به گزارش ايسنا رييس جمهور افزود: حوادث روزهاي گذشته، در کنار رحمت‌هاي الهي و بارش باران، مشکلاتي به وجود آورده و عده‌اي از هموطنان گرفتار سيل شدند و خسارت جاني و مالي ديدند.
 روحاني خاطرنشان کرد: سر زدن به اين مناطق و بررسي آخرين اقداماتي که مسئولان در راستاي رفع مشکلات انجام دادند، ضرورت داشت.
 رييس جمهور ادامه داد: امروز به مناطق سيل‌زده سرخواهيم زد و همچنين جلسه‌اي برگزار مي‌کنيم؛ چرا که دولت بايد کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات کم‌بهره به سيل‌زدگان ارائه دهد؛ در اين خصوص اقدامات اوليه انجام شده است.


 وي با اشاره به تخصيص‌هايي که براي چهار استان آذربايجان‌شرقي، آذربايجان‌غربي، اردبيل و کردستان انجام گرفته، گفت: اولين تخصيص‌ها در اين خصوص به خزانه اعلام شده است و ضمن تسليت به مردم بزرگوار استان آذربايجان‌شرقي به خاطر از دست دادن عزيزانشان در اين حوادث، به مردم قول مي‌دهم در راستاي رفع مشکلات‌شان از تمام امکانات‌مان استفاده مي‌کنيم.
 روحاني تأکيد کرد: از اولين ساعات وقوع اين حادثه، با استاندار آذربايجان‌شرقي صحبت کرده‌ام و نماينده‌ام، وزير نيرو نيز در منطقه حضور يافته و در خصوص اقدامات انجام شده به من گزارش دادند.
 وي افزود: امروز نيز بررسي‌هاي لازم را انجام خواهيم داد و اميدواريم اين اقدامات در نهايت منجر به خير و برکت شود.
همچنين رييس‌ جمهور در جمع مردم روستاي چنار در استان آذربايجان شرقي اعلام کرد که دولت با همه توان در کنار مردم استان‌هاي سيل زده خواهد بود و با ارائه کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات ارزان‌قيمت، به ياري آنان مي‌شتابد و با تشکيل جلسه ستاد بحران در استانداري آذربايجان شرقي بار ديگر حوادث اخير بررسي و تصميمات لازم براي جبران سريع خسارات اتخاذ خواهد شد.
به گزارش ايسنا، روحاني ضمن تسليت از دست دادن تعدادي از هموطنانمان به اهالي اين روستا در حادثه سيل، گفت: اين حادثه‌اي که در روستاي چنار، منطقه آذرشهر و در آذربايجان غربي، اردبيل و کردستان پيش آمد، همه ملت ايران را غم‌زده و ناراحت کرد.رييس‌ جمهور افزود: عزيزاني که در اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند، نه تنها عزيزان شما بلکه برادران و خواهران همه ما بودند.
روحاني با اشاره به اينکه مردم روستاي چنار طي روزهاي اخير با حوادث بسيار سختي از جمله از دست دادن 20 نفر از عزيزانشان مواجه شدند که بسيار تکان‌دهنده است، بويژه آنکه هنوز دو نفر از حادثه‌ديدگان مفقود هستند، اظهار داشت: دولت همه توان و تلاش خود را براي بازسازي منازلي که دچار تخريب کامل شده و يا آسيب ديده بکار خواهد گرفت و در اين راستا کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات ارزان‌قيمت ارايه خواهد داد و اجازه نمي‌دهد سختي و مشکلات شما براي بلندمدت ادامه داشته باشد.
رييس‌ جمهور ادامه داد: دولت در بلندمدت براي اينگونه روستاهايي که منازل مردم در مسير رودخانه‌ها و در خطر سيل قرار دارد، تصميمات لازم را اتخاذ خواهد کرد، چرا که بايد در اين راستا مراقبت‌هاي لازم انجام گرفته و احتياط کنيم.
روحاني با تجليل از صبر، مقاومت، بردباري و همدلي مردم روستاي چنار در برابر اين حادثه، افزود: دولت براي کمک به همه آسيب‌ديدگان تصميمات لازم را اتخاذ کرده و روز گذشته به خزانه اعلام شد تا براي کمک به مردم در اين مناطق اقدامات لازم را انجام دهد.
رييس‌ جمهور تأکيد کرد: اينکه مردم احساس کنند، اگر مشکل و حادثه‌اي پيش مي‌آيد همه مسئولين در کنار آنها هستند، بسيار حائز اهميت است و بايد بدانيم که همه مسئولان از عالي‌ترين مقام يعني رهبر معظم انقلاب، دولت، نمايندگان، وزرا، استانداران و ساير مسئولين در کنار شما بوده و هستند.
روحاني با تقدير از تلاش‌هاي هلال احمر، وزارت بهداشت و درمان و نيروهاي مسلح اعم از سپاه، بسيج و ارتش که در کنار مردم بوده و به آنها کمک کرده‌اند، گفت: ما نبايد يکديگر را در روزهاي سخت، فراموش کنيم، دولت با همه توان در کنار شما خواهد بود و امروز در استانداري آذربايجان شرقي نيز با تشکيل جلسه ستاد بحران، حوادث اخير بار ديگر بررسي و تصميمات لازم براي جبران سريع خسارات اتخاذ خواهد شد.
رييس‌ جمهور افزود: از همه مسئولين که از ابتدا در کنار مردم بوده و آلام آنها را رفع کردند، و همه بخش‌هاي امدادي، درماني و انتظامي‌تقدير مي‌کنم و از مسئولين مي‌خواهم براي يافتن باقيمانده مفقودين در چنار و آذرشهر و ساير مناطق، بيش از پيش تلاش کنند و نيز براي ساختن خانه‌هايي که آسيب ديده و يا به طور کامل از بين رفته‌اند، تلاش لازم را انجام دهند.
رييس‌ جمهور اظهارداشت: به وزارت راه و شهرسازي و بنياد مسکن دستور مي‌دهم که عمليات ساخت و بازسازي، خانه‌هاي مردم را در مناطق آسيب ديده از امروز آغاز کند.
روحاني تأکيد کرد: مردم بدانند که دولت در کنار آنهاست و به آنها دست مريزاد مي‌گويم که توانستند يکديگر را ياري کرده و به وظايف ديني، اخلاقي و تعاون هم در کنار يکديگر باشد.